Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2152003_0001.png
Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
Og
Jesper Lohse
Sauntesvej 40
2820 Gentofte
Klage over forskelsbehandling på grund af køn
Sekretariatet for Ligebehandlingsnævnet har vurderet, om klagen over
Miljø- og Fødevareministeriet, ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling kan behandles af Ligebehandlingsnævnet.
Resultatet er:
Klagen afvises
14. februar 2020
J.nr. 19-7695
Ankestyrelsen
Sekretariatet for
Ligebehandlingsnævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
På de næste sider kan du læse om begrundelse, retsregler mv.
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Mette Holm Schæbel
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
2152003_0002.png
Begrundelse for afgørelse om afvisning
Sekretariatet for Ligebehandlingsnævnet vurderer, at sagen skal afvises.
Nævnets sekretariat står for den forberedende sagsbehandling.
Sekretariatet kan afvise at behandle en klage, hvis det er åbenbart, at der
ikke kan gives klageren medhold i sagen.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre samt foreningens formand
Jesper Lohse har den 1. februar 2019 klaget over en udtalelse på tv fra
tidligere minister for ligestilling Eva Kjer Hansen om kvinder udsat for
psykisk vold.
På grund af en fejl blev klagen først journaliseret i nævnet i januar 2020.
Det er i klagen anført, at ministerens kommentar var
kønsdiskriminerende og et udtryk for
”bias”.
Klagen er indbragt af foreningens formand c/o foreningen. Der er i
klagen et link til foreningens hjemmeside.
Ved brev af 13. januar 2020 til foreningen og foreningens formand
oplyste sekretariatet bl.a., at vi lagde til grund, at såvel foreningen som
foreningens formand er klager i sagen om forskelsbehandling på grund af
køn.
Det er sekretariatets vurdering, at det er åbenbart, at foreningen og
foreningens formand ikke kan få medhold i sagen.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på
grund af køn efter lov om ligestilling af kvinder og mænd
(ligestillingsloven).
Det fremgår af ligestillingslovens § 2, stk. 1, at ingen må udsætte en
anden person for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af køn.
Foreningen
Ligebehandlingsnævnet har i to afgørelser af 9. august 2018 (sag nr. 18-
27767 og sag nr. 18-39387) slået fast, at en forening som klager ikke er
beskyttelsessubjekt efter ligestillingsloven, og at klage fra en forening
derfor falder uden for nævnets kompetence.
Nævnet kunne derfor ikke behandle de to klager.
2
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
2152003_0003.png
De nævnte afgørelser kan findes på retsinformation.dk
Foreningens formand
En klage kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet af den, der har retlig
interesse i sagen.
Det betyder, at Ligebehandlingsnævnet kun kan behandle en klage, hvis
klageren har en individuel og aktuel interesse i den konkrete sag.
Klageren skal således være direkte berørt af den påståede
forskelsbehandling ved selv at have været udsat for en handling eller
undladelse, som efter den pågældendes opfattelse udgør ulovlig
forskelsbehandling.
En klager, der tilhører en gruppe af personer, som kan være blevet udsat
for forskelsbehandling, har som udgangspunkt ikke alene af den grund en
sådan individuel interesse i den konkrete sag, at kravet om retlig interesse
er opfyldt.
Efter oplysningerne i klagen har foreningens formand ikke været direkte
berørt af den påståede forskelsbehandling på en sådan måde, at han har
en individuel og aktuel interesse i sagen.
Sekretariatet afviser derfor klagen.
Sagens oplysninger
Sagen er behandlet på grundlag af:
Klagen af 1. februar 2019.
Ligebehandlingsnævnet er efter loven forpligtet til at orientere Institut
for Menneskerettigheder om afgørelsen om retlig interesse. Instituttet
har mulighed for at indbringe en sag af principiel karakter eller af
almindelig offentlig interesse for nævnet.
Klagevejledning
Sekretariatets afgørelse om afvisning kan indbringes for
Ligebehandlingsnævnet inden for en frist af fire uger, efter modtagelse af
afgørelsen.
Retsregler
3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
Lov om Ligebehandlingsnævnet



§
§
§
§
§
§
1, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, om nævnets kompetence
1, stk. 7, om retlig interesse
5, om forberedelse af sagen i sekretariatet
8, stk. 2-4, om afvisning
9, stk. 1, om klagebehandling
12, stk. 1, om klagebehandling
Forretningsordenen for Ligebehandlingsnævnet:
§ 10, stk. 2 og stk. 3, om afvisning af klager
§ 10, stk. 4, om indbringelse af afgørelsen for nævnet
Ligestillingsloven


§ 1 a, om lovens anvendelsesområde
§ 2, stk. 1, om forbud mod forskelsbehandling
Kopi af klagen og afgørelsen er sendt til:
Miljø- og Fødevareministeriet, ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling
Institut for Menneskerettigheder
4
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
Lov om Ligebehandlingsnævnet
Lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016 om Ligebehandlingsnævnet med
de ændringer, der følger af lov nr. 688 af 8. juni 2018.
Kompetence og organisation
§ 1.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn,
race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap
eller national, social eller etnisk oprindelse, jf. stk. 2-5.
Stk. 2.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn efter:
1) §§ 2, 2 a og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
2) Lov om lige løn til mænd og kvinder.
3) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
4) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede
sikringsordninger.
5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Stk. 3.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse efter lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 4.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse efter lov om etnisk ligebehandling.
Stk. 5.
Nævnet behandler klager over overtrædelser af forbuddet mod
forskelsbehandling og over overtrædelser af forbuddet mod repressalier efter lov om forbud
mod forskelsbehandling på grund af handicap
Stk. 6.
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager fra en lønmodtager om brud på
bestemmelser i kollektive overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til
ligebehandling eller lige løn som lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 9, lov om lige løn til mænd og kvinder, jf.
denne lovs § 1, stk. 5, eller lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne lovs § 2, eller tilsvarende pligt til
ikkeforskelsbehandling som lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 6 og 7, hvis lønmodtageren godtgør, at vedkommende faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig behandling af kravet.
Stk. 7.
En klage kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet af den, der har retlig
interesse i sagen.
Stk. 8.
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution kan indbringe sager af principiel karakter eller sager af
almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet.
5
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
Klagebehandling
§ 8.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, som ikke skønnes egnet til behandling
ved nævnet.
Stk. 2.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det er åbenbart, at der ikke kan
gives klageren medhold i sagen.
Stk. 3. Nævnet kan afvise at behandle klagen, hvis klageren ikke har retlig interesse i
sagen.
Stk. 4.
Nævnet kan delegere sin kompetence efter stk. 1 og stk. 2 til sekretariatet.
Nærmere regler herom fastsættes i nævnets forretningsorden.
§ 9.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser protokolleres og offentliggøres i anonymiseret form.
Begrundelsen for afgørelsen skal fremgå af protokollatet. Er en beslutning ikke enstemmig,
indføres oplysning om stemmeafgivningen og begrundelse for stemmeafgivningen.
§ 12.
Når nævnet har truffet afgørelse i en sag, orienterer sekretariatet parterne om
afgørelsen og om mulighed for at indbringe sagen for domstolene.
Stk. 2.
Hvis nævnets afgørelser og forlig, som er indgået for nævnet, ikke efterleves,
skal nævnet på vegne af klageren eller Institut for Menneskerettigheder - Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution indbringe sagen for domstolene, hvis klageren
eller instituttet anmoder herom.
Bekendtgørelse om forretningsorden for
Ligebehandlingsnævnet
Bekendtgørelse nr. 220 af 1. marts 2013
Sekretariatets funktion og kompetence
§ 10.
Sekretariatet kan træffe afgørelse om afvisning af klager, der ikke skønnes egnet
til nævnsbehandling.
Stk. 2.
Sekretariatet kan træffe afgørelse om afvisning af klager, hvis det må anses for
åbenbart, at der ikke kan gives klager medhold i sagen.
Stk. 3.
Afgørelsen om afvisning skal være ledsaget af en begrundelse og
klagevejledning.
Stk. 4.
Har sekretariatet truffet afgørelse om afvisning i medfør af § 10, stk. 1 og stk.
2, kan afgørelsen indbringes for nævnet inden for en frist af 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
6
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
Ligestillingsloven
Lov nr. 388 af 30. maj 2000 om ligestilling af kvinder og mænd, som senest
bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. december 2013
Lovens formål og anvendelse
§ 1 a.
Kapitel 2 gælder for
1) enhver arbejdsgiver, myndighed og organisation inden for offentlig forvaltning og
almen virksomhed og
2) myndigheder og organisationer og alle personer, som leverer varer og
tjenesteydelser, der er tilgængelige for offentligheden inden for både den offentlige og
den private sektor, herunder offentlige organer, og som tilbydes uden for privat- og
familielivet, samt transaktioner i den forbindelse.
Stk. 2.
Kapitel 2 gælder ikke for anvendelse af køn som faktor ved beregning af præmier
og ydelser i forbindelse med forsikring og lignende finansielle ydelser, hvis anvendelse af
køn er en afgørende faktor ved beregningen.
Stk. 3.
Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.,
barselloven, lov om lige løn til mænd og kvinder og lov om ligebehandling af mænd og
kvinder inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger anvendes på de områder, der er
omfattet af disse love.
Forbud mod forskelsbehandling på grund af køn (kønsdiskrimination)
§ 2.
Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte forskelsbehandling på
grund af køn. En instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af køn betragtes
som forskelsbehandling.
Stk. 2.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af køn
behandles ringere, end en anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende
situation.
Stk. 3.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium
eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af det ene køn særlig
ufordelagtigt i forhold til personer af det andet køn, medmindre den pågældende
bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et legitimt formål og
midlerne til at opfylde dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Stk. 4.
Hvis en person, der anser sig for krænket, påviser faktiske omstændigheder,
som giver anledning til at formode, at der er udøvet direkte eller indirekte
forskelsbehandling, påhviler det modparten at bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er
blevet krænket.
7
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 16/2-2020 fra Foreningen Far om kopi af mail til Institut for Menneskerettigheder om afvisning af en sag i Ligebehandlingsnævnet
2152003_0008.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kategorier:
[email protected]
Friday, February 1, 2019 1:19 PM
Ankestyrelsen
Klage: Ligebehandlingsnævnet
HAVJ
Til Ligebehandlingsnævnet,
Det findes nødvendigt at indklage Ligestillingsministeriet for ligebehandlingsnævnet på baggrund af en
kommentar på DR om at
der skulle være behov for ”en bedre retsbeskyttelse af særligt kvinder” indenfor
psykisk vold. Kommentaren opleves stærkt krænkende og kønsdiskriminerende samt som udtryk for den
bias og mangel på indsigt, viden og forståelse, som i dag kendetegner de institutionelle organisationer
indenfor menneskeret, ligestilling og familieret.
Medtages kønsdiskriminationen af børn og fædre i lovgivningen, forældefremmedgørelse og udnyttelsen af
diskriminationen af forældre og advokatsamfundet opleves det at flere børn og fædre udsættes for psykisk
vold end kvinder i Danmark.
Sagsfremstilling
https://mailchi.mp/f2b76d12d5e0/psykisk-vold-rammer-mest-brn-og-fdre
Med venlig hilsen
Tak!
Jesper Lohse
Sauntesvej 40
2820 Gentofte
c/o Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
*Reference to
picture on the
internet
removed*
www.avast.com