Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2121167_0001.png
Bilag 2
DA
Ligeløn
20. (ebruar 2019
MRL
Dok ID: 136883
DA’s bidrag til ligelønsredegørelse 2019
Ud over at fortsætte de aktiviteter, som fremgår af de tidligere redegørelser, har DA-fællesska
bet de seneste år lavet en række tiltag for at belyse og sikre ligeløn.
DA har udarbejdet to analyser om ligeløn på det danske arbejdsmarked:
Den første analyse fra foråret 2018 er baseret på londata fra 2016. Analysen viser, at der er
en forskel i mænd og kvinders årsindtægt på 20 pct. Langt størstedelen af forskellen kan
forklares ved, at kvinder arbejder færre timer, og at mænd og kvinder arbejder i forskellige
fag og brancher. Tilbage står en forskel på 4,7 pct., som skyldes forhold, der ikke findes data
for i arbejdsmarkedsstatistikkerne.
Konklusionen er, at diskussionen om ligeløn som udgangspunkt ser bort fra de vigtigste
forklaringer på kvinders lønefterslæb, fordi man fokuserer på forskelsbehandling som
ikke ser ud til at være et problem men ser bort fra det konsopdelte arbejdsmarked, som
indiskutabelt spiller en vigtig rolle. Konklusionen svarer til Lonkommissionens konklusion
fra 2010, som var, at ligelønsloven overholdes, dvs, der forskelsbehandles ikke (kommissi
onen så kun på den offentlige sektor).
DA’s anden analyse fra foråret 2019 er baseret på løndata for 2017. I lighed med den tidli
gere analyse viser den, at kvinders reducerede arbejdstid samt det kønsopdelte arbejdsmar
ked forklarer langt hovedparten af lønforskellen mellem kvinder og mænd.
Derudover sætter analysen fokus på den såkaldt “uforklarede” lonforskel, som i 2017 er på
4,6 pct. Det er den forskel, som står tilbage, når man korrigerer for forskelle mellem mænd
og kvinder i forhold til jobtype, erfaring, branche, sektor mv. En “uforklaret” forskel for
tolkes nogle gange som et tegn på forskelsbehandling, men det er grundlæggende en mis
forståelse. Forskelsbehandling betyder, at personer, der udfører samme arbejde, aflønnes
forskelligt. Kvinder og mænd på det danske arbejdsmarked udfører imidlertid ikke samme
arbejde, heller ikke selv om man kontrollerer for forskelle i jobtype, erfaring, branche, sek
tor mv. Arbejdsmarkedsstatistikken viser et billede, hvor kvinder systematisk ligger lidt
lavere på alle faktorer relateret til arbejdsindsats, men lidt højere i forhold til fravær med
løn. “Sammenlignelige” mænd og kvinder udfører ikke samme arbejde, og derfor er der en
lille forskel i deres løn.
Derudover viser analysen, at der er meget få sager om ligeløn, og at der sjældent gives
medhold i de få sager, der er. Siden 2009 er der ikke givet medhold i en sag. Det skal ses i
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0002.png
rD,i’
lyset af, at virksomhederne siden 2006 har udarbejdet kønsopdelt lønstatistik, der viser
løn
forskelle mellem mænd og kvinder i samme jobtype. Loven om kønsopdelt lønstatistik
om
fattede 800.000 private lønmodtagere i 2017. Genriemsigtigheden har dog ikke ledt til sager
om ligeløn.
Samlet set viser DA’s analyser, at der ikke er tegn på forskelsbehandling af kvinder. Til gen
gæld har det konsopdelte arbejdsmarked væsentlig betydning. Konklusionerne flugter med de
analyser, der i øvrigt er lavet på området, herunder Lonkommissionen og VIVE’s analyser af
mænd og kvinders Ion,
Ud over at analysere ligeløn bidrager DA-fællesskabet til at sætte fokus på emnet i det daglige
arbejde:
Loven om konsopdelt lønstatistik pålægger virksomhederne at udarbejde konsopdelt løn-
statistik en gang årligt. Omkring den årlige frist laver DA’s medlemskreds et aktivt arbejde
med at informere og kontakte de virksomheder, der er omfattet af loven, så det sikres, at de
er opmærksomme på deres forpligtelser og har fokus på emnet.
Virksomheder, som er omfattet af DA-fællesskabet, har adgang til Netstat, som er en data
base med information om Ion og andre forhold. Her kan virksomhederne med et enkelt klik
hente konsopdelt lonstatistik. Arbejdet med at udarbejde selve statistikkerne er dermed
gjort meget nemt. (Virksomheder uden for DA får statistikkerne fra Danmarks Statistik).
DA’s medlemsorganisationer gør i den daglige medlemsservice en aktiv indsats for at in
formere virksomhederne om ligeløn, besvare spørgsmål om emnet mv.
DA’s medlemskreds mødes jævnligt og udveksler erfaringer og gor status på arbejdet med
ligeløn.
Ogsà i forbindelse med overenskomstforhandlingerne er der gjort en aktiv indsats for at mind
ske lonforskellen mellem kvinder og mænd. 12010,2012 og 2014 udvidede man perioden med
Ion under harsel, Det betyder, at mænd og kvinder indkomstkompenseres og ikke falder bagud
indtjeningsmæssigt, når de holder orlov.
I forhold til kvinders indkomstkompensation har man yderligere vedtaget en særlig pensions
ordning, som indebærer, at kvinder også får en pensionsiridbetaling i perioder, hvor de mod
tager barselsdagpenge frem [or løn. Kvinder undgår dermed at have et pensionsmæssigt efter-
slæb som følge af orlov.
Ved overenskomsttornyelserne i 2017 gjorde man endvidere, så der udbetales fuld løn under i
alt 13 ugers Forældreorlov, hvoraf 5 uger er øremærket hver forælder, mens de sidste 3 uger
deres frit (før 2017 var det’ loft over, hvor meget der kunne udbetales). Ændringen gør det mere
attraktivt for mænd at holde orlov, fordi mænd gennemsnitligt har højere løn og derfor førhen
måtte give afkald på et større beløb, hvis de holdt orlov.
Side 2/3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0003.png
Endelig støtter DA initiativet “Aktion fædres orlov”, som handler om at påvirke mænd til at
holde en større del af forældreorloven.
I erkendelse af, at lønforskellen mellem kvinder og mænd primært skyldes det kønsopdelte
arbejdsmarked, som igen afspejler mænd og kvinders forskellige uddannelses- og erhvervs
valg, er der gjort en indsats for at bløde op for kønsopdelingen. Det er tilfældet på tværs af
alle arbejdsgiverorganisationer i DA-fællesskabet. Nedenfor gives en række eksempler,
men
listen er langtfra udtømmende.
På tværs af alle DA’s medlemsorganisationer sker der et omfattende arbejde med at infor
mere om uddannelsesvalg på folkeskolens sidste klassetrin. Arbejdet handler bla. om at
aflive de fordomme, der hersker på området, så unge herunder piger, for hvem fordom
mene nok vejer tungest i højere grad får øjnene op for mulighederne i de tekniske fag.
I Dansk Byggeri har man lavet uddannelseskampagner af samme karakter, som specifikt
retter sig mod piger. Kampagnerne ligger i regi af Byggeriets Kvinderåd, som er et bredere
initiativ for at få flere kvinder ind i byggefagene. Rapport fra Byggeriets kvinderåd vedlæg
ges.
I Dansk Erhverv har man bla. lavet initiativer med fokus på kvinder i ledelse. Dansk Er
hverv er del af The Diversity Council, som samler organisationer, virksomheder og mini
sterier for at fremme kvinder i ledelse. Der er også lavet en kampagne, “Lead for the Fu-
ture”, rettet mod kvindelige universitetsstuderende. Derudover holdes seminarer mv. for
at fremme kvinder i ledelse samt kvinders placering på arbejdsmarkedet generelt.
DI indgår i en række forskellige samarbejder, som fokuserer på at styrke kvinders søgning
til uddannelsesområder, som i dag er domineret af mænd. Det drejer sig bla. om et samar
bejde med CO-industri om at styrke søgningen blandt kvinder til en række tekniske er
hvervsuddannelser rettet mod beskæftigelse i industrien, Engineec the fntiire i samarbejde
med Ingeniørforeningen i Danmark om at rekruttere flere kvinder til ingenioruddannel
seme
samt Girls’ Dav in Science, hvor der i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus fo
kuseres på at vække pigers interesse for de tekniske fag. Endelig arbejdes der også i regi af
Teknologipagten med at styrke kvinders søgning til og valg af en karriere inden for STEM
uddannelserne. Derudover har DI lavet et omfattende arbejde for at påvirke flere kvinder
til at blive ledere.
Som sagt er listen langtfra udtømmende. Generelt gøres der på tværs af DA’s medlemskreds i
det daglige en stor indsats for at bløde det kønsopdelt arbejdsmarked op.
Side 3/3
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0004.png
I.
4
Flere kvinder i bygge-
og anlægsbranchen
Anbefalinger og afrapportering fra Byggeriets Kvincieråd
bvariats
kvindarad
1
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0005.png
Redaktion; Dansk Byggeri/Louise Pihl og Helene Høj
Tryk: Jørn Thomsen Elbo A/S. Papir: 1150/300 gram Munken Pure Rough
Oplag:
500
Opsætning og illustration: Dansk ByggerilDitte BrØndum.
Foto: Rirky John Molloy, Lflrik Samsøc Figen, Uggi Xadan, Helene Kingo Christensen,
IT—Universitet, www.politiskoen.dk, Yadid Levy/nordenorg, Jens Hemmel,
Enemærke & Petersen AIS, Per Bøjaard Sørensen, Jesper Blæsild og
Cæcilhe Philipa Vibe Pedersen
Illustration: Jørgen Stamp og Noun Project
Dato: Januar 2019
ISBN: 978-87—92008-42—8
FSC
MIX
P,p
FSC’C016433
2
:
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0006.png
Indhold
4
Byggeriets Kvinderåd
7
Anbefalinger
8
Tiltrækning
Hvordan får tinge kvinder øjnene op for mulighederne i branchen?
12
Anbefalinger til at tiltrække flere kvinder
19
Fastholdelse
hvad kan få kvinderne til at blive
branchen?
23
Anbefalinger til at fastholde kvinderne i branchen
30
Fakta om kvinder i byggeriet
40
Cases: Hvordan gør andre?
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0007.png
Byggeriets Kvincieråd
Dansk Byggeri nedsatte i marts oi8 Byggeriets Kvinderåd med den opgave at komme med anbefalinger til,
hvordan bygge- og anlægsbranchen kan:
• Tiltrække flere kvinder
• Fastholde kvinderne i længere tid
• Fortælle den gode historie om branchen til kvinderne, deres familier og venner.
I denne rapport fremlægges B anbefalinger, der kan medvirke til flere kvinder i byggeriet.
RYGGERIFTS KVINDERÅD
• Lars Storr—Hansen, formand, adm. direktør Dansk
Dyggeri
• Anne Sknvhro, næstformand, adm. direktØr
By & Havn
• Anni Matthiesen, folketingsmedlem (V)
• Christian Dahl Pedersen, murermester, J.O Pedersen
AIS og oldermand i Københavns Murerlaug
• Christine Antorini, tidl. Lindervisningsminister (5)
• Christine Feldthaus, tv—vært og livsstilsekspert
• Hella Joof, instruktør
• Jesper Arkil, adm. direktør Arkil AIS
• Jette Rohde1 direktør, Sten og Grus Prøvestenen AIS
• Lene Espersen, adm. direktør Danske Arkitektvirk—
somheder
• Mette Schak Dahlmann, murer
• Mie Hovmark Christensen, tidl. formand Erhvervs—
skolernes Elevorganisation
• Palle Bjerre Rasmussen, Senior Vice President, NCC
Danmark AIS
• Per Christensen, forbundsformand, 3F
• Peter Schantz, ULI—centerchef, KØbenhavns Kommune
• Sara Louise Muhr, professor, CBS
• Stine Egsgaard, bestyrelsesmedlem, Jens Hørby
Jensen Holding ApS
• Trine Callesen, tømrermester, ttcbyg
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0008.png
Ambition om fordobling
Med Byggeriets Kvinderåd sætter vi et ambitiøst mål om at
fordoble andelen af kvinder i branchen over de næste
10
år.
0
Tiltrækning
Fastholdelse
0
Hvordan får unge kvinder Øjnene op for mulighederne i branchen?
Hvad kan få kvinderne til at blive i branchen?
le
-s
)
Jr
‘i
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0009.png
Mangel på arbejdskraft og skæv
kønsbalance
Bygge- og anlægsbranchen står over for en dobbelt-
udfordring, og del er nødvendigt at udfordre bran
chens rekrutteringsvaner for alvor.
Branchen risikerer at mangle iy.ooo faglærte med
bygge— og anlægsuddannelser om ti år, og hele
91
procent af medarbejderne er mænd. Med en så frem
trædende skæv kønsbalance påvrkes både den
enkeltes muligheder og virksornhederres rekrutte—
ringsgrundlag markant.
Mangfoldige virksomheder er en gevinst
for alle
• Virksomhedernes bundlinje er bedre
• Større kØnsbalance skaber en kultur med trivsel og
motivation, hvor man passer bedre på sig selv og
hinanden
• Forskellige perspektiver og kompetencer øger
innovation.
6
:•
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0010.png
Anbefalinger
Tiltrækning
Fastholdelse
En ny fortælling
Mangfoldigt image
ansøgere
=
mangfoldige
L
Test det gode kammeratskab
Sæt det gode kammeratskab
på dagsordenen
Hvor godt
selskab er I?’’
Bygge- og anlægs
branchen ind i
folkeskolen
Praksisfaglighed fra
0—9.
klasse
Nye netværk
Karrierenetværk med
ment o r 1(0 bli n g
Fremtiden i fritiden
Uddannelses—
ambassadører i
fritidstilbud
r
Kroppen på arbejde
Kampagne om brug
at tekniske hjælpe
midler og klare aftaler
om badeforhold
Gentænk fag og kultur
på erhvervsskolen
Opgradér undervisningsformerne
Plads til børn
Familievenlig hverdag
8 anbefalinger
Byggeriets Kvinderåds overordnede tilgang har været at
udvide branchens rummelighed frem for et indtog at
lyserøde værktøjskasser. Rådet præsenterer i det følgende
8 anbefalinger til, hvordan flere kvinder kan tiltrækkes og
fastholdes i bygge— og anlægsbranchen. I rapportens sidste
halvdel finder du fakta og analyser om kvinder i branchen,
som rådet har anvendt undervejs i arbejdet.
7
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0011.png
‘dL
S
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0012.png
Hvad får kvinderne til at vælge
byggefagene?
7 faktorer er afgørende for tiltrækning af kvinder til branchen
Generationsskifte
er på vej
Hovedet er godt
skruet på
If you can see
it, you can be it
En ærlig tone og
et godt fællesskab
Det er cool at gå
sin egen vejl
Aktivt og energi—
skabende arbejdsliv
Her skaber vi noget,
og det kan ses
7 faktorer er afgørende, når kvinder fravælger branchen
....
I •...i
••oi
....
Hård og til tider
seksuel tone
Fremmed-
element i kulturen
Svært at finde
læreplads
If you can’t see it,
you can’t be it
En herskende
macho—kultur
Kvinder skal bevise deres værd
i højere grad end mænd
Børn
1(1/de: Potentialeanolyse, push og pull—foktorer for tiltrækning of kvindeligt talent i bygge- og onlægsbronchen, GROES strntegibureou,
2018
9
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0013.png
Piger går i gymnasiet
I dag er gymnasiet det pop ulæreste valg af ungdoms—
uddannelse, Hele 73 procent starter på gymnasiet
efter folkeskolen.
På erhvervsskolerne er der dobbelt så mange drenge
som piger i klasselokalerne, og indgangen “Teknologi,
byggeri og transport” er den mindst populære blandt
piger.
En undersøgelse fra Tænketanken DEA fra
2018
viser,
hvem der inspirerer dem, når de skal vælge uddan
nelse:
1)
i
procent: Mine forældre
2)
3)
4)
5)
31
29
20
is
De piger, der vælger en uddannelse i
bygge— og anlægsbranchen er gået stik
mod strØmmen, og det har krævet mod
En analyse fra Groes Strategibureau 2018 viser de
centrale faktorer, der (år kvinder til at vælge bygge—
og anlægsbranrhen:
1) Her skaber vi noget, og det kan ses
2) At skabe et fysisk, synligt og vedvarende produkt,
som langt ud fremtiden vil blive set og anvendt,
er elçstremt rnotiverende for kvinderne
3) Det er cool at gå sin egen vej
4) Kvinderne oplever en udtalt respekt i deres
omgangskreds og blandt kunder. De viser mod til
at være anderledes
En ærlig tone og et godt fællesskab
6) Kvinderne fremhæver ærlighed, humor og fælles
skab som vigtige kvaliteter i arbejdslivet. De
sætter pris på en ukompliceret omgangsform og
en ligefrem tilgang til arbejdet.
procent: Mine venner
procent: Mine søskende
procent: Andre voksne
procent: UU—vejledere
s)
10
bM.enets
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0014.png
Rollemodeller baner vejen
‘Min farfar vor håndværker, så jeg har altid gået
og hjulpet ham med nogle småting. Og min
søsters kæreste er agså håndværker, så det har
fyldt meget i min familie.”
Tømrerlærhng
“Jeg synes også, det er fedt at være ude og køre
med min
far, og
så siger han: “Det der har jeg
været med til at lave. Den bro har jeg været med
til at lave
Nååå har du været med til at lave
hele Sjæl? and el?er hvad?
Nu
kan jeg også sige:
‘Det der har jeg været med til at skabe’. Det er
fedt, at man laver noget.”
Struktørlærling
“Jeg ville ja egentlig gerne være håndværker før,
og jeg søgte også ind på teknisk skole, allerede du
jeg var i6, men jeg kam ikke rigtig videre, fordi
‘det var ja et mandefag’.”
Struktørlærling
“Egentlig havde jeg valgt en anden branche —jeg
er uddannet både SOSU-hjælper og SOSU-assistent,
men jeg var træt af det, og jeg kunne bare mærke,
at jeg ikke havde nogen arbejdsglæde, og det skal
man have. Så satte jeg mig ned, og så tænkte jeg
‘hva’ fu’en gør du så?’. Så vor det, jeg kom i tanke
om håndværkerfaget, som var en drøm, fra du jeg
var lille. For min
far
er håndværker, så det har jeg
altid godt kunnet tænke mig at være.”
Snedkerlærhng
“Det er faktisk præcis den samme vej, som min far
er gået det er meget sjovt.”
Tømrerlærling
Kilde: Po (en
tiaie—a nolys e
pii
sh og p ufl—jo 4 torer for tidræk
idag af kv1ndeligt togt i bygge- oa oril&gshranrhen, Groes
5trotegihureou. 20,8
11
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0015.png
Anbefalinger til at tiltrække
flere kvinder
Hovedet er godt
skruet på
If you can see
it, you can be it
Det er cool at gå
sin egen vejl
Svært at finde
læreplads
Her skaber vi noget,
og det kan ses
Anbefaling 1-4
i
2
3
4
En ny fortælling
Bygge- og anlægsbranchen ind i folkeskolen
Fremtiden i fritiden
Gentænk fag og kultur på erhvervsslcolen
12
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0016.png
AnbefaIing
En
Mangfoldigt image
=
ny fortælling
mangfoldige ansøgere
Opfattelsen at branchen og fordomme om mandefag
og kvindetag påvirkes af utrolig mange faktorer i
vores opvækst og hverdag. Børnebøger, tv—serier,
rollemodeller, vejledningsmateriale, sociale medier,
sprogbrug, vaner, kulturer og traditioner former os,
og det kræver en massiv indsats at rykke ved
fordommene i et helt samfund og hos enkelte
individer. •
Skal branchen tiltrække flere piger end i dag, så
kræver det en grundlæggende forandret kommunika—
tionsindsats, der består at forskellige virkemidler og
platforme, som kan appellere bredere og til flere
målgrupper. Det handler ikke om at feminisere bran
chen og lave lyserøde værktØjskasser. Det handler om
at udvide branchen og udfordre et stereotypt billede
af håndværkere.
Byggeriets Kvinderåd anbefaler
• Forsøg med en ændret kommunikationsindsats
på en eller flere erhvervsskoler. Med inspiration
fra IT—Universitetet og Snedkernes Uddannelser
skal der gennem nye greb kommunikeres til et
bredere udsnit af hele ungdomsårgangen.
Byggeriet skal have fat i flere af de piger, der
i dag vælger gymnasiet.
• Byggeriets Uddannelser laver informationsmate—
riale om bygge— og anlægsbranchens uddan
nelser. Der er behov for at gentænke og målrette
materialet til en bredere gruppe af unge og for
ældre end i dag.
• Rollemodelkorps skal udfordre børn, unge,
forældre, lærere og vejlederes opfattelse af
pigers uddannelsesmuligheder. Det kræver mod
at vælge noget andet og gå imod normerne, og
rollemodeller kan give en vigtig ballast i det
utraditionelle uddannelsesvalg.
• Erhvervspraktik er en god måde at få egne
erfaringer med branchen. Derfor anbefales et
erhvervspraktikprojekt for piger.
• Det stereotype billede af kvindelige håndværkere
og håndværkere generelt skal udfordres og
nuanceres i mediebilledet fra apps til Ude og
Hjemme. Deltagerne fra DM i SkilIs er passione—
rede og dygtige repræsentanter, der kan
eksponeres endnu bredere end i dag.
Byggemarkederne er en stor aktør i forhold til,
hvordan håndværk og håndværkere promoveres i
reklamer. Gør byggemarkederne til aktive med—
spillere på dagsordenen om en mere mangfoldig
branche.
• En mytedræberkampagne skal få fakta på bordet
og åbne mestrenes øjne for de kvindelige hånd
værkere. Kom ind i kampen, mester! Samtidig
skal kvinderne kende de fag, hvor der er gode
muligheder for at få lærepladser, og hvordan de
kan møde mestrene med fakta.
13
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0017.png
AnbefaIing
Bygge- og
anlægsbranchen ind i folkeskolen
Praksisfaglighed fra o.—g. klasse
Praksisfaglighed
I 8., g., og
10,
klasse skal lærere og vejledere vurdere
elevernes p-aksisfaglige kompetencer som led i
uddannelsesparathedsvurderingen. 1juni
2018
indgik
et bredt flertal af Folketingets partier en aftale om at
styrke de praktiske og musiske fag i udskolingen. Men
praksisfaglighed bør være på skoleskemaet i hele
skoletiden fra
0—9.
klasse. At Øve et håndværk og
opnå praktiske færdigheder er værdifuldt og udvik—
lende for den enkelte elev og kan motivere til at lære
nogel på en anden måde end den klassiske
tavleundervisning
gerne
i samarbejde med en
erhvervsskole eller virksomhed.
Åben Skole
Aben skole er samarbejde mellem virksomheder og
skoler. Kommunalbestyrelserne fastlægger mål og
rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyr
elsen fastsætter principper for samarbejdet. Dansk
Byggeri har i dag en databank med virksomheder, der
ønsker at samarbejde med skoler. Åben skole er altså
allerede sat på dagsordenen politisk, men både
skoler og virksomheder har brug for endnu mere
assistance, hvis erhvervslivet for alvor skal på
skoles k e m a et.
Byggériets Kvinder5d anbefaler
a Håndværk og designfaget skal være obligatorisk
fra o. klasse. Faget sk& afsluttes som et eksa—
mensfag 9. klasse.
Der skal udvikles anbefalinger til skolerne om,
hvordan praksisfaglighed kan tænkes ind i fag på
alle klassetrin fra o.—io. klasse. Det kan være en
hjælp til skole og UU, når elevens praksisfaghge
kompetencer skal vurderes i 8., 9., og
10.
klasse.
• Mere samarbejde om valgfag med erhvervsskoler
og virksomheder. Fagfolk sætter deres viden i
spil, og elevernes uddannelsesperspektiver
udvides. lærlinge fra erhvervssknlerne kan være
undervisn i n gsassist ente r i fol kesko ler og stærke
rollemodeller.
• Kommunerne skal forpligtes til at afsætte
ressourcer til at understøtte og udvikle sa ma r—
bejde mellem skole og virksomheder. Det kan fx
være en erhvervsplaymaker, der hjælper skoler og
virksomheder med at igangsætte og udvikle
undervisn i n gsfo nø b.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0018.png
•1
I
I
1
[i
‘e.
‘4-
LLJ
‘ty
I
[
15
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0019.png
AnbefaIing
Fremtiden i fritiden
UddannelsesambassadØrer i fritidstilbud
Uden for skoletiden kan vejledning foregå i mere
uformelle relationer end i regi at skolen. I tritids—
klubber
(10—13
år) og ungdomsklubber
(14—ly
år) kan
pædagoger opleve de unges passioner og færdigheder
i andre arenaer og relationer end skolelæreren og
vejlederen. Pædagoger kan fungere som uformelle
vejledere, hvis de klædes godt på med viden om
uddannelsessystemet og valgkompetencer.
I Københavns Kommune har alle fritidscentre en
pædagog med titlen ‘Uddannelsesambassadør”, som
har viden om parathedsvurderinger, uddannelsesveje
og karrierelæring. •
Byggeriets_Kvinderåd anbefaler
• Forsøg med at udbrede et koncept om
uUddannelsesambassadører, hvor pædagoger
klædes på med viden om uddannelsessystemet
og bidrager til de unges overvejelser om frem
tiden.
• Dialog om Uddannelsesambassadører” blandt
voksne frivillige i foreningslivet, fx i spejder—
korpset.
• Besøg på byggepladser for fritidsklubber og
ungdomsklubber.
• Forsøg med frivillige håndværkere i fritidstilbud
som gæsteundervisere i klubbernes værksteder.
i6
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0020.png
AnbefaIing
Gentænk
kultur på erhvervsskolen
Opgradér undervisningsformerne
God kultur
Erhvervsskolerne skal gå forrest og lære eleverne at
være bærere af ordentlighed og rummelighed over for
hinanden. Erhvervsskolerne er typisk de kommende
lærlinges første kontakt med branchen. På skolen
stifter de bekendtskab med teknikker teorier og
arbejdsgange, som først for alvor prøves at ude i
virksomhederne. Lærlinge bringer den nyeste viden
om teknologi med sig fra skolen og ud i virksomhe
derne. Det bØr ikke være anderledes, når det kommer
rU viden om god arbejdskultur og trivsel.
fag og
Køn
i undervisningen
Helt ubevidst reprodueres fordomme og stereotyper
om køn i undervisningssammenhænge, og det kan
forstærke çvindernes oplevelse af at være et frem—
medelement p håndværksuddannelserne. Undervi—
sernes sprog om kvinder og behandling af kvinder i
håndværksfagene har stor indflydelse på om ele
verne opfatter kvinder som en naturlig del aT bygge—
og anlægsbranchen.
Del din viden
Der er behov for, at bygge— og anlægsskolerne kan
lære af hinandens erfaringer med at tiltrække og
fastholde kvinder i bygge— og anlægsuddannelserne.
Det er vigtigt at dele den eksisterende viden og
fremhæve de skoler, der har succes med tiltag.
Byggeriets Kvijjåd anbefaler
KØn og mangfoldighed skal integreres erhvervs—
skolelærernes diplomuddannelse erhvervs—
pædagogik, ligesom det blev integreret i
pædagoguddannelsen i
2O1L.
E rhvervssko le rnes ledelse skal gå to rrest og sikre,
at lærlinge lærer at indgå gode fæliesskaber,
der takker ja til godt kammeratskab og humor og
takker nej til dum og kønsstereotyp skurvogns—
jargon.
• Arlig bestpractice—konference og kåring at de
bygge— og anlægsskoler, der har været bedst til
at tiltrække og fastholde kvinder i branchens
ud dan nels er.
• Samarbejde med Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier, Uddannelsesforbundet, Danmarks
Pædagogiske Universitet og de faglige udvalg om
analyse at og projekt om undervisningsformer og
mangfoldighed på erhvervsskolerne.
17
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0021.png
Mestrene er glade for kvinderne
Der var orden i tingene med den kvindelige
lærling. Og i starten havde svendeneja lidt mod
stand, de gad sgu ikke slæbe hende med rundt.
Men hun havde jo styr på tingene, så det endte jo
med, at de alle sammen gerne ville have hende
med ud på opgaver.”
Tømrermester
“Kvindernes korakterer ligger over gennemsnittet
til svendeprøven. Pigerne er i virkeligheden
dygtigere.”
Pensioneret tømrer og tidligere skuemester
“Kunderne bliver ja positivt overraskede, når der
kommer en pige ud, og de opfører sig altså meget
pænere end drengene. Med drenge er det ja lige
ved, at mon selv skal stå og sige ‘husk nu at tage
skoene af inde?? du går ind knægt’.”
“Pigerne har altså en force ift. orden. Piger kan
være nogle helt eminent gade servicetømrere i
forhold til mænd, fordi de tænker længere, og de
tager lige skoene of når de kammer hjem til Dr. og
fru
Tømrermester
Hansen, og de rydder op efter sig og fejer.”
Tømrermester
Kilde: Potentiole-onolyse push og pull-foktorer for ti/træk
ning af kvindeligt talent i hygge— og onlægsbronchen, Groes
strotegibureou, 2078
18
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0022.png
7’,
1.
w
,
i
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0023.png
Ku
Itu ren og arbejdsforhold i branchen
De samme ting, som får kvinderne til at vælge et job
bygge— og anlægsbranchen, får dem også til at blive
branchen.
Når kvinder vælger at forlade branchen, spiller både
kulturen og de fysiske arbejdsbetingelser i branchen
ind. lige så vel som andre faktorer som personlige
ambitioner og Ønske om karriereskift spiller ind.
En undersøgelse blandt bygningsarbejdere (både
mænd og kvinder), der havde valgt at forlade bygge—
og anlægsbranchen 2006, viste, at følgende tre
begrundelser var de hyppigste årsager til branche—
skift:
• Karrieremuligheder er begrænsede
• Arbejdet er for fysisk hårdt
• Lønniveauet er for lavt
Kvinderne kan godt lide den ærlige tone og det gode
fællesskab. Men tonen kammer ind imellem over og
bliver for hård og til tider seksuel.
Kvinderne oplever, at der er en macho—kultur i bran
chen. Ønsket om hurtigt at få lØst opgaverne og
demonstreret fysisk råstyrke får mange til at skippe
hjælpemidlerne. For kvinderne har det den konse
kvens, at de ikke kan præstere på lige fod med deres
mandlige kollegaer.
Til gengæld bidrager kvinderne med et højt fagligt
niveau, orden og kundeservice. Mestrene oplever, at
kvinderne er ansvarsfulde, og at der er god forretning
i at have kvinder ansat.
Praktiske forhold som badefaciliteter opleves af
kvinder og mestre som et problem, der kan løses.
Kilde: Dansk Byggeri, Barometer, 2/2006
\;)‘
L
b
SF
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0024.png
Macho—kultur
Der er prestige i råstyrke. Flere at kvinderne i under
søgelsen fortæller, at deres mandlige kolleger gerne
vil undgå brugen at hjælpemidler for at demonstrere
deres styrke og kunnen.
Det burde ikke være et problem fysisk, men nogle
gange bliver det alligevel svært. Ønsket om hurtigt at
få opgaverne løst, får nogle håndværkere til at skippe
hjælpemidlerne. For kvinderne har det den konse
kvens1 at de ikke kan præstere på lige fod med deres
mandlige kollegaer. En mester fortæller, at han for
nyligt havde en kvindelig lærling sygemeldt over en
længere periode, fordi hun havde forsøgt at løfte det
samme som mændene og havde fået hold i ryggen.
“Der kunne godt være mindre tarzan-krig over
håndværksfoget, og mon kunne godt udvise
respekt for hjælpemidler og tænke over, at man
sko) orbejde til mon er 80. Så vi/le piger have
somme muligheder som mænd.”
Tømrerlærling
Igangværende aktiviteter
Dansk Byggeri og
jF har sammen etableret den mobile konsulenttjeneste Bygge
riets Arbejdsmiljøbus. Her besøger konsulenter de enkelte virksomheder for at
hjælpe dem i gang med at bruge tekniske hjælpemidler og hjælpe med at finde
det rette tekniske hjælpemiddel.
I Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg, som vejleder om arbejds
miljø i bygge— og anlægsbranchen, bliver der lavet vejledninger og informations—
materiale, der beskriver og formidler de rette løsninger i forskellige arbejdssitua—
tioner i branchen, I den sammenhæng er hjemmesiden bygergo.dk for nylig blevet
revitaliseret. Siden anviser på en pædagogisk måde de bedste løsninger.
3F og Dansk Byggeri udgiver sammen bladet “Under hjelmene”. I bladet bliver der
brugt meget spalteplads på at vise de gode eksempler på tekniske hjælpemidler.
Desuden arbejder Dansk Byggeri for, at bygherre og projekterende lever op til
deres lovpligtige ansvar for at sikre, at bygge— og anlægsprojekter bliver planlagt
og koordineret, sådan at arbejdet kan udføres arbejdsmiljømæssigt korrekt.
21
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0025.png
Godt kammeratskab
“Er du ked af det en dag, får du ikke lov at hænge
med mulen. Så spørger de, hvad der er galt.”
“Når jeg har sagt fra ift. en opførsel, jeg har
oplevet som grænseoverskridende, så er jeg blevet
stemplet som sur. Men det er de ældre mænd, der
stempler
TømrerlærHng
dem med koner og bØrn. De unge
“Det fede ved at være håndværker er at kØre rundt
med kammeraterne i bilen. Det er et virkelig godt
fællesskab, synes jeg, og det er bare SÅ fedt.”
Murer
svende siger: ‘Hvor er du sej, jeg hører du har sagt
noget til dem, godt gået du’.”
-
TømrerPærling
“Ja, der er da nogen, der kommer med de der
“Det er bare fedt all-raund. Vi bakker hinanden
op. Da jeg havde svendeprøve, kam hele firmaet
det er altså virkelig godt sammenhold.”
Struktørlærling
kommentarer til, at kvinder har menstruation osv.,
Men det er dem fra den ældre generation.”
Snedker
“Jargonen ændrer sig, når man som kvinde træder
“Der sker helt sikkert noget med de unge mestre
ift. de lidt ældre. De unge mestre er meget mere
åbne og griber tingene an på en helt anden måde,
hvor ældre mestre måske kan være lidt konserva
tive. Jeg kender du en ung mester hernede, de har
skateramper og alt muligt på værkstedet, og de
har haft masser af kvindelige lærlinge.”
Murer
“Det ændrede sig til det bedre i skurvognen, efter
jeg kom. Det rigtig dumme og bøvede stoppede,
og det værdsatte mændene
ind af døren. Jeg har oplevet, at mændene har
påskønnet det, far de erjo også trætte af det her
med store bryster og billeder på væggene”
Tømrerlærling
-
der var faktisk flere,
der fortalte mig, at de satte pris på, at der kom
lidt mere ro på, men også at jeg skældte dem lidt
ud, når de ikke opførte sig ordentligt.”
Fratalden murer
((lide: Potentioie—onolyse push og pui(—foI torer
for
tiltræk
ning af kvindeligt talt ‘bygge- og anlægsbronchen, Groes
Strotegibureon, 2018
22
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0026.png
Anbefalinger til at fastholde
kvinderne i branchen
Generationsskifte
er pâ vej
En ærlig tone og
et godt fællesskab
Aktivt og energi-
skabende arbejdsliv
....
I •...i
••o•
....
Hård og til tider
seksuel tone
Fremmed-
element i kulturen
En herskende
macho—kultur
Anbefaling 5—8
5
Test det gode kammeratskab
6
Nye netværk
7
Kroppen på arbejde
8
Plads til børn
23
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0027.png
AnbefaIing
kammeratskab
Test det gode
Sæt det gode kammeratskab på dagsordenen
“Hvor godt selskab er I?”
Kvinderne i bygge— og anlægsbranchen fremhæver det
gode kammeratskab og arbejdsfællesskab som en
meget vigtig del af deres hverdag. Trivsel hos afle
medarbejdere på arbejdspladsen understdtter derved
målet om at fastholde kvinder i branchen. Fokus på
det gode kammeratskab skal ses som en anderledes
dialogbaseret måde at arbejde med den klassiske
personalepolitik på.
I
Byggeriets Kvinderåd anbefaler
• En test eller tjekliste, som kan bruges til at teste,
hvor godt kammeratskabet på arbejdspladsen er.
Tjeklisten skal være isbryder til at tale om,
hvordan man er en god kollega, og hvordan man i
fællesskab kan sikre et godt arbejdsmiljø. Ind
holdet kan være bygget op at dilemmaer (fx
dameplakater på væggen sjofle vittigheder, osv.)
eller på anden måde give mulighed for, at ledere
og medarbejderne giver sig selv point. Tjeklisten
skal være sjov og letlæselig uden løftede pege
fingre og strafpoint. TjekIisten kan være et start—
skud til at tale
om
de situationer, hvor nogen har
været en rigtig god kollega eller udført et rigtig
godt stykke arbejde. Den giver også muhghed for
at tale om situationer, der har skabt misforståelser
eller konflikter. På den måde minder ledere og
medarbejdere hinanden om, hvordan et godt
arbejdsklima ser ud.
• Dialog med producenter
at damekalendere om
deres rolle i at udfordre eller reproducere for—
domme.
• Sæt godt kollegaskab og ordentlig omgangstone på
skoleskemaet på lederuddannelserne og arbejds—
miljkurser i hygge— og anlægsbranchen. Virksom—
hedsledere er essentielle aktører i forandringspro—
cessen.
2L
.Z
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0028.png
AnbefaIing
Nye
netværk
Karrierenetværk med mentorkobling
En af de ting, der får kvinderne til at forlade bran
chen1 er oplevelsen at manglende karrieremuligheder
især efter at de har stiftet familie. Etablering at
netværksaktiviteter om karriereudvikling og efterud
dannelse kan give både kvinder og mænd mulighed
for at se sig selv i branchen i mange år fremover, I et
karrierenetværk kan yngre medarbejdere kobles til en
erfaren mentor, der kan bringe sine erfaringer i spil.
Mentorerne kan fx kobles på håndværkere, der gerne
vil være sjakbajser og på byggeledere, der har poten—
tiale til at stige i graderne i virksomheden, Her er der
mulighed for at få de garvede mænd i branchen til at
kæmpe for kvindernes karriere. n
Byggeriets Kvinderåd anbefaler
• Netværksaktiviteter med et fagligt og socialt
indhold på tværs at taggrupper, kØn og geografi.
Det kræver et samarbejde om etablering, drift og
udvikling med arbejdsgiver— og arbejdstager—
organisationer i branchen; 3F, IDA, Konstruktør—
foreningen, Teknisk Landsforbund, HI(, FRI,
Arkitektforeningen, Danske Arkitektvirksomheder
og Dansk Byggeri.
• Selvom karrierenetværket er relevant for begge
kØn, så skal det især markedsføres over for
kvinder.
25
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0029.png
AnbefaIing
Kroppen på arbejde
Kampagne om tunge løft og klare aftaler om badeforhold
Tunge løft
Øget brug at tekniske hjælpemidler skaber ligestilling
mellem kØnnene og er godt for både mænd og
kvinder. Udviklingen inden for tekniske hjælpemidler
går hurtigt, og det er ikke altid muligt for små og
mellemstore virksomheder at fØlge med. Mange kan
også være skræmt at tidligere tiders høje udgifter til
hjæl pem id I ern e.
Bad og toilet
Indretning at skurvogne og værksteder har betydning
for kvindernes fØlelse at at være en del af holdet. På
langt de fleste arbejdspladser finder medarbejderne
og ledelsen en løsning, der kan fungere tor alle. •
Byggeriets Kvinderåd anbefaler
• De tunge løft skaf til livs uanset køn. De
allerede igangværende aktiviteter om udbredelse
at brugen at tekniske hjælpemidler suppleres
med en særlig kampagne målrettet de små og
mellemstore virksomheder.
For at undgå myter, om hvad reglerne om bade—
forhold betyder, skal Dansk Byggeri tage en
dialog med 3F og udarbejde en vejledning til,
hvordan virksomhederne med få lavpraktiske
greb kan sikre, at både mænd og kvinder har
mulighed tor at klæde om og bade på bygge
pladsen.
ï-”1ndis
26
.‘
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0030.png
Hvad med bad og toilet?
‘Helt ærligt, så tror jeg, at toiletforhold og bad er
den mindste bekymring far kvinder, der vælger at
blive håndværkere. Vi ved godt, hvad vi går ind
til.’’
“Der erja de her fordomme amkring omklædning
og tailetfarhald
men alle andre steder kan vija
godt bruge samme toilet, så hvorfor skal det være
et problem på byggepladsen?”
Snedker
Tømrer
“I forhold til det praktiske har ‘ii ikke gjort det
store. Vi har kun ét baderum. Men så går sjok—
bajsen bare senere i bod, og det har vi ikke
oplevet noget prablem med. Så det er sgu nok det
mindste. Altså, det med det praktiske, det er et
spørgsmål am, hvad du gør det til. Man kan jo
bare tage en åben dialog med sine medarbejdere,
og så er det som regel ikke noget prablem
finder ud af det.”
DirektØr i entreprenørfirma
‘Vi rksamheden skal jo spørge kvinder, om de vil
have egen skurvogn. Jeg er agså blevet tilbudt det,
men jeg sagde pænt nej tak. Du kan ikke bede om
ligestilling og så bede om særbehandling. Og jeg
synes, det var federe at være sammen med dem,
jeg faktisk arbejder med.”
Jord- og betaner
man
Kilde: Potentiole-onolyse
push
og pull-foktorer for tiltræk
ning of kvindeligt toft i bygge- og onlægsbronchen, Groes
Strotegihureou, 2018
Gældende regler
§ 67, stk.
2
i bekendtgØrelse om bygge— og anlægsarbejde og §
ii,
stk. 3 i bekendt
gørelse om skiftende arbejdssteders indretning beskriver kravene til omklædnings—
og badefaciliteter, når der både er kvinder og mænd på en byggeplads. Begge
steder står der:
“Kvinder og mænd skal enten have adskilte omklædningsrum og baderum eller
have mulighed for at benytte samme rum hver for sig”.
Det vil sige, at der ikke behøver at være en skurvogn til mænd og en til kvinder.
Man kan deles om samme skurvogn.
27
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0031.png
Anbefaling
Familievenlig hverdag
Det kan være vanskeligt at nå at aflevere børn og
møde på arbejde Id. 7 el:er tidligere. Helt lavpraktisk
kan det
være
svært for forældre i branchen at få
familieliv og arbejdsliv til at passe på samme urskive,
og del kan resultere i, at forældre skifter til andre
b r a
i
c h e r.
Plads til børn
Mange håndværkere møder direkte på byggepladsen
om morgenen, og de kører ofte hjemmefra i firma-
bilen. Det betyder, at det ville være lettere at nå at
aflevere børn i daginstitutionen, hvis det var lovligt
at bruge gulpladebiler til aflevering at bØrn. •
Qyggeriets Kvinderåd anbefaler
• At det gøres lovligt at hente og bringe børn i
gul plade biler.
• Kommunalt fokus på at sikre fleksible pasnings—
tilbud til forældre, der har behov for det, Samt at
der oprettes flere daginstitutioner med udvidede
åbningstider.
i
Dialog på arbejdspladsen om mØdetider, der
passer med mulighed for aflevering at børn, hvis
det er praktisk muligt for arbejdets udførelse.
28
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0032.png
1
I
I
r
I
j
FT
I
29
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0033.png
:
r
F
.1;.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0034.png
Mangel på faglært arbejdskraft
Bygge— og anlægsbranchen risikerer at mangle
17.000
medarbejdere med en byggefaglig uddannelse
2028.
FREMSKRIVNING AF MANGLEN
Å
FAGLÆRTE FREM MOD 2028
2.000
0
2,000
4.000
6.000
8.000
Trætagenes byggeuddannelse
Elektriker
VVS—energi
Bygningssnedker
Anlægsstruktør, bygningsstruktor og brolægger
Murer
Møbelssnedker og orgeibygger
Gla
r
mester
Tagdækker
Stenhugger
Stukkator
Bygningsmaler
(2018)
Kilde: DA og Dansk Byggeri på baggrund af DREAM-frernskrivning
Kun 9 % kvinder i bygge— og anlægsbranchen
Kvinder udgØr g % at de beskæftigede
og det har ikke rykket sig i
20
år.
ANDEL KVINDER I BYGGE- OG ANLÆGSBRANCF1EN, 1996—2028
25%
20 %
15%
1E iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiL11
o
r- cc a
o
0
o
0
0
0
0
0
0
0
0
r’
rN
0
0
— n
ni
fl,J
0
0
0
0
rN
0
0
u,
rN
rN
0
0
0
0
0
r-
cc
0
0
rN
rN
CN
0
0
0
0
o
0
fl%J
rN
0
r
r- ni
r
,-4
n- cc
ØN
,-i
,-j
0
r’,
r’l
r’
r
ni
r’j
,t
0
0
rN
0
rN
rN
o/
0
0
rN
rN
0
fl
0
0
0
0
flj
0
n
0
0
nu
0
n
n rN
nu
U’
D
0
nu
r—
ni
nu
fl
0
nu
0
eN
0
• Faktiske tal
Status quo
Vækst til 20
Kilde: Danmarks Statistik og Dansk Byggeri
31
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0035.png
Kvinderne står for kontorarbejdet i byggeriet
Der er i alt ansat
branchen.
15.500
kvinder i bygge— og anlægs—
13
/o
og
arbejder med byggeledelse og ingenførarbejde,
a/
arbejder med ledelse.
Halvdelen at dem Lidfører kontorarbejde.
Ca. en fjerdedel arbejder med håndværkspræget
arbejde.
Til sammenligning udfØrer kun % at mændene i
branchen kontorarbejde mens
2/3
at mændene i
branchen arbejder med håndværkspræget arbejde.
KVINDERS ARBEJDSFUNKTIONER I BYGGE— OG ANLÆGSBRANCHEN
60 %
12008
40 %
12012
12016
I
20
0/0
0±0
Qj
I
I
‘4.-
er
b
1
1
0
Aura.: Søjler
af sa male
farve
summer
til
100.
Kategarieti kontorarbejde indbefatter nrhejdc, der forudsætter
viden på mv/
lernniveou, kontorarbejde og salgs—,
omsorgs— og
servicearbejde. Kategorien ledelse i,idbefatte, ledelse på
øverste plan i
virksomlieder organisationer og den offentlige sektor.
«i/de: Danmarks Statistik (forskercdoang)
Stigning i andelen af kvinder, der arbejder med
byggeledelse, ingeniørarbejde og ledelse generelt
Relativt set arbejder flere af kvinderne end mændene
i branchen med byggeledelse, ingeniørarbejde og
ledelse generelt.
Det er en tendens, der fra 2008 til 2016 er blevet
styr Ic et.
ANDEL AF BESKÆFTIGEDE MED BYGGELEDELSE,
LEDELSE ELLER INGENIØRARBEJDE SOM
AR B EJD SF UN 1K TI 0 N
20 °k
16
0/a
12 %
8%
4%
0 %
Kvinder
Mænd
2008
Kvinder
Mænd
2016
1(1/de: Danmarks Statistik (farskeradgong)
32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0036.png
1.500
1.500
kvinder er tæt på beslutningerne i byggeriet
KVINDER
Topledere
BYGGE- OG ANLÆGSBRANCHEN, 2016
652
582
262
1.496
kvinder er topledere, selvstændige eller med—
hjælpende hustruer i bygge— og anlægsbranchen, og
dermed tæt på beslutningerne i byggeriet.
Der er masser at selvstændige mænd i branchen. Hver
anden gang man går ind at døren til en virksomhed
branchen, vil man møde en selvstændig mand. Mens
der skal 55 virksomheder
til,
før man støder ind i en
selvstændig kvinde.
Selvstændige
Medhjælpende hustruer
I alt
Kilde: Danmarks Storistik
Lidt flere kvinder med en videregående uddannelse
Kvinderne i branchen har et lidt højere uddannelses—
niveau end mændene. Knap
20
% at kvinderne har
en videregående uddannelse. Mens det blandt
mændene gælder
12
0/
Faglærte er kernearbejdskraften i bygge og anlægs—
branchen. 53 % af kvinderne har en taglært uddan
nelse1 og 62 % at mændene har en faglært uddan
nelse.
UDDANNELSESBAGGRUNO BLANDT BESKÆFTIGEDE I BYGGE— OG ANLÆGSBRANCHEN
KVINDER
100%
80 %
60 %
0
20
/o
MÆND
0/
0 %
2008
• Ufaglært
2012
2016
• Faglært
2008
2012
2016
Videregående uddannelse
Anni.: tloply5 i Iddannelsesbag grund er ikke medtaget. Desuden er uddnnnelseslategorien “Adgangsgivende
uddannelsesjudoh’ inkluderet under kotegorien “Englært’
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
33
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0037.png
1/3
af de erhvervsu ddannede kvinder har en byggefaglig
uddannelse
BESKÆFTIGEDE MED ERHVERVSFAGLIGE
UDDANNELSER BYGGE- OG ANLÆGSBRANCHEN,
ANDELE, 2016
100 %
SD
C/
Zoomer vi ind på, hvilke typer at faglærte uddan
nelser mænd og kvinder i branchen har, er der store
forskelle. Mens næsten 314 at mændene har en
bygge— og anlægsuddannelse, så gælder det kun for
knap
1/3
at
kvinderne.
Mændene fordeler sig bredt over alle uddannelser i
bygge og aniægsbranchen, mens
92
% at kvinderne
er bygningsmalere.
mere end 1(3 at kvinderne har en kontoruddan
nelse.
Lidt
KVINDER
MÆND
I
60 %
40 %
20
04
0%
2008
B&A—udda nnelser (+
elektrikere)
Blandt mændene er det godt en
1(4,
der har en anden
erhvervsuddannelse, mens det er tilfældet for
1/3
at
kvinderne. Det kan fx være frisører, bagere eller
mekanikere.
øvrige ernvervstaglige uddannelser
Kontoruddannelser
l(iIde: Dan,norks Slu
Us
tik (forskerudgany)
Kvindelige murere og tømrere er et særsyn
I alt er der indenfor byggeriet registreret knap
2.500
beskæftigede kvinder med en relevant faglært
uddannelse inden tor bygge— og anlægsbranchen. Det
svarer til under
04
at alle faglærte med en bygge—
ng anlægsuddannelse i bygge— og anlægsbranchen.
Kvindelige bygningsmalere er normen på de danske
byggepladser, mens der er langt imellem kvindelige
elektrikere, murere, tØmrer, snedkere og struktører.
Der arbejder Ca.
2.250
kvindelige bygningsmalere i
branchen. Blandt de øvrige faggrupper på bygge- og
anlægsområdet er der samlet set under
200
faglærte
kvinder i branchen.
BESKÆFTIGEDE KVINDER I BYGGE— OG
ANLÆGSBRANCHEN, 2016
Faglærte
Bygningsmalere
Elektrikere
Tømrere
Snedkere
Murere
Øvrige byggetag
Kilde: Danmarks Stotis tik
(Jorskeradgang)
Beskæftigede
kvinder
2246
90
41
21
20
19
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0038.png
Måske blæser forandringens vinde flere piger er i gang
med erhvervsuddanneiser i traditionefle mandefag
De kvinder, der er i gang med en erhvervsuddannelse
inden for bygge og anlæg, fordeler sig markant
anderledes på fagene, end kvinder der er beskæftiget
i branchen.
Der er sær udsigt tU, at def fremadrettet kommer
fiere kvindelige elektrikere og snedkere, men ngså
antallet af kvindeflge af tømrere er på vej frem.
ANDEL AF KVINDER I
BESKÆFTIGELSE, PROCENT
ANDEL AF KVINDER UNDER
UDDANNELSE, PROCENT
• Bygningsmaler
Snedker og maskinsnedker mv.
[le kl ri k er
Tømrer mv,
Andre bygge— og anlægsuddannelser
Murer
Vvs—teknik
Brolægger og struktør mv.
• Glarmester
• Tagdækker
Kilde: Oa nnl arks
5W
ris tik (herunder
fors
kera dgang)
Andelen af kvinder i skolepraktik er høj
Flere kvinder kommer i praktik, og antaHet af kvinder
inden for bygge— og anlægsuddannelserne, der har
fået en praktikplads i løbet af de første ni måneder
af 2018, er knap 29 % højere end i samme periode i
2017.
Alligev& er andelen af kvinder i skolepraktik stadig
mere end dobbelt så høj som blandt mænd.
Forklaringen er, at kvinderne vælger maler— og sned—
keruddannelserne, som generelt har en markant
højere skolepraktikandel end de øvrige fag.
ÆNDRING I INDGÄEDE
UDDANNELSES AFTALER
Å
BYGGE-OG ANLÆGS
UDDANNELSER, SEP. 2017
TIL SEP. 2018
30 °k
ANDEL I SKOLE—
PRAKTII( PÄ BYGGE—
OG ANLÆGSUDDAN
NELSERNE, SEP.
2018
20
OJ
10 %
0%
• Kvinder
0
Mænd
35
((ilde: Undervisningsministeriet og egne beregninger
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0039.png
_________
Stor forskel på mænd og kvinders videregående uddannelser
Ser man på beskæftigede i bygge— og anlægsbranchen med korte videregående— og mellemlange videregående
uddannelser er der tydeligvis stor forskel på mændenes og kvindernes uddannelsesbaggrund.
BESKÆFTIGEDE MED KORTE VIDEREGÅENDE
UDDANNELSER, ANDELE, 2016
100
O/
BESKÆFTIGEDE MED MELLEMLANGE
VIDEREGÅENDE UDDANNELSER, ANDELE, 2016
100
0/
80 %
60
40
0/
SD %
60 0k
40 °k
20
0/o
0/
20%
Kvinde
Mænd
Kvinder
Mænd
• Byggeri- og anlægsteknik
• Installatør at stær lçstrøms
• Anden teknisk KVU
• Sarnfundsfaglig, økonomisk—merkantil
• øvriger KVU’er
• Byggeri—, bygnings- og anlægsteknik
og ws—tek nik
• Maskinteknisk uddannelse
• Samtundsfaglig, økonomisk-merkantil
• Pædagogisk uddannelse
• Sundhedsfaglig uddannelse
• øvrige MVU’er
Anni.: RhCH-Lsddonnelser og andre !1YL!’er
er
slået sammen under øvrige t4/Uer”.
tdide: Danmarks Statistik (forskemdgung)
Mændene er installatØrer og bygningskonstruktØrer
kvinderne er merkonomer, pædagoger og sygeplejersker
70
tænd i bygge— og antægsbranchen, der har en
videregående uddannelse, er typisk installatører,
bygningskonstruktØrer eller bygningsingeniører. Mere
end 314 at mændene med en videregående uddan
nelse har en teknisk uddannelse.
Blandt kvinderne i bygge—og anlægsbranchen, der har
en videregående uddannelse, er det angt mere nor
malt at se merkonomer, pædagoger og sygeplejesker.
af kvinderne med en kort videregående
uddannelse har en økonomisk—, pædagogisk— eller
sundhedsfaglig uddannelse. Det samme gælder for
85
0/0
°k at kvinderne med en mellemlang videregående
uddannelse.
30
% at kvinderne med en mellemlang uddannelse er
bygningskonstruktører eller bygningsingeniører.
Samtidig er der i disse år en tendens til, at flere
kvinder søger de byggetekniske uddannelser, og at de
udgør en stigende andel at de studerende.
Ved studieoptaget i sommeren 2018 udgjorde kvinder
29
% at de optagne studerende på de byggetekniske
uddannelser mod
25
% året før.
j6
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0040.png
Marginalt flere kvinder i byggeriet i Østjylland, Nordsjælland
og Hovedstaden
Der er marginalt tiere kvinder ansat bygge— og
anlægsvirksomhederne i hovedstadsområdet, Nord
sjælland og Østjylland, mens andelen at kvinder er
lavest på Bornholm og Lolland—Falster.
KVINDERS ANDEL AF BESKÆFTIGELSEN I
BYGGE- OG ANLÆGSBRANCHEN, 2016
12%
8%
I
Ilililill
—---
Gennemsnit tor hele Danmark
Kilde: Danmarks
Statistik og
Dansk Byggeri
Flest kvindelige kollegaer i byggevirksomheder med
ansatte
I bygge— og anlægsbranchen er andelen at virksom
heder med tiere end
10
o/
kvinder er højest tor de
små virksomheder med
10—19
ansatte. Her har mere
end hver tredje virksomhed over
10
% kvinder ansat.
10—19
ANDEL VIRKSOMHEDER I BYGGE- OG ANLÆGS
BRANCHEN MED FLERE END 10 % KVINDER
BESKÆFTIGET, 2016
40 %
30 %
20 %
10 %
0 %
0-9
10-19
20-49
50-249
250+
Kilde: Danmarks Statistik (farskeradgang)
37
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0041.png
Kvindelige håndværkere i bygge— og anlægsvirksomhederne
Virksomheder med over
20
ansatte har flere kvinde—
lige håndværkere ansat end virksomheder med under
20 ansatte.
De oplever også i højere grad, at kvinder søger om
job hos dem, og de overvejer i højere grad at ansætte
kvindelige håndværkere end virksomheder med
under
20
ansatte
Mellem
114
og 113 at virksnmhederne overvejer at
ansætte kvindelige håndværkere.
REKRUTTERING AF KVINDELIGE HÅNDVÆRKERE I BYGGE— OG ANLÆGSVIRKSOMHEDERNE
40 %
30 %
20%
10 %
0%
Har kvindelige håndværkere
ansat
Har modtaget jobansøgninger
efler henvendelser fra
kvindelige håndværkere
Overvejer at ansætte kvindelige
håndværkere inden fur
det næste år
• Virksomheder med minimum 20 ansatte
I Virksomheder med under 20 ansatte
Anm.: Mulighedforflere svar.
211
medlemsvirksamheder med minimum 20 ansatte har besvaret undersøgelsen, mens der
tilsvarende var 91 besvarelser blandt medlemsvirksamlieder med under
20
ansatte.
Kilde: Dansk Byggeri, spØrgeskemaundersøgelser om rekruttering af arbejdskraft,
2017—2018
Hvem og hvad inspirerer uddannelsesvalg?
HVEM ER DU INSPIRERET AF I FORHOLD TIl. AT
VÆLGE UDDANNELSE?
60%
I HVOR HØJ GRAD KUNNE DET FÅ DIG TIL AT
VÆLGE EN ERHVERVSUDDANNELSE AT DER HAVDE
VÆRET FLERE PRAKTISKE FAG I 8. OG 9. KLASSE?
• Slet ikke
• Imindre grad
• I nogen grad
• I høj grad
• Ved ikke
50
a/
40 %
30%
Iinn..
Kilde: Mellem forventningens glæde ag det svære valg,
OEA, 2078. Undersøgelse med 2.109 elever i 9. klasse
Kilde: Mellem forventningens glæde og det svære valg,
DEA, 2018. Undersøgelse med
2.109
elever i 9. klasse
38
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0042.png
Børnepasning uden for “kontortid”
LO lavede
2017
en undersøgelse, der viste, at
• i6
/o
at ønmodtagerne ville benytte sig at mulig—
heden for at aflevere børn, hvis daginstitutionen
åbnede før kl. 6.
t
%
at lønmodtagerne har i dag mulighed for at
aflevere børn før kl. 6 og benytter sig at det.
I 20
% ville benytte sg at det hvis daginstitutionen
åbnede
fØr
kl.
7.
Det er i dag
27%,
der har denne
mulighed, og som benytter sig at den.
Gældende lov
Der stilles ikke specifikke krav til åbningstiderne i dagtilbuddene i dagtilbuds—
loven. Men det er lovfastsat, at den daglige åbningstid skal udgøre et reelt
pasningstilbud. Og at åbningstiden under ét skal fastsættes, så den er egnet til
at dække det lokale behov for fleksible pasningsmuligheder i dagtilbud. Hvis der
er behov for det iokalt, kan dagtilbud oprettes med åbent både i dag— og natte
timerne.
Pr.
i.
juli
2018
er der mulighed for kombinationstilbud, der består at en deltids—
plads i et dagtilbud i kombination med et tilskud fra kommunen, som familien kan
bruge til at ansætte en fleksibel børnepasser til at passe deres børn fx om
aftenen, natten eller i weekenden derhjemme i trygge rammer, mens forældrene
er på arbejde. For at kunne komme i betragtning til kombinationstilbuddet skal
begge forældre eller en enlig forælder kunne dokumentere et arbejdsbetinget
behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid.
3g
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0043.png
i
Ph
ø
-_
-
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0044.png
Case: IT—Universitetet
Med et mål om at tiltrække flere kvinder gik IT—Uni—
versitetet i gang med en gennemgående nytænkning
at al sin kommunikation i 2016 og på bare tre år har
de mere end fordoblet antallet af kvindelige stude
rende.
IT—liniversitetet skulle ikke være et nicheuniversitet
for de få, men et universitet med en bred appel. De
ville ikke bare konkurrere med datalogi, de ville kon
kurrere med medicin, jura og statskundskab. Det
krævede en markant ændring at, hvordan de så sig
selv, og hvordan uddannelserne blev formidlet
udadtil.
De kommende studerende (og deres forældre) skulle
tydeligt kunne se, hvordan universitetets uddan
nelser kunne være et redskab til “at redde verden”.
De skulle fortælle historien om IT—Universitetet på en
ny måde. På hjemmeside, i annoncer og alt andet
visuelt materiale lagde IT—Universitetet vægt på at
vise et bredt udsnit af studerende for at skabe et
indtryk af et studiemiljø med høj diversitet, selvom
det ikke var repræsentativt for det daværende miljø.
Det har resulteret i en fordobling at ansøgere tit uni
versitetet, der nu både tiltrækker langt flere kvinder
og mænd.
Iridadtil har universitetet gennemgået kurser og
introtorløb for at sikre, at den nye fortælling nin uni
versitetet også blev efterievet internt i organisati
onen. Det betød fx en tilretning at cases, så emnerne
var mindre nicheprægede og tik en bredere appel. Fx
blev en case om programmering at missilsystemer
ændret til programmering at stråiekanoner i kræft—
behandling.
Med et bredere rekrutteringsgrundlag blev de kom
mende studerendes faglige kompetencer et emne tor
underviserne. Underviserne kunne ikke længere gå
ud fra, at de fleste allerede mestrede programmering
fra studiestart. Det resulterede i tilbud om frivillige
sommerkurser tør studiestart, hvor kommende stude
rende kunne lære at programmere. Samme kursus om
programmering blev gentaget i studieforløbet efter
studiestart, så alle modtog samme undervisning.
Universitetet har rekrutteringsaktiviteter i påsketerie
og efterårsferie tor kvindelige gymnasieelever: IT—
Camp og Coding Café. I begge tilbud underviser
kvindelige studerende, og tor deltagerne skaber det
et trygt læringsium, hvilket de vægter højt ved eva—
luering af kurset. •
1
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0045.png
Case: Politiet
I
1g77
blev de første i8 kvinder optaget på Politi—
skolen, og i dag arbejder der Ca.
20
% kvinder i poli
tiet. Politiet vil gerne afspejle befolkningens sam
mensætning1 roen arbejder ikke med måltal for, hvor
mange kvindelige medarbejdere de Ønsker at rekrut—
tere. De vurderer, at der i
2018
er optaget ca.
25 /o
kvinder på Politiskolen, der optager ca.
700
elever om
året. Der er størst søgning tra kvinder bosat omkring
landets største byer.
markedsføringen af politiuddannelserne er der fokus
på at nå forskellige segmenter af befolkningen her
iblandt kvinder. Politiet er gået helt væk fra busre—
Idamer og fitness center—videoer og bruger stort set
kun sociale medier som platform for annoncerings—
kampagner. De segmenterer annonceringen efter fx
alder, køn, geografi og interesser og skræddersyer
billeder og tekster til de enkelte målgrupper.
Politiet lægger stor vægt på det personlige møde
mellem en potentiel konimende elev og en repræ
sentant fra politiet. Derfor deltager de i uddannel—
sesarrangementer for 3.g gymnasieelever, højskoler
og HF. Der er altid en kvinde og en mand med, og de
er klædt godt på til at kunne svare på spørgsmål om
livet som politielev. De oplever, at især piger har et
stort behov for at få afkiaret mange spørgsmål, og de
har mange overvejelser om, de nu også er gode nok.
Hver anden onsdag holder politiskolen “Studie— og
træningsvejledning” for alle, der er interesseret i at
vide mere om uddannelserne og som har brug for at
få en snak med repræsentanter fra politiet. De lokale
politistationer afhoider jævnligt “Jobinformations—
møder om politiets uddannelser’, hvor de fortæller
om livet som politibetjent.
Selvom politiets målgruppe er unge i afslutningen at
en ungdomsuddannelse, så deltager de stadig i
aktiviteter for g. klasser, som både er forebyggende i
forhold til kriminalitet, og som giver et indblik i
hverdagen som politibetjent. Det er vigtigt at så frø
tidligt, og derfor er foikeskoleeleverne stadig en rele
vant målgruppe. •
Politiet lægger vægt på at give et mangfoldigt indtryk
og udvælger med stor omhu de yngre politifolk, der
vises billeder af.
POLITISKOL[N
L2
••.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0046.png
Case: Snecikerfaget
Snedkerfaget har oplevet en stor stigning at kvinder i
faget. Antallet at kvinder er fordoblet siden
2O1L
inden for alle tre specialer; mØbelsnedker, maskin—
snedker og bygningssnedker.
Snedkerfaget har fået lavet imageanalyser og gjort
brug af anbefalinger om at bruge ord, der tiltaler
unge som fx design. På trods af at der er meget lidt
designfrihed i faget, så har de forsøgt at nuancere
sproget, når de fortæller, hvad en snedker kan. De
bruger næsten altid bflleder af kvinder, når de visua—
liserer faget. De har selv formidlet gode historier,
men tilskriver også stigningen i andelen af kvinder
som en generel mediemæssig tendens til, at snedker—
faget er cool.
I
2013
fik Snedkernes Uddannelser udført en analyse
af kvindelige lærlinge i faget. Analysen blev afsæt for
en debat med de faglige udvalg på erhvervsskolerne
om at få flere kvinder i faget. Siden da har det været
et fast punkt på den årlige faglærerkonference, hvor
der gøres status over snedkeruddannelserne. Køns—
fordelingen er ikke længere et særskilt punkt som
tidligere, men er blevet en fast del at statistikkerne,
der også beskriver alder, karakterer, lærepladser osv.
Det bidrager til, at emnet er i undervisernes
bevidsthed, og at der fortsat holdes fokus på1 at
kvinder er en del at branchen.
ANTAL SNEDKERLÆRLINGE, 2014—2017
800
600
400
200
0
2014
• Kvinder
2015
2016
2017
Mænd
1(1/de: Snedkernes Uddonnel ser, 2018
43
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Ligelønsredegørelse 2019 inkl. høringssvar fra arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2121167_0047.png
Å
4.
.14•
4.
v
bvooariats
ioiindarad