Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2098400_0001.png
På vegne af
Ligestillingsafdelingen, Miljø- og Fødevareministeriet
RAPPORT OM MÅLTAL
OG POLITIKKER 2018
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE
INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
Dokumenttype
Udgivelsesdato
Udarbejdet af
Rapport
November 2019
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management Consulting
A/S
CVR NR. 60997918
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
INDHOLD
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
Kapitel 1: Indledning
Indledende ord
Rapportens formål og baggrund
Rapportens indhold
Resumé
Kapitel 2: Anvendt metode og datagrundlag
Indberetningens temaer
Indberettende institutioner
Kapitel 3: Kønssammensætning i den øverste bestyrelsen
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioners
bestyrelser fra 2017-2018
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioners
bestyrelser fra 2013-2018
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser i 2018
et blik på
fordelingens variation
Kapitel 4: Måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen
Måltal hos statslige institutioner uden en ligelig
kønssammensætning
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Kapitel 5: Politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt
statslige institutioner med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner med en politik for kønssammensætningen i
de øvrige ledelsesniveauer
Kapitel 6: Statslige aktieselskabers kønssammensætning i
bestyrelsen
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
2
2
2
3
3
5
5
6
8
8
10
11
14
14
15
17
17
18
20
20
Bilag 1: Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
Bilag 2: Øvrige ministeriers indberettende institutioner fordelt på institutions-
virksomhedstype
Bilag 3: Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
1/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
1. KAPITEL 1: INDLEDNING
1.1
Indledende ord
I december 2012 vedtog Folketinget nye regler i ligestillingslovens § 11 om måltal og
politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen i statslige institutioner og
virksomheder med et kollektivt ledelsesorgan. Reglerne trådte i kraft den 1. april 2013.
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et
kollektivt ledelsesorgan skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen. Statslige institutioner og virksomheder med over 50 ansatte skal tillige
udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer. Der skal afrapporteres om måltal og politikker en gang om året.
Formålet med reglerne er at fremme en mere ligelig kønssammensætning af ledelsen i
bestyrelsen såvel som i institutionens og virksomhedens øvrige ledelse.
Reglerne blev evalueret i 2016 for blandt andet at belyse, om der var sket fremskridt i
udviklingen i andelen af kvinder i de statslige institutioner og virksomheders bestyrelse,
i de fire år lovgivningen havde været i kraft. På baggrund af evalueringen er reglerne
fastholdt.
Med denne rapport gøres der for sjette gang status over de statslige institutioners og
virksomheders afrapportering af måltal og politikker for den kønsmæssige
sammensætning i deres ledelse i 2018.
1
Rapporten er udarbejdet af Rambøll
Management Consulting baseret på modtagne indberetninger medio 2019 på vegne af
Ligestillingsafdelingen, Miljø- og Fødevareministeriet.
I
denne rapport betegnes ”det kollektive ledelsesorgan” og/eller ”det øverste
ledelsesorgan” i statslige institutioner og virksomheder for ”bestyrelsen” mens
resten af
ledelsen betegnes som
”den øvrige ledelse/de øvrige ledelsesniveauer”.
1.2
Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status for de statslige institutioners og
virksomheders arbejde med at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen og udarbejde politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
jf. reglerne i ligestillingslovens § 11.
Det er desuden hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige
institutioner og virksomheder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På
baggrund af indberetningerne gøres derudover status for kønsfordelingen i
bestyrelserne. Ligesom der gøres status for måltal og politikker i statslige aktieselskaber
og bestyrelser mv.
1
Den årlige indberetning skal ske senest 5 måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest d. 31. maj. Det
fremgår af ”Bekendtgørelse om måltal og politikker i bestyrelser mv…” (BEK nr. 114 af 30.1.2014).
2/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, hvis hvert køn er
repræsenteret ved minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret,
hvis hvert køn er repræsenteret med 33 pct.
Denne rapport beskriver de statslige institutioners og virksomheders indberetning om
måltal og politikker ved afslutning af regnskabsperiode 2018.
1.3
Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé, samt en række kapitler og bilag.
Kapitel 2
beskriver anvendt metode og datagrundlag.
Kapitel 3
redegør for kønssammensætningen i bestyrelsen hos de statslige institutioner
og virksomheder.
Kapitel 4
redegør for de statslige institutioners/virksomheders opstilling af måltal.
Kapitel 5
redegør for de statslige institutioners/ virksomheders udarbejdelse af
politikker.
Kapitel 6
indeholder en beskrivelse af kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
Bilag 1
indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og
virksomheder har udfyldt.
Bilag 2-3
indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige
institutioner og virksomheder.
Denne rapport om de statslige institutioners og virksomheders indberetninger kan
findes på www.mfvm.dk
1.4
Resumé
I 2019 har 1154 statslige institutioner og virksomheder været forpligtet til at indberette
om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse
har 1090 institutioner og virksomheder fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en
svarprocent på 94,5 pct. Svarprocenten sidste år var ligeledes på 94 pct.
Hovedparten af de modtagne indberetninger - 1021, svarende til 93,7 pct.
hører
under Undervisningsministeriets ressortområde, mens de resterende 69 indberetninger,
svarende til 6,3 pct., fordeler sig på i alt 13 øvrige ministeriers ressort.
Derudover har 10 statslige aktieselskaber indberettet om måltal og politikker via
årsregnskabslovens § 99 b. De statslige aktieselskaber behandles separat i denne
rapport.
Set under ét er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den
gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelser blandt de indberettende statslige
institutioner og virksomheder er således 41,9 pct. ultimo 2018. Det svarer til en stigning
på 2,2 procentpoint i forhold til ordningens start i 2013, hvor den gennemsnitlige andel
af kvinder var 39,7 pct.
3/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Ca. halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 565),
svarende til 51,8 pct., har en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse og er
dermed ikke forpligtet til at opstille måltal. Dette er på niveau med sidste års
afrapportering, hvor andelen af institutioner med en ligelig kønssammensætning var på
51,4 pct.
Blandt de 523 indberettende statslige institutioner og virksomheder, som ikke har en
ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse har 385, svarende til 73,6 pct., opstillet
et måltal. Sammenlignet med sidste år er andelen af institutioner, der har fastsat et
måltal faldet med 9,4 procentpoint fra 83 til 73,6 pct.
De statslige institutioner og virksomheder har i gennemsnit opstillet et måltal for det
underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 40,9 pct., hvilket svarer til niveauet for
sidste afrapportering. Langt de fleste statslige institutioner og virksomheder har fastsat
et måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 30 og 60 pct. Det gælder således
89 pct. af institutionerne. Ses der alene på andelen af institutioner, der har fastsat et
måltal, der svarer til en ligelig kønssammensætning, i intervallet 40-60 pct. er tallet 77
pct.
Blandt dem der har fastsat måltal, har 96 pct. oplyst om den forventede tidshorisont for
opnåelse af måltallet. Det svarer nogenlunde til niveauet fra sidste år. Tidshorisonten
er for de fleste mellem 1 og 4 år.
For de 10 statslige aktieselskaber er den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen
32 pct. Det er et fald på 6 procentpoint sammenlignet med sidste år. 9 af de statslige
aktieselskaber har en lige kønssammensætning i bestyrelsen og er dermed ikke
forpligtede til at opstille måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre personer,
der alle er mænd. Selskabet har ikke opstillet måltal.
359 af de statslige institutioner, svarende til 32,9 pct. af samtlige indberettende
enheder, har oplyst, at de har 50 ansatte eller flere. De er derfor forpligtede til at have
en politik for at fremme en ligelig kønsfordeling i deres øvrige ledelsesniveauer. 217
institutioner svarende til 60,4 procent har oplyst, at de allerede har en ligelig
kønssammensætning. Tilbage er 142 statslige institutioner og virksomheder, som er
forpligtede til at have en politik for kønssammensætningen i deres øvrige
ledelsesniveauer. Heraf har 74 institutioner (52,1 pct.) svaret, at de har en politik hertil.
Dette er en stigning på 3,1 procentpoint sammenlignet med sidste år.
4/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0007.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
2. KAPITEL 2: ANVENDT METODE OG
DATAGRUNDLAG
2.1
Indberetningens temaer
Rambøll Management Consulting har på vegne af Ligestillingsafdelingen stillet et
elektronisk indberetningssystem til rådighed for ministerierne til brug for deres
institutioners/virksomheders afrapportering om måltal og politikker. De 10 statslige
aktieselskaber har indberettet via deres årsrapport i henhold til årsregnskabslovens § 99
b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer,
der er indsendt elektronisk til Ligestillingsafdelingen i 2019. Derudover er der foretaget
en separat gennemgang af de 10 statslige aktieselskaber
på baggrund af de
oplysninger, som de har afgivet i deres årsrapporter for 2018.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets
elektroniske indberetningssystem, er blevet bedt om at levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis
regnskabsperiode 2017 og regnskabsperiode 2018
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af tabellen nedenfor og af bilag 1.
Tabel 1. Indhold
indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2017: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2018: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Opstillet måltal: Antal: ____ Procent: ____
Hvornår forventes måltallet opfyldt
angiv årstal: ____
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal): _______________________________
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
2
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja: ____ Nej: ____
Hvis ja: Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer? Ja: ____ Nej: ____
Hvis nej til ligelig kønssammensætning: Har I en politik for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer? Ja: ____ Nej: ____
Fritekst (til beskrivelse af politikken): _____________________________________
2
I indberetningsskemaet i 2019 blev der tilføjet en funktion, der lader respondenterne springe spørgsmål om politikker for
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer over, hvis de enten svarer ”nej” til at have 50 ansatte eller flere eller ”ja”
til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
5/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0008.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
2.2
Indberettende institutioner
I alt 1154 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne været
forpligtede til at indberette om måltal og eventuelt om politikker. Af disse har i alt 1090,
svarende til 94,5 pct. af samtlige, indberettet. Det svarer dermed til svarprocenten
sidste år (2018), som var 94 pct. Indberetningen er sket før folketingsvalget den 5. juni
2019, dvs. til de på daværende tidspunkt forekommende ministerier.
De indberettende institutioner og virksomheder er meget ujævnt fordelt på
ministerområder. Det ses af tabel 2.
Tabel 2. Statslige institutioner der har indberettet om måltal og politikker
3
fordelt på ministerier
Ressortministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Socialministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Statsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
I alt
Antal institutioner
1
6
1
6
3
2
1
0
3
2
0
0
0
1
37
3
1021
0
3
1090
Note: Tabellen viser antallet af indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter ressortområde.
Bemærk, at de fem ministerier, hvortil 0 institutioner har indberettet, heller ikke har institutioner på deres
ressortområde, der er forpligtede til indberetning. I bilag 2 fremgår navnene på de indberettende institutioner
og virksomheder fra alle ministerierne med undtagelse af Undervisningsministeriet.
3
De 10 statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
6/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0009.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
Undervisningsministeriet tegner sig med 1021 institutioner for hovedparten af de
indberettende enheder, svarende til 93,7 procent. Hovedparten af de indberettende
institutioner og virksomheder på Undervisningsministeriets ressortområde er private
grundskoler og friskoler eller efterskoler. De udgør således tilsammen godt 2/3 af de
indberettende enheder.
De resterende 69 institutioner og virksomheder fordeler sig på 13 ministeriers ressort
med hovedvægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet, som har 37 institutioner,
der skal indberette om måltal.
5 ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at
indberette efter § 11 i ligestillingsloven. Det drejer sig om: Kirkeministeriet,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet samt Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
I tabel 3 nedenfor ses, hvordan de indberettende institutioner på
Undervisningsministeriets ressortområde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 3. Indberettende institutioner under Undervisningsministeriet
fordelt
på institutionstype
Institutionstype
Friskoler og private
grundskoler
Efterskoler
Frie fagskoler
Gymnasier og HF
Erhvervsskoler
VUC’er
Produktionsskoler
Uden angivelse
I alt
Antal
484
216
10
144
71
28
67
1
1021
Procent
47%
21%
1%
14%
7%
3%
7%
0%
100%
Note: Tabellen viser fordelingen af indberettende institutioner under Undervisningsministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og
virksomheder henvises til bilag 2.
7/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
3. KAPITEL 3: KØNSSAMMENSÆTNING I DEN
ØVERSTE BESTYRELSEN
3.1
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioners bestyrelser
fra 2017-2018
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt om at oplyse om
den kønsmæssige sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af
4
regnskabsperiode for henholdsvis 2017 og 2018. Det giver mulighed for at følge
udviklingen i kønssammensætningen i de statslige institutioners bestyrelser inden for
det seneste år.
Som det fremgår af det forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og
virksomheder på Undervisningsministeriets ressortområde 93,7 pct. af samtlige
indberettende enheder i staten. På baggrund af den ujævne fordeling af de
indberettende institutioner på ressortområder præsenteres resultaterne i dette og de
følgende kapitler både samlet og særskilt for Undervisningsministeriet og øvrige
ministeriers ressortområder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i statslige institutioners
bestyrelser som ligelig, såfremt hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct. Det
fremgår af figur 1, at den gennemsnitlige kønssammensætning i de statslige bestyrelser
samlet set er ligelig i 2017 og 2018. Ultimo 2018 var den gennemsnitlige andel af
kvinder i de statslige bestyrelser på 41,9 pct. Der er sket en marginal stigning i
perioden fra ultimo 2017 til ultimo 2018 på 0,5 procentpoint (fra 41,4 pct. til 41,9 pct.).
4
Forpligtelsen til at sætte måltal gælder for institutionens eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så
vidt der ikke er en ligelig kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60. I
langt de fleste tilfælde vil det øverste ledelsesorgan være en bestyrelse.
8/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0011.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 1. Gennemsnitlig andel mænd og kvinder i bestyrelserne ultimo 2017 og
2018
5
100%
58,7%
58,1%
58,3%
57,9%
63,7%
61,7%
50%
41,4%
41,9%
41,7%
42,1%
36,3%
38,3%
0%
2017
2018
2017
2018
2017
2018
Alle institutioner og
virksomheder
Undervisningsministeriets
institutioner og
virksomheder
Øvrige ministeriers
institutioner og
virksomheder
Gennemsnitlig andel kvinder
Gennemsnitlig andel mænd
Note: N=1107 for 2017; N=1090 for 2018. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
For institutioner under Undervisningsministeriets ressort ses også en marginal stigning
på 0,4 procentpoint i den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen fra 41,7 pct.
ultimo 2017 til 42,1 pct. ultimo 2018. For øvrige ministeriers institutioner og
virksomheder er den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelsen på 38,3 pct. ultimo
2018, hvilket er en stigning på 2,0 procentpoint i forhold til 2017.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på
Undervisningsministeriets område, er der en vis spredning. Private grundskoler, friskoler
og frie fagskoler har således en gennemsnitlig kønssammensætning i deres bestyrelser,
som er meget tæt på 50/50, mens erhvervsskoler og produktionsskoler ligger lavest
med cirka 30 pct. kvinder i deres bestyrelser. Det fremgår af figur 2.
5
Tallene vedr. 2017 er hentet fra Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætningen i statslige institutioner
og virksomheder. Tal vedr. 2018 er indhentet af Rambøll Management Consulting fra indberetningsskema i 2019.
9/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0012.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 2. Kønssammensætningen i bestyrelser på Undervisningsministeriets
område ultimo 2018 - fordelt på institutionstype
100%
68,3%
69,3%
59,4%
40,6%
30,7%
60,4%
50%
50,5%49,5%
39,6%
54,5%
45,5%
38,6%
61,4%
61,4%
31,7%
38,6%
0%
Gennemsnitlig andel kvinder i bestyrelserne
Gennemsnitlig andel mænd i bestyrelserne
Note: N=1020. Figuren viser besvarelser fra alle uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet.
Danmarks Evalueringsinstitut er ikke medtaget i figuren, da de ikke angiver, hvilken institutionstype de er jf.
tabel 3. Parenteserne angiver antal institutioner for hver institutionstype.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
3.2
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioners bestyrelser
fra 2013-2018
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i april 2013 og frem til 2018 er der en
stigning i kvindernes andel i bestyrelsen på i alt 2,2 procentpoint (fra 39,7 pct. til 41,9
pct.) jf. figur 3. For institutioner under Undervisningsministeriets ressort ses også en
stigning i kvindernes andel af bestyrelsen på 1,8 procentpoint i perioden (fra 40,3 pct.
til 42,1 pct.), mens andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige
ministeriers institutioner er steget med 5,0 procentpoint i samme periode (fra 33,3 pct.
til 38,3 pct.).
10/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0013.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 3. Udviklingen i kønssammensætningen fra 2013 til 2018
6
100%
50%
+ 2,2%
+ 1,8%
+ 5%
39,7%
40,3%
33,3%
0%
Alle institutioner og
virksomheder
(1090)
Undervisningsministeriets
institutioner og
virksomheder
(1021)
Øvrige ministeriers
institutioner og
virksomheder
(69)
Udvikling i andel kvinder fra 2013 til 2018 (procentpoint)
Gennemsnitlig andel kvinder i 2013
Note: N=1090. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner. Parenteserne angiver antal
institutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
3.3
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser i 2018
et blik på
fordelingens variation
Den gennemsnitlige andel kvinder og mænd i statslige institutioners bestyrelser
indfanger ikke de variationer i kønssammensætningen, der er mellem de enkelte
institutioner. For at få et mere præcist billede af variationerne i kønssammensætningen
i institutionerne, er der udarbejdet en opgørelse, der viser, hvordan de statslige
institutioner og virksomheder fordeler sig på 10 procentintervaller i forhold til
kønssammensætningen i bestyrelsen, jævnfør figur 4 nedenfor.
6
Tallene for kønssammensætningen 2013 er hentet fra den første hovedrapport, der blev udarbejdet i december 2014.
Tallene for kønssammensætningen i 2018 er baseret på de modtagne indberetninger i 2019.
11/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0014.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 4. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018. Alle
indberettende institutioner og virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
7
100%
50%
32,2%
26,1%
25,8%
18,8%
6,6%
3,0%0,4%
0,6%
0%
0-9%
(33)
5,9%
8,9%
3,8%
19,6%
18,8%
8,9%
5,9%
3,8%
6,6%
0,6%
3,0%
0,4%
10-19% 20-29% 30-39% 40-50% 51-60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100%
(72)
(205)
(97)
(351)
(214)
(41)
(64)
(7)
(4)
Kvinder
Mænd
Note: N=1088. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner. Parenteserne angiver antal
institutioner for hvert interval for kvindernes vedkommende.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
Figur 4 viser, at 565 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning
i intervallet 40-60 pct., svarende til en ligelig kønssammensætning. De 565 statslige
institutioner udgør ca. halvdelen (51,8 pct.) af samtlige indberettende institutioner og
virksomheder. Sammenlignet med sidste års afrapportering er der sket en marginal
stigning på 0,4 procentpoint (fra 51,4 pct. sidste år) i andelen af statslige institutioner
med en kønssammensætning i intervallet 40-60 pct.
For de 523 statslige institutioner og virksomheder (de resterende 48,2 pct.), som endnu
ikke har en ligelig kønssammensætning, ligger andelen af kvinder for mange
institutioners vedkommende på 20-29 pct. og 30-39 pct. Det gælder således for 57,7
pct. af disse. Figur 4 viser endvidere, at der fortsat er relativt få statslige institutioner,
der ligger i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100 pct.
3,4 procent af samtlige institutioner har en bestyrelse, hvor kun det ene køn er
repræsenteret. Heraf har 33 institutioner ingen kvinder i deres bestyrelse og 4
institutioner ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 37,3 pct. af
alle de statslige institutioner skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for
10,6 pct. af institutionerne skyldes en underrepræsentation af mænd. Hovedparten af
7
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i
forhold til de øvrige, idet de er ændret til 40-50 og 51-60 (i stedet for 40-49 og 50-59).
12/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
de indberettende statslige institutioner, der har en underrepræsentation af mænd, er
uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriets ressort.
For en yderligere uddybning af, hvorledes procentintervallerne fordeler sig på
henholdsvis Undervisningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner
og virksomheder, henvises til bilag 3.
13/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
4. KAPITEL 4: MÅLTAL FOR DET
UNDERREPRÆSENTEREDE KØN I BESTYRELSEN
4.1
Måltal hos statslige institutioner uden en ligelig kønssammensætning
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i
bestyrelsen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til at opstille måltal
for det underrepræsenterede køn. Blandt de 1090 indberettende institutioner og
virksomheder drejer det sig om 523 enheder svarende til 48 pct.
Blandt disse 523 institutioner og virksomheder har 385 (73,6 pct.) opstillet et måltal,
mens 138 institutioner og virksomheder (26,4 pct.) ikke har opstillet et måltal.
8
Sammenlignet med institutionernes afrapportering sidste år er der sket et fald i andelen
af statslige institutioner, som har opstillet et måltal på 9,4 procentpoint (fra 83 pct.
sidste år).
Ses der nærmere på de 138 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, fordeler de
sig med 125 institutioner på Undervisningsministeriets ressort og 13 institutioner på
øvrige ministeriers ressort.
De 365
9
indberettende institutioner, der har opstillet et procentvist måltal, har i
gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 40,9
pct. Det svarer til niveauet for sidste års afrapportering (40,4 pct.).
Figur 5 nedenfor
viser de opstillede måltal blandt de 365 institutioner og virksomheder fordelt på ti
procentintervaller.
8
20 af 385 de institutioner, der har sat måltal (svarende til 4 pct.) har alene sat et antalsmæssigt måltal for det
underrepræsenterede køn og undladt at sætte et måltal i procent. Ses der nærmere de 20 institutioner og virksomheder, der
har undladt at sætte et procentvist måltal, fordeler de sig med 19 institutioner på Undervisningsministeriets ressort og 1
institution på øvrige ministeriers ressort.
9
De 20 institutioner der ikke har sat et procentvist måltal, indgår ikke i dette tal.
14/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0017.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 5. Måltal for det underrepræsenterede køn - alle forpligtede statslige
institutioner og virksomheder ultimo 2018 - fordelt på 10 procentintervaller
100%
76%
75%
65%
50%
20%
1%
0%
1 %0 %
2%
2 %
0 %
7%
15%
11%
2%
2% 0%
8%
20-29%
12%
30-39%
40-50%
0-9%
10-19%
51-60%
0%
0%
0%
0%
61-70% 71-80% 81-90% 91-100%
0%
0% %
0
0% %
0
0% %
0
Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
(345)
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
(20)
Alle institutioner og virksomheder
(365)
Note: N=365. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at opstille
måltal, og som har indberettet dette i 2019.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
Som det ses af figur 5, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et
måltal for det underrepræsenterede køn på 30-39 pct. eller 40-50 pct. Det gælder
således for 87 pct. af institutionerne.
Figur 5 viser endvidere de opstillede måltal for institutioner og virksomheder fordelt
under henholdsvis Undervisningsministeriets og de øvrige ministeriers ressort. Her
fremgår det, at 87 pct. af institutionerne og virksomhederne på Undervisningsmini-
steriets ressortområde har sat deres måltal i intervallerne 30-39 pct. eller 40-50 pct.
Det tilsvarende gælder for 80 pct. for øvrige ministeriers institutioner og virksomheder.
4.2
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
371 af de statslige institutioner og virksomheder har angivet et årstal for, hvornår de
forventer, at måltallet opfyldes.
10
325 institutioner og virksomheder, svarende til 87,6
pct., har angivet et årstal inden for perioden 2019-2023,
11
mens omvendt har 28
Blandt de 385 institutioner, der har angivet et måltal har 371 institutioner (96,3%) har angivet et årstal for opfyldelse af
måltallet, og 14 institutioner (3,6%) ikke angivet et årstal for opfyldelsen af måltallet.
11
I ”Bekendtgørelsen om måltal i bestyrelser m.v. og politik for de øvrige ledelsesniveauer……” (bek nr. 114 af den
30.1.2014) præciseres, at måltallet som udgangspunkt højest bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det almindeligvis
vil tage at udskifte i bestyrelsen.
10
15/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
institutioner, svarende til 7,5 pct., angivet et årstal efter 2023.
12
Desuden har 18
institutioner (4,8 pct.) angivet et årstal før 2019.
12
27 af institutionerne med en tidshorisont på opfyldelse af måltal efter 2023 er institutioner på Undervisningsministeriets
ressort.
16/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
5. KAPITEL 5: POLITIKKER FOR
KØNSSAMMENSÆTNINGEN I DE ØVRIGE
LEDELSESNIVEAUER
5.1
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt statslige
institutioner med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer, er med lovkravene i
ligestillingslovens § 11 forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det
underrepræsenterede køn på deres øvrige ledelsesniveauer.
Blandt de 1090 statslige institutioner og virksomheder, der har fremsendt en elektronisk
indberetning, har 731 institutioner, svarende til 67,1 pct. oplyst, at de har under 50
ansatte. De er dermed ikke lovgivningsmæssigt forpligtede til at udarbejde en politik til
fremme af en ligelig kønssammensætning i virksomhedens øvrige ledelsesniveauer.
De øvrige 359 institutioner, svarende til 32,9 pct. af samtlige indberettende enheder,
har oplyst at have 50 ansatte eller flere.
Af figur 6 nedenfor fremgår det, hvor stor en andel af de 359 institutioner og
virksomheder med 50 ansatte eller flere, der har angivet, at de allerede har en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer. Indberetningsskemaet har fungeret
således, at det kun er institutioner, der har angivet at have 50 ansatte eller flere, der
efterfølgende er blevet bedt om at svare på spørgsmål om kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer og om udarbejdelsen af en politik hertil.
Figur 6 viser, at 217 af alle institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere,
svarende til 60,4 pct. af alle 359 institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller
flere, oplyser, at der er en ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelsesniveauer.
Mens 194 af Undervisningsministeriets institutioner (62,4 pct.) angiver en ligelig
kønssammensætning, gør dette sig gældende for 23 (47,9 pct.) af de øvrige
ministeriers institutioner og virksomheder.
17/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0020.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 6.
Statslige institutioner med 50 ansatte eller flere, som har svaret ”Ja”
til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
100%
50%
60,4%
62,4%
47,9%
0%
Alle institutioner og
virksomheder
(359)
Undervisningsministeriets
institutioner og
virksomheder
( 311)
Øvrige ministeriers
institutioner og
virksomheder
( 48)
Note: N=359. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der har 50 ansatte eller flere.
Søjlerne viser andelen af institutioner, der
har svaret ”Ja” til at have en ligelig kønssammensætning i de
øvrige ledelsesniveauer. Parenteserne angiver det totale antal institutioner/virksomheder med 50 ansatte eller
flere.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
5.2
Statslige institutioner med en politik for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer
De 217 institutioner og virksomheder, der allerede har en ligelig kønssammensætning,
er ikke forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen på deres øvrige
ledelsesniveauer. Derimod er de resterende 142 institutioner og virksomheder med 50
ansatte eller flere forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det
underrepræsenterede køn på de øvrige ledelsesniveauer. Det svarer til 13 pct. af de
1090 indberettende institutioner.
I nedenstående figur 7 fremgår det, hvor stor en andel af disse institutioner, der har
indberettet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætningen på de øvrige
ledelsesniveauer.
18/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0021.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Figur 7. Statslige institutioner med 50 ansatte eller flere, som har udarbejdet
en politik for kønssammensætningen i institutionens øvrige ledelsesniveauer
100%
50%
84,0%
52,1%
45,3%
0%
Alle institutioner og
virksomheder
(142)
Undervisningsministeriets
institutioner og
virksomheder
(117)
Øvrige ministeriers
institutioner og
virksomheder
(25)
Note: N=142. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at udarbejde
en politik for kønssammensætningen i institutionens øvrige ledelsesniveauer
det vil sige: institutioner med
50 ansatte eller flere, som ikke allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
Søjlerne viser andelen af institutioner, der
har svaret ”Ja” til at have
udarbejdet en politik herfor.
Parenteserne angiver det totale antal forpligtede institutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
I figur 7
ses, at i alt 74 ud af de 142 forpligtede institutioner (52,1 pct.) har svaret ”Ja”
til, at de har en politik, mens 68 (47,9 pct.) har svaret, at de ikke har en politik.
Sammenlignet med sidste års afrapportering
– hvor 49 pct. svarede ”Ja” –
er der sket
en stigning på 3,1 procentpoint i andelen af institutioner, der har en politik for at øge
antallet af det underrepræsenterede køn på deres øvrige ledelsesniveauer.
Det fremgår af figuren, at andelen af institutioner, som har svaret
”Ja”
til, at de har en
politik, er langt højere blandt øvrige ministeriers institutioner (84 pct.) end på
Undervisningsministeriets ressortområde, hvor 45,3 pct. svarer, at de har en politik. De
forpligtede institutioner på øvrige ministeriers ressortområde udgør dog kun 25
institutioner i alt, hvorfor små antalsmæssige forskydninger vil vise sig i større
procentvise ændringer.
19/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
6. KAPITEL 6: STATSLIGE AKTIESELSKABERS
KØNSSAMMENSÆTNING I BESTYRELSEN
6.1
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette om måltal og politikker via det
elektroniske indberetningssystem, som Ligestillingsafdelingen har stillet til rådighed.
Statslige aktieselskaber skal i stedet indberette om måltal og politikker i henhold til
årsregnskabslovens § 99 b. Det fremgår af Ligestillingslovens § 11 stk. 5.
Der er i alt 10 statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra
Erhvervsstyrelsen i september 2019.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de 10 statslige aktieselskabers årsrapporter for 2018
med henblik på at indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet, dels om
kønssammensætningen i deres bestyrelse, dels om eventuelle måltal for det
underrepræsenterede køn i bestyrelsen og om politikker for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer.
I tabel 4 nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de 10 statslige
aktieselskaber har givet i deres årsrapport for 2018, om kønssammensætningen i deres
bestyrelse og om eventuelle måltal og politikker.
Som det ses af tabel 4, er den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen i de 10
selskaber på 32 pct. Det ligger 6 procentpoint lavere end sidste år, hvor den
gennemsnitlige andel af kvinder i de statslige aktieselskaber var på 38 pct. Den
negative udvikling skyldes dels, at det gennemsnitlige antal kvinder i de statslige
aktieselskaber er faldet fra 1,8 personer til 1,6 i perioden, dels at det gennemsnitlige
antal mænd er steget fra 3,0 til 3,4 i perioden. Det skal bemærkes, at der er tale om
meget små talstørrelser.
Det skal oplyses, at Erhvervsstyrelsen har foretaget en række præciseringer i deres
”Vejledning om Måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen og
for afrapportering herom” i marts 2016, herunder bl.a. for så vidt angår definitionen ”en
ligelig fordeling”. I vejledningen er følgende præciseret: ”Ved en ligelig kønsfordeling
forstås en fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis kvinder og mænd eller det antal/pct.
som ligger tættest på 40 pct.”. Denne præcisering betyder
at en række tilfælde, der i
tidligere rapporter ikke talte med som en ligelig kønssammensætning - nu indgår som
en ligelig fordeling (det gælder fx selskaber, der har kønssammensætningen 1 kvinde +
3 mænd, 2 kvinder + 4 mænd, 3 kvinder + 5 mænd) jf. tabel 4.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har 9 af de 10 aktieselskaber (90 pct.) en
ligelig kønssammensætning i bestyrelsen og har dermed nået lovens mål for
kønssammensætningen i deres bestyrelse. Det ene statslige selskab, der har en
underrepræsentation af kvinder i deres bestyrelse, og som dermed er forpligtet til at
opstille måltal, har ikke gjort dette. Der er tale om en bestyrelse på 3 personer, som
udelukkende består af mænd.
5 statslige aktieselskaber er ikke forpligtede til at udarbejde politikker til fremme af en
ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelse, fordi de har under 50 ansatte. Blandt
20/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0023.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
de øvrige 5 selskaber med over 50 ansatte oplyser alle, at de har en politik til at
fremme en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
13
Tabel 4. Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i
bestyrelsen
14
og angivelse af eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling
GF-valgte
medlemmer af
bestyrelsen
Kvinder
Bornholm-trafikken
Holding A/S
1
Mænd
2
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Er ikke forpligtet til at udarbejde politik
(har under 50 ansatte).
Måltal
Har selskabet opstillet måltal?
Eller har selskabet en ligelig
kønssammensætning i
bestyrelsen?
Politikker
Er selskabet forpligtet til at have en
politik
og har de én?
Dansk Jagtforsikring
A/S
Danske Spil A/S
0
3
Har ikke fastsat måltal.
Er ikke forpligtet til at udarbejde politik
(har under 50 ansatte).
Ja. Har en politik for kønssammen-
sætningen i den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at udarbejde politik
(har under 50 ansatte).
Ja. Har en politik for kønssammen-
sætningen i den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at udarbejde politik
(har under 50 ansatte).
Ja. Har en politik for kønssammen-
sætningen i den øvrige ledelse.
2
2
15
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Det Danske
Klasselotteri A/S
Ørsted A/S
1
3
3
5
Statens
Ejendomssalg A/S
Statens og
Kommunernes
Indkøbsservice A/S
Sund og Bælt Holding
A/S
TV2/Danmark A/S
2
3
1
3
2
4
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Ja. Har en politik for kønssammen-
sætningen i den øvrige ledelse.
Ja. Har en politik for kønssammen-
sætningen i den øvrige ledelse.
2
4
Eksport Kredit
Finansiering A/S
I alt antal
I alt pct.
2
5
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Er ikke forpligtet til at udarbejde politik
(har under 50 ansatte).
16
32
34
68
13
Blandt de 5 statslige aktieselskaber med over 50 ansatte er der ingen, der i forvejen har en ligelig kønssammensætning i de øvrige
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de statslige aktieselskabers
ledelsesniveauer. Det vil sige, at de ikke er undtaget for forpligtelsen til at have en politik
14
årsrapporter fra 2018
det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrapporten. Erhvervsstyrelsen præciserer følgende om
opgørelsen: ”Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af Finansministeriets redegørelse om ’Statens Selskaber 2018’ for regnskabsåret 2017”
15
Erhvervsstyrelsen nævner følgende ift. DANSKE SPIL: I Ledelsesberetningen fremgår, at 2 ud af de 4 mænd i bestyrelsen er politisk udpegede.
Disse bør derfor ikke indgå i opgørelsen. Derfor er der for regnskabsåret 2018 noteret to mænd.
21/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Kilde: De 10 aktieselskabers årsrapporter for 2018.
22/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
BILAG 1
SPØRGSMÅL BESVARET AF STATSLIGE VIRKSOMHEDER OG
INSTITUTIONER I HENHOLD TIL LIGESTILLINGSLOVENS § 11
23/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0026.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Bilagstabel 1. Spørgsmål og vejledninger i indberetningsskemaet
Spørgsmål i indberetningsskemaet
1. Indberettende institution/virksomhed
1.1 Skriv venligst jeres virksomheds-
/institutionsnavn i nedenstående tekstfelt: ____
Skriv navnet på den virksomhed/institution, som I indberetter
måltal og politikker for, i tekstfeltet. Skriv fx Det Kongelige
Teater.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet
besvares.
1.2 Skriv venligst jeres ressortministerium i
nedenstående tekstfelt: ____
Skriv i tekstfeltet navnet på jeres virksomheds/institutions
ressortministerium. Skriv fx Undervisningsministeriet.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet
besvares.
2. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
2.1 Anfør antal kvinder og antal mænd v/afslutning
af regnskabsperiode 2017:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Angiv hvor mange antal (numerisk) kvinder og mænd I har i jeres
øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, som er
generalforsamlingsvalgte eller udpegede medlemmer. Tallet skal
være eksklusiv medarbejderrepræsentanter og
elevrepræsentanter.
Angiv antallet af kvinder og mænd i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af regnskabsperioden
for 2017 samt antallet af kvinder og mænd i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af regnskabsperioden
for 2018. Indtast antallet i boksene, der relaterer sig til
henholdsvis kvinder og mænd. Skriv fx 3 ved kvinder og 4 ved
mænd i 2017 og 4 ved kvinder og 4 ved mænd i 2018.
Alle fire bokse skal udfyldes med numeriske tal for at kunne gå
videre i indberetningsskemaet.
3. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
3.1 Opstillet måltal - det underrepræsenterede køn:
Antal: ____
Procent: ____
Virksomheder/institutioner, der ikke har en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er
forpligtede til at opstille et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Måltallet skal være højere end den gældende
kønssammensætning angivet i spm. 3.1.
Måltallet for det underrepræsenterede køn i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen skal både angives i antal og procent
(procenttallet skal være mellem 0 og 100).
Skriv antallet i den boks, hvor der står ”Antal” ud for og
procentdelen i den boks, hvor der står ”Procent” ud for.
Skriv fx 3 ved ”Antal”, hvis I har et mål om at have 3 personer af
det underrepræsenterede køn i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen. Hvis målet om 3 personer svarer til en
repræsentativitet på 50 procent i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, skriv da 50 ved ”Procent”.
Hvis virksomheden/institutionen ikke har opstillet et måltal for
det underrepræsenterede køn, besvares spørgsmål 3.1, 3.2 og
3.3 ikke. Tryk i stedet på ”Næste” for at komme videre i
indberetningsskemaet.
Vejledning
2.2 Anfør antal kvinder og antal mænd v/afslutning
af regnskabsperiode 2018:
Kvinder: ____
Mænd: ____
24/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0027.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
3.2 Hvornår forventes måltallet opfyldt?
Angiv årstal: ____
Angiv hvornår I forventer, at det opstillede måltal vil være opfyldt
ved at skrive et årstal i tekstboksen,
hvor der står ”Årstal” ud fra.
Årstallet skal fremgå som ÅÅÅÅ. Skriv fx 2021.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse af måltallet.
Hvis virksomheden/institutionen ikke har opstillet et måltal for
det underrepræsenterede køn (spm. 3.1), besvares spørgsmål
3.2 og 3.3 heller ikke. Tryk i stedet på ”Næste” for at komme
videre i indberetningsskemaet.
3.3 Angiv status på arbejdet med opfyldelse af
måltal: Fritekst
I tekstfeltet skal I skrive status på arbejdet med opfyldelse af det
opstillede måltal samt en begrundelse for, hvorfor
virksomheden/institutionen i givet fald ikke har opnået det
opstillede måltal.
Hvis virksomheden/institutionen ikke har opstillet et måltal (dvs.
ikke svaret på spm. 3.1 og 3.2) besvares spørgsmål 3.3. heller
ikke. Tryk i
stedet ”Næste” for at komme videre i
indberetningsskemaet.
4. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
4.1 Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller
flere:
Ja: ____ Nej: ____
Hvis ”Ja” i 4.1
4.2 Har virksomheden/institutionen en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv om jeres virksomhed/institution har en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer ved at trykke
”Ja” eller ”Nej”.
En kønssammensætning betragtes som ligelig, når hvert køn er
repræsenteret med en andel på mindst 40 pct. jf. Bek. nr. 114 af
den 30.1.2014: "Bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og
politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder for at fremme en ligelig kønssammensætning”, § 1,
stk.2 og 3.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Nej” i 4.2
4.3 Har virksomheden/institutionen en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
4.4 Beskriv virksomhedens/institutionens politik til
fremme af ligelig kønssammensætning i ledelse,
hvordan denne gennemføres, og hvad der er opnået.
Har virksomheden/ institutionen ikke en politik, skriv
da gerne hvorfor: Fritekst
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”nej” om jeres
virksomhed/institution har en politik for kønssammensætningen i
de øvrige ledelsesniveauer.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i
indberetningsskemaet.
Hvis I har svaret ja til at have en politik, skal I i tekstfeltet
beskrive virksomhedens/institutionens politik til fremme af en
ligelig kønssammensætning i ledelsen, jf. Bek. nr. 114 af den
30.1.2014 "Bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og politik
for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder for at fremme en ligelig kønssammensætning”, § 4.
Beskrivelsen skal indeholde følgende:
Virksomhedens/institutionens politik for at øge antallet
af det underrepræsenterede køn (Hvad politikken går ud
på).
Hvordan politikken gennemføres.
Hvad der er opnået i politikken indtil videre.
Hvis virksomheden/institutionen ikke har en politik til fremme af
en ligelig kønssammensætning i ledelsen, må I gerne skrive en
begrundelse for dette i tekstfeltet.
Angiv om jeres virksomhed/institution har 50 ansatte eller flere
ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
25/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0028.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
5. Afrapportering indsendt af
Dato for den endelige indberetning: ____
Navn på den ansvarlige for indberetningen: ____
Stilling på den ansvarlige for indberetningen: ____
Angiv information om den person, der indberetter, samt dato for
den endelige besvarelse af indberetningsskemaet.
I boksen ud for ”Dato…” skal en valid dato fremgå (ÅÅÅÅ-MM-
DD). Her er ÅÅÅÅ årstal, MM er måned og DD er dag. Skriv fx
2019-04-23.
I boksen
ud for ”Navn…” skal navn på den person, der
indberetter, fremgå.
I boksen ud fra ”Stilling…”, skal stillingsbetegnelsen på den
person, der indberetter, fremgå.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i
indberetningsskemaet.
26/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
BILAG 2
ØVRIGE MINISTERIERS INDBERETTENDE INSTITUTIONER
FORDELT PÅ INSTITUTIONS- OG VIRKSOMHEDSTYPE
27/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0030.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Bilagstabel 2. Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
Antal
institutioner og
virksomheder
37
16
Ministerium
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børne- og
Socialministeriet
Erhvervsministeriet
Kulturministeriet
Udenrigsministeriet
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
I alt
Institutions- og virksomhedstype
Fx professionshøjskoler, erhvervsakademier og
universiteter
Kofoeds Skole, Livslinien, Center for Frivilligt Socialt
Arbejde, Center for Selvmordsforskning, Døvefilm, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
Vækstfonden, Nordsøenheden, Eksport Kredit Fonden,
Design Society, DanPilot, VisitDenmark
Det Kongelige Teater, DR, Det Danske Filminstitut
Institut for Menneskerettigheder, Dansk Institut for
Internationale Studier, Danida Fellowship Centre
VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd), Danmarks Statistik, Økonomi- og
Indenrigsministeriets Benchmarkenhed
Kompetencesekretariatet, DREAM, Den Sociale
Investeringsfond
Beredskabsforbundet, Fonden Danske Veteranhjem
Madkulturen, Miljømærkenævnet
De nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS)
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
Domstolsstyrelsen
Center for Boligsocial Udvikling
6
6
3
3
3
3
2
2
1
1
1
1
69
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers
ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
16
Følgende 37 institutioner under UFM har indberettet i 2018: Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School, IT-
Universitetet, Danmarks Medie og Journalisthøjskole, University College Lillebælt, Dansk Dekommissionering,
Professionshøjskolen Absalon, University College Nordjylland, UC Syddanmark, Københavns Professionshøjskole, VIA
University College, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Cphbusiness, Københavns Erhvervsakademi, MARTEC Frederikshavn,
Svendborg Internationale Maritime Aacademy, Fredericia Maskinmesterskole, Københavns Maskinmester skole, Aarhus
Maskinemesterskole, Artikektskolen Aarhus, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Designskolen Kolding, Innovationsfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Svendborg Søfartsskole, Skoleskibet
Georg Stage, Danmarks Frie Forskningsfond
28/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
BILAG 3
SUPPLERENDE TABELLER OM KØNSSAMMENSÆTNING FORDELT
PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
29/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0032.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Bilagstabel 3.1. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017.
Alle indberettende institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
49
71
202
94
359
21
1
4,4
6,4
18,3
8,5
32,5
19,1
4,0
5,5
1,0
0,4
100
44
61
11
4
1106
Andel mænd, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
4
11
61
44
277
29
3
0,4
1,0
5,5
4,0
25,0
26,5
8,5
18,3
6,4
4,4
100
94
202
71
49
1106
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder.
Bilagstabel 3.2. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017.
Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
43
4,2
66
6,4
191
18,4
81
7,8
339
32,7
201
19,4
39
3,8
61
5,9
11
1,1
4
0,4
1036
100
Andel mænd, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
4
0,4
11
1,1
61
5,9
39
3,8
264
25,5
276
26,6
81
7,8
191
18,4
66
6,4
43
4,2
1036
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Undervisningsministeriets
ressortområde.
Kilde: Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder.
30/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0033.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Bilagstabel 3.3. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017.
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
6
8,6
5
7,1
11
15,7
13
18,6
20
28,6
10
14,3
5
7,1
0
0,0
0
0,0
0
0,0
70
100
Andel mænd, ult. 2017
Antal institutioner
Procent
0
0,0
0
0,0
0
0,0
5
7,1
13
18,6
17
24,3
13
18,6
11
15,7
5
7,1
6
8,6
70
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers
ressortområde.
Kilde: Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder.
Bilagstabel 3.4. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Alle indberettende institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal
institutioner
Procent
33
3,0
72
6,6
205
18,8
97
8,9
351
32,3
214
19,7
41
3,8
64
5,9
7
0,6
4
0,4
1088
100
Andel mænd, ult. 2018
Antal
institutioner
Procent
4
0,4
7
0,6
64
5,9
41
3,8
284
26,1
281
25,8
97
8,9
205
18,8
72
6,6
33
3,0
1088
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
31/32
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Rapport om måltal og politikker 2018 - for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2098400_0034.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2018
Bilagstabel 3.5. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal
institutioner
Procent
28
2,7
67
6,6
196
19,2
87
8,5
324
31,8
206
20,2
36
3,5
64
6,3
7
0,7
4
0,4
1019
100
Andel mænd, ult. 2018
Antal
institutioner
Procent
4
0,4
7
0,7
64
6,3
36
3,5
267
26,2
263
25,8
87
8,5
196
19,2
67
6,6
28
2,7
1019
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Undervisningsministeriets
ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
Bilagstabel 3.6. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder - fordelt på 10
procentintervaller
10-
19
20-
29
30-
39
40-
50
51-
60
61-
70
71-
80
81-
90
91-
100
Procentinterval
0-9
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
5
7,2
5
7,2
9
13,0
10
14,5
27
39,1
8
11,6
5
7,2
0
0
0
0
0
0
69
100
Andel mænd, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
0
0
0
0
0
0
5
7,2
17
24,6
18
26,1
10
14,5
9
13,0
5
7,2
5
7,2
69
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers
ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheder jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af
Ligestillingsafdelingen, 2019
32/32