Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2235102_0001.png
Frihed til
forskellighed
– styrkede rettigheder og muligheder for
LGBTI-personer
AUGUST 2020
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0002.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
2
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
Tiltag
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Fokusområde 1: Forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadfulde ytringer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
Fokusområde 2: Det familieretlige område
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
Fokusområde 3: Ændring af juridisk køn
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Centrale begreber
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Kilder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0003.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
3
Forord
Året er 1989 . Billeder går verden rundt af Axel og
Eigil, der som det første homoseksuelle par i verden
indgår registreret partnerskab på Københavns
Rådhus . Med det skriver Danmark sig ind i verdens-
historien som et land, hvor der er plads til forskellig-
hed, og hvor kærlighed mellem to mennesker ikke
skal begrænses af deres køn . Med det bliver frihed
for og rettigheder til lesbiske og bøsser en del af den
danske selvforståelse . Det danske DNA . Sådan er
det nu, og sådan skal det blive ved med at være . Det
er både det rigtige og det retfærdige .
Vi har som land ofte været med til at gå forrest
og tage nye skridt i den rigtige retning . Senest i
2017 tog Danmark som det første land i verden
beslutning om at flytte WHO's diagnosekoder for
transkønnede fra psykiske sygdomme til et neutralt
afsnit . Det sender et tydeligt signal om en accept af
transkønnede i det danske samfund .
Men det er klart, at vi ikke kan hvile på laurbærerne
og læne os tilbage i tilfredsheden over de milepæle,
vi engang har sat . Vi skal hele tiden og på baggrund
af udviklingen i samfundet turde sætte fokus på, om
vi kan gøre det bedre .
Det er regeringens mål at have et samfund, hvor alle
mennesker er ligeværdige og mødes med respekt .
Hvor man som homo- og biseksuel ikke skal frygte
at holde sin kæreste i hånden på gaden, eller som
trans- og interkønnede ikke skal frygte fysiske og
verbale overfald . Vi skal gøre det bedre, når vi ser, at
homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede gene-
relt har en forhøjet risiko for mistrivsel og selvmord .
For regeringen skal alle, uanset om man er lesbisk,
bøsse, biseksuel, trans- eller interkønnet, have reelt
lige muligheder, tryghed og trivsel . ”Alle mennesker
er født frie og lige i værdighed og rettigheder” . Den
sætning indleder FN’s Menneskerettighedserklæ-
ring og burde være helt ukontroversiel . For der
findes ingen argumenter for det modsatte .
Det er regeringens ambition, at vi med initiativerne
i dette udspil tager endnu et skridt i den rigtige
retning for en gruppe af mennesker, som er en del
af vores samfund, og som et bevis på, at Danmark er
et land, hvor alle er lige meget værd, uanset hvem
de elsker, uanset deres kropsudtryk, kønskarakteri-
stika eller kønsidentitet – ikke alle er eller skal være
ens . Men alle skal have reelt lige muligheder for at
være den, de er, og elske den de gør, og ingen skal
udsættes for had, forfølgelse eller diskrimination .
Det skal vi som samfund understøtte . I Danmark
skal der være frihed til forskellighed .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0004.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
4
Tiltag
Alle mennesker har ret til beskyttelse mod diskri-
mination og ret til respekt for privatliv og familieliv .
Det er rettigheder, som også gør sig gældende i
forhold til lesbiske, bøsser, biseksuelle, trans- og
interkønnede (LGBTI-personer) . Og det er rettighe-
der, som fremgår af blandt andet Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og EU’s Charter for
Grundlæggende Rettigheder, som Danmark støtter
op om .
Internationale undersøgelser og målinger viser, at
Danmark sammenlignet med andre lande klarer
sig godt, når det kommer til tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBTI-personer . ILGA Europe, der
er den paneuropæiske LGBTI-organisation, tildeler
hvert år de europæiske lande en score i forhold til
LGBTI-personers retsstilling i det enkelte land, og
her ligger Danmark i 2020 på en fjerde plads .
På trods af den gode internationale placering peger
undersøgelser og tal dog på, at der også i Danmark
er plads til forbedring . Fx undgår næsten halvde-
len af danske LGBTI-personer altid eller ofte at
holde deres partner i hånden af frygt for at blive
chikaneret eller overfaldet, og godt hver tiende
har oplevet at blive diskrimineret eller chikaneret
på deres arbejdsplads på grund af deres seksuelle
orientering .
Transkønnede er en særlig udsat gruppe . Mange
føler, at de ikke kan være åbne, og mange oplever
mistrivsel, ensomhed og manglende accept . Et fler-
tal af transpersoner har oplevet diskrimination på
grund af deres kønsidentitet inden for det seneste
år . Generelt er gruppen af transpersoner særlig
udfordret på en række områder, og selvmordstan-
ker og selvskade er udbredt .
Der kommer stadig nye familieformer og –mønstre
i Danmark . Antallet af regnbuefamilier er fordob-
let de sidste 10 år, og i 2019 var der 1 .465 danske
familier, hvor enten to kvinder eller to mænd bor
sammen med hjemmeboende børn . Det er en sam-
fundsudvikling, hvor lovgivningen skal følge med .
En arbejdsgruppe på tværs af ministerier har fore-
taget en gennemgang af lovgivning . Gennemgangen
har haft til formål at beskrive og analysere eksiste-
rende lovgivning med særlig betydning for homo-
og biseksuelle, trans- og interkønnede, for på den
baggrund at opstille mulige modeller og lovgivnings-
mæssige tiltag på området . Dette udspil er blevet til
på baggrund af analysen .
Faktaboks 1
Den tværministerielle arbejdsgruppe består af Ligestillingsafdelingen i Miljø- og Fødevaremini-
steriet (formand), Sundheds- og Ældreministeriet, Kulturministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og
Erhvervsministeriet . Kirkeministeriet deltager som observatør i arbejdsgruppen .
Det er primært Miljø- og Fødevareministeriet (Ligestillingsafdelingen), Sundheds- og Ældreministe-
riet, Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet, der har været
involveret i lovgennemgangen .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0005.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
5
Regeringen ønsker med 10 initiativer inden for
tre fokusområder at styrke rettigheder og lige
muligheder for LGBTI-personer i Danmark:
Fokusområde 1: Forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadfulde ytringer
Faktaboks 2
1
Styrket beskyttelse mod forskelsbehandling og chikane på grund af seksuel orientering uden
for arbejdsmarkedet . Klager skal kunne behandles af Ligebehandlingsnævnet med mulighed
for godtgørelse .
Eksplicit forbud mod forskelsbehandling og chikane af trans- og interkønnede uden for
arbejdsmarkedet .
Eksplicit forbud mod forskelsbehandling og chikane af trans- og interkønnede inden for
arbejdsmarkedet .
Eksplicit beskyttelse af trans- og interkønnede i forhold til hadforbrydelser og
hadfulde ytringer .
2
3
4
Fokusområde 2: Det familieretlige område
5
6
7
Det skal være lettere at ændre fornavn, så det stemmer overens med ens kønsidentitet .
Transkønnede bliver forældre i overensstemmelse med deres juridiske køn .
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab .
Fokusområde 3: Ændring af juridisk køn
8
9
10
Transkønnede børn og unge skal have mulighed for ændring af juridisk køn
(personnummer mv .) .
Refleksionsperioden ved ændring af juridisk køn for personer over 18 år afskaffes .
Det skal være muligt at få X i passet for interkønnede og personer, der ikke fast identificerer
sig som værende mand eller kvinde samt personer under 18 år .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0006.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
6
Fokusområde 1:
Forskelsbehandling,
hadforbrydelser og
hadfulde ytringer
I Danmark skal man kunne være den, man er, og
elske den man vil uden at frygte diskrimination eller
hadforbrydelser .
Fælles for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkøn-
nede og interkønnede er, at de enten bryder med
normen om heteroseksualitet, eller at det køns-
mæssige udtryk eller den fysiske fremtoning udfor-
drer gængse opfattelser af køn i samfundet . Det kan
give anledning til, at gruppen oplever at blive diskri-
mineret eller udsat for hadforbrydelser og hadfulde
ytringer .
Knap en tredjedel af danske LGBTI-personer har
det seneste år oplevet at blive chikaneret på grund
af deres LGBTI-identitet, og ligeså mange transper-
soner har oplevet diskrimination på deres arbejds-
plads . Risikoen for mistrivsel og ensomhed er mar-
kant større for dem, der har oplevet diskrimination .
Hvert år udsættes mellem 1 .600 og 2 .700 personer
for vold, fordi de er homoseksuelle eller transkøn-
nede . Hadforbrydelser som efterlader fysiske og
psykiske mærker på den enkelte, men som også
resulterer i frygt og utryghed hos andre LGBTI-per-
soner, og som gør det svært for LGBTI-personer at
være sig selv .
Alt for mange LGBTI-personer føler, at de skal til-
passe deres udseende, sløre deres LGBTI-identitet,
klæde sig anderledes, end de ønsker, eller tale,
bevæge og gebærde sig på en anden måde, end de
har lyst til i det offentlige rum .
Men i Danmark skal det være sådan, at ingen skal
leve et liv, hvor de føler, at de skal kigge sig over
skulderen på gaden eller være nervøse for at vise,
hvem de er over for andre, hverken i det offentlige
rum eller på arbejdspladsen .
I dag slår lovgivningen fast, at det er forbudt at
forskelsbehandle på grund af seksuel orientering
inden for arbejdsmarkedet . Mens beskyttelsen
mod forskelsbehandling, diskrimination og chikane
på grund af seksuel orientering uden for arbejds-
markedet er mere begrænset . Der er heller ikke
mulighed for at klage til Ligebehandlingsnævnet og
evt . få en godtgørelse, som er en smidig og effektiv
retsbeskyttelse af den enkelte .
Trans- og interkønnede er ikke eksplicit nævnt i
hverken forskelsbehandlingslovene eller i straf-
felovens bestemmelser om hadforbrydelser og
hadfulde ytringer . Det lægges dog til grund, at de
er beskyttet på baggrund af en fortolkning af bl .a .
lovforarbejder og sparsom retspraksis . Det betyder
imidlertid, at den enkelte kan have svært ved at
gennemskue lovgivningen og sine rettigheder, og at
lovgivningen ikke sender et klart signal om, at det
er forbudt at diskriminere, chikanere eller udsætte
andre for hadforbrydelser, fordi de er trans- eller
interkønnede .
Derfor ønsker regeringen, at der i lovgivningen ind-
føres et tydeligt forbud mod diskrimination og had-
forbrydelser over for homo- og biseksuelle, trans-
og interkønnede både i arbejdslivet og i øvrigt . Det
skal være klart og tydeligt fra samfundets side, at
det er forbudt at forskelsbehandle, diskriminere,
chikanere eller udsætte andre for hadforbrydelser,
fordi de er lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkøn-
nede eller interkønnede .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0007.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
7
Faktaboks 3
31 pct . af danske LGBTI-personer har inden for det sidste år følt sig diskrimineret på grund af
deres LGBTI-identitet . Kun i 8 pct . af tilfældene bliver diskriminationen anmeldt .
1
57 pct . af homoseksuelle mænd og 37 pct . af homoseksuelle kvinder har oplevet at blive
mobbet eller chikaneret pga . deres seksuelle orientering . 60 pct . af transkvinder og 63 pct . af
transmænd har oplevet at blive mobbet eller chikaneret pga . deres kønsidentitet .
2
22 pct . af homoseksuelle mænd og 8 pct . af homoseksuelle kvinder har oplevet at blive fysisk
forulempet pga . deres seksuelle orientering . Det samme gælder for 5 pct . af biseksuelle mænd
og 5 pct . af biseksuelle kvinder . Tilsvarende har hhv . 32 pct . af transkvinder og 26 pct . af trans-
mænd oplevet at blive fysisk forulempet pga . deres kønsidentitet .
3
Inden for arbejdsmarkedet angiver 8 pct . af de adspurgte LGBT-personer, at de har følt sig
diskrimineret eller chikaneret på grund af deres seksuelle orientering på deres nuværende
arbejdsplads .
4
Mellem 1 .600 og 2 .700 personer udsættes årligt for vold motiveret af homo- eller transfobi . 41
pct . af ofrene anmelder volden til politiet .
5
I 2018 var der 74 sager om hadforbrydelser, som var motiveret af seksuel orientering . Det
omfatter både hadforbrydelser rettet mod personer med en bestemt seksualitet, kønsidentitet
eller kønsudtryk .
6
Initiativer
1. Styrket beskyttelse mod diskrimination
på grund af seksuel orientering uden for
arbejdsmarkedet
Beskyttelsen mod diskrimination på grund af sek-
suel orientering skal styrkes, så der er et forbud
mod både direkte og indirekte forskelsbehandling
og chikane af lesbiske, bøsser og biseksuelle i for-
hold til levering af varer og tjenesteydelser . Det kan
fx være ydelser fra håndværkere, tandlæger, advo-
kater og ejendomsmæglere samt adgangen til bl .a .
restauranter, diskoteker, uddannelse, udstillinger,
almene boligorganisationers udlejningsvirksomhed
mv . Samtidig skal det være muligt at klage til Lige-
behandlingsnævnet, hvis man oplever forskelsbe-
handling og få en godtgørelse . Desuden får Institut
for Menneskerettigheder et klart mandat til at
rejse sager og lave analyser på området . Konkret
styrkes beskyttelsen i et nyt selvstændigt kapitel i
ligestillingsloven .
2. Eksplicit forbud mod diskrimination af transkøn-
nede og interkønnede uden for arbejdsmarkedet
Der skal i lovgivningen være et tydeligt forbud mod
både direkte og indirekte forskelsbehandling og
chikane af trans- og interkønnede i forhold til leve-
ring af varer og tjenesteydelser . Samtidig får Institut
for Menneskerettigheder et klart mandat til at rejse
sager og lave analyser på området . Konkret tyde-
liggøres forbuddet ved eksplicit at indsætte køn-
sidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika som
diskriminationsgrunde i et nyt selvstændigt kapitel i
ligestillingsloven .
3. Eksplicit forbud mod diskrimination af transkøn-
nede og interkønnede inden for arbejdsmarkedet
Der skal i lovgivningen være et tydeligt forbud mod
både direkte og indirekte forskelsbehandling og
chikane af trans- og interkønnede i forbindelse med
ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse
og med hensyn til løn- og arbejdsvilkår . Forbuddet
tydeliggøres ved eksplicit at indsætte kønsidentitet,
kønsudtryk og kønskarakteristika som diskriminati-
onsgrunde i forskelsbehandlingsloven .
4. Eksplicit beskyttelse af trans- og interkønnede i
forhold til hadforbrydelser og hadfulde ytringer
Det gøres tydeligt, at det er en skærpende omstæn-
dighed, hvis en forbrydelse, fx vold eller trusler, helt
eller delvist bunder i, at en person er trans- eller
interkønnet . Det gøres endvidere tydeligt, at ytrin-
ger fremsat offentligt eller med henblik på udbre-
delse i en videre kreds, hvor en person trues, forhå-
nes eller nedværdiges på grund af, at vedkommende
er trans- eller interkønnet, er ulovlige .
Dette gøres ved, at begreberne kønsidentitet, køns-
udtryk eller kønskarakteristika indsættes i straffe-
lovens § 81, nr . 6, om hadforbrydelser og § 266 b,
stk . 1, om hadfulde ytringer . Begreberne indsættes
desuden eksplicit i racediskriminationsloven, så
sager om forskelsbehandling på grund af kønsiden-
titet, kønsudtryk og kønskarakteristika fremover
også vil kunne behandles som straffesager .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0008.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
8
Fokusområde 2: Det
familieretlige område
Siden Danmark i 1989, som det første land i verden,
gjorde det muligt for to personer af samme køn at
indgå et registreret partnerskab, er den familieret-
lige lovgivning løbende ændret med henblik på at
øge ligestillingen af par af samme køn med par af
forskelligt køn .
Familiebegrebet dækker i dag over mange for-
skellige konstellationer af mennesker . Men ønsket
om at stifte og være den familie, som man ønsker,
begrænses ved, at dele af lovgivningen fortsat tager
udgangspunkt i en mere traditionel forståelse af
familien som begreb .
I Danmark skal par af samme køn og transkønnede
kunne etablere en familie uden, at staten blander
sig unødigt, og transkønnede skal kunne få et nyt
fornavn uden at skulle igennem en tung proces .
Det kan opleves som unødig indblanding, når to
kvinder, der sammen vil være forældre, ikke kan få
registreret medmoderskabet automatisk, men at en
sundhedsperson skal inddrages . Det hænger heller
ikke sammen, når man som transkønnet i dag kan få
et nyt personnummer ved selverklæring, men skal
igennem en omfattende og tung proces, hvor det
skal vurderes, hvorvidt man er transkønnet, for at få
et nyt fornavn, og ikke kan få lov at være far for det
barn, man føder .
Regeringen vil derfor sikre en højere grad af lige-
behandling af par af samme køn og transkønnede i
relation til forældreskab og muligheden for at få et
nyt navn .
Initiativer
5. Det skal være lettere at ændre fornavn, så det
stemmer overens med ens kønsidentitet
Det skal være lettere for trans- og interkønnede,
der ikke har gennemført et fysisk eller juridisk
kønsskifte, at få et nyt fornavn, der er i overens-
stemmelse med egen kønsidentitet . Derfor skal en
ansøgning om navneændring kunne gennemføres
ved at erklære, at ønsket om navneændring er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre et andet køn .
Konkret gennemføres ændringen i navneloven .
6. Transkønnede bliver forældre i overensstem-
melse med det juridiske køn
I lovgivningen tages der ikke højde for, at transkøn-
nede, der har ændret køn, bliver forældre . Når
transkønnede, der har gennemført et juridisk
kønsskifte, bliver forældre, skal fastslåelse af deres
forældreskab ske i overensstemmelse med det juri-
diske og selvvalgte køn – og ikke det biologiske køn .
Forældrene skal samtidig sikres de samme rettighe-
der og pligter, som hvis de ikke havde ændret køn .
Dermed bliver det juridiske køn ikke styrende for
en række af de rettigheder og pligter, der følger af
forældreskabet . Konkret gennemføres ændringen i
børneloven og relateret lovgivning samt i CPR .
7. Smidiggørelse af registrering af medmoderskab
Reglerne for medmoderskab skal smidiggøres,
så medmoderskabet automatisk registreres . Det
indebærer, at der ikke længere skal være et krav om
deltagelse af en sundhedsperson som betingelse for
fastslåelse af medmoderskab . Herved tilgodeses
hensynet til barnets ret til to forældre . Konkret
gennemføres ændringen i børneloven .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0009.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
9
Fokusområde 3:
Ændring af juridisk køn
Alle mennesker skal have mulighed for at leve i
overensstemmelse med deres kønsidentitet . Det
er vigtigt for den enkeltes livskvalitet og mulighe-
den for at leve et liv uden mistrivsel, isolation og
ensomhed .
Undersøgelser viser, at langt over halvdelen af
voksne transkønnede har haft selvmordtanker, at
de har et markant dårligere selvvurderet fysisk
helbred, et dårligt mentalt helbred og lider mere af
stress end befolkningen generelt . På samme måde
kan transkønnede børn og unge have større risiko
for mistrivsel og depression .
I dag kan personer over 18 år gennem en selverklæ-
ring og efter en seks måneders refleksionsperiode
få nyt personnummer, så det stemmer overens
med det køn, de identificerer sig med . Samtidig kan
voksne transkønnede få et pas med kønsbetegnel-
sen X i stedet for mand eller kvinde .
Børn og unge med ønske om sundhedsfaglig hjælp
ved kønsidentitetsforhold har siden 2016 kunne
blive henvist til udredning og hormonbehandling i
sundhedsvæsnet, ligesom børn og unge kan skifte
fornavn til et kønsneutralt eller ikke kønskorrekt
navn . Transkønnede børn og unge kan derfor i dag
have et kønsudtryk, navn og fysisk fremtoning, der
ikke stemmer overens med deres fødselstildelte
køn, herunder personnummer og kønsangivelsen i
deres pas .
Det betyder samtidig, at helt almindelige situatio-
ner som at gå på biblioteket, til tandlægen eller at gå
igennem paskontrollen for disse børn og unge kan
medføre unødig nervøsitet, angst eller mistrivsel .
Det kan også betyde, at transkønnede børn og unge
udelukkes fra foreningsliv og dermed fra at være
sammen med kammerater, hvis deltagelsen er køns-
opdelt på baggrund af personnummer .
Endvidere kan det heller ikke i lyset af nyere praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
udelukkes, at Domstolen vil finde det i strid med
retten til privatliv, at en transkønnet person under
18 år ikke har ret til ændring af juridisk køn, når den
pågældende har fået tilbudt og undergået irreversi-
bel hormonbehandling .
Det er ikke rimeligt, når vi som samfund ikke giver
den enkelte mulighed for – også i officielle doku-
menter - at være og leve som den, man er . Det
smitter af på mulighederne for og oplevelsen af at
blive accepteret i samfundet, og det kan påvirke den
enkeltes trivsel og livskvalitet .
Regeringen ønsker derfor at fjerne disse hindringer
og begrænsninger, så både børn, unge og voksne
kan leve i overensstemmelse med deres kønsiden-
titet . Det gælder både i forhold til valg af fornavne,
køn i passet og mulighed for ændring af juridisk køn .
Det sender et tydeligt signal fra samfundets side
om accept af en gruppe af mennesker, der i forvejen
kan have det svært og ændrer ikke på noget for alle
andre .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0010.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
10
Antal børn og unge (0-17 år) med kontakt til sygehusvæsenet vedr.
kønsidentitetsforhold 2010-2018
Tabel 1
2010
Antal børn og unge med kontakt
vedr . kønsidentitetsforhold
10
2011
18
2012
31
2013
55
2014
75
2015
80
2016
154
2017
256
2018
271
Kilde: Landspatientregisteret version 10 . juli 2020, Sundhedsdatastyrelsen .
Note: Tabellen opgør antal unikke personer med kontakt til relevante tilbud i sygehusvæsenet .
Tildeling af nyt personnummer i sag om juridisk kønsskifte for voksne
7
Tabel 2
Periode
1 . september 2014 til 31 . august 2015
1 . september 2015 til 31 . august 2016
1 . september 2016 til 31 . august 2017
1 . september 2017 til 31 . august 2018
1 . september 2018 til 31 . august 2019
I alt
Antal
263
162
151
186
186
948
Faktaboks 4
71 pct . af transpersoner var under 15 år første gang, at de tænkte over deres kønsidentitet . Af
dem var 27 pct . under 8 år .
8
66 pct . af transkvinder og 78 pct . af transmænd har haft selvmordstanker . Til sammenligning er
der i den danske befolkning 24 pct ., der har oplevet at have selvmordstanker .
9
48 pct . af transpersoner undgår at færdes bestemte steder på grund af deres kønsidentitet, bl .a .
af frygt for chikane og vold .
10
63,9 pct . af transmænd og 36,7 pct . af transkvinder har på et tidspunkt udøvet selvskade . Til
sammenligning er tallet for hele den danske befolkning 8,1 pct .
11
Transpersoner scorer 55 point på WHO’s trivselsindeks . Det er 13 point lavere end gennem-
snitsscoren for den danske befolkning .
12
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0011.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
11
Initiativer
8. Mulighed for ændring af juridisk køn for børn og
unge under 18 år
Børn og unge under 18 år får mulighed for ændring
af juridisk køn efter samme ordning som voksne
ved at indgive en erklæring om, at barnet eller den
unge ønsker ændring af juridisk køn, fordi barnet
eller den unge oplever at tilhøre det andet køn . For
børn under 15 år vil der være krav om samtykke
fra forældremyndighedsindehaverne . Der fastsæt-
tes ikke en nedre aldersgrænse, da der ikke er en
aldersgrænse i forhold til henvisning og behandling
i sygehusvæsenet, og ændringen af personnum-
mer let kan omgøres . Der tilknyttes et krav om, at
barnet eller den unge forud for ændring af juridisk
køn modtager alderssvarende juridisk rådgivning,
så barnet eller den unge inddrages, og beslutningen
træffes på et oplyst grundlag . Konkret gennemfø-
res muligheden for ændring af juridisk køn ved en
ændring af CPR-loven .
9. Øgede muligheder for kønsbetegnelsen X i
passet
Der gives mulighed for at indføre X i passet for
interkønnede og personer, der ikke fast identificerer
sig som værende mand eller kvinde (flydende kønsi-
dentitet) samt mulighed for X i passet for personer
under 18 år . Konkret gennemføres muligheden i
pasbekendtgørelsen .
10. Afskaffelse af refleksionsperiode ved ændring
af juridisk køn over 18 år
Den nuværende refleksionsperiode på 6 måneder,
der er en betingelse for juridisk kønsskifte for per-
soner over 18 år, afskaffes . Konkret gennemføres
dette ved en ændring af CPR-loven .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0012.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
12
Centrale begreber
LGBTI
kommer af engelsk (Lesbian, Gay, Bisexual,
Transgender og Intersex) og dækker på dansk over
lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og inter-
kønnede . Det er en samlebetegnelse, der bruges
både i EU og FN sammenhæng .
Transkønnede:
Personer, hvis kønsidentitet eller
kønsudtryk i større eller mindre grad ikke er i
overensstemmelse med det køn, de blev tildelt ved
fødslen . At være transkønnet har ikke noget med
seksuel orientering at gøre, hvorfor begrebet trans-
seksuelle ikke anvendes .
Interkønnede:
Personer født med en kønsanatomi,
reproduktive organer og/eller kromosommønstre,
som ikke passer klart på den typiske definition af
hankøn eller hunkøn . Dette kan være observer-
bart ved fødslen, eller kan blive det senere i livet .
Interkøn er derfor en medfødt variation i fysiske
kønskarakteristika .
Seksuel orientering:
Den enkeltes vedvarende sek-
suelle tiltrækningsmønster baseret på, hvem man
forelsker sig i og bliver seksuelt tiltrukket af .
Kønsidentitet:
Den enkeltes selvoplevede køn, dvs .
den enkeltes indre og individuelle oplevelse af sit
køn .
Kønsudtryk:
Måden at udtrykke sit køn fx ved valg
af tøj, frisure, make-up, aktiviteter, bevægelser, tale,
omgangen med andre mv .
Kønskarakteristika:
De legemlige egenskaber,
der kendetegner og differentierer kønnet som fx
antallet af X- eller Y-kromosomer, typen af indre og
ydre kønsorganer, endokrine forhold, skægvækst og
brystudvikling .
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0013.png
FRIHED TIL FORSKELLIGHED – STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
13
Kilder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
European Union Agency for Fundamental Rights (2020): A long way to LGBTI equality .
Frisch, Moseholm, Andersson, Andersen og Graugaard (2019): Sex i Danmark . Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018 .
Frisch, Moseholm, Andersson, Andersen og Graugaard (2019): Sex i Danmark . Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018 .
Als Research (2019): LGBT-personers trivsel på arbejdsmarkedet .
Pedersen, Kyvsgaard & Balvig (2020): Udsathed for vold og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne 2005-2018 .
Politiets årsrapport om hadforbrydelser for 2018 .
Social- og Indenrigsministeriet .
Als Research (2020): Undersøgelse af udfordringer og stigma i forhold til at have en LGBTI-identitet i Danmark .
Frisch, Moseholm, Andersson, Andersen og Graugaard (2019): Sex i Danmark . Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018 .
Als Research (2020): Udfordringer og stigma i forhold til at have en LGBTI-identitet i Danmark
Frisch, Moseholm, Andersson, Andersen og Graugaard (2019): Sex i Danmark . Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018 .
Als Research (2019): LGBT-personers trivsel på arbejdsmarkedet .
10
11
12
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
August 2020
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf: +45 3814 2142
E-mail: lige@mfvm .dk
ISBN 978-87-93823-35-8 (digital version)
2019/20:10
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Regeringens Kommunikationsenhed
Fotos: Ritzau Scanpix
Publikationen kan hentes på
www .mfvm .dk
www .regeringen .dk
Fotokreditering;
Forside: FOTO: Klaus Dreyer/Ritzau Scanpix
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 104: Regeringens lovgennemgang og udspil med ti initiativer, der styrker rettigheder og mulighed for LGBTI-personer, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2235102_0015.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf: +45 3814 2142
E-mail: lige@mfvm .dk