Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2133569_0001.png
Budget 2020
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0002.png
TV2 ØSTJYLLAND
Indholdsfortegnelse
Side
____
Virksomhedsoplysninger
Væsentlige budgetforudsætninger
Øvrige budgetforudsætninger og produktion
Strategiske mål og forventet produktion til internettet
Driftsbudget for 2020
1
2
4
6
10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0003.png
TV2 ØSTJYLLAND
1
Virksomhedsoplysninger
Virksomhed
Selvejende Institution TV2 ØSTJYLLAND
Skejbyparken 1
8200 Aarhus N
CVR-nr.: 12 38 37 03
Telefon: 87 42 42 42
Internet: wwwtv2østjylland.dk
Bestyrelse
Anne Thorø Nielsen, formand
Anders Lisvad, næstformand
Karsten Smed, medarbejdervalgt
Ole V. Christiansen
Cecilie Seidelin Petersen
Hans A. Pedersen
Lasse Langfeldt
Direktion
Inga Vind
Revision
Rigsrevisionen
Pengeinstitut
Nordea Bank
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0004.png
TV2 ØSTJYLLAND
2
Budget for året 2020
Budgettet er udarbejdet efter samme regnskabsprincipper som årsregnskab og tidligere års udarbejdede
budgetter. Budgettet er i øvrigt udarbejdet ud fra budgetmålene samt planer for indholdssammensætnin-
gen i 2020, som er tilrettelagt med nyheder, reportager og øvrigt indhold fra regionen på alle relevante
platforme.
I budgettet for 2020 er indarbejdet produktion og udsendelse af TV2 Vinduerne kl. 19:30 på alle ugens
dage. Mandag-torsdag sendes der nyheder kl. 22:27 og mandag-fredag sendes der tillige nyheder
kl. 17:15 og kl. 18:05. Alle programmer sendes hele året på nær helligdage og andre særlige begivenheder,
hvortil der kan forekomme programændringer.
På TV2 ØSTJYLLANDs egen kanal sendes der alle dage nyheder (parallelt med TV2 Vinduerne) og program-
mer fra kl. 12:00 -00:00.
Væsentlige budgetforudsætninger
Resultatbudget
Budgettet 2020 er inddelt efter samme opstillingsform som tidligere.
Indtægter
Licenstilskuddet er indregnet ud fra den i medieforliget fastsatte offentlige tilskud for 2020 med en forven-
tet stigning på 1,1% i forhold til 2019.
Øvrige indtægter er budgetteret ud fra historiske tal og forventninger til 2020 herunder salg af nyhedsind-
slag, produktionstilskud og sponsorater.
Omkostninger
Omkostningsbudgettet er udarbejdet på baggrund af strategien samt de opstillede budgetmål for 2020 af
planer for programsammensætningen samt indhold for 2020 herunder events. Der er ligeledes taget hen-
syn til erfaring fra tidligere år.
Personaleudgifter er budgetteret ud fra den faste bemanding samt forventede honorarer til freelancere.
Afskrivninger er budgetteret ud fra de allerede foretagne investeringer samt de i 2020 forventede investe-
ringer.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0005.png
TV2 ØSTJYLLAND
3
Væsentlige investeringer
Efter indkøb og implementering af nyt publiceringssystem samt en ny IT-platform i 2019 er investeringer i
2020 planlagt til at være betydeligt mindre i 2020. Der er p.t. planlagt en investering i et kommunikationssy-
stem (internt mellem TV2 Danmark og TV2 Regionerne).
I budgettet for 2020 er der indregnet investeringer i størrelsesordenen 1,0 - 1,5 mio. kr.
Resultat
Der budgetteres med et overskud på 0,25 mio. kr. med henblik på at opretholde en soliditet der sikrer den
til en hver tid gældende renterisiko på den del af lånegælden der er med variabel rente - for at sikre en soli-
ditet der gør os i stand til at foretage de nødvendige investeringer
fortrinsvist ved selvfinansiering.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0006.png
TV2 ØSTJYLLAND
4
Øvrige forudsætninger - produktion
For år 2020 er der kommet en tilføjelse i bekendtgørelsen §24 stk2, hvor der skal oplyses omkring forven-
tede sendetimer. Forudsætningen for opgørelsen af forventede sendetimer er opgjort på baggrund af hi-
storiske tal.
§24, stk. 2
1) og 2)
Planlagt udsendelsesvirksomhed og Egenproduktion opgjort i timer
TV2 ØSTJYLLAND
Budget sendetid 2019
timer
Egenproduktion
Køb hos uafhængige producenter
Fælles regional produktion
Fra anden TV 2-region
Skilte og off-broadcast
Total
Øvrige
programmer
1. gangs uds.
Nyheder /
aktualitet
1. gangs uds.
Programmer i alt Programmer i alt Total sendetid
1. gangs uds.
genudsendelser
Programmer og
skilte
100
40
5
15
-
160
250
-
5
5
-
260
350
40
10
20
-
420
1.500
800
100
600
-
3.000
1.850
840
110
620
120
3.540
3)
Planlagt produktion til nettet
Jf. side 6
4)
Den forventede omsætning for Anden virksomhed er betydeligt under 3 mio. kr.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0007.png
TV2 ØSTJYLLAND
5
5)
Tabel over budgetterede omkostninger ved PS fordelt på formål
Mio. kr., 2019-niveau, ekskl. moms - (overslag for årene 2020-2023)
Omkostninger:
Produktion, fordelt på
- nyhedsrelateret indhold på tv og andre platforme
- øvrigt indhold, events mv.
Administration
Øvrig drift - Kommunal- og Regionsrådsvalg 2021
Finansielle omkostninger
Afskrivninger
2019
2020
2021
2022
2023
2019-
2023
I alt
45,3
13,4
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
43,8
14,9
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
42,3
16,4
4,5
1,0
1,1
4,8
-2,9
-
-
67,2
-
67,2
40,8
17,9
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
39,3
19,4
4,5
1,1
4,8
-2,9
-
-
66,2
-
66,2
Indtægter
Andre driftsindtægter
Finansielle indtægter
Andel af overskud, anden virksomhed 2)
Resultat af public service-virksomhed
Overskud af anden virksomhed (delregnskab for anden virksomhed)
Nettoomkostninger ved public service-virksomhed, inkl. overskud af anden virksomhed.
211,6
81,9
22,5
1,0
5,5
24,0
-
-14,5
-
-
332,0
-
332,0
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0008.png
TV2 ØSTJYLLAND
6
Strategiske mål, herunder forventet produktion til internettet - samt væsentlige planlagte initiativer
GENERELT MÅL
TV2 ØSTJYLLAND vil sikre, at der produceres regionalt public service-indhold til alle generationer
uanset
alder, for at sikre at det regionale public service-tilbud opleves relevant både nu og i fremtiden.
Det kræver, med den medieudvikling vi oplever, at der opereres på flere platforme, da generationerne for-
bruger medier på vidt forskellig måde. Det kræver også, at der arbejdes strategisk med udvælgelsen af det
indhold, vi producerer, for at sikre at vi rammer rigtigt. Det kræver, at vi bruger flere ressourcer på at distri-
buere vores indhold på de rette platforme til de rette målgrupper.
YNGRE MÅLGRUPPER
De unge voksne ser i vigende grad flow-tv, og hvis TV2 ØSTJYLLAND skal opleves relevante i målgruppen,
skal der arbejdes strategisk med udvikling af indhold til denne gruppe.
* Vi vil fortsat bidrage til, at unge voksne østjyder bliver klogere på sig selv og hinanden ved
at understøtte deres selvtillid og handlekraft gennem fællesskaber og samtaler om det, der
optager dem. Det vil vi gøre ved at producere indhold og digitale fortællinger om og med
målgruppen af unge østjyder mellem 18 og 30 år.
Vi vil i 2020 gennem brandet VEINS udvikle længere videoformater til
og sammen med
østjyske unge med særlig fokus på de dele af målgruppen, der kun sjældent opsøger public
service-indhold. De længere videoformater vil primært blive distribueret på YouTube og In-
stagram.
VEINS vil i løbet af 2020 udkomme med minimum 10 længere videoformater.
* Også i den daglige nyhedsproduktion vil vi formatere indhold og distribuere det på de plat-
forme, som unge og unge voksne mellem 15 og 35 oftest frekventerer. I 2020 vil vi lægge
særlig vægt på formidling på Instagram, der som platform giver en enestående mulighed for
involvering af og samtaler med unge voksne. I løbet af året vil vi på TV2 ØSTJYLLANDs profiler
producere:
150 Instagram Stories med en gennemsnitlig interaktionsrate på 5 %.
1200 Instagram-opslag.
700 unikke Facebook-videoer.
* TV2 ØSTJYLLAND vil i 2020 fortsat arbejde med at skabe og facilitere samtaler mellem nye
unge mødre i en Facebook-gruppe ved navn Morklubben. Her kan mødre til små børn hente
validt faktabaseret indhold om problematikker vedrørende mor og barn, og mødrene kan
indbyrdes hente inspiration hos hinanden. TV2 ØSTJYLLAND vil også skabe møder for mød-
rene og børnene ude i virkeligheden med minimum fem foredrag og/eller events.
Vi ønsker, at de skal interagere med os og hinanden i Facebook-gruppen og stiler efter et
samlet ugentligt engagement (likes + kommentarer) på 1200.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0009.png
TV2 ØSTJYLLAND
7
YOUTUBE
I 2020 vil vi
foruden de øvrige omtalte aktiviteter på YouTube
arbejde intensivt med at ramme nye mål-
grupper på platformen ved at eksperimentere med nye formater udviklet specielt til YouTube og ved at
gøre udvalgte arkivklip og indhold fra den daglige nyhedsproduktion tilgængelige på YouTube.
* Vi ønsker at udvikle 4-6 serielle formater, der udkommer i en fast frekvens per uge med op-
start ca. ved 2. kvartal 2020.
SAMTALER PÅ SOCIALE MEDIER
Vi vil i 2020 yderligere udbygge vores ambition om at tage aktivt del i de samtaler om vores indhold, der
foregår i kommentarsporene på primært Facebook
men også på Instagram og YouTube
og både facili-
tere og kvalificere samtalerne. Vi vil arbejde med kommentarsporene som et stykke indhold i sig selv med
det mål at flere oplever at få noget ud af at blande sig i debatterne, og at brugerne føler sig trygge ved at
lade deres mening komme til kende. TV2 ØSTJYLLAND har derfor som mål at dedikere et årsværk i 2020 på
målrettet kvalificering af kommentartråde.
HELE LANDSDELEN
TV2 ØSTJYLLAND vil opleves borgernær af alle østjyder
lige meget hvor i landsdelen de bor.
* 4 gange om ugen bruges der 8 minutter af en 19.30-udsendelse på reportager ude fra
landsdelen. Vi vil sikre, at vi ved årets udgang har afspejlet vores sendeområde geografisk
forholdsmæssigt befolkningstallet i de forskellige kommuner på en sådan måde, at vi mini-
mum én gang hver anden måned har en reportage fra Samsø i 19.30-udsendelsen, fra de
større kommuner minimum to gange månedligt, og fra Aarhus maksimalt 6 gange om måne-
den.
* I løbet af 2020 laver TV2 ØSTJYLLAND en omfordeling af ressourcer, så alle lokalreportere
får mere tid til at dække de enkelte kommuner, orientere sig i fx dagsordner og facebook-
grupper og opbygge kildenetværk i kommunerne. De første forsøg ventes i søen i første kvar-
tal 2020, og det er tanken, at tiltaget skal fortsætte i 2021, så den fulde effekt opnås ved
kommunalvalget samme år. Ved årets udgang 2020 vil vi sikre, at antallet af artikler på de
enkelte kommuners undersider på tv2østjylland.dk afspejler det forholdsmæssige befolk-
ningsantal geografisk fordelt på kommuner inden for almindelig statistisk afvigelse.
* Vi ønsker, at kendskabet til lokalreporterne er 40 % blandt et repræsentativt antal ad-
spurgte østjyder i november 2020.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0010.png
TV2 ØSTJYLLAND
8
LÆNGERE FORMATER
TV2 ØSTJYLLAND ønsker, at indhold på hjemmesiden skal opleves som kvalitet af brugerne og vil derfor
måle på sessionslængder i stedet for udelukkende på sidebesøg.
* Mindst 15 gange i 2020 vil vi producere en webdok til mobil, der er en strategisk satsning i
tekst, lyd og billeder, som går i dybden med en historie, skabt og udviklet på TV2
ØSTJYLLAND. Vi har som ambition, at læsetiden for hver enkelt webdok skal være mere end
4 minutter, og at vi i gennemsnit på alle webdoks i 2020 præsterer en læsetid på mindst 5
minutter.
LYD
* Vi vil i 2020 eksperimentere med at udkomme med indhold og formater som podcast in-
denfor nicheområder og målrettet særlige målgrupper.
* Vi vil afsøge muligheden for at opstarte et udviklingsprojekt med samarbejdspartnere om
at gøre vores indhold tilgængeligt på stemmestyrede enheder.
KULTUR
TV2 ØSTJYLLAND ønsker at afspejle den lokale og regionale kultur.
* I 2020 producerer TV2 ØSTJYLLAND 40 kulturprogrammer, der gøres tilgængelige i TV2
Danmarks vinduer, på kanalen og på tv2østjylland.dk.
Programmerne skal spejle det østjyske kulturliv i bred forstand og vil rumme både det folke-
lige og det mere snævre kulturliv i regionen. Programmerne skal skabe forståelse for nød-
vendigheden af kulturtilbud for alle og skal inspirere lokalt såvel som regionalt.
* TV2 ØSTJYLLAND ønsker at dække store, folkelige kulturbegivenheder og vil i løbet af året
dække mindst 5 større kulturbegivenheder på tv, web og sociale medier, herunder blandt
andet NorthSide og SmukFest.
ORIGINAL OG DELBAR JOURNALISTIK
TV2 ØSTJYLLAND ønsker at starte samtaler blandt østjyderne
men vil også gerne skabe samtaler i resten
af landet. Derfor producerer vi hver dag vores egen, selvstændige journalistik, som er udviklet efter vores
egne nyhedskriterier, der sikrer blandt andet relevans og delbarhed. Vi ønsker ikke at kopiere hvad andre
medier har lavet, tværtimod er det vores ambition at andre medier bruger de historier, der er skabt hos os
* I 2020 vil TV2 ØSTJYLLAND sende mindst 700 historier til Ritzaus citat-tjeneste og ved årets
udgang skal andre medier have citeret os mindst 4000 gange.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0011.png
TV2 ØSTJYLLAND
9
EVENTS OG RELATIONER
TV2 ØSTJYLLAND vil arbejde strategisk med at opbygge relationer til østjyderne
særligt de målgrupper
som vi har vanskeligt ved at nå med vores indhold. Dette kan blandt andet ske vha samarbejdspartnere el-
ler via events. Vores events skal skabes med relationsopbygning som mål og skal ikke som udgangspunkt
konverteres til digitalt indhold eller sendeminutter.
*I 2020 vil vi skabe mindst 4 Public Outreach arrangementer, der har relationsopbygning som
mål. Målgruppen for vores events skal være borgere, som vi traditionelt har svært ved at nå
med vores almindelige indhold.
EFFEKTIVISERING AF TEKNIK OG PRODUKTION
TV2 ØSTJYLLAND ønsker fortsat at gå forrest i udviklingen af nye formater i en medievirkelighed i en ri-
vende udvikling. For at kunne gøre det skal vi effektivisere relevante områder i organisationen.
*TV2 ØSTJYLLAND vil i 2020 effektivisere og delvist outsource den tekniske support, så der
frigøres ressourcer til at udvikle nye formater til nye målgrupper på flere platforme. Ved ud-
gangen af 2020 vil vi have effektiviseret den tekniske support med det der svarer til to års-
værk.
TV2 ØSTJYLLAND har de seneste år løbende effektiviseret produktionsleddet i særligt TV, for at frigøre res-
sourcer til at udvikle nye indholdsformer.
*TV2 ØSTJYLLAND vil i 2020 yderligere effektivisere produktionen af indhold til TV2-
vinduerne med 2,5%, for i stedet at anvende tilsvarende flere ressourcer til produktion af
indhold til målgrupper på andre relevante platforme.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: TV2 ØSTJYLLANDs budget for 2020
2133569_0012.png
TV2 ØSTJYLLAND
10
DRIFTSBUDGET 2020
1.000 KR.
RESULTATOPGØRELSE
Indtægter
Licens
Andre indtægter
Budget
2020
Estimat
2019
Regnskab
2018
67.156
2.704
66.425
5.376
65.768
7.559
Indtægter i alt
Omkostninger
Eksterne omkostninger
Personaleomkostninger
Lokaleomkostninger
Udsendelsesomkostninger
Andre eksterne omkostninger
Afskrivninger
69.860
71.801
73.327
5.430
46.400
1.860
7.240
2.560
5.000
7.619
46.374
1.866
7.302
2.646
4.522
9.371
46.435
1.762
7.170
2.519
5.599
Omkostninger i alt
Driftsresultat
Finansieringsomkostninger
Resultat
68.490
1.370
1.120
70.327
1.474
1.124
72.856
471
1.100
250
350
-629