Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2085133_0001.png
Hele 96 procent af danske teenage drenge spiller computerspil og næsten
halvdelen af dem
49 procent
gør det hver eneste dag.
For fem år siden så 84 procent af teenagedrengene i løbet af en uge noget
på en af de traditionelle tv-kanaler, men nu ligger det tal på 57 procent.
DGI & idrætsforeningerne har haft en positiv effekt ved opstart esport
med ca. 5.000 nye medlemmer på 2 år.
DGI har 4-5 Esports ansatte og DIF ansætter 2 Esports ansvarlige primo
2020
er det vejen frem?
Esport Danmark løber tør for midler til Marts 2020
og forbundet kan ikke
alene drives af frivillige kræfter, det kræver fordelingsmidler til et
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Præsentationen som blev vist ved E-sport Danmarks foretræde for Kulturudvalget den 2. oktober 2019
2085133_0002.png
Skal Esporten og forbundet understøtte talenter i en højteknologisk digital
sport ?
Hvem skal stå for Esporten i Danmark i fremtiden?
Hvad skal understøtte de mange ung der drømmer om at blive professionelle
spillere som Dev1ce, N0Tail?
Skal Esporten ikke kunne kombinere idræts kommuner og Team Danmark og
sikre de unge en uddannelse i kombination med deres elitære Esports
udvikling?
Danmark blive hægtet af inden længe hvis politikerne ikke investerer i denne
digitale Esports evolution!
2
Hvem ønsker politikerne skal varetage den ansvarlige udvikling for Esporten?
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Præsentationen som blev vist ved E-sport Danmarks foretræde for Kulturudvalget den 2. oktober 2019
2085133_0003.png
LOVEN TIL FREMME AF DANSK ESPORT 2019
§
1.
E-sport Danmark er en selvejende institution, der har til formål at udvikle dansk E-sport på en social og samfundsmæssigt forsvarlig måde. I samarbejde med xx-Forbund, xxx-Forbunds
specialforbund og andre relevante samarbejdspartnere iværksætter, koordinerer og effektiviserer E-sport Danmark fælles foranstaltninger for E-sporten i Danmark ved
1) at varetage den overordnede planlægning vedrørende E-sporten,
2) at sikre en kulturpolitisk forsvarlig udvikling af E-sporten,
3) at iværksætte trænings- og instruktionsmuligheder for E-sportsudøvere,
4) at sikre en forsvarlig udvikling af E-sportsudøvere fysisk, personligt og socialt,
5) at varetage talentrekruttering og -udvikling,
6) at yde individuel økonomisk støtte til E-sportsudøvere,
7) at iværksætte rådgivning, forskning og formidling,
8) at tilvejebringe uddannelsestilbud til E-sportsudøvere,
9) at etablere arbejdsmarkedsmæssige og sociale støtteforanstaltninger for E-sportsudøvere,
10) at yde rådgivning og økonomisk støtte til specialforbundene under Danmarks Idræts-Forbund,
11) at samarbejde med de kommunale myndigheder om E-sport, herunder faciliteter, og
12) at samarbejde og indgå aftaler med medier og sponsorer, bl.a. om salg af rettigheder og ydelser.
§
2.
E-sport Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4 medlemmer udpeges af xxxxxxxxxxx.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Genbeskikkelse kan finde sted én gang. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog 2 år for 2 af de 4
ministerudpegede medlemmer og for 2 af de 4 medlemmer, som udpeges af Danmarks Idræts-Forbund.
Stk. 3.
Kulturministeren udpeger bestyrelsesformanden blandt de ministerudpegede medlemmer.
§
3.
Bestyrelsen træffer afgørelse om fordelingen af E-sport Danmarks midler. Bestyrelsen udarbejder forslag til budget og aflægger årligt regnskab og beretning. Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden, og det skal heraf fremgå, at formandens stemme er afgørende ved stemmelighed.
§
4.
Kulturministeren skal godkende vedtægter for E-sport Danmark.
§
5.
E-sport Danmarks afgørelser om støttetildeling kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§
6.
E-sport Danmarks primære finansieringsgrundlag består af den andel, institutionen modtager af overskuddet fra Danske Spil
1)
. E-sport Danmark oppebærer desuden indtægter fra xxxxxxxx-
Forbund og fra salg af ydelser, rettigheder, sponsorater m.v.
§
7.
Kommuner kan yde økonomisk støtte til E-sport, medmindre der er tale om egentlig erhvervsvirksomhed.
§
8.
Loven træder i kraft den 1. juni 2004.
Stk. 2.
Lov nr. 643 af 19. december 1984 om E-sporttens fremme ophæves.
§
9.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.