DANSK DIGITAL KULTURARV PÅ FREMMEDE HÆNDER
DANSKE KULTUINSTITUTIONER TABER DEN DIGITALE K AMP
Målsætningen for vores foretræde
Hensigten med vores foretræde er at give kulturudvalgets medlemmer en indsigt i de danske
kulturinstitutioners manglende evne til at forvalte deres digitale aktiver, og hvorledes dette har
konsekvenser for deres fremtidige formidlings- og konkurrenceevne både nationalt og internationalt
i et stadig mere fortravlet digitalt univers.
Vi vil gøre dette ved at give et kort overblik over, hvordan digitale aktiver med succes forvaltes og
anvendes internationalt, og stille et forslag til en national løsning.
Hvem er vi?
BARC er en ny dansk medlemsorganisation, der arbejder tæt sammen med
The Association for
Cultural Enterprises,
der er en britiske støtteorganisation for kultursektoren. Den har Arts Council
England i ryggen og blev oprettet for over 40 år siden med det formål at bibringe alle
kulturinstitutioner nødvendig viden og tilstrækkelige ressourcer til opbygning af økonomisk
bæredygtige forretningsmodeller.
BARC´s mål er at professionalisere den danske kultursektor indenfor digitalisering og udvikling af nye
forretningsmodeller.
Frederik Fabricius, en af stifterne bag BARC, har arbejdet i mange år i IT-sektoren med fokus på
informationsstyring, hvor han bl.a. har været europæisk chef hos IBM med ansvar for udvikling af
dataløsninger. Frederik har de seneste fem år arbejdet med kultursektoren, hvor hans fokus har
været at skabe stordriftsfordele gennem en samlende og koordinerende indsats. Dette har bl.a.
resulteret i etablering af en fælles museums-webbutik (www.culturenordic.com) og lancering af
Museumsshop Scandinavia
kampagnen. Frederik er i styringskomitéen for det store britiske fælles
billedarkiv ART-UK, hvor han rådgiver om markedsførings-og indtjeningsstrategier.
Problemstillingen
I den seneste årsrapport fra British Museum skriver de (vores oversættelse):
Digital adgang og sociale medier er med til at skabe et sandt globalt British Museum. Alle
andre steder i verden kan man nu få adgang til over 4.000.000 objekter fra BM Collection
online. Oplysninger om de artefakter og verdenskulturer, de repræsenterer, har fundet
populære nye platforme: billeder, der transmitteres via Twitter og Instagram, og videoer på
Facebook og YouTube, når ud til et stort publikum, som aldrig før har haft så let adgang til
dem. Det er en ny samtale, hvor offentligheden og museums-personalet engagerer hinanden,
skaber debat og deler ideer.
Ovenstående uddrag illustrerer tydeligt hvordan en aktiv digital strategi er et nøgleelement for
kulturinstitutionernes evne til at opfylde en vigtig mission: at formidle og engagere sig med relevant
indhold overfor et globalt publikum. Problemstillingen er blot den, at alt imens British Museum og
andre britiske kulturinstitutioner drager alle fordelene ved en omhyggelig bearbejdning af deres
digitale aktiver, kan de danske kulturinstitutioner ikke være med, da de hverken har råd til de
teknologiske værktøjer eller besidder de digitale færdigheder, der kræves. (I appendiks kan man fx
BARC Scandinavia | BLOX-HUB, Bryghusplads 8, 1473 København | CVR: 40411615