Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2126303_0001.png
DANSK DIGITAL KULTURARV PÅ FREMMEDE HÆNDER
DANSKE KULTUINSTITUTIONER TABER DEN DIGITALE K AMP
Målsætningen for vores foretræde
Hensigten med vores foretræde er at give kulturudvalgets medlemmer en indsigt i de danske
kulturinstitutioners manglende evne til at forvalte deres digitale aktiver, og hvorledes dette har
konsekvenser for deres fremtidige formidlings- og konkurrenceevne både nationalt og internationalt
i et stadig mere fortravlet digitalt univers.
Vi vil gøre dette ved at give et kort overblik over, hvordan digitale aktiver med succes forvaltes og
anvendes internationalt, og stille et forslag til en national løsning.
Hvem er vi?
BARC er en ny dansk medlemsorganisation, der arbejder tæt sammen med
The Association for
Cultural Enterprises,
der er en britiske støtteorganisation for kultursektoren. Den har Arts Council
England i ryggen og blev oprettet for over 40 år siden med det formål at bibringe alle
kulturinstitutioner nødvendig viden og tilstrækkelige ressourcer til opbygning af økonomisk
bæredygtige forretningsmodeller.
BARC´s mål er at professionalisere den danske kultursektor indenfor digitalisering og udvikling af nye
forretningsmodeller.
Frederik Fabricius, en af stifterne bag BARC, har arbejdet i mange år i IT-sektoren med fokus på
informationsstyring, hvor han bl.a. har været europæisk chef hos IBM med ansvar for udvikling af
dataløsninger. Frederik har de seneste fem år arbejdet med kultursektoren, hvor hans fokus har
været at skabe stordriftsfordele gennem en samlende og koordinerende indsats. Dette har bl.a.
resulteret i etablering af en fælles museums-webbutik (www.culturenordic.com) og lancering af
Museumsshop Scandinavia
kampagnen. Frederik er i styringskomitéen for det store britiske fælles
billedarkiv ART-UK, hvor han rådgiver om markedsførings-og indtjeningsstrategier.
Problemstillingen
I den seneste årsrapport fra British Museum skriver de (vores oversættelse):
Digital adgang og sociale medier er med til at skabe et sandt globalt British Museum. Alle
andre steder i verden kan man nu få adgang til over 4.000.000 objekter fra BM Collection
online. Oplysninger om de artefakter og verdenskulturer, de repræsenterer, har fundet
populære nye platforme: billeder, der transmitteres via Twitter og Instagram, og videoer på
Facebook og YouTube, når ud til et stort publikum, som aldrig før har haft så let adgang til
dem. Det er en ny samtale, hvor offentligheden og museums-personalet engagerer hinanden,
skaber debat og deler ideer.
Ovenstående uddrag illustrerer tydeligt hvordan en aktiv digital strategi er et nøgleelement for
kulturinstitutionernes evne til at opfylde en vigtig mission: at formidle og engagere sig med relevant
indhold overfor et globalt publikum. Problemstillingen er blot den, at alt imens British Museum og
andre britiske kulturinstitutioner drager alle fordelene ved en omhyggelig bearbejdning af deres
digitale aktiver, kan de danske kulturinstitutioner ikke være med, da de hverken har råd til de
teknologiske værktøjer eller besidder de digitale færdigheder, der kræves. (I appendiks kan man fx
BARC Scandinavia | BLOX-HUB, Bryghusplads 8, 1473 København | CVR: 40411615
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Henvendelse af 16/12-19 fra Barc Scandinavia vedr. danske kulturinstitutioner der taber den digitale kamp
2126303_0002.png
ligefrem læse, at Nationalmuseet og SMK har sidste år måtte nedskrive deres forventninger til det
digitale).
Kultursektorens digitale værdier er fremtidens valuta i morgendagens digitale univers! Som alle
valutaer er værdien lige med den oplevede værdi. Dataene skal med andre ord beriges. Dataene skal
tilføres en relevans, som er forudsætningen for vores kulturinstitutionernes evne til at indgå en
langsigtet og meningsfyldt dialog med deres publikum. Det bliver indenfor overskuelig fremtid en
forudsætning for kulturinstitutionernes eksistensberettigelse og samtidigt for skabelsen af nye
økonomiske muligheder for dem.
I dag er realiteten at langt den største del af vores nordiske digitale kulturarv, ligger hengemt og
utilgængelig i databaser, maksimalt tiltænkt forskeres brug. Men vores kulturelle institutioner er
vogtere af vores fælles kulturarv, og i en stadig mere digital tidsalder bør det være en prioriteret
opgave at sikre en robust og ordentlig forvaltning af de digitale aktiver.
Løsningen
Løsningen er en kollektiv digital forvaltning og dataforædling. ART-UK benyttes af mere end 7,000
museer og kulturelle institutioner i England, der hjælper dem med at digitalisere, kuratere og
generere indkomst på deres samlinger. Når inputdata fra disse 7000 bidragsydere akkumuleres,
opnås en stor fordel mht. relevansalgoritmer og SEO (search engine optimisation) som er uden
konkurrence fra andre sociale medier, Wikipedia m.m.
Ved at skabe en fælles digital kulturforvaltningsenhed, hvad enten den skal dække Danmark eller
hele Skandinavien, kan man skabe digitalt indhold tilpasset og tilrettet mod omverdenen. Denne
selvejende institution vil kunne:
Bistå og uddanne kulturinstitutioner i kuratering og berigelse af deres digitale aktiver
Udvikle samlinger og fortællinger, som vil gøre disse aktiver meningsfulde og relevante for
den brede offentlighed, uddannelsessektoren og den kommercielle sektor på nationalt og
globalt plan.
Skabe en synlig web-platform, der kan trænge gennem nationalt som internationalt.
Ved at præsentere alle de danske kulturelle digitale aktiver på en enkelt hjemmeside, kan vi
markedsføre hele vores kulturarv fra museer og samlinger, samt skabe meningsfulde publikums-
rejser, der præsenterer temaer og fortællinger, der spænder bredt over alle vores
kulturinstitutioner. Med dette udgangspunkt kan den enkelte kulturinstitution være klædt på til at
imødegå og erobre deres digitale ståsted.
BARC Scandinavia | BLOX-HUB, Bryghusplads 8, 1473 København | CVR: 40411615
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Henvendelse af 16/12-19 fra Barc Scandinavia vedr. danske kulturinstitutioner der taber den digitale kamp
2126303_0003.png
Uddrag fra det seneste Årsrapport fra Nationalmuseet og SMK
Eksempel på salg af dansk kulturinstitution digitale værdier:
BARC Scandinavia | BLOX-HUB, Bryghusplads 8, 1473 København | CVR: 40411615