Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2125535_0001.png
SAML
Søndergade 12, 1. Postboks 1221
9100 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Radio- og TV Nævnet
H. C. Andersens Blvd. 2
1553 København V
Sendt per mail:
[email protected]
Aalborg, den 13. december 2019
Kære Radio- og TV Nævn
Delvist som opfølgning på vores brev af den 1. oktober 2019 og Nævnets svar af den 10. oktober
2019 men hovedsageligt fordi SAML er blevet gjort bekendt med, at Radio- og TV-Nævnet ikke
kun kontrollerer nogle TV-stationers regnskaber, det er, så vidt vi kan konstatere, stort set alle. Og
en række stationer har efterfølgende modtaget godkendelse af regnskaberne for 2018 med en påtale.
En enkelt station har ydermere fået et tilbagebetalingskrav på kr. 165.000,-. Igen som vi har erfaret,
da det ikke er muligt at finde Nævnets afgørelser på hjemmesiden.
SAML skal hermed først og fremmest understrege, så der ikke kan herske nogen tvivl om, at vi
anerkender Nævnets opgave med at føre tilsyn og kontrol med de elektroniske medier.
Men når det er sagt, vil vi gerne gentage, at vi finder Nævnets afgørelser for firkantede og rigide og
absolut uden skyldig hensyntagen til det område, der kontrolleres så grundigt.
Vi undrer os, igen, over, at Nævnet finder det nødvendigt at kontrollere stort set alle de ikke-
kommercielle stationer, radio såvel som tv. Men at Nævnet samtidig tilsyneladende ikke fører
samme kontrol med større radio- og fjernsynsvirksomheder.
Vi sidder tilbage med en følelse af, at Radio- og TV-Nævnet bevidst forsøger at administrere dette
lille område så rigidt, at stationerne enten af sig selv lukker ned, da de ikke er i stand til at leve op
til den krævede omstændelige administration, eller at Nævnet ønsker hele det lokale ikke-
kommercielle område lukkes ned af politikerne, der ikke kan se formålet med at yde tilskud til et
område, hvor der, angiveligt, er for megen snyd med midlerne.
Vi håber naturligvis, at vi tager fejl.
Men erfaringen fra sidste års medieforhandlinger, hvor Nævnet anbefalede Kulturministeren og
Folketinget at lukke puljen til uddannelsesaktiviteter med den begrundelse, at det var for
administrativt tungt at forvalte så lille en pulje, bestyrker os i vores følelse. Særligt da den lille pulje
til uddannelsesaktiviteter levede op til det formål, Folketinget tidligere havde fastsat: at højne
kvaliteten på de udsendte programmer fra de ikke-kommercielle stationer.
Men konkret til de afgørelser, SAML er blevet bekendt med: TV-M i Nykøbing Falster får en påtale
samt et tilbagebetalingskrav på kr. 165.277 fordi man har udbetalt honorarer til
bestyrelsesmedlemmer og andre, der har medvirket til produktion af programmer til TV-M. Nævnet
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Henvendelse af 13/12-19 fra SAML vedr. Radio- og TV-Nævnets stramme tilsyn og kontrol med de ikke-kommercielle medier
2125535_0002.png
SAML
Søndergade 12, 1. Postboks 1221
9100 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
begrunder afgørelsen ihht. §11, stk 1 i bekendtgørelse nr. 1098 af 2. december 2017. Og
tilbagebetalingskravet ihht. § 12, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 145 af 18. februar 2014.
SAML vil understrege, at vi er helt enig i bekendtgørelse nr. 1098, at det ikke skal være tilladt at
købe sine udsendelser af et produktionsselskab.
Det er heller ikke tilfældet for TV-M. Der er ikke købt udsendelser af et produktionsselskab, der er
udbetalt honorarer til bestyrelsesmedlemmer og andre tilknyttet stationen. Det er således borgere i
sendetilladelsesområdet, der producerer udsendelserne til TV-M, helt i overensstemmelse med
bestemmelsen i §11, stk. 1.
I tilfældet med en påstået overtrædelse af §12, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 145, og dermed en
gentagelse af samme forseelse, hvilket medfører tilbagebetalingskravet, kan SAML stadig ikke
anerkende den afgørelse. Det daværende HLTV, som Nævnet betragter som en selvstændig tv-
station, HLTV havde lige mistet sin sendetilladelse, kan og bør betragtes som en redaktion under
TV-M. Det er stadig borgere i sendetilladelsesområdet, der producerer udsendelserne. Og ikke et
selvstændigt produktionsselskab. Den tidligere af Nævnet tolket som en overtrædelse af § 12
udløste i øvrigt et tilbagebetalingskrav på daværende tidspunkt. Det nuværende tilbagebetalingskrav
finder vi derfor er en dobbelt straf for samme forseelse. Hvis det er en forseelse.
I de øvrige sager vi er gjort bekendt med, har Nævnet givet en påtale til forskellige TV-stationer,
fordi de har anvendt nogenlunde samme praksis ifht. at udbetale løn / honorar til forskellige
personer tilknyttet den enkelte TV-station. Samtidig annoncerer Nævnet, at tv-stationerne skal
ændre deres praksis i regnskabsåret 2019. Det er et krav stort set ingen vil være i stand til at leve op
til det sene tidspunkt af året taget i betragtning.
Som SAML er blevet orienteret, er der tv-stationer, der er blevet bedt om at indsende
bilagsmateriale vedrørende 2018-regnskabet, men de stationer har stadig ikke hørt fra Nævnet og
har ikke hverken fået regnskab godkendt eller det modsatte endnu.
Det er SAML’s opfattelse, at
den anvendte regnskabspraksis i alle tilfælde er sket af nemheds
hensyn på den enkelte TV-station: det letter arbejdet og administrationen på den enkelte tv-station.
Igen
dette arbejde udføres for størstedelens vedkommende af frivillige.
SAML har meget svært ved at se, hvad overtrædelse af §11, stk. 1 består i? Det er efter vores bedste
formening en strid om ord (er der tale om betaling for produktion eller er det løn til en medarbejder)
og ikke et fra tv-stationerne bevidst forsøg på at overtræde hverken § 11 eller andre paragraffer i
bekendtgørelsen.
Tv-stationerne har behov for at kunne købe kvalificeret arbejdskraft til dele af produktionen. At
nogle frivillige / medarbejdere på stationen driver eget og af den pågældende tv-station uafhængige
firma kan og bør ikke sidestilles med indkøb af hele produktionen af et produktionsselskab. Det kan
vel heller ikke være Nævnets opfattelse, at professionelle mediefolk ikke kan være frivillige /
tilknyttet en ikke-kommerciel Tv- eller radiostation?
Vi kan også konstatere, at Nævnet tidligere har godkendt samme regnskabspraksis for TV-
stationerne i flere år, fra og med 2014
et tilfælde fra og med 2009, og aldrig har gjort stationerne
opmærksom på, at der var et problem. TV-stationerne handler således i absolut god tro.
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Henvendelse af 13/12-19 fra SAML vedr. Radio- og TV-Nævnets stramme tilsyn og kontrol med de ikke-kommercielle medier
2125535_0003.png
SAML
Søndergade 12, 1. Postboks 1221
9100 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Derudover må vi også konstatere, at Nævnet / Mediesekretariatet har et alvorligt
vejledningsproblem overfor stationerne: hjemmesiden er rodet og uoverskuelig, det er meget svært
at finde de forskellige bekendtgørelser love og vejledninger, som Nævnet har valgt at anvende i sit
tilsyn med stationerne, samt at hjemmesiden ikke løbende opdateres med Nævnets afgørelser.
SAML har gjort opmærksom på dette problem gennem flere år og medarbejdere fra
Mediesekretariatet har deltaget i flere af SAML’s seminarer for
de ikke-kommercielle stationer,
hvor dette problem er blevet påpeget flere gange. Vi er naturligvis klar over, at Mediesekretariatet
pt er i gang med at udforme quick guides og instruktionsvideoer, der skal gøre vejledningen overfor
stationerne lettere at finde og forstå.
Hvis Nævnet er af den opfattelse, der ikke må udbetales honorarer til personer tilknyttet stationerne,
må Nævnet nødvendigvis udforme et regelsæt, der er til at håndtere for de ikke-kommercielle
stationer. Vel at mærke et regelsæt, der ikke medfører unødig og besværlig administration.
At give en station en påtale er intimiderende overfor de frivillige, der efter bedste evne og viden
forsøger at leve op til de stadig firkantede og rigide fortolkninger Nævnet anvender.
SAML skal hermed anmode Nævnet om at trække alle disse afgørelser tilbage ikke mindst
tilbagebetalingskravet til TV-M, samt at Nævnet ikke anlægger samme tolkning, når regnskaberne
for 2019 skal godkendes.
Fra 1. januar 2020 er der en ny situation med nye tv-stationer, SAML skal derfor anbefale, at
Nævnet / Mediesekretariatet primo 2020 udarbejder og vejleder alle de ikke-kommercielle stationer
om, hvorledes eventuel løn / honorarer skal bogføres og udbetales, eksempelvis med udarbejdelse af
simple eksempler til kontrakter og lønsedler.
Og samtidig vil vi meget gerne om Nævnet kunne redegøre for, hvorfor man finder så omfattende
en kontrol af netop de ikke-kommercielle medier nødvendig? Og hvorfor Nævnet sanktionerer de
ikke-kommercielle stationer så hårdt? Samt redegøre for hvorfor Nævnets sagsbehandling er så
langsommelig samtidig med, at Nævnet sætter ret stramme tidsfrister for svar fra de frivillige på
stationerne? Og endelig hvorfor det ikke er muligt at finde Nævnets afgørelser på Nævnets
hjemmeside?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Gitte Thomsen
sekretariatsleder
3