Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2122153_0001.png
Notat
10. december 2019
Opsummering og konklusion på Rigsarkivets redegørelser
Baggrund
På baggrund af Martin Q. Magnussens nyligt udkomne bog om tyverisagen ved
Rigsarkivet, har Rigsarkivet på anmodning fra Kulturministeriet fremsendt to
redegørelser om håndteringen af sagens forløb fra 2012-2019.
Kulturministeriet anmodede den 19. september 2019 Rigsarkivet om en
redegørelse for hele sagsforløbet og de fremsatte anklager. Kulturministeriet
modtog redegørelsen den 27. september 2019.
På baggrund af redegørelsen af den 27. september 2019 sendte Kulturministeriet
den 9. oktober 2019 supplerende spørgsmål til Rigsarkivet, hvor der specifikt blev
spurgt ind til områder, hvor Kulturministeriet konstaterede problemer i
Rigsarkivets håndtering af sagen.
Kulturministeriet modtog svar på de supplerende spørgsmål i en redegørelse fra
Rigsarkivet den 30. oktober 2019.
Den 18. november 2019 fremsendte Martin Q, Magnussen sine bemærkninger til
Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019. Kulturministeriet har i sin vurdering
nedenfor også taget stilling til de bemærkninger, som Martin Q. Magnussen er
kommet med.
Opsummering og vurdering af Rigsarkivets redegørelser
Sagen og redegørelserne kan opdeles i fem emner, hvor Kulturministeriet har
konstateret problemer i Rigsarkivets håndtering af tyverisagen. Dette vedrører:
1. Daværende rigsarkivars udtalelser om omfanget af mangler i samlingen
2. Beklikkelse af Martin Q. Magnussen ved brug af ordet ”afpresningslignende
forhold” i henvendelse til Københavns Politi
3. Indsats for at få overblik over tyveri og for at få de stjålne dokumenter retur
4. Indsats for at opgradere sikringsforholdene
5. Rigsarkivets iagttagelse af principperne for god embedsførelse
Ad 1) Rigsarkivets udtalelser om omfanget af mangler i samlingen
I 2013 og igen i 2014 udtalte daværende rigsarkivar, at alle stjålne arkivalier var
returneret til samlingen på Rigsarkivet. Rigsarkivet oplyser i sine redegørelser, at
udtalelsen i 2013 fra den daværende rigsarkivar, om at alle stjålne arkivalier var
blevet tilbageleveret, skete på baggrund af en ikke sikker viden, om at der fortsat
var mangler. Rigsarkivet blev først bekendt med dette ved tilbagelægningen af de
af politiet konfiskerede dokumenter i 2014. Udtalelsen fra daværende rigsarkivar i
Jour. nr. 19/02572-61
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
2014 om, at næsten alle arkivalier var tilbage på plads skete imidlertid på et
tidspunkt, hvor der var sikker viden i Rigsarkivet om, at dette ikke var tilfældet.
Rigsarkivet oplyser følgende:
”Som det fremgår, blev viden om yderligere mangler forholdsvist hurtigt efter
udtalelsen af 21. februar 2014 kommunikeret til Kulturministeriets
Sikringsudvalg/Kulturministeriets Departement og gentaget i andre sammenhænge
efterfølgende. Men der skete ikke samtidig en tydelig tilkendegivelse og beklagelse
af, at den tidligere udtalelse var forkert. Rigsarkivet burde i disse sammenhænge
dels tydeligt have tilkendegivet, at udtalelsen af 21. februar 2014 var forkert og dels
have beklaget dette. Det skete ikke, og det skal Rigsarkivet stærkt beklage. Hvorfor
det ikke er sket, er det ikke lykkedes at finde en forklaring på. Endelig burde
Rigsarkivet også i forbindelse med udtalelsen i Politiken den 18. september 2019
tydeligt have beklaget og berigtiget udtalelsen. Der henvises desuden til afsnit 8.1
om Kodeks VII.”
Rigsarkivet har desuden oplyst, at det ikke er lykkedes at finde en forklaring på
udtalelsen. Rigsarkivet konkluderer på den baggrund, at da de ved flere
efterfølgende lejligheder oplyste offentligheden om, at alle dokumenter ikke var
kommet retur, burde de samtidig have beklaget og berigtiget de fejlagtige
udtalelser.
Kulturministeriets vurdering:
Det er Kulturministeriets vurdering, at det er kritisabelt, at Rigsarkivet kom med
direkte forkerte oplysninger, som var med til at give et fejlagtigt billede af, at sagen
var løst og ikke mindst, at Rigsarkivet også efterfølgende har gentaget dette to
gange.
Kulturministeriet bemærker i den forbindelse, at Rigsarkivet den 2. april 2014
sendte en mail til departementet til brug for besvarelse af et brev fra Martin Q.
Magnussen, hvori Rigsarkivet angav, at: ”Som
tidligere udmeldt, kan Statens
Arkiver ikke udelukke, at der fortsat befinder sig arkivalier ulovligt i privat
besiddelse og i handelsomløb- Statens Arkiver er dog fortsat af den formodning, at de
fleste stjålne arkivalier fra tyveri-sagen i 2012 er returneret.”
Dette blev meddelt til
Kulturministeriet efter, at Rigsarkivet var blevet bekendt med, at omfanget af
tyveriet var større end først antaget.
Det er Kulturministeriets vurdering, at det er kritisabelt, at Rigsarkivet efter, at de
var blevet bekendt med, at der fortsat manglede mange arkivalier gentog forkerte
oplysninger over for Kulturministeriets departement. Kulturministeriet bemærker
hertil, at de fejlagtige oplysninger fra Rigsarkivet beklageligvis blev viderebragt af
daværende kulturminister i et brev til Martin Q. Magnussen.
Kulturministeriet bemærker endvidere, at Rigsarkivet efterfølgende og senest i
forbindelse med vicedirektørens udtalelse i Politiken den 18. september 2019 har
givet udtryk for, at det først var efter udtalelserne i 2013 og 2014, at Rigsarkivet
blev opmærksom på, at der fortsat var mangler.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
2122153_0003.png
Rigsarkivet har i dette forløb ved sin ageren bidraget til uklarheden om, hvad
Rigsarkivet vidste og hvornår. Dette har formentlig haft betydning i forhold til nogle
af de spørgsmål, der har været stillet i offentligheden, om hvorvidt Rigsarkivet
forsøgte at skjule noget, hvilket er uheldigt.
Ministeriet noterer sig, at Rigsarkivet med den seneste redegørelse dels har
redegjort for handlingsforløbet, dels har erkendt og beklaget de fejlagtige
oplysninger. Ministeriet finder endvidere, at de tiltag Rigsarkivet nævner om
etablering af en stærkere forvaltningsmæssig kultur (se nedenfor under opfølgning
for så vidt angår principperne for god embedsførelse), er relevant og nødvendig
opfølgning.
Ad 2) Beklikkelse af Martin Q. Magnussen ved brug af ordet ”afpresningslignende
forhold” i henvendelse til Københavns Politi
I februar 2019 tog Rigsarkivet kontakt til Københavns Politi for at få rådgivning om
det forhold, at Martin Q. Magnussen havde viden om ulovlig besiddelse af stjålne
arkivalier. I overskriften i brevet anvendte Rigsarkivet formuleringen
”afpresningslignende forhold”.
Rigsarkivet oplyser følgende:
”Rigsarkivet skal stærkt beklage, at der er brugt betegnelsen ”afpresningslignende
forhold” i henvendelsen til politiet. Rigsarkivet er enig i, at en sådan ageren ikke er
saglig eller i overensstemmelse med god forvaltningsskik jf. også afsnit 8.1. Det burde
ikke kunne ske, og det er derfor kraftigt indskærpet, at det på ingen måde er en
acceptabel adfærd i Rigsarkivet, og det er helt afgørende, at Rigsarkivets dialog med
omverdenen altid foregår korrekt, åbent og respektfuldt.”
Kulturministeriets vurdering:
Ministeriet finder det kritisabelt, at Rigsarkivet har beklikket Martin Q. Magnussen
i arkivets henvendelse til Københavns Politi.
Ministeriet noterer sig, at Rigsarkivet med den seneste redegørelse klart har
erkendt, at formuleringen om ”afpresningslignende forhold” var fejlagtig og i strid
med princippet om saglig forvaltning. Ministeriet noterer sig endvidere, at det er
blevet kraftigt indskærpet i Rigsarkivet, at sådan adfærd ikke er acceptabel.
Rigsarkivet har den 1. november 2019 undskyldt skriftligt over for Martin Q.
Magnussen. Ministeriet finder endeligt, at de tiltag Rigsarkivet nævner om
etablering af en stærkere forvaltningsmæssig kultur (se nedenfor under opfølgning
for så vidt angår principperne for god embedsførelse), er relevant og nødvendig
opfølgning.
På baggrund af Rigsarkivets kontakt til Københavns Politi indgav Martin Q.
Magnussen den 26. februar 2019 en klage over Rigsarkivets ledelse til
Kulturministeriets departement. Kulturministeriet traf den 19. juni 2019 afgørelse
i klagesagen. Der redegøres yderligere for sagen i notatet om departementets
håndtering af tyverisagen.
Side 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
2122153_0004.png
Endvidere noterer ministeriet sig, at Rigsarkivet den 18. september 2019 holdt et
møde med Martin Q. Magnussen sammen med Københavns Politi med henblik på at
dele oplysninger, som forhåbentlig kunne være med til at skaffe flere stjålne
dokumenter tilbage.
Endeligt noterer ministeriet sig, at Rigsarkivet den 1. november 2019 sendte en
skriftlig undskyldning til Martin Q. Magnussen.
Ad 3) Rigsarkivets indsats for at få overblik over tyverierne og for at få de stjålne
dokumenter retur
Redegørelsen indeholder en kronologisk gennemgang af sagen i Rigsarkivet,
herunder Rigsarkivets samarbejde med politiet, Rigsarkivets arbejde med at skabe
forbedret sikring af dokumenterne på Rigsarkivet samt arbejdet i øvrigt med at få
overblik over manglende dokumenter. Redegørelsen oplyser endvidere om
baggrunden for Rigsarkivets vurderinger.
Rigsarkivet konkluderer, at man finder anledning til flere tiltag fremadrettet for
dels at få flere stjålne dokumenter tilbage, herunder et styrket samarbejde med
politiet.
Kulturministeriets vurdering:
Kulturministeriet finder det relevant, at Rigsarkivet, som oplyst i redegørelsen,
overvåger det åbne marked for handel med offentlige kulturarvsgenstande og
dokumenter, og at Rigsarkivet, hvis man bliver opmærksom på, at potentielt
stjålne dokumenter er i omløb, i udgangspunktet melder dette til politiet.
Kulturministeriet finder det tillige relevant, at Rigsarkivet i redegørelsen finder, at
der grundlæggende er brug for at få fastlagt og aftalt en klar ramme og struktur
omkring det fremadrettede arbejde med at få returneret stjålne dokumenter og
nævner følgende konkrete initiativer:
Drøftelse med Justitsministeriet og Kulturministeriet om muligheder for
en frit-lejde-ordning for tilbagelevering af stjålne dokumenter fra
samlingerne.
Dialog med politiet om mulighederne for og effekten af at offentligøre liste
over manglende dokumenter i sin helhed – dog med sløring af følsomme
personoplysninger.
Dialog med politiet om muligheden for at etablere en fast procedure og
fremgangsmåde i forbindelse med eventuelle fremtidige politianmeldelser.
Rigsarkivet har i dag retningslinjer for overvågning af markedet for salg af
arkivalsk materiale. Retningslinjerne blev senest præciseret i foråret 2019.
Rigsarkivet vil bl.a. i dialog med politiet vurdere behovet for at iværksætte
yderligere tiltag vedr. overvågning.
Kulturministeriet noterer sig, at Rigsarkivet vurderer, at den samlede liste over
manglende dokumenter i retsopgørssagerne, der lå klar ved udgangen af 2018,
indeholder hovedparten af de dokumenter, hvor det er tydeligt, at de er stjålet,
Side 4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
2122153_0005.png
f.eks. fordi de er revet eller skåret ud. Rigsarkivet fremhæver, at man ikke i alle
tilfælde kan afgøre, om en mangel skyldes tyveri eller andre forhold, og det ikke
være muligt at lave en komplet oversigt over manglende dokumenter i sagerne.
Rigsarkivet henviser til, at dette også fremgår af den afsluttende rapport af 21.
december 2018 efter den totale gennemgang af alle sagerne.
Kulturministeriet noterer sig i forlængelse heraf, at Rigsarkivet vurderer, at den
ressourceallokering, det vil kræve at gennemgå hele materialet endnu en gang,
ikke står mål med det udbytte, der potentielt kan opnås herved, herunder at
Rigsarkivet har redegjort nærmere for denne vurdering.
Kulturministeriet noterer sig samtidigt, at Rigsarkivet oplyser, at man er
opmærksom på, at Martin Q. Magnussen har tilkendegivet, at han har
dokumentation for yderligere manglende dokumenter, og at dokumentation herom
i givet fald vil hjælpe til en yderligere kvalificering af listen over manglende
dokumenter, ligesom tilsvarende oplysninger fra andre med kendskab til
dokumenter fra Rigsarkivet i privat besiddelse vil kunne bidrage. Herudover vil
Rigsarkivet i forbindelse med digitalt udlån anmode brugere af materialet,
herunder egne forskere, om at melde tilbage, såfremt de støder på tydelige
mangler.
Samlet set vurderer Kulturministeriet, at Rigsarkivet har redegjort for, at
Rigsarkivet i perioden 2012 til i dag har gennemført en række nødvendige og
relevante initiativer til at få overblik over det stjålne materiale og har bidraget til
politiets opklaring af en række sager. Endvidere finder Kulturministeriet det
relevant, at Rigsarkivet arbejder videre med de initiativer, Rigsarkivet foreslår, i
samarbejde med de relevante myndigheder. Det er således Kulturministeriets
vurdering, at opmærksomheden for at sikre en større klarhed og viden om
manglerne skal prioriteres af Rigsarkivet, så yderligere manglende dokumenter kan
blive identificeret, og således at stjålne dokumenter kan komme tilbage i samlingen.
Ministeriet anerkender derfor, at Rigsarkivet kommer med konkrete forslag til
fremtidige initiativer, og ministeriet stiller sig positiv over for en drøftelse af, om det
er muligt at indføre en frit lejde-ordning.
Med udgangspunkt i den kronologiske gennemgang af sagen synes det klart, at den
daværende ledelse fra starten burde have lavet en strategisk plan for:
- hurtigere at få identificeret manglende dokumenter, herunder evt.
yderligere stjålne dokumenter, ved hjælp af alle interne og eksterne
kræfter, og
- at få kortlagt alle mulige veje til at få dokumenterne tilbage på Rigsarkivet
med, herunder inddraget alle relevante samarbejdsparter.
Ad 4) Rigsarkivets indsats for at opgradere sikringsforholdene
Som konsekvens af tyverisagen udarbejdede Rigsarkivet en række tiltag for at
styrke sikkerheden. Tiltagene blev implementeret i 2013 og 2014, og Rigsarkivet
arbejder fortsat løbende for at sikre opretholdelse og forbedring af sikringsniveauet.
Side 5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
2122153_0006.png
Opfølgning og implementering
Sikringsudvalg.
er
sket
i
dialog
med
Kulturministeriets
Rigsarkivet har redegjort for de tiltag, Rigsarkivet har iværksat i forlængelse af
tyverisagen til bedre sikring af forholdene på arkivet. Rigsarkivet vurderer, at
sikkerhedsniveauet nu ligger højt ift. andre lande. Desuden oplyser Rigsarkivet, at
der fortsat er løbende dialog med Kulturministeriets Sikringsudvalg.
Rigsarkivet kan ikke afvise, at tyveri aldrig vil finde sted igen. Det er imidlertid
Rigsarkivets vurdering, at det ikke er sandsynligt, at tyveri i den omfang, der skete
i perioden fra 2009-2012, kan ske igen.
Kulturministeriets vurdering:
Kulturministeriet vurderer, at sagen har vist, at sikkerheden på Rigsarkivet på
tidspunktet for tyverierne var mangelfuld, hvilket var kritisabelt.
Kulturministeriet bemærker, at Rigsarkivet efter opdagelsen af tyveriet har indført
en række tiltag, som har forbedret sikkerheden markant. Kulturministeriet hæfter
sig ved, at sikringstiltagene er gennemført efter rådgivning fra Kulturministeriets
Sikringsudvalg, og at sikkerheden følges løbende af Kulturministeriets
Sikringsudvalg. Kulturministeriet er dog enigt i Rigsarkivets vurdering af, at det
ikke er muligt med sikkerhed at garantere, at et tyveri ikke kan ske igen.
Ad 5) Rigsarkivets iagttagelse af principperne for god embedsførelse
Rigsarkivet har gennemgået det samlede sagsforløb og har vurderet, at der er to
forhold, hvor Rigsarkivet ikke har handlet i overensstemmelse med de pligter, der
gælder for embedsmænd.
Det vedrører daværende rigsarkivars udtalelse fra 2014, som var faktuelt forkert og
i strid med embedsmænds sandhedspligt. Hertil vedrører det Rigsarkivets udsagn
over for Københavns Politi om ”afpresningslignende forhold”, som var i strid med
kravet om saglig forvaltning. Det er Rigsarkivet vurdering, at der derudover ikke er
forhold, der strider mod de pligter og krav, der gælder for embedsmænd i
centraladministrationen, jf. pkt. 1 og 2 ovenfor.
Det fremgår af redegørelsen, at der er tale om et meget langt sagsforløb og et
omfattende materiale, hvor ikke alle beslutninger og handlinger er præcist
dokumenteret. Rigsarkivet understreger således, at vurderingen af Rigsarkivets
håndteringen af tyverisagen i forhold til principper for god embedsførelse, hviler på
den tilgængelige viden og dokumentation.
Rigsarkivet oplyser, at Kodeks VII
1
har været behandlet på direktionsmøde i
Rigsarkivet i september 2015, men der ikke er taget yderligere initiativer i forhold
til at udbrede kendskabet til Kodeks VII i Rigsarkivet.
1
I september 2015 udsendte Moderniseringsstyrelsen et kodeks (kalder Kodex VII) om centrale pligter for
medarbejdere og chefer i centraladministrationen
Side 6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Notater om Rigsarkivets og Kulturministeriets departements håndtering af tyverisagen, fra kulturministeren
Rigsarkivet oplyser endvidere, at ”for
Rigsarkivet som for alle institutioner i
centraladministrationen er det afgørende, at der er bevidsthed om og klarhed over
de forpligtelser, der følger med at være embedsmand. Rigsarkivet har det seneste års
tid igangsat flere initiativer, der handler om udvikling og professionalisering af
Rigsarkivet og Rigsarkivets kultur som offentlig forvaltningsmyndighed, ligesom en
række nye initiativer er under planlægning. Disse initiativer er ikke italesat som
implementering, konsolidering eller løbende opfølgning på Kodex VII, men sigter
ikke desto mindre på at højne kvaliteten af Rigsarkivets ageren som offentlig
forvaltningsmyndighed og berører dermed flere af de elementer, der indgår i Kodex
VII.”
Hertil kommer, at Rigsarkivet i foråret 2019 har udarbejdet en ny strategi,
hvis omdrejningspunkt er Rigsarkivets rolle som offentlig forvaltningsmyndighed
med fokus på betjening af borgere og samfundet i bred forstand, og som er en del af
en sammenhængende offentlig sektor.
Kulturministeriets vurdering
Kulturministeriet bemærker, at det er kritisabelt, at Rigsarkivet har handlet i strid
med de pligter og krav, der gælder for embedsmænd i centraladministrationen, som
netop er udviklet med det formål, at ministrene, Folketinget, pressen og borgerne
skal kunne have tillid til det arbejde, som embedsmændene udfører. Ministeriet
finder endvidere, at, at Rigsarkivet burde have taget yderligere tiltag til opfølgning
på Kodeks VII.
Imidlertid anerkender ministeriet, at Rigsarkivet har beklaget de to forhold, hvor
der er handlet i strid med pligterne, og at Rigsarkivets nye ledelse har igangsat
initiativer til at bidrage til udviklingen af Rigsarkivet som professionel
forvaltningsmyndighed.
Opsamling og fremtidige tiltag
Rigsarkivets håndtering af sagen har været kritisabel, og der er begået fejl.
Rigsarkivet har efterfølgende iværksat en række tiltag, der retter op på Rigsarkivets
sikkerhedsniveau. Rigsarkivets sikkerhedsniveau følges løbende op af Rigsarkivets
egen sikringsorganisation og Kulturministeriets Sikringsudvalg.
Rigsarkivet har efterfølgende fået en ny ledelse, der har indført en række nye tiltag
som forhåbentligt kan bidrage til, at flere stjålne dokumenter kommer tilbage,
ligesom der er iværksat tiltag til at udvikle Rigsarkivet som professionel
forvaltningsmyndighed.
Kulturministeriet vil følge op over for Rigsarkivet, herunder indsætte nye krav i
rammeaftalen med Rigsarkivet.
Kulturministeriet har endelig taget kontakt til Justitsministeriet med henblik på at
få en vurdering af, om der kan igangsættes en frit lejde-ordning.
Side 7