Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2119187_0001.png
Aktstykke nr.
82
Folketinget 2019-20
82
Kulturministeriet.
København, den 4. december 2019.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Kulturministeriet bemyndiges til at
afhænde statens aktiepost i DBC A/S (tidligere Dansk Bibliotekscenter A/S) til en pris på 22,8 mio.
kr., således at KL herefter vil være eneejer af DBC A/S. Prisen er fastsat efter ejeraftale mellem KL
og Kulturministeriet og udgør 38,5 pct. af selskabets egenkapital pr. 31. december 2019. Prisen efter-
reguleres derfor, når egenkapitalen pr. 31. december 2019 er opgjort. Kulturministeriet vurderer usik-
kerheden i forhold til nuværende prognose for egenkapital pr. 31. december 2019 som værende me-
get lille.
Salget gennemføres ved, at DBC A/S tilbagekøber egne aktier og nedskriver aktiekapitalen, således
at KL herefter ejer 100 pct. af aktierne.
Indtægten fra salget af aktier konteres på en nyoprettet hovedkonto § 21.11.66. Transaktionen inde-
bærer udgifter på 1,1 mio. kr., som afholdes fra denne konto. Provenuet fra salget vil herefter tilgå
statskassen. Aktiesalget vil være en finansiel transaktion, som ikke vil påvirke den offentlige saldo.
Staten ejer på nuværende tidspunkt 38,5 pct. af aktierne i DBC A/S, mens KL ejer 61,5 pct. Med
lov nr. 501 af 1. maj 2019 ændredes biblioteksloven således, at kommunerne fra 1. januar 2020 har
det fulde ansvar for udarbejdelsen af den nationale fælles bibliotekskatalog. Ansvaret har hidtil være
delt mellem stat og kommuner og er blevet varetaget via DBC A/S. Ændringen af biblioteksloven
giver kommunerne hjemmel til fortsat at drive DBC A/S som eneejer og lovbemærkningerne forud-
sætter, at det fulde ejerskab overgår til KL pr. 1. januar 2020.
Dette opnås ved, at DBC A/S køber egne aktier af Kulturministeriet og derefter foretager en kapi-
talnedskrivning, således at KL derefter ejer 100 pct. af aktierne i selskabet. Dette svarer til den kon-
struktion, der blev anvendt, da Gyldendal og Københavns Kommune i 2011 blev købt ud af DBC
A/S.
Der har gennem en længere periode pågået forhandlinger mellem Kulturministeriet og KL om den
konkrete gennemførelse af salget forudsat i lovændringen. Der er nu enighed om en procesaftale mel-
lem Kulturministeriet, KL og DBC A/S.
Kulturministeriets godkendelse af procesaftalen er dog betinget af Finansudvalgets godkendelse af
salget, mens KL�½s godkendelse er betinget af godkendelse i KL�½s bestyrelse. Herefter skal DBC A/S�½
køb af aktierne formelt godkendes ved en ekstraordinær generalforsamling for DBC A/S (generalfor-
samlingen udgøres af Kulturministeriet og KL).
b.
AK001464
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: Aktstykke 82 fra Kulturministeriet om at Kulturministeriet bemyndiges til at afhænde statens aktiepost i DBC A/S til en pris på 22,8 mio. kr.
2119187_0002.png
2
Med en gennemførsel af transaktionen vil KL blive eneejer af DBC A/S. Herved følges der op på
lovforslaget om ændring af biblioteksloven.
Vilkår for salg af statens aktiepost i DBC A/S
Prisen for statens aktieandel er fastsat i ejeraftalen mellem Kulturministeriet og KL. Rammerne for
salget er i øvrigt fastlagt i en procesaftale mellem Kulturministeriet, KL og DBC A/S (betitlet pro-
cesaftale, da den også berører forhold, der ikke vedrører salget, men fremtidigt samarbejde på biblio-
teksområdet efter ministeriets udtræden af ejerskabet).
Angående salgsvilkårene i aftalen kan følgende væsentlige elementer fremhæves:
1. Prisen for statens aktier.
2. DBC A/S�½ finansiering af transaktionen.
3. Afgivelse af indeståender af særligt væsentligt karakter.
Ad 1) Prisen for statens aktier
Salgsprisen er fastsat i henhold til ejeraftale af 7. marts 2014 mellem Kulturministeriet og KL vedr.
DBC A/S, hvori det fremgår, at prisen skal fastsættes i henhold til selskabets indre værdi, hvor akti-
ver og passiver er opgjort til dagsværdi uden tillæg af goodwill. Salgsprisen udgør således 38,5 pct.
af selskabets egenkapital opgjort pr. 31. december 2019. Der er i forbindelse med fastlæggelse af
egenkapitalen sket en aktuel vurdering af markedsværdien på DBC A/S�½ domicil, som er ejet af sel-
skabet selv.
Ejeraftalen giver KL frit valg i forhold til selv at købe aktierne eller lade DBC A/S gøre det. KL
har valgt det sidste.
Fastsættelse af værdien ud fra egenkapitalen vurderes at være den mest retvisende måde at fastlæg-
ge en markedskonform pris på DBC A/S. Udarbejdelsen af den nationale fælles bibliotekskatalog ud-
gør den overvejende del af DBC A/S omsætning, og et evt. salg af DBC A/S til tredjepart ville med-
føre, at denne opgave ikke længere kan henlægges til DBC A/S i medfør af in-house-undtagelsen i
udbudsreglerne. DBC A/S�½ værdi i et salg ville dermed være stærkt usikker. Da DBC A/S�½ aktier
sidst blev handlet, ved Gyldendals og Københavns Kommunes salg af deres aktieposter i 2011, skete
fastlæggelsen af salgsprisen ligeledes ud fra egenkapitalen.
På den baggrund er der enighed mellem parterne i salget om ikke at udfordre ejeraftalens bindende
karakter.
Kulturministeriet vurderer, at salget af DBC A/S er foreneligt med EU�½s statsstøtteregler.
Ad 2) DBC A/S finansiering af transaktionen
DBC A/S finansierer købet af egne aktier dels via overskydende likviditet og dels via et lån i sel-
skabets domicil. Den fremtidige eneejer, KL, har sammen med DBC A/S�½ ledelse vurderet, at DBC
A/S fortsat herefter vil være økonomisk robust.
Ad 3 Afgivelse af indeståender af særligt væsentlig karakter
Givet at køber af statens aktiepost er selskabet, og at aftalen om transaktionen i øvrigt indgås med
den nuværende hovedaktionær KL, er staten som udgangspunkt kun afkrævet rene standardgarantier
vedr. Kulturministeriets juridiske adgang til at indgå og overholde aftalen og omkring at ministeriet
ikke har tilbageholdt oplysninger eller kendskab til andre parters brud på garantierne.
Dog har KL betinget sig en garanti for, at Kulturministeriets opsigelse af aftaler med DBC A/S i
forbindelse med udtræden af ejerskabet ikke påfører DBC A/S direkte tab. Garantien skal dække,
hvis DBC A/S f.eks. ved Kulturministeriets udtræden mister rettigheder nødvendige for at kunne løse
deres opgaver. KL og DBC A/S har ikke kunnet pege på konkrete risici, og Kulturministeriet vurde-
rer, at der ikke er oplagte risici forbundet med garantien. Skulle sådanne risici mod forventning op-
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: Aktstykke 82 fra Kulturministeriet om at Kulturministeriet bemyndiges til at afhænde statens aktiepost i DBC A/S til en pris på 22,8 mio. kr.
2119187_0003.png
3
stå, vil hermed forbundne udgifter blive delt mellem parterne, og Kulturministeriets del afholdt inden
for Kulturministeriets eksisterende ramme.
Afrunding
På baggrund af ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at Kulturministeriet be-
myndiges til at kunne sælge statens aktier i DBC A/S til en pris på 22,8 mio. kr. (efterreguleres når
årsregnskabet for 2019 foreligger). Bemyndigelsen indebærer, at Kulturministeriet kan sælge statens
aktiepost til DBC A/S i henhold til vilkårene beskrevet ovenfor.
I forbindelse med salgsprocessen er der afholdt rådgivningsudgifter til juridisk rådgivning fra Kam-
meradvokaten samt aktuel vurdering af ejendom. Der vil afholdes yderligere rådgivningsudgifter,
hvis vilkårene for transaktionen godkendes af alle parter, således at salget af statens aktier gennemfø-
res. Rådgivningsudgifterne forbundet med transaktionen vil forventeligt samlet udgøre ca. 1,1 mio.
kr., som er afholdt af den på finansloven opførte bevilling på § 21.11.01. Departementet.
Bevillingsdispositionen kan i 2019 specificeres således på under- og standardkonti:
§ 21.11.66
Provenu fra afhændelse af DBC aktier
10. Provenu fra DBC aktier
Udgift
22. andre ordinære driftsudgifter
Indtægt
28. Ekstraordinære indtægter
1,1 mio. kr.
22,8 mio. kr.
c.
Sagen forelægges for finansudvalget med henblik på, at Kulturministeriet bemyndiges til at sælge
statens aktiepost i DBC A/S til DBC A/S en pris på 22,8 mio. kr. i indeværende år.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at Kulturministeriet bemyndiges til at
afhænde statens aktiepost i DBC A/S (tidligere Dansk Bibliotekscenter A/S) til en pris på 22,8 mio.
kr., således at KL herefter vil være eneejer af DBC A/S. Prisen er fastsat efter ejeraftale mellem KL
og Kulturministeriet og udgør 38,5 pct. af selskabets egenkapital pr. 31. december 2019. Prisen efter-
reguleres derfor, når egenkapitalen pr. 31. december 2019 er opgjort. Kulturministeriet vurderer usik-
kerheden i forhold til nuværende prognose for egenkapital pr. 31. december 2019 som værende me-
get lille.
Salget gennemføres ved, at DBC A/S tilbagekøber egne aktier og nedskriver aktiekapitalen, således
at KL herefter ejer 100 pct. af aktierne.
Indtægten og udgifter i forbindelse med salget af aktier konteres på en nyoprettet hovedkonto §
21.11.66, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2019 optages følgende:
Mio. kr.
§ 21.11.66
Provenu fra afhændelse af DBC aktier
Udgift
1,1
Indtægt
22,8
e.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: Aktstykke 82 fra Kulturministeriet om at Kulturministeriet bemyndiges til at afhænde statens aktiepost i DBC A/S til en pris på 22,8 mio. kr.
2119187_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. december 2019
R
ASMUS
P
REHN
/ Nicky Valbjørn Trebbien
Til Finansudvalget.