Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2114347_0001.png
1
 
 
“Fremtiden giver lyd fra sig” 
 
Vi repræsenterer
Center for Podcasting 
Vi er en organisation, der kæmper for at samle alle aktører i dansk podcasting  
- fra radiostationer over medier til selvstændige podcastproducenter - 
og vi arbejder for at dette fremadstormende medie har de rette vilkår.  
 
 
2: Lydens anden guldalder 
 
I det nuværende medieforligs levetid kan podcasting forvente en årlig vækst på 28,5 
%, hvilket gør det til det andenmest vækstende område i medie- og 
underholdningsindustrien, ifølge en undersøgelse fra PwC. (bilag a) 
Andelen af podcastlyttere vokser med stabil hastighed (1-2 procentpoint i kvartalet), 
og​
DR’s Medieforskning​
kan berette at 24 % af danskerne lytter til podcasting 
minimum en gang om ugen. (bilag b) 
De store medier: Aller; Berlingske; Politiken; Egmont osv. har alle satset stort på 
podcasting i de sidste måneder, og to meget ambitiøse virksomheder (Podimo & 
TalkTown) forsøger at skabe podcasting’s Netflix her fra Danmark.  
Podcasting er ikke blot noget, som I politikere skal holde øje med, men tværtimod 
noget der investeres ressourcer og penge i. 
 
Podcasting er et medie i sin egen ret, som passer til danskernes digitale virkelighed. 
Ligesom i andre medieområder er on-demand indhold en kæmpe motor og modsat 
radio er man som podcastlytter med fra starten og indholdet behøver ikke strækkes 
eller kortes ned til 57 min. for at passe i en timeflade med radioavis. 
Podcasting kan lyttes i forgrunden, men det store opsving er opstået, fordi man nu 
kan underholdes, inspireres og lære noget, mens man cykler, hakker løg eller laver 
noget andet. 
 
 
3: Politik og lovgivning 
Men lovgivningen og mediepolitikken har ikke fulgt med. 
Podcasting og lyd skal tænkes ind i lovgivningen, 
på samme måde som andre kulturformer.  
Hvilket vil sige, også udenfor de traditionelle radiostationer. 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0002.png
2
- Mediestøtte: 
Mediestøtten er på mange områder ude af sync med hvilket medielandskab, der 
findes,  
og udelukker i det store hele lyd på en ikke-hensigtsmæssig måde.  
Alle store medier tilbyder nu deres produkter på lyd i en eller anden form 
fordi danskerne efterspørger det, og bruger det.  
Men fordi mediestøtten er forbeholdt skreven journalistik, 
holder frontløberne igen af frygt for at miste støtte. 
Midlerne i en Public Service-pulje der bliver mindre og mindre er ikke tilstrækkelige 
til at skabe god lydfortællinger og podcasts. 
 
- Kulturstøtte: 
Al kulturstøtte fordeles til film, musik, litteratur osv. i fastforankrede søjler 
- en afspejling af et meget reaktionært mediebillede, som per definition udelukker 
lyd. 
Der er INGEN penge til lyd og lydfortællinger 
Podcast, lyddokumentar, montage og lyddrama 
er anerkendte kunstformer, som bliver stadigt mere populære 
men vi får ikke kvalitetsproduktioner, hvis det kun skal udføres af amatører.  
 
 
4: Uddannelse og talentudvikling 
Indenfor ovennævnte søjler eksisterer der eliteuddannelser og initiativer, der 
fremelsker og dyrker det ypperste indenfor kulturformen. 
Visioner på dette område vil give Danmark en masse kultur, der ikke eksisterer 
og give Danmark et forspring på globalt plan i en branche, der spirer.  
  
 
5: Mediemastodonter og Techgiganter 
Google, Netflix, HBO, Youtube, Spotify osv 
skal betale en del af deres overskud til danskproduceret indhold 
og til danske rettighedshavere.  
Men her er det vigtigt at huske lyd og podcasting. 
Apple og Spotify bl.a. har drevet forretning på dansk-produceret indhold i mange år 
uden at betale en eneste krone tilbage, herunder nydt godt af DRs og 24Syvs kæmpe 
repertoire. 
Det er kun rimeligt at de forskellige platforme så vidt muligt betaler tilbage netop det 
indhold, de udnytter. 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0003.png
3
 
 
 
Vi foreslår: 
1 - 15% af publicservicepuljen øremærkes til lyd 
2 - Kulturstyrelsen skal have en selvstændig sølje til lyd, på linie med film, teater, 
litteratur osv 
3 - 3-5 % af pengene i filmforliget bør gå til lydproduktioner 
4 - Talentuddannelse, uddannelse og udvikling af lydfortællingsfaget -herunder 
særligt eliten. 
5 - Fremtidig beskatning af mediemastodonter skal tildeles de rettighedshavere, der 
har skabt indholdet - hermed også lyd 
6 - Inkludér digitale devices i Blankmedieordningen 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0004.png
4
 
 
Bilagsark: 
 
Bilag a: 
Ifølge​
PwC​
kan podcasting i perioden 2019-23 forvente en årlig vækst på 28,5 %: 
 
“ 
Innovation og fornyelse i medie- og underholdningsindustrien er i høj grad drevet 
af de teknologiske fremskridt samt forbrugernes præferencer for personlige 
oplevelser. Denne tendens vil accelerere yderligere med 5G-teknologien, viser 
PwC’s rapport ‘Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023’. 
“ 
“ 
Undersøgelsen viser dog, at der er stor forskel på, hvilken fremtid de forskellige 
områder inden for medie- og underholdningsindustrien går i møde. Virtual Reality (VR) 
vil opleve den største vækst, men — efter et år, hvor udbredelsen blandt forbrugerne 
ikke levede op til forventningerne — er VR’s forspring i forhold til streaming reduceret 
væsentligt. For Podcasts og eSport viser prognoserne en meget stærk fremgang med 
en årlig vækst på hhv. 28,5 % og 18,3 %. 
“På den ene side fremstår medie- og underholdningsverden fremadrettet mere 
isoleret med et stigende antal personer, der er fordybet i deres eget valg af indhold. 
Men der er også en dimension af personalisering, som i sig selv er social, fordi folk 
deler spillelister på musikstreamingtjenester, anbefaler venner film på sociale 
platforme eller deltager i computerspil, hvor de battler mod andre brugere,” 
forklarer Leif Ulbæk Jensen. 
“ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0005.png
5
 
 
Bilag b: 
https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/flere-og-flere-kaster-sig-over-podcasts 
Andelen af podcastlyttere vokser med stabil hastighed, og​
DR’s Medieforskning​
kan 
berette at 24 % af danskerne lytter til podcasting minimum en gang om ugen, mens 52 
% af danskerne svarer at de nu har hørt en podcast. Begge disse tendenser er over de 
sidste år vokset med 1-2 procentpoint pr. kvartal. Lyd er særligt stort blandt unge 
voksne. 
 
.
 
 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0006.png
6
 
 
 
Bilag c: 
Kantar Group melder tilmed at lyd nu er det indhold, der konsumeres allermest på 
smartphones, hvor man gennemsnitligt dagligt bruger 31 minutter på lydindhold 
(musik, radio og podcasting). 
 
 
 
 
 
 
FREMTIDEN 
GIVER LYD FRA SIG 
 
“Smart speakers, podcasts og streamingtjenester har gennem de seneste år for alvor 
vundet indpas i danskernes hverdag, og i samspil med et stabilt flowradiomedie er lyd 
ved at genindtage sin placering i forgrunden af danskernes medieforbrug. Det er 
teknologiske landvindinger kombineret med et ændret mediebehov blandt især unge, 
der har muliggjort denne udvikling. Fremtiden vil kun blive mere lydbaseret.” 
Citat DR Medieforsning 
 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting
 
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 27/11-19 fra Center for Podcasting vedr. love og systemer, som står i vejen for fremgang inden for podcasting
2114347_0007.png
7
 
 
Om Center for Podcasting: 
Center for Podcasting er en non-profit interesseorganisation, der vil samle de 
forskellige aktører inden for dansk podcasting. Verdens første og hidtil eneste 
podcastinginteresseorganisation. 
Vores mål er at bidrage til udvikling af podcasting sammen med producenter, 
etablerede medier og på forskningsområdet i Danmark og Norden. Og at skaffe dansk 
podcasting bedst mulige vilkår. Vi har over 140 medlemmer som tæller alt fra 
radiostationer, interneradioer, festivaler, produktionsselskaber og selvstændige 
podcastere. 
Vi er arrangør af Podcast Festival og Podcastprisen samt medarrangør på Radiodays, 
og har stærke og blivende samarbejder med Danmarks Radio, Journalistforbundet, 
Podimo, Danske Medier, Producentforeningen og mange andre. 
 
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting