1
“Fremtiden giver lyd fra sig”
Vi repræsenterer
Center for Podcasting
Vi er en organisation, der kæmper for at samle alle aktører i dansk podcasting
- fra radiostationer over medier til selvstændige podcastproducenter -
og vi arbejder for at dette fremadstormende medie har de rette vilkår.
2: Lydens anden guldalder
I det nuværende medieforligs levetid kan podcasting forvente en årlig vækst på 28,5
%, hvilket gør det til det andenmest vækstende område i medie- og
underholdningsindustrien, ifølge en undersøgelse fra PwC. (bilag a)
Andelen af podcastlyttere vokser med stabil hastighed (1-2 procentpoint i kvartalet),
og
DR’s Medieforskning
kan berette at 24 % af danskerne lytter til podcasting
minimum en gang om ugen. (bilag b)
De store medier: Aller; Berlingske; Politiken; Egmont osv. har alle satset stort på
podcasting i de sidste måneder, og to meget ambitiøse virksomheder (Podimo &
TalkTown) forsøger at skabe podcasting’s Netflix her fra Danmark.
Podcasting er ikke blot noget, som I politikere skal holde øje med, men tværtimod
noget der investeres ressourcer og penge i.
Podcasting er et medie i sin egen ret, som passer til danskernes digitale virkelighed.
Ligesom i andre medieområder er on-demand indhold en kæmpe motor og modsat
radio er man som podcastlytter med fra starten og indholdet behøver ikke strækkes
eller kortes ned til 57 min. for at passe i en timeflade med radioavis.
Podcasting kan lyttes i forgrunden, men det store opsving er opstået, fordi man nu
kan underholdes, inspireres og lære noget, mens man cykler, hakker løg eller laver
noget andet.
3: Politik og lovgivning
Men lovgivningen og mediepolitikken har ikke fulgt med.
Podcasting og lyd skal tænkes ind i lovgivningen,
på samme måde som andre kulturformer.
Hvilket vil sige, også udenfor de traditionelle radiostationer.
Center for Podcasting - vi samler dansk podcasting