Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2109973_0001.png
Prospekt for
et nyt
Vikinge/skibs/museum
Vision
/
udfordring
/
proces og økonomi
Marts 2019
42
43
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0002.png
Prospekt for et nyt
Vikingeskibsmuseum
De fem vikingeskibe
skal sikres.
Vi vil skabe rammer for
nye fortællinger,
formidlings- og undervisningsaktiviteter.
Vi vil skabe
en optimistisk kulturinstitution
i verdensklasse.
Det første skridt er taget:
Staten og
Roskilde Kommune
bidrager til projektet.
Vi håber, vores vision vil inspirere
til samarbejde om udviklingen af
et nyt Vikingeskibsmuseum.
Indhold
2
Baggrund
De fem vikingeskibe
er en del af verdens kulturarv, og Vikingeskibsmuseet er inter-
nationalt kendt for samspillet mellem de originale skibe og det levende miljø, hvor man
kan opleve fremragende bådebygningshåndværk, og deltage i aktiviteter og sejlads
på fjorden.
4
Vision
Vikingeskibene er truet
af stigende vandstand og stormflod. Vikingeskibshallen kan
20
Vikingeskibshallen
26
Udfordringen
34
Proces og økonomi
Det nye museum
skal videreføre stedets enestående værdier og muliggøre en udvidel-
se og fuldstændig fornyelse af museets fortællinger og formidlingsaktiviteter. Udgangs-
punktet skal være maritimt og udsynet globalt. Historien skal være relevant for alle
museets gæster, også de mange, der kommer fra udlandet.
Der skal udvikles et sammenhængende univers og formidlingskoncept, bygget over tre
grundfortællinger om vikinger, skibe og museets arbejde med kulturarven på havbunden.
Vi vil opføre nye bygninger og forme et landskab, der binder museumsområdet sammen.
Vi vil skabe bedre plads til de frivillige og det rige folkeliv, der forbinder museet med by
og havn.
ikke yde den nødvendige beskyttelse, og bygningen har en vurderet restlevetid på 5-7 år.
Kulturministeren har affredet Vikingeskibshallen.
Det har skabt et frit udgangs-
punkt for at sikre skibene og opføre et nyt Vikingeskibsmuseum.
Et helt foreløbigt skøn
indikerer en samlet anlægsomkostning på 550 mio. kroner
eks. moms. Den første del af økonomien er på plads: Staten har afsat 150 mio. kroner
på finansloven, og Roskilde Kommune har givet forhåndstilsagn om 25 mio. kroner.
Der er afsat yderligere 10 mio. kroner på finansloven til indledende undersøgelser, og
vi har sammen med Roskilde Kommune lagt en plan, som skal skabe grundlaget for en
international arkitektkonkurrence.
Med dette prospekt
ønsker vi at præsentere vores vision i håb om, at den vil inspirere
til dialog og samarbejde om udviklingen af et nyt Vikingeskibsmuseum.
Joy Mogensen
Borgmester og bestyrelsesformand
Tinna Damgård-Sørensen
Museumsdirektør
44
45
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0003.png
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Baggrund for et
nyt Vikingeskibsmuseum
De fem vikingeskibe,
der i 1962 blev udgravet og optaget
fra bunden af Roskilde Fjord, har skabt grundlaget for udvik-
lingen af en verdenskendt kulturinstitution og turistattrak-
tion: Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Skibene, der tilhører
Nationalmuseet, er af enestående national betydning, og de
repræsenterer en fælles nordisk kulturarv med betydning for
hele verden.
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
er Danmarks museum for
studiet af nordisk skibs- og bådebygningskultur, specielt i
forhistorisk tid og middelalder (10.000 f.v.t. – 1500 e.v.t.).
Museet er en selvejende institution, og et statsanerkendt
museum med marinarkæologisk ansvar for alle kultur-
historiske perioder på søterritoriet øst for Storebælt.
Museet har særligt fokus på vikingetid; skib, søfart og både-
bygningskultur og tager vare på den immaterielle kultur-
arv, der er repræsenteret i den nordiske, klinkbyggede båd.
Vikingeskibsmuseet er i dag en trestjernet Michelinattrak-
tion, og museumsanlægget er et vigtigt samlingssted og et
rekreativt område i Roskilde.
Selvejende institution
Statsanerkendt museum
Trestjernet Michelinattraktion
170.000 betalende gæster om året
75 % af gæsterne kommer fra udlandet
16.000 deltager i sejlads på fjorden hvert år
1000 frivillige i bådelaug og Venneforening
63 % egenfinansiering
156 ansatte og 67 årsværk
500.000 bruger museumsanlægget hvert år
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
en del af vores fælles identitet
og historiske arv.
Vikingeskibsmuseet blev stiftet i 1963
som en selvejende
institution med det formål at ”udstille vikingeskibene fra
Roskilde Fjord og virke til fremme af udforskningen af dansk
skibsbygnings historie og af interessen herfor”. Ønsket om at
bygge et museum til skibene blev realiseret i et samarbejde
mellem private donatorer, stat og kommune: I 1969 kunne
Vikingeskibshallen åbne for offentligheden.
Museet voksede.
Samarbejdet mellem Vikingeskibsmuseet
og Nationalmuseet skabte et livskraftigt fagmiljø i Roskilde,
der bragte Danmark i front inden for marinarkæologi, skibs-
forskning og eksperimentalarkæologi. Der blev snart brug
for mere plads. I 1997 kunne Vikingeskibsmuseet indvie mu-
seumshavn og -ø med bådeværft og faciliteter til undervis-
ning og publikumsaktiviteter. I 2000 blev museumskontorer
og restaurant taget i brug.
Museet har fået sin egen samling.
Nationalmuseet flyt-
tede sine aktiviteter væk fra Roskilde i 2004. Samarbejdet
fortsatte, men blev nu reguleret af formelle aftaler, der skabte
klare rammer for arbejds- og ansvarsfordelingen mellem de
to museer. Som led i processen besluttede kulturministeren
i 2015 at tildele Vikingeskibsmuseet det juridiske ansvar for
marinarkæologien i farvandene øst for Storebælt. Museet
kunne dermed begynde at opbygge en arkæologisk samling.
2
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
BAGGRUND
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
BAGGRUND
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0004.png
Det nye Vikingeskibsmuseum
skal videreføre
stedets enestående værdier og muliggøre en udvidelse
og
fornyelse af museets fortællinger og formidlingsformer.
Historien skal være relevant for alle, også for de mange gæster
fra udlandet.
Vision
4
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0005.png
Vision
Et involverende museum
i direkte samspil med publikum.
Nyt Vikingeskibsmuseum
Vi vil sikre de fem vikingeskibe
ved at opføre en klima-
sikret og tidssvarende udstillingsbygning, der viderefører
de arkitektoniske og formidlingsmæssige idéer, som ligger
til grund for udstillingen og oplevelsen af skibene i det
store indre rum.
Vi vil skabe plads til nye udstillinger,
formidlings- og
undervisningsaktiviteter, og tydeliggøre sammenhængen
i museumsanlægget. Vi vil udvikle et univers og formid-
lingskoncept, der understøtter museets fortællinger og
afspejler museets forankring i det maritime.
Vi vil udvikle tre hovedfortællinger
i formidlingen om-
kring skibene:
Vikinger:
Historien om vikingernes verden og verden
i vikingetiden fortalt med et maritimt udgangspunkt.
Skibe:
Udviklingen af det klinkbyggede skib fra de tid-
ligste bådfund til de højtudviklede vikingeskibe – til de
traditionelle småbåde i museets bådsamling.
Museet:
Aktuelle fortællinger om museets undersøgelser
af kulturarven på havbunden og de fund, der fremdrages
som nye kilder til historien.
De tre fortællinger afspejler museets arbejdsområde,
men kan ikke udfoldes inden for museets eksisterende
rammer. Det nye Vikingeskibsmuseum vil således få nyt
indhold med større dybde og bredde.
Vi vil udvikle museets unikke profil,
der kommer til ud-
tryk i samspillet mellem de originale skibe og det levende
miljø omkring bådeværft og havn, i inddragende formid-
lingsaktiviteter og i personlige møder mellem gæsten og
museets ansatte. Vi vil forankre udviklingen i museets og
stedets eksisterende kvaliteter, værdier og historie. Vi vil
holde fast i de bedste idéer – og i dét, der adskiller museet
fra andre institutioner, som arbejder med skibe og vikinge-
tid.
Vi vil inddrage et blik udefra:
Vikingerne og deres skibe
er kendte i hele verden. Det fordrer et internationalt blik
på udviklingen af det nye Vikingeskibsmuseum. Derfor
vil vi tilrettelægge det faglige indhold i samarbejde med
internationale forskere.
Vi vil forme museets profil og formidlingsunivers
i
samarbejde med udstillings- og interaktionsdesignere,
formidlingseksperter og museets brugere.
Vi vil afholde en international arkitektkonkurrence,
der skal udvikle en vision for det samlede museumsanlæg,
og som gennem opførelsen af et – eller flere – fremragen-
de bygningsværk og en bearbejdning af landskabet ud-
trykker museets profil og formidlingsunivers, sikrer skibe-
ne og museets fremtidige udviklingsmuligheder.
Vi vil undersøge, hvordan vor tids optimistiske, inddra-
gende kulturinstitution udtrykkes i en vision for arki-
tektur og landskab.
6
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
7
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0006.png
Vision
En optimistisk kulturinstitution
i verdensklasse
Vi vil svare på tidens udfordringer
og bekymringer ved
at udvikle en optimistisk kulturinstitution i verdensklasse.
Vi vil formidle kulturarven på en måde, der giver det en-
kelte menneske en følelse af identitet og samhørighed
med fællesskabet. Vi vil fremme den fælles samtale
gennem konkrete oplevelser, der giver folk noget at tale
sammen om. Vi vil sætte høje kvalitative standarder
gennem formidling af ypperligt håndværk og komplekse
tankeprocesser. Vi vil understøtte handlekraft ved at
pege på menneskets store potentiale, kreativitet og evne
til at samarbejde. Vi vil skabe håb og tillid til fremtiden.
Vi vil skabe et moderne museum.
En nutidig ramme
om historien. Et rart sted at være. Vi vil imødekomme
den moderne gæst, der kommer for at opleve, lære og
slappe af med familie og venner. Ved at være dem, vi er:
Moderne mennesker i arbejdstøj, sikkerhedssko og red-
ningsvest, der brænder efter at dele vores viden og kun-
nen med vores medmennesker. Vi vil ikke føre gæsterne
tilbage i tiden ved at klæde os ud og arbejde i historiske
tableauer. Vi vil gøre historien levende ved at føre den op
i nutiden.
Vi vil skabe fortællinger med relevans
for alle museets
gæster, også for det store flertal, der kommer fra udland-
et. Derfor skal blikket løftes fra vikingernes verden til
verden i vikingetiden via fortællingen om de internatio-
nale, maritime netværk, der også dengang bandt verden
sammen. Det vil tilføre fortællingerne endnu et moderne
perspektiv, og give museets internationale besøgende
mulighed for at forbinde deres egen historie med viking-
ernes verden.
Vi vil vise sammenhængen
mellem skibene, søfarten og
de samfundsmæssige ændringer, der i løbet af vikinge-
tiden lagde grunden til de nordiske riger, vi kender i dag:
Politisk centralisering og rigssamling. Trosskifte og etab-
lering af kirken. Introduktionen af urbane livsformer og
nye økonomier. Udvikling af internationale handelsfor-
bindelser. Ekspansion, bosætning og konsolidering af
herskerdynastier i nye lande. Indvandring, udvandring,
integration, pirateri, politiske alliancer. Emner, der stadig
er aktuelle, og som giver nutidens udfordringer et rele-
vant perspektiv.
Vi vil vise historie og tradition som levende processer,
der skaber sammenhænge i tid og rum, og synliggøre
den direkte sammenhæng mellem de originale skibe
i Vikingeskibshallen, deres forgængere og deres efter-
kommere: De klinkbyggede nordiske småbåde, der ligger
i museumshavnen. Nok er bådene tilpasset skiftende
tiders materialer, krav og behov, men de hviler på den
samme håndværkstradition og formforståelse. På det
samme grundlæggende kendskab til materialernes
egenskaber, værktøjets muligheder og bådens kvaliteter.
Vi vil formidle forskning gennem arkæologiske ekspe-
rimenter.
Det specialiserede håndværksmiljø omkring
museets bådeværft og samarbejdet med de frivillige
bådelaug har gjort det muligt at bygge og afprøve rekon-
struktioner af vikingeskibe i fuld størrelse. Bådebyggernes
særlige forudsætninger for at læse og fortolke det arkæ-
ologiske skibstræ supplerer arkæologernes blik. Som det
eneste sted i verden har Vikingeskibsmuseet skabt ram-
mer for at gennemføre en systematisk og sammen-
hængende forskningsproces, der omfatter udgravning,
dokumentation og rekonstruktion af arkæologiske skibs-
fund i et tæt samarbejde mellem akademikere, hånd-
værkere og sejlere.
Vi vil formidle den historiske fortælling som resultat
af en forskningsproces
– ikke som en endelig sandhed.
Derfor vil museet overalt, hvor det er muligt, arbejde
med flere lag i formidlingen: Vi vil formidle kulturhistori-
en, som vi forstår den, og vi vil formidle det kildemateriale
og de arbejds- og forskningsprocesser, der fører til ny
forståelse. Dette kommer tydeligst til udtryk i de områder,
hvor museets medarbejdere formidler deres arbejde direk-
te til publikum.
Vi vil lade gæsten berige forskningen.
Vi ser museums-
gæsten som en ressource, et friskt og nysgerrigt pust ind
i en fagdiskussion, der kan blive indforstået i sin forud-
sætning og sit metodiske udgangspunkt: Det er berigen-
de at få adgang til gæsternes viden, erfaringer, associati-
oner og idéer.
Vi vil bidrage til det enkelte menneskes historie-
fortælling.
Ved at formidle vores arbejds- og forsknings-
processer kan vi involvere gæsten i en samtale og en
fælles refleksion. Vi kan dermed skabe en direkte forbin-
delse mellem museets forskning og gæstens personlige
udgangspunkt, som gør historien relevant, og skaber nye
perspektiver i det enkelte menneskes historiefortælling.
Vi vil skabe aktiviteter, der kan føre til ny erkendelse
med udgangspunkt i konkrete, sanselige oplevelser.
Som mennesker er vi skabt til at erfare og undersøge med
vore sanser, og vi sætter indtrykkene sammen til menings-
givende helheder ved hjælp af tanken. Derfor stræber
museet efter at udvikle aktiviteter, der inddrager gæster-
ne direkte i handling og tanke.
Vi vil skabe et mødested for mennesker
med fælles liden-
skaber. Vi vil give det folkelige liv mere plads i museet: For-
skere, håndværkere, studerende, bådelaug, vinterbadere,
dansere, madelskere, musikelskere, historiefortællere og
mange, mange flere udfolder sig i overraskende, livsbe-
kræftende fællesskaber, der forbinder byen og museet,
og skaber en vibrerende puls på havnen. Vi vil gengive
museumsbegrebet en del af dets oprindelige betydning
som et sted, hvor mennesker mødes om dét, der gør livet
værd at leve.
Levende tradition:
Fra sanseoplevelse til erkendelse.
8
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
9
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0007.png
Skuldelevskibene
Med fjorden, himlen og horisonten
som baggrund
Vikingeskibsmuseet
er bygget op omkring de fem Skulde-
levskibe; museet er stiftet med det formål at udstille skibe-
ne, og opgaven med at sikre, bevare og formidle det store
fund har højeste prioritet i museets plan for et nyt Vikinge-
skibsmuseum.
Vi vil formidle de fem vikingeskibe i direkte relation til
Roskilde Fjord
ved at vise dem med fjorden som bag-
grund og formidle historien om, hvordan de endte deres
aktive dage som byggemateriale i en sejlspærring, der
skulle gøre det muligt at kontrollere trafikken på
fjorden.
Vi vil formidle historien om de fem vikingeskibe som
et samlet fund.
Vi vil fortælle historien om udgravningen,
optagningen, dokumentationen, konserveringen og det
kæmpe arbejde med at samle de mange tusind dele, så
de i dag kan opleves som skibe.
Vi vil skabe opmærksomhed om form og design
ved at vise, hvordan vikingetidens bådebyggere – inden
for den samme byggetradition - formgav og konstruere-
de skibene til bestemte formål og farvandsområder:
Handel, krig, fiskeri, havsejlads og transport på de indre
danske farvande.
De fem vikingeskibe
er
en del af verdens kulturarv
og
af enestående national betydning.
De fem Skuldelevskibe
tilhører den særlige gruppe af
arkæologiske fund, der er klassificeret som værende af ene-
stående national betydning. De repræsenterer vikingetidens
højt specialiserede sejlskibe, der skabte forudsætningerne
for at samle de nordiske kongeriger, etablere den kristne
kirke, danne de første byer, rejse ud i den store verden, og
placere Danmark som en stormagt i Nordsøen. Uden skibe,
ingen vikingetid.
Skibene er samtidig en del af den fælles europæiske kultur-
arv. De sejlede langs kyster og på floder i Europa og i hele
det nordatlantiske område, og vikingerne tog deres skibs-
bygningstradition med sig til nye områder. Det lange krigs-
skib, Skuldelev 2, er bygget af vikinger i Dublin – og Vilhelm
Erobreren, der var efterkommer af vikinger i Frankrig, indtog
England med en flåde af ”vikingeskibe”.
Frem til 1993 kunne publikum følge arbejdet med genopstillingen af
skibene i Vikingeskibshallen. Det skabte grundlaget for et tæt samar-
bejde mellem arkæologer og bådebyggere – og fundamentet for
museets selvforståelse som et levende museum, hvor publikum har
mulighed for at følge museets arbejdsprocesser.
Skibene skal flyttes ud af Vikingeskibshallen
forud for byggearbejder. Nationalmuseet og
Vikingeskibsmuseet har udarbejdet en fore-
løbig plan for skibenes flytning og
midlertidige opstilling. Planen detaljeres af
Nationalmuseet med hjælp fra
eksterne rådgivere.
10
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
11
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0008.png
Vikinger
Museet skal præsentere
vikingetiden
på en måde, der udfordrer forankrede forestillinger
og skaber
refleksioner over, hvordan viden bliver til.
Vikingernes verden i et maritimt
og globalt perspektiv
Vi vil sætte de fem vikingeskibe ind i en kulturhistorisk
sammenhæng
ved at formidle historien om vikingernes
verden i et maritimt perspektiv. Vi vil vise, hvordan skibe-
ne skabte forudsætningen for vikingetidens rigssamling,
bydannelse, kristning og ekspansion, og hvordan sam-
fundsudviklingen bidrog til en stadigt større specialise-
ring af skibene.
Vi vil vise, at de fem Skuldelevskibe også var del af en
global historie
om skibe, mennesker og ting på rejse.
Den opblomstring af søfart, handel, pirateri og udforsk-
ning, som tog fart i 700- og 800-tallet var ikke begrænset
til Europas nordlige have. Skibe fyldt med last og søfa-
rende, der mødte fremmede kulturer, skabte sammen-
hænge for mennesker fra polarcirklen til havene syd for
ækvator.
Vi vil imødekomme interessen for vikingetiden.
Med
udgangspunkt i de nyeste arkæologiske og historiske
kilder vil vi præsentere vikingetidens mennesker og vise
et nuanceret billede af livet i en periode drevet af appetit
på verden, båret af voldsomhed, nysgerrighed, foretag-
somhed, tvang, håb og drømme om det gode liv.
Vi vil udfordre forankrede forestillinger om fortiden
og
om tidligere generationers evner og muligheder. Vi vil
vise de skandinaviske samfunds kultur og teknologi, der
skabte disse søfarende folk, hvis handlinger havde en så
markant påvirkning i store dele af Europa og i det nord-
atlantiske område. Og ved at engagere gæsterne i over-
vejelser om, hvordan vores historiske viden bliver til.
Vikingerne har en særlig status
i vores nationale selv-
forståelse. De binder os sammen i et historisk og kulturelt
fællesskab, som vi spejler os i: Der var højt til loftet i vikinge-
tiden, der var plads til heltedåd og vovemod, og vikingerne
bragte, takket være deres overlegne skibe, Danmark – og de
skandinaviske lande – ud af historiens tåger og ind på ver-
denskortet. Det var dengang, Danmark blev Danmark.
Billedet af vikingetiden
afspejler nationalromantikkens
vellykkede forsøg på at give os et fælles ophav: Ved at gen-
oplive vikingen som sømand, handelsmand, kulturudvikler
og, ja, sørøver, lykkedes det at skabe en romantisk forestilling
om vikingerne som forfædre, vi kunne være stolte af at ned-
stamme fra. Det romantiske billede opretholdes og dyrkes
i stort opsatte TV-serier og episke fortællinger, der blander
virkelighed og fantasi i eventyrlige universer, befolket af helte
og skurke og underholdende karakterer, der næsten overgår
de figurer, vi møder i sagaer og heltekvad.
Vikingerne fascinerer os
på samme måde som de gamle
ægyptere, romere og inkaer – og set udefra er viking blevet
synonym med Skandinavien. I Europa og i det nordatlantiske
område er billedet af vikingen desuden præget af den rolle,
vikingerne spillede – og siden har fået tildelt – i historien om
andre lande.
12
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
13
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0009.png
Skibe
Vikingeskibenes forgængere
– og efterkommere
Danmark har,
sammenlignet med andre lande, et stort ar-
kæologisk materiale af bådfund, der viser, hvordan menne-
sket siden den ældste stenalder har bygget fartøjer for at
komme ud på vandet. Hvert fund fortæller sin egen historie,
og tilsammen bidrager det store materiale til at skitsere ud-
viklingen af det klinkbyggede skib, der kulminerede med
vikingetidens højt specialiserede sejlskibe.
Vi vil formidle historien om det nordiske, klinkbyggede
skib
ved at diskutere, hvordan og hvorfor de højt specia-
liserede vikingeskibe udviklede sig fra enkle stammebå-
de og plankebyggede robåde, og ved at diskutere, hvor-
for det klinkbyggede skib gradvist mistede sin betydning
i middelalderen. Vi vil vise arkæologiske fund, der ikke er
tilgængelige for offentligheden i dag. Vi vil desuden vise,
hvordan klinkbygningstraditionen har overlevet i de små
traditionelle både, der sejler ud af museumshavnen som
vikingeskibenes efterkommere.
Vi vil bevare den immaterielle kulturarv omkring den
nordiske klinkbyggede båd.
Med de traditionelle klink-
byggede småbåde har vi stadig kontakt til en mere end
1000 år gammel tradition for formgivning, materiale-
brug, håndværk og sejlads. Kundskaber, der overlever, så
længe de bruges, og som er i fare for at gå tabt, hvis vi
ikke aktivt arbejder for at bevare dem. Museet forsøger
sammen med et nordisk netværk at få den klinkbyggede
båd optaget på UNESCOs liste over immateriel kulturarv.
Vi vil understøtte unge menneskers lyst til at vælge
håndværks- og designfag.
Museet er en af de få arbejds-
pladser, der har mulighed for at være et konkret forbillede
ved at give besøgende adgang til at opleve et professio-
nelt bådebygningshåndværk – fra udvælgelsen af råmate-
riale til formgivning, bygning og søsætning af en ny båd.
Museet vil desuden invitere børn og unge ind i åbne værk-
steder, og tilrettelægge undervisnings- og praktikforløb
i samarbejde med folkeskoler og ungdomsuddannelser.
Vi vil fortsat udvikle den eksperimentalarkæologiske
metode
i undersøgelsen og formidlingen af arkæologi-
ske skibsfund. Som det første projekt i et nyt Vikinge-
skibsmuseum vil vi bygge en fuldskalarekonstruktion af
det 37 meter lange krigsskib fra vikingetiden: Roskilde 6,
som blev fundet under udgravning af museumshavnen
i 1996.
Vikingeskibsmuseets
eksperimentalarkæologiske
arbejde
har gennem de sidste 30 år
vendt op og ned på vores
forståelse
af vikingetidens skibe.
De mange fund
er fremdraget gennem 50 års marinarkæo-
logisk virksomhed. Vikingeskibsmuseet har selv enkelte
fund i sin samling, mens Nationalmuseet har de fund, der
er hjembragt før 2015. Som led i visionen om et nyt Vikinge-
skibsmuseum er det muligt at inddrage en del af disse fund
i en ny udstilling om skibets udvikling og Danmarks ældste
søfart, og dermed gøre dem tilgængelige for offentligheden.
Det klinkbyggede skib
mistede gradvist betydning i løbet
af middelalderen. Traditionen overlevede i de små både, men
det kræver en særlig indsats at holde den i live, og dermed
bevare en viden og en kunnen, der går tilbage til vikingetidens
mennesker.
14
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
15
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0010.png
Museum
Kulturarven på havbunden
Havbunden er
et skatkammer af fund og fortællinger,
der skal formidles i det nye museum.
Danmark har en rig kulturarv på havbunden
– fra over-
skyllede stenalderbopladser til mere eller mindre velbevare-
de skibsvrag. Kulturarven på havbunden blev beskyttet ved
lov i 1963 i forbindelse med udgravningen af de fem vikinge-
skibe i Roskilde Fjord, og dansk marinarkæologi er udviklet i
Roskilde i et tæt samarbejde mellem Nationalmuseet og
Vikingeskibsmuseet.
Vi vil formidle kulturarven på havbunden
– stenalder-
bopladser, fiskegærder, skibsvrag, havneanlæg og for-
svarsværker, der er bevaret i det iltfattige miljø på hav-
bunden.
Vi vil vise, hvordan Danmark er skabt
af klimaforandrin-
ger, havstigninger og landhævning, som siden sidste is-
tid har formet det ørige, den lange kystlinje og de fjorde,
sunde og bælter, vi kender i dag. En udvikling, der har
efterladt bopladser og anlæg fra stenalderen under vand
– og har skabt ideelle, men vanskelige, forhold for udvik-
ling af søfarten.
Vi vil formidle arkæologernes arbejde på havbunden
ved at tage museumsgæsterne med ”under vand”. I en
visuel gengivelse af den grønlige atmosfære, hvor dykke-
ren i lyset fra pandelampen afdækker menneskeskabte
genstande, der fremdrages som nye kilder til historien
om fortiden.
Vi vil øge bevidstheden om vidensdannelse
ved at for-
midle arkæologernes arbejde med aktuelle genstande
direkte til publikum, og ved at inddrage gæsterne i vores
undersøgelser af nye fund.
Vi vil tilrettelægge undervisningsforløb
med særligt
fokus på arkæologisk og historisk metode, og vi vi udvikle
konkrete aktiviteter, der placerer eleverne i rollen som
historiefortællere.
Vikingeskibsmuseet har fået det arkæologiske ansvar
for marinarkæologien i farvandene øst for Storebælt. I 2015
begyndte museet at opbygge sin egen arkæologiske samling
og udvikle et fagområde, der skal formidles til publikum
gennem opførelse af nye bygningsmæssige rammer.
Her kommer en ganske kort billedtekst,
som gerne skal rumme en formidlende poin-
te og ikke bare beskrivelse.
16
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
17
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0011.png
Roskildes blå port
Nyt Vikingeskibsmuseum
Fjord, havn og by
Tidligere
fornyelsesprojekter
Vi vil skabe en port til Nationalparken Skjoldungernes
Land,
der formidler det enestående kulturlandskab om-
kring Roskilde Fjord, og fortæller om et af vikingetidens
mest betydningsfulde områder. Museet og havnen er et
oplagt udgangspunkt for aktiviteter, der strækker sig ud
i nationalparken.
Vi vil koble fjord og by.
Roskilde Fjord er en del af den
blå/grønne rekreative ring omkring Roskilde By. Roskilde
Havn er det primære koblingspunkt mellem fjorden og
byen. Museets centrale placering i koblingspunktet skal
understreges i museets udformning og funktionalitet.
Vi vil skabe en bedre forbindelse
mellem havn og by.
Roskilde Havn er sammen med områderne omkring
Musicon, Kildegården, Ro’s Torv og Bymidten de primære
mødesteder i Roskilde. Det er her borgerne mødes og
spejler sig i hinanden og i deres by. Bymidten og havnen
er, qua deres historie og indhold, de vigtigste af disse
mødesteder. Roskilde Kommune arbejder på at skabe
bedre forbindelse mellem de to områder gennem By-
parken.
Erik Christian Sørensens forslag
til udbygning af Vikingeskibshallen, 1988.
Projektet indeholdt ankomstbygning, middel-
alderhal, fundmodtagelse, værft, kontorer, havn
og undersøiske gallerier. Projektet måtte opgives
på grund af manglende finansiering.
Vi vil udvikle museet i samspil med havnen, byen og
fjorden
ud fra tre programpunkter:
• Museet skal være et levende sted, der bidrager til en
aktiv havn
• Havnens brugere skal forsat have plads til deres
aktiviteter
• Borgere og besøgende skal forsat have adgang til
fjorden og vandet
Vi vil skabe et sted, der forbinder fortid og nutid
ved at udvikle museet i samspil med det aktive liv, der
udfolder sig omkring fjorden og havnen, som er et af de
vigtigste og mest brugte byområder i Roskilde By.
Henning Larsens forslag til placering af
ny udstillingsbygning til middelalderskibe og
forhistoriske fartøjer, 1995.
Projektet blev stillet i bero efter tilpasning
af de første planer for museumsø og havn,
som reducerede arealet mellem Vikingeskibs-
hallen og museumsøen.
Mulighed 1.
Mulighed 2.
Tidligere projekter.
Museet har tidligere arbejdet med for-
slag til udbygning af Vikingeskibshallen for at skabe rum til
nye udstillinger og formidlingsaktiviteter og for at opnå en
klar helhed i museumsanlægget. Det første store projekt
blev tegnet af Erik Christian Sørensen i 1988. Projektet kunne
ikke finansieres, men museet arbejdede videre med en fase-
inddelt udbygningsplan, som blev delvist realiseret med
museumsø og –havn i 1997 samt kontorer og restaurant i
2000. Der går en direkte linje fra Erik Christian Sørensens
projekt til de idéer og behov, der indeholdes i visionen om
et nyt Vikingeskibsmuseum, men idéernes konkrete indhold,
og måden de ønskes udfoldet på, har ændret sig som følge
af museets udvikling og ændrede syn på sin rolle som kultur-
institution.
Erik Christian Sørensens skitse til udbygning, 2008-2012.
Efter at have arbejdet med restaureringsproblematikken gennem flere år,
konstaterede Erik Christian Sørensen, at Vikingeskibshallen ikke kunne ’tåle at stå
ude om natten’ – han foreslog derfor at opføre en ny bygning rundt om hallen.
Projektet måtte opgives, da det ikke blev godkendt af fredningsmyndigheden.
18
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VISION
19
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0012.png
Vikingeskibshallen har en
vurderet
restlevetid på 5-7 år.
Vikingeskibshallen
20
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VIKINGESKIBSHALLEN
21
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0013.png
Vikingeskibshallen
Vikingeskibshallen
Vikingeskibene er truede
Vikingeskibshallen
kan ikke bevares
Vikingeskibshallen kan ikke bevares,
som vi kender den
i dag. En renovering vil ændre bygningens konstruktion,
indretning, materialevalg og hele udtryk så markant, at
den vil fremstå som en ny bygning.
Vikingeskibshallen,
der er tegnet af Erik Christian Søren-
sen, er opført i strandkanten som en montre i glas og beton.
Skibene er opstillet i det store centrale rum med fjorden som
direkte baggrund. Fuldkommen spektakulært. Men bygnings-
konstruktionen kan ikke modstå vind og vejr, og problemerne
begyndte at vise sig blot få år efter museets åbning. Trods
betonrenovering og løbende vedligehold er bygningens for-
fald eskaleret gennem årene.
grundvandsspejl. Som en understregning af situationens
alvor vurderede Teknologisk Institut i 2016 levetiden for de
mest udsatte betonkonstruktioner til 8-10 år.
Skibene vil være udsat for risiko
i forbindelse med hyp-
pigt tilbagevende renoveringsarbejder, og museets økonomi
vil fortsat være belastet af store omkostninger til drift og
vedligeholdelse.
Museets bestyrelse stod i et dilemma.
Hvad gør man, når
man har ansvar for at bevare og formidle to stykker kultur-
arv: På den ene side fem vikingeskibe, der er fredede som en
umistelig del af dansk og europæisk kulturarv, og på den
anden side en bygning, der er fredet som et enestående værk,
og som repræsentant for en arkitektonisk stilart og en tid
– når bygningen ikke kan holde, og når den ikke kan opfylde
sit formål: At sikre, bevare og formidle skibene?
Skibene vil lide ubodelig skade
ved oversvømmelse.
Med den nuværende placering står de tæt på vandspejlet
– tre af skibene kun 10 cm over dagligt vande.
Skibene skal flyttes
forud for byggearbejder, hvad enten
der er tale om renovering eller nybygning. Det er et krav fra
Nationalmuseet, baseret på en faglig risikovurdering, og
derfor en forudsætning for projektet.
Vikingeskibshallen blev fredet
i 1998, og museet arbejdede
gennem mange år – sammen med arkitekt Erik Christian
Sørensen (til hans død i 2011) og i dialog med Kulturstyrelsen
og Roskilde Kommune – for at finde og finansiere en lang-
sigtet løsning på bygningens tekniske og funktionelle
problemer. I 2014 forelå et oplæg til vision og helhedsplan
”Mennesket, skibet og havet”, der gennem restaurering,
modernisering og udbygning af Vikingeskibshallen skulle
sikre museets udvikling.
En renovering vil ikke sikre skibene tilstrækkeligt.
Bygningen vil fortsat være projekteret til den vandstand og
de sikringskrav, der var gældende på tidspunktet for dens
opførelse.
Sikringskravene til en ny permanent udstilling
af ski-
bene stilles af Nationalmuseet, som vil lægge særlig vægt
på sikring mod høj vandstand.
Bestyrelsen valgte at flytte fokus
fra en restaurering af
bygningen til en sikring af skibene og museets udviklings-
muligheder. På den baggrund søgte bestyrelsen om en af-
fredning af Vikingeskibshallen for at få friere rammer og nye
muligheder for at skabe en langsigtet løsning for bevaring
og formidling af vikingeskibene og for en realisering af mu-
seets vision og helhedsplan.
Der skal findes en langsigtet løsning
for en ny permanent
udstilling af skibene, der sikrer dem i et langt tidsperspek-
tiv og i relation til kendte – men i realiteten helt uforudsige-
lige – prognoser for klimaudvikling og vandstand. Skibene
skal ikke flyttes igen.
Efter stormfloden
i 2013 blev Vikingeskibshallen stærkt
beskadiget, og i det efterfølgende udredningsarbejde stod
det klart, at bygningen ikke er dimensioneret til at modstå
det vandtryk, der opstår ved højvande, stormflod og stigende
I 2018 blev Vikingeskibshallen affredet.
Kulturministeren
traf beslutningen på grundlag af nye tekniske undersøgelser.
Ministeren konkluderede, at Vikingeskibshallens frednings-
værdier ikke kan bevares gennem vedligeholdelse og restau-
rering, men vil gå tabt inden for en nær tidshorisont som
følge af vandstandsstigning. Bygningsfredningsloven giver
ikke hjemmel for at pålægge ejer at gennemføre konstruk-
tionsændringer og nye tiltag.
Affredningen har skabt et nyt udgangspunkt
for at
realisere en langsigtet løsning. Bestyrelsen ønsker gennem
afholdelse af en international arkitektkonkurrence at få
udviklet nye bud på, hvordan museets profil og formidlings-
univers kan udtrykkes i en ny arkitektonisk vision.
Foto: Jens V. Nielsen
Foto: Jens V. Nielsen
22
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VIKINGESKIBSHALLEN
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VIKINGESKIBSHALLEN
23
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0014.png
Vikingeskibshallen
Vikingeskibshallens væsentligste
værdier videreføres
Erik Christian Sørensens Vikingeskibshal
blev i frednings-
beskrivelsen karakteriseret som en enestående repræsentant
for de optimistiske 1960’eres offentlige kulturinstitutions-
byggeri. Det er interessant: Bygningen ligger som et skrin
i strandkanten. Facaden siger intet om husets indhold eller
funktion. Det store centrale udstillingsrum inviterer til an-
dægtig stilhed, og skibene formidles i en æstetisk form, der
forudsætter et højt dannelsesniveau. Bygningen udtrykker
en holdning til museumsinstitutionen, der ligger langt fra
60’ernes eksperimenter med livs- og kulturformer.
Den fremragende iscenesættelse af skibene,
som opleves
i samspil med deres naturlige element: Den fjord, de har
sejlet på. Historien strækker sig ud af bygningen, ud i
landskabet. Et enkelt, stærkt og betydningsgivende for-
midlingsgreb.
Den livsfølelse og den nærhed til historien,
der skabes af
den store vinduesfacade. Skibene opleves i nu’et: I den
årstid, den tid på dagen og det vejr, som er hér og nu.
Vikingetiden folder sig ud under den store himmel ved
sejlbart vand og med udsigt til horisonten – i den verden,
vi selv lever i.
Fremhævelsen af linjer og form.
Bygningskonstruktionens
enkelhed og rette linjer fremhæver skibenes svungne
linjer og form. De kraftige betonelementer understreger
skibenes lethed. På en måde, der skaber ro og mulighed
for at opfatte æstetikken i de store skibsskrog og i de små
detaljer.
Den ærlighed,
der udtrykkes i opstillingen af skibene og
i arkitekturen: Alt er, hvad det giver sig ud for at være.
Man er ikke i tvivl om, hvor lidt og hvor meget, der er be-
varet af skibene. Bygningens konstruktion og materiale-
valg er synlig. Oplevelsen er reel og konkret.
Museets værdigrundlag
er ikke desto mindre læst ud
af Vikingeskibshallen. Nok er bygningen elitær, men dens
kvaliteter har inspireret til et opgør med forestillingen om
museet som en autoritet, der henvender sig til den kultive-
rede borger med tilbud om oplysning og opdragelse. I dag
henvender museet sig til alle med tilbud om viden, oplevelse
og inddragelse.
Vikingeskibshallens kvaliteter
bygger på idéer, der er
helt uafhængige af skiftende tiders opfattelse af, hvad der
tiltrækker og tilfredsstiller publikum. Idéerne skal videreføres
i et nyt Vikingeskibsmuseum – i en ny fortolkning af de vær-
dier, der skaber oplevelsen.
Erik Christian Sørensens skitser
til Vikingeskibshallens arkitektoniske idé
og hovedgreb.
Den arkitektoniske idé og
det grundlæggende
formidlingsgreb
kan bære
ind i fremtiden.
24
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VIKINGESKIBSHALLEN
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
VIKINGESKIBSHALLEN
25
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0015.png
Museet skal bringes op til
nutidige standarder
for formidlingsformer, tilgængelighed, sikkerhed,
bevaringsforhold,
økonomisk bæredygtighed
og miljøpåvirkning.
Udfordringen
26
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
27
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0016.png
Udfordringen
Der skal skabes
en tydelig ankomst
og en klar sammenhæng i museumsområdet.
Der skal være adgang til fjorden og
plads til frivillige og folkeliv.
Det samlede
museumsanlæg
Vikingeskibsmuseet
er udviklet omkring de fem vikinge-
skibe fra Roskilde Fjord. Skibene er udstillet i Vikingeskibs-
hallen, der er tegnet af arkitekt Erik Christian Sørensen, og
åbnede for publikum i 1969.
Vikingeskibshallen
er placeret frit på bredden af Roskil-
de Fjord, øst for den gamle havn. Den rejser sig som et skrin i
strandkanten, afgrænset af græsflader mod syd, øst og vest,
mens nordfacaden er placeret i vandet. Bygningen er tilpas-
set fjordlandskabets flade vandspejl og strandenge; fra byen
giver det en uhindret udsigt over fjorden, og fra fjorden sik-
res den højtbeliggende domkirkes enerådende position.
1
en central placering i museumsoplevelsen. Havnen og båd-
samlingen slår desuden bro mellem tusind år gamle vikinge-
skibe og de moderne både, der står ud fra lystbådehavnen.
P-pladsen
syd for museumsøen betjener hele havnen.
Museets administrationsbygning
5
og restaurant danner
sammen med
Roskilde Vandrerhjem
6
en selvstændig
akse mellem
Roskilde Gasværk,
7
der anvendes til galleri
og kunstnerværksteder, og
den gamle havn
8
(2000).
4
Museumsanlægget
afslutter den fysiske og visuelle akse,
der går fra byens historiske centrum, Roskilde Domkirke, over
Provstemarken og gennem Byparken ned til havnen. Et tusind-
årigt kulturhistorisk forløb, som ledsages af vandet fra Sankt
Hans Kilde, der fra sit udspring for foden af Domkirken løber
gennem parken og ud i bassinet mellem Vikingeskibshallen
og museumsøen.
1
8
Museumsøen
(1997) vest for Vikingeskibshallen har små
lette træbygninger, der lader sig tilpasse skiftende behov.
Med deres organiske karakter skaber de en kontrast til den
monumentale Vikingeskibshal. Øen huser museets både-
værft, undervisnings- og publikumsaktiviteter, og skaber
ramme om et levende oplevelses- og formidlingsmiljø, der
kontrasterer den statiske opstilling af skibene i hallen.
2
Museumsanlægget
er blevet til gennem en faseinddelt
udbygning. Der er behov for at gennemføre et overordnet
greb, som samler eksisterende og nyt byggeri i en klar hel-
hed og på en måde, der udtrykker museets univers, under-
streger stedets værdier og knytter museet sammen med by,
havn og fjord.
2
3
Museumshavnen
og kanalerne, der omgiver øen, træk-
ker vandspejlet ind i land og giver museets samling af klink-
byggede både og rekonstruktioner af arkæologiske skibsfund
3
5
6
4
Udfordringen
Det samlede museumsanlæg
Sikring af vikingeskibene
Klimaudvikling og stormflod
Adgangsforhold og sammenhæng
i museumsanlægget
Betalingskoncept og driftsøkonomisk
bæredygtighed
Rum til nye udstillinger og formidlingsaktiviteter
7
28
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
29
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0017.png
Udfordringen
Rum til udstillinger,
aktiviteter og undervisning
Visionen for et nyt Vikingeskibsmuseum
skaber behov
for mere plads og rum til udstillinger, aktiviteter og under-
visning. Det samlede arealbehov er forsigtigt og helt forelø-
bigt anslået til 7.000-10.000 m2 (Vikingeskibshallen er i alt
2.250 m2); det endelige areal skal afklares som led i udviklin-
gen af museets formidlingskoncept og i dialog med bl.a.
fonde og Roskilde Kommune.
De nye rum skal skabe plads til formidlingen af de fem Skul-
delevskibe og museets tre hovedfortællinger: Vikinger, Skibe
og Museets arbejde med kulturarven på havbunden. Der vil
være fordele ved at samle alle funktioner i én bygning, men
det kan også give mening at opføre to eller tre bygninger,
når blot de ikke spredes så meget, at sammenhængen i for-
tællingerne – og i museumsanlægget – bliver utydelig.
Skuldelevskibene
Skuldelevskibene opstilles som et samlet fund i et stort
åbent rum med fjorden som direkte baggrund. Det er som
udgangspunkt det eneste rum i det nye museum, der ikke
skal kunne ændre funktion, og det udformes derfor specielt
til skibene. Rummet skal opfylde de krav, Nationalmuseet
stiller til skibenes sikkerhed, og det skal videreføre de værdi-
er og den enkelthed, der kommer til udtryk i Vikingeskibshal-
len i dag.
Vikinger
Udstillinger og formidlingsaktiviteter om vikingetiden pla-
ceres i direkte relation til de fem Skuldelevskibe, men træk-
kes ud i bagvedliggende gallerier, så gæsterne kan bevæge
sig frem og tilbage mellem skibene og forskellige historier.
Udstillingerne indrettes i fleksible rum, som kan ændres og
tilpasses nye behov.
Skibe
Historien om det nordiske skib formidles gennem helt nye
udstillinger af arkæologiske fund og andet materiale, der
ikke er tilgængeligt for offentligheden i dag; gennem aktivi-
teter i et nyt museumslandskab, og gennem aktiviteter om-
kring museets eksisterende bådsamling, havn og værft.
Udstilling af arkæologiske skibsfund er meget plads- og fi-
nansieringskrævende. Som led i udviklingen af museets for-
midlingskoncept skal der derfor arbejdes med forskellige
modeller for at formidle Danmarks ældste søfartshistorie.
Museum
Museets arbejde med kulturarven på havbunden formidles
gennem helt nye udstillinger og aktiviteter, der indrettes i
fleksible rum, evt. i en selvstændig bygning.
Der er behov for en arkæologisk fundmodtagelse, indrettet
som et fleksibelt værksted med god plads til publikum.
Et videnscenter skal give museets brugere adgang til bl.a.
kompaktmagasin, digitale data og håndbogsbibliotek.
Det nye museum
skal skabe plads
til skiftende udstillinger af
international klasse.
30
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
31
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0018.png
Udfordringen
Udfordringen
Adgangsforhold og
betalingskoncept
I dag er indgangen til museet uoverskuelig.
Gæsten
ankommer til bagsiden af museumsøen. Det første, man
møder, er en kommunal toiletvogn og et interimistisk billet-
salg, hvorfra man bevæger sig gennem en labyrint af små-
bygninger for at komme ind i formidlingsområdet. Vikinge-
skibshallen ligger for sig selv på den anden side af museums-
havnen. Det fremgår ikke umiddelbart, at den har forbindelse
til museumsøen. Det er svært at orientere sig, og det er svært
at skabe overblik over museets udstrækning og sammen-
hængen i anlægget. Publikumsfaciliteter som toiletter,
garderobe, information og opholdsrum er utilstrækkelige og
utidssvarende. Deres placering er desuden ikke logisk knyt-
tet til den måde, gæsterne bevæger sig rundt i museet på.
Udfordringen med adgangsforhold og betalingskoncept skal
bl.a. løses gennem etablering af et nyt ankomstområde,
omlægning af Fjordstien, landskabsbearbejdning og indpla-
cering af bygninger og aktivitetsområder.
Betalingskoncept.
Visionen om et nyt Vikingeskibsmuseum
hviler på en forudsætning om økonomisk bæredygtighed,
som bl.a. skal sikres gennem øgede indtægter fra entré, bu-
tik og café. Der er derfor behov for at placere de mest attrak-
tive formidlingsaktiviteter i veldefinerede betalingsområder,
mens café og butik med fordel kan placeres, hvor der er gratis
adgang.
Ankomstområde.
Der er behov for at skabe en klar og tyde-
lig ankomst til museet, som opfylder nutidens krav til infor-
mation, service og publikumsfaciliteter – og som kan intro-
ducere gæsten til de oplevelser, der venter.
Landskab
Det nye landskab
skal
understøtte museets fortællinger
og være en del af det
aktive formidlingsrum.
Adgangsforhold og betalingskoncept
skal udvikles som
led i et overordnet greb, der skaber en tydelig ankomst til
museet, en klar adskillelse af betalings- og gratisområde og
en stærk oplevelse af sammenhæng i museumsanlægget.
Samtidig skal områdets rekreative værdier bevares: Der skal
være fri adgang til vandet og plads til en fortsat udvikling af
det rige folke- og foreningsliv, der allerede udfolder sig i om-
rådet.
Landskabet skal binde museumsanlægget sammen.
Det skal udtrykke museets maritime univers og inddrages
i museumsoplevelsen som et aktivt formidlingsrum med
bedding, naturhavn og eksperimentalarkæologiske aktivite-
ter. Det nye museumslandskab skal bidrage til at skabe et
klart betalingskoncept – på en måde, der bevarer udsyn og
åbenhed i området, sikrer borgernes adgang til vandet og
skaber naturlige samlingssteder for museumsgæster, fri-
villige, borgere og foreningsliv.
Landskabet bør desuden bidrage til at løse klimamæssige
udfordringer med stigende vandstand, stormflod, kraftig
regn og voldsomt vejr.
Fjordstien gennemskærer museumsområdet
i en stram
øst-vest akse. Det har skabt store økonomiske udfordringer
for museet, at mange på den måde kan opleve det levende
miljø på museumsøen og omkring museumshavnen uden
at købe billet. Museet har derfor etableret betalingszoner på
hver side af stien og i Vikingeskibshallen. Det er ikke en ideel
løsning, og den modarbejder ønsket om at skabe overblik
og direkte sammenhæng mellem aktiviteterne i museums-
anlægget.
Den lange, levende tradition.
Museets samling af nordi-
ske, klinkbyggede småbåde fra 1900-tallet ligger side om
side med rekonstruktioner – eller ”sejlende vikingeskibe”
– i museumshavnen som vidnesbyrd om en livskraftig både-
bygningstradition, der slår bro over mere end tusind år.
Desværre går det ikke altid op for museets gæster: Det er
svært at se forskel.
For at tydeliggøre udviklingshistorien
er der behov for at
skabe en fysisk opdeling. Det kan ske ved at etablere en ny
naturhavn, hvor ”vikingeskibene” vises i tilknytning til en
strandeng og et eksperimenterende håndværksmiljø, der
knytter eksperimentalarkæologien tættere sammen med
det arkæologiske originalmateriale i udstillingsbygningen.
De traditionelle både bliver liggende ved de moderne moler
i den eksisterende museumshavn, og de nutidige traditionelle
håndværk opretholdes i det eksisterende bådeværft. Dermed
bliver museumsøen og museumshavnen et tydeligt udgangs-
punkt for den moderne tradition, mens området omkring
udstillingsbygning, strandeng og naturhavn skaber ramme
om det historisk-arkæologiske.
32
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
UDFORDRINGEN
33
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0019.png
Vi har sammen med
Roskilde Kommune
udarbejdet en plan, der i dialog med
samarbejdspartnere,
brugere og borgere
skal skabe grundlaget for
en international arkitektkonkurrence.
Proces og økonomi
34
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
PROCES OG ØKONOMI
35
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0020.png
Proces og økonomi
Hovedfaser
Rammerne for
den internationale arkitektkonkurrence,
f.eks. udbudsform, program og bedømmelse,
vil blive udviklet i en tæt dialog med de
finansielle samarbejdspartnere.
Vikingeskibsmuseet
har sammen med Roskilde Kommune,
Afdeling for By, Kultur og Miljø, udarbejdet en plan, der skal
skabe grundlaget for afholdelse af en international arkitekt-
konkurrence i 2020 og realisering af opførelse af et nyt Vikin-
geskibsmuseum i 2024.
Plan for flytning af Skuldelevskibene
Nationalmuseet kræver på grundlag af en risikovurdering, at
de fem skibe flyttes ud af Vikingeskibshallen forud for byg-
gearbejder. Vikingeskibsmuseet og Nationalmuseet har ud-
arbejdet en foreløbig plan for flytning og midlertidig opbe-
varing af skibene. Da manøvren er forbundet med stor risiko,
har Vikingeskibsmuseet bedt Nationalmuseet om at gennem-
gå og detaljere den eksisterende plan. Nationalmuseet skal
endvidere præcisere de sikringskrav, der stilles til en fremtidig
permanent udstilling af de fem skibe.
Forundersøgelser og analyser
Hovedparten af undersøgelserne forestås af Roskilde Kom-
mune i samarbejde med eksterne rådgivere. De vil skabe et
væsentligt udgangspunkt for at udvikle et projekt, der for-
holder sig til stedets værdier og historie, og til nye bygningers
placering i landskabet.
Arkitektkonkurrencen anslås at vare ca. halvandet år og vil
omfatte følgende hovedfaser:
Konkurrenceplanlægning, valg af udbudsform
Forundersøgelser, forarbejder
Første fase
gennemføres i 2019. Den skal gennem en række
undersøgelser skabe grundlaget for at udarbejde en arkitekt-
konkurrence. Undersøgelserne er finansieret af en bevilling
på i alt 10 mio. kroner på finansloven for 2019. Første fase
omfatter:
Idékonkurrence om formidlingskoncept
Den store internationale interesse for vikingerne og deres
skibe fordrer et internationalt blik på udviklingen af det nye
Vikingeskibsmuseum. Der skal skabes et sammenhængende
univers og formidlingskoncept, som understøtter museets
fortællinger og værdier, afspejler forankringen i det mariti-
me og udtrykker mødet mellem det nordiske og den store
verden.
Museet ønsker at udbyde en idékonkurrence eller et parallel-
opdrag, der inviterer en række udvalgte aktører (udstillings-
og interaktionsdesignere og andre formidlingseksperter) til
at give deres bud på, hvordan visioner og fortællinger kan
tage form. Ud fra de indkomne ideer vil museet formulere et
program til den efterfølgende arkitektkonkurrence.
International arkitektkonkurrence
Vi ønsker at lade de dygtigste arkitekter give deres bud på
udviklingen af et nyt Vikingeskibsmuseum og en helheds-
plan for et samlet museumsanlæg, der understøtter muse-
ets formidlingsvisioner og spiller sammen med by og havn.
En ny bygning til sikring og formidling af Skuldelevskibene
vil være et helt centralt element i konkurrencen. Ambitionen
vil være at opføre en moderne, klimasikret og bæredygtig
bygning af høj arkitektonisk kvalitet og ikonisk karakter. Byg-
ningen skal indpasses følsomt i landskabet, med forståelse
for områdets kvaliteter og historie, og have gennemtænkte
løsninger for udvikling af formidling. Det vil være et krav, at
Skuldelevskibene fortsat kan opleves fra flere niveauer, i et
stort rum og med fjorden som direkte baggrund.
Udskrivning af konkurrence
Konkurrenceperiode
Forhandlingsperiode
Bedømmelse, dommerbetænkning
Offentliggørelse, presse
Efter offentliggørelsen af konkurrencens resultat vil vinderen
blive inddraget i en nærmere bearbejdning af vinderprojektet
i dialog med bygherre og de finansielle samarbejdspartnere.
Udarbejdelse af konkurrenceprogram
EU-udbud, prækvalifikation
Interessentinddragelse
Plan for flytning af Skuldelevskibene
Forundersøgelser og analyser
Idékonkurrence om formidlingskoncept
International arkitektkonkurrence
Der skal gennemføres en række undersøgelser af området
for at klarlægge rammerne for et nyt Vikingeskibsmuseum.
Undersøgelserne omfatter bl.a. arkæologi, kortlægning og
analyse af jordforurening, kortlægning af ledningsføringer,
prognoser for vandstand og stormflod, geoteknik mv.
Hertil kommer en overordnet landskabs- og byanalyse.
36
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
PROCES OG ØKONOMI
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
PROCES OG ØKONOMI
37
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0021.png
Økonomi
Økonomi og
finansiering
Budgetoverslag
Der skal skabes et realistisk overslag over den økonomiske
ramme for det samlede projekt, som afspejler museets vision
og ambition, samt er en realistisk vurdering af muligheden
for at tilvejebringe finansiering i samarbejde med private
fonde.
aktiviteter, både indendørs og udendørs, hele året, samt en
udvikling af forretningsaktiviteter i den del af museumsom-
rådet, der har gratis adgang. Som et væsentligt element i
det samlede analyse- og planarbejde, udvikles en ny forret-
ningsmodel, som skaber driftsøkonomisk bæredygtighed for
det nye museum.
Staten har allerede bevilget 15o mio. kr.
og Roskilde Kommune 25 mio. kr.
De første store skridt i finansieringen er taget.
Anlægsøkonomi
Et helt foreløbigt skøn over det økonomiske behov antyder,
at vi skal tilvejebringe 550 mio. kroner eks. moms til byg-
ninger, udstillinger og landskabsbearbejdning. Der er afsat
i alt 150 mio. kroner til projektets gennemførelse på finans-
loven, og Roskilde Kommune har givet forhåndstilsagn om
25 mio. kroner.
Estimatet er baseret på oplysninger om kvadratmeterpriser
for bygningsmasse og udstillinger, indhentet fra danske mu-
seer, der har bygget nyt indenfor de seneste fem år. Hertil
kommer en vurdering af omkostningerne ved flytning og
midlertidig opbevaring af Skuldelevskibene samt en frem-
skrivning af tidligere beregninger af omkostninger til land-
skabsbearbejdning fra NIRAS.
Fremtidigt besøgstal
Museet er Roskildes største turistattraktion og har markant
betydning for turisttilstrømningen til lokalområdet. For 10 år
siden havde museet 122.000 besøgende og i 2018 170.000
besøgende, en stigning på 38,5 %. Ca. 60 % er voksne og ca.
40 % børn. 75 % af gæsterne kommer fra udlandet.
Det skitserede projekt tager foreløbigt udgangspunkt i et
besøgstal på 250.000, en stigning på knapt 50 % i forhold til
2018. Estimatet er baseret på analyse af interne og eksterne
data.
Museum hele året
74 % af museets gæster kommer i løbet af fem ’hektiske’
sommermåneder, mens 26 % fordeler sig over syv vinter-
måneder. For at øge museets besøgstal i vintermånederne
og kunne realisere det estimerede besøgstal på 250.000
gæster årligt, skal der i bygninger og landskabsbearbejdning
skabes rum og fleksibilitet til udvikling af nye formidlingstil-
bud. Museet skal fremstå som et levende og aktivt museum
hele året rundt og skabe genbesøg fra internationale og især
nationale og lokale brugere.
Forretningsplan
Museets samlede omsætning på godt 47 mio. kr. er sam-
mensat af offentlige tilskud, donationer og egenindtjening.
De offentlige tilskud er faldende, hvilket stiller krav om en
øget egenindtjening, primært gennem billetsalg og salg i
butik og café. Siden 2000 har museet arbejdet med udvik-
ling af nye forretningsområder, der bidrager med indtægt til
driften, finansierer aktiviteter og fastholder kompetencer.
Egenindtjeningen er steget med 108 % gennem de seneste
år og udgør nu 63 % af museets samlede omsætning.
Projektet skal fokusere på at skabe øgede egenindtægter og
dermed sikre en bæredygtig driftsøkonomi. Det sker gennem
udvikling af adgangsforhold og betalingskoncept, en bedre
serviceoplevelse, fornyet attraktionsværdi i udstillinger og
Kommercielt potentiale
Tællinger på museumsøen anslår, at ca. 350.000 mennesker
årligt færdes gennem området uden at købe billet til muse-
et. Det skaber et markant potentiale for kommercielle aktivi-
teter i et gratisområde, hvor foreningsliv og borgere kan be-
nytte museets faciliteter og rekreative områder.
38
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
PROCES OG ØKONOMI
ET NYT VIKINGESKIBSMUSEUM
PROCES OG ØKONOMI
39
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0022.png
Prospektet
Prospektet er udarbejdet af
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Direktør Tinna Damgård-Sørensen
[email protected]
+45 46 30 02 84
Tekst: Vikingeskibsmuseet
Grafisk redaktion: Jens V. Nielsen
Fotos: Vikingeskibsmuseet, Werner Karrasch
hvor intet andet er nævnt
© Vikingeskibsmuseet, marts 2019
Vikingeskibsmuseet er en rejse værd.
Samspillet mellem de fem vikingeskibe, det levende miljø omkring
museumshavnen og sceneriet ved fjorden skaber en enestående baggrund
for museumsoplevelsen.
Lugten af tjære fylder luften. Lyden af stemmer og mange sprog blander
sig med lyden af øksehug og åreslag. Følelsen af fællesskab. Man er mellem
mennesker.
Lyset skifter, vejret skifter. Man prøver, man tænker, og man overrasker sig selv
og hinanden. Perspektivet udvides.
Man mærker, at man er til. At man har brug for mere end tryghed, brød på
bordet og penge i banken.
Man har brug for en indre ild. Museet puster til den.
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Vindeboder 12
DK-4000 Roskilde
www.vikingeskibsmuseet.dk
40
41
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Meddelelse om materiale fra foretræde med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune den 20. november 2019
2109973_0023.png
Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Vindeboder 12
DK-4000 Roskilde
www.vikingeskibsmuseet.dk
46
47