Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2102116_0001.png
Fra:
Kasper Holten [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. november 2019 10:58
Til:
KUU | Kulturudvalget <[email protected]>
Emne:
En hilsen fra Det Kongelige Teater. Til Kulturudvalgets medlemmer
AJOUR NOVEMBER 2019
-
-
-
Den Kgl. Ballet i REMA 1000 i Farsø, se med her:
https://www.youtube.com/watch?v=C4xpITSkzSc&feature=youtu.be
Det Kongelige Teater lancerer moderne dannelsesabonnement for unge: Alt det teater,
opera, ballet og symfonisk musik du orker for 99 kr om måneden
To verdenspremierer i stor skala på en måned giver international genlyd
Kære ven af Det Kgl. Teater,
Jeg skriver til dig med lidt nyheder fra vores verden
både den del af den, som er centreret
omkring Kongens Nytorv og Inderhavnen i København, og den der rækker ud i hele Danmark og
sågar videre ud internationalt.
Det ligger os meget på sinde at arbejde med at nå nye publikumsgrupper. Det gør vi i mange
forskellige samarbejdskonstellationer, og videoen jeg linker til herover viser hvordan vi som en del
af ”Kulturkarava e ” for lig var på besøg i Farsø. Det var sjovt.
Men vi tænker også en hel del over, hvordan vi kan sænke tærsklen, så flere finder vej til vores
flotte huse i København. Og vi er os meget bevidst, at når publikums forbrugsvaner ændrer sig, så
må vi også turde tænke nyt.
Derfor er jeg stolt af at kunne fortælle dig om vores n
e ”Teaterfi ” abo e e t, so vi u
lancerer for alle unge under 25 år. For kun 99 kr. om måneden (eller 1.000 kr. om året, hvis man
nu fx har lyst til at give sit barn eller barnebarn dannelse og oplevelser i julegave) får de unge
adgang til alt det teater, man orker
til alle teatrets forestillinger. Man kan trække billet to uger
før og får tildelt en plads to dage før
potentielt endda teatrets bedste pladser (man kan dog kun
se hver enkelt titel én gang per sæson). For at understøtte glæden ved at dele oplevelsen med
venner, familie og nye bekendtskaber er det muligt for abonnenten at invitere ledsagere med i
teatret. Ledsagere betaler naturligvis for deres billet, men har sammen med abonnenten mulighed
for at blive opgraderet til teatrets bedste pladser.
For vi tror på, at teater ikke bare er dannende, men også vanedannende. Derfor vil vi gerne gøre
det nemt at tage en chance med en teatertur. Vi tror nemlig der er brug for fordybelse og
liveoplevelser mere end nogensinde før. Og vi tror på, at de unge i høj grad vil blive vores
foregangsmænd og kvinder, når det kommer til at bruge kunsten aktivt som åndelig føde.
Vi ruller abonnementet ud i etaper over de kommende måneder: Først
fra uge 48
på vores
hjemmeside og til vores stamkunder som en julegaveide som samlet pakke. Og så efter nytår
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Henvendelse af 7/11-19 fra Kasper Holten, teaterchef vedr. Nyt fra Det Kongelige Teater
bredere ud med offentlige kampagne og rettet mod de unge selv. Men jeg ville gerne have, at du
skulle høre om det først.
Den nye abonnementsform supplerer vores nye børnestrategi, som jeg omtalte i mit sidste
nyhedsbrev. Vi er i fuld gang med at tale med forskellige samarbejdspartnere om, hvordan vi kan
blive bedre til at løfte samfundsopgaven med at introducere flere børn til kunst og kreativitet. I en
tid, hvor alt for mange børn vokser op med stress og ensomhed, tror vi på at kunsten kan være en
del af løsningen: Den tilbyder fællesskaber, og den kan vise børn, at det er sexet at være dygtig til
noget.
Det er naturligvis alt sammen ikke meget værd, hvis ikke vi har noget at vise publikum, når de så
kommer indenfor. Jeg er utroligt stolt af, hvordan sæson 2019/20 har udviklet sig indtil videre
publikum og anmeldere har taget fantastisk flot imod vores forestillinger, og billetsalget ligger
mere end 25.000 foran hvor vi var på samme tid i sidste sæson.
Men det handler ikke kun om at sælge billetter, også om at udvikle kunsten. At udvikle en ny stor
helaftensopera og
–ballet
er en helt unik satsning, og en stor risiko. Indenfor en måned havde vi
pre iere på é af hver: Ha s Abraha se s opera ”S edro i ge ” blev e i
ternational triumf,
og vores egen solodanser Gregory Dean skabte en fantastisk ballet over Karen Blixens liv.
At skabe den slags helt nye, store ambitiøse værker i stedet for at trække en klassiker ned fra
hylden er altid en kolossal risiko at tage, men er også helt afgørende for, at vi udvikler vores
kunstarter og udfordrer os selv og publikum. Tænk hvis ingen havde taget chancen og bedt Bizet
skrive
Carmen
eller for den sags skyld, hvis vi ikke havde turdet bede Liam Scarlett skabe Spar
dame for kun få år siden.
Også i Skuespillet blev barren sat højt med en forestilling som
Symposion.
For nok er der tale om
klassisk stof, men kan Platons tekster virkelig gøres til levende, moderne teater? Det var en chance
at tage, men at det var muligt, det beviste Anja Behrens og det fantastiske skuespillerhold i den
grad.
Vi er blevet rigtig gode til at forudse, hvad vores publikum forventer og efterspørger, men ingen af
os havde turdet håbe på at forestillinger som
Symposion
og
Snedronningen
begge skulle ende på
mere end 170% af sit budgetterede billetsalg! Samtidig har
Adressaten Ubekendt
sat ny
publikumsrekord for en skuespilforestilling på turne, med 6.700 begejstrede tilskuere til 19
forestillinger rundt om i hele landet.
Jeg håber, at du har glæde af at modtage mine mails med nyt fra Det Kgl. Teater, men hvis du ikke
ønsker at modtage dem, så må du naturligvis altid bare sige til. Ellers tillader jeg mig at skrive igen
om nogle måneder, når du forhåbentlig er kommet godt ind i 2020.
Mange hilsner
Kasper Holten