Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2247569_0001.png
NOTAT vedr. Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum
Foretræde for Folketingets Kulturudvalg onsdag den 30. september 2020
Økonomi
Statstilskud, fast
Statstilskud, midlertidigt
Kommunalt tilskud, Norddjurs Kommune
Besøg
Online besøg
2.3 mio. kr.
1.5 mio. kr.
0.9 mio. kr.
95.000-100.000
510.000-520.000
Museet har til huse på den fredede herregård Gammel Estrup, hvor såvel bygninger og voldsted som park og
øvrigt kulturmiljø udgør en enestående helhed og en umistelig kulturarv. Voldstedet + bygningen er fredet.
Knap 50% af museets driftsøkonomi går til vedligehold og udvikling af kulturmiljø og bygningsmasse.
Hvis ikke museet løfter denne opgave, overgår forpligtelsen til staten, der således skal tilvejebringe midler til
løbende vedligehold som fx et nyt tag, der står for udskiftning i disse år og vil beløbe sig til 25-30 mio. kr.
Landsdækkende, nationalt ansvarsområde
Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum er et landsdækkende, statsanerkendt museum med nationalt
ansvar for de 730 danske herregårdes kulturhistorie.
Museer, der er forpligtet ift. museumsloven med et nationalt ansvarsområde, har staten som
hovedtilskudsyder.
Modsat de lokalt forankrede museer, der forvalter et kommunalt ansvar og af samme grund har de(n) lokale
kommune(r) som tilskudsyder.
Gammel Estrups statstilskud er af historiske årsager exceptionelt lavt. Blandt de danske museer er
Gammel Estrup et af de museer, der får allermindst fra staten til at varetage forpligtelsen med at forske,
indsamle, registrere, bevare og formidle danskernes historie.
2019
Gammel Estrup
Fiskeri- og Søfartsmuseet
Danmarks Tekniske Museum
M/S Søfart
Den Hirschsprungske Samling
Arbejdermuseet
Vikingeskibsmuseet
Ordrupgaard
Designmuseum Danmark
Den Gamle By
Besøgstal
94.698
106.965
64.237
107.233
29.397
115.994
170.547
17.000
310.192
523.173
Driftstilskud kommune
900.000
3.700.000
1.000.000
1.600.000
-
1.100.000
4.500.000
-
-
13.700.000
Driftstilskud stat
2.300.000
4.700.000
5.800.000
7.200.000
7.400.000
8.500.000
11.400.000
14.000.000
15.300.000
18.500.000
*
* Hertil kommer det midlertidige tilskud på 1.500.000 kr. årligt
For at løfte sit ansvarsområde på forsvarlig vis og leve op til museumslovens krav er museet derfor nødt til at
skaffe nødvendig supplerende støtte fra fonde og sponsorer. Museet skaffer således hvert år et betydeligt
beløb fra private danske fonde og sponsorer. Det har museet til hensigt at fortsætte med, men da et
anstændigt og helt essentielt driftstilskud fra staten er forudsætningen for at modtage midler fra fonde og
sponsorer, som ikke giver til drift, er det bydende nødvendigt, at museet fastholder den midlertidige
driftsbevilling
og får forhøjet sin grundbevilling fra staten.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Henvendelse af 21/9-20 fra Gammel Estrup Herregårdsmuseum vedr. museets økonomi
2247569_0002.png
Hvad løfter museet
Forskning: Museet huser det nationale forskningscenter, Dansk Center for Herregårdsforskning, der er
oprettet i 2004 som et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Nationalmuseet, Arkitektskolen Aarhus og
Gammel Estrup. Centeret drives for private midler, men forsker i herregårdenes historie og stiller sin
forskning til rådighed for offentligheden. Det sidste år har centeret således haft 470.000 brugere på sitet
www.danskeherregaarde.dk
sidstnævnte svarer til 1300 brugere om dagen, hvoraf mange tilbringer mere
end 5 minutter på hjemmesiden. 7 ph.d.-projekter og 6 post.doc.-projekter på 16 år. Centeret fungerer som
model for andre museers forskning og har i 2015 etableret et aktivt internationalt netværk, ENCOUNTER,
for museer og universiteter og er dermed primusmotor i den internationalisering, som Gammel Estrup og
herregårdshistorien oplever i disse år.
Indsamling: Museet indsamler viden og genstande fra de 730 danske herregårde. Gennem de seneste 10 år
har museet udviklet nye måde at perspektivere sit ansvarsområde på, så der ikke alene indsamles genstande
fra det enorme ansvarsområde. Gennem sitet
www.danskeherreaarde.dk
får såvel danske som udenlandske
interessenter adgang til viden, fotos og uddybende materiale om herregårdene. Sitet udvikles løbende og er
dynamisk i sin struktur.
Registrering: Museet har alle genstande forsvarligt opbevaret og registreret.
Bevaring: Omfattende bevaringsindsats
65 mio. kr. fra fonde og sponsorer er investeret i bygningen og
kulturmiljøet siden 2000. Bygning, interiører og kulturmiljø er gennemgribende restaureret og den
permanente udstilling renoveret og videreudviklet. Det er dog en løbende og omkostningstung opgave at
fastholde vedligeholdelsesniveauet, ligesom kulturmiljøet kræver en stor indsats og omfattende økonomi for
at fastholde status quo.
Formidling: ALLE børns ret til kunst og kultur
museets banebrydende arbejde med børn og unge fra dag-
tilbud til ungdomsuddannelse, der sikrer (ud)dannelse for børn og unge på landet og i områder, hvor der er
langt mellem kulturtilbuddene. Udstillinger, publikationer, undervisning, reenactment, aktiviteter; baseret
på nyeste forskning og brugerinddragelse (digitalt såvel som analogt). Udvikling af den levende historie med
formidling af helheden i køkken, skovarbejderhus, nytte- og prydhave, interiører og isopbevaringshus.
Konsekvens
Tab af kulturarv: Den midlertidige driftsbevilling på 1�½ mio. kr. svarer til 40% af museets samlede tilskud
fra staten. Generelt vil det naturligvis få vidtrækkende og helt uoverskuelige konsekvenser for det
grundlæggende landsdækkende arbejde med kulturarven, herunder forskning i, formidling og bevaring af
historien om de mange arbejdere på landet. Specifikt for museets fortsatte arbejde og udvikling.
Forringelse af børn og unges vilkår: Satsningen på børn og unge
deres dannelse, demokratisering,
udvikling og adgang til kunst, kultur og natur stækkes markant. Årligt deltager 4000-5000 børn i museets
formidlingstilbud
dette vil ikke længere være muligt.
Forfald og ekstraudgift til staten: Bygningsmassen og kulturmiljøet vil forfalde og de seneste 20 års indsats
med bevaring og udvikling går tabt. Ligeledes vil fondenes millioninvesteringer tabes.
Væsentligt færre arbejdspladser: Først og fremmest de få, der betales af staten på museet. Dernæst de
arbejdspladser, som er en afledt effekt af at have en stor turistattraktion med knap 100.000 besøgende årligt
i området. Færre turister betyder færre arbejdspladser.
Ingen fondsmidler: Endelig vil det ødelægge en god forretning og en god investering for staten, idet museet
på baggrund af den midlertidige statslige driftsbevilling
selv skaffer 2-3 gange så mange penge fra fonde og
sponsorer. Penge, der går til bevaring, forskning og formidling til nytte og gavn for almenvellet.