Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2101492_0001.png
Svar til Kulturministeriet om
Rigsarkivets tyverisag
30. oktober 2019
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
Indhold
1. Indledning .................................................................................................................................................. 3
2. Baggrunden for daværende rigsarkivars udtalelse af 17. maj 2013 om omfanget af mangler ................. 6
3. Baggrunden for daværende rigsarkivars udtalelse af 21. februar 2014 og Rigsarkivets opfølgning ........ 8
4. Rigsarkivets kommunikation med Københavns Politi om Martin Q. Magnussens ageren ....................... 9
5. Informationsudveksling mellem politi og Rigsarkivet med henblik på yderligere konfiskation ............... 9
5.1 Rigsarkivets bistand til politiets arbejde........................................................................................ 10
5.2 Rigsarkivets muligheder for at bringe det stjålne tilbage og tiltag for at afdække yderligere
manglende dokumenter ...................................................................................................................... 11
6. Rigsarkivets identifikation af brugere før etablering af sikker, digital identifikation .............................. 13
7. Rigsarkivets sikringsniveau ...................................................................................................................... 13
8. Rigsarkivets håndtering af Kodex VII om
centrale pligter for embedsmænd....................................... 14
8.1 Det samlede sagsforløb i forhold til Kodex VII .............................................................................. 15
8.2 Generel vurdering af Rigsarkivet i forhold til Kodex VII ................................................................ 15
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0003.png
1. Indledning
Tyverisagen i Rigsarkivet 2009-12 vedrører tyveri af dokumenter fra retsopgøret efter 2. verdenskrig.
Rigsarkivet modtog den 28. september 2012 en henvendelse fra arkivbruger Martin Q. Magnussen, som var
øjenvidne til mistanke om tyveri. Rigsarkivet anmeldte sagen til København Politi 3. oktober 2012, og
samtidig igangsatte Rigsarkivet et større arbejde med at højne sikkerheden på Rigsarkivets læsesale. I
forbindelse med efterforskningen af sagen konfiskerede politiet en række dokumenter fra to mistænkte
personer. Som led i forberedelse af retssagen mod de to anklagede havde Rigsarkivet til opgave at
dokumentere, at 1) de konfiskerede dokumenter rent faktisk hørte til i Rigsarkivet, og 2) at de var blevet
stjålet. I maj 2013 faldt der dom i sagen, og de konfiskerede dokumenter blev afleveret tilbage til
Rigsarkivet og herefter lagt ind i de sager, de stammede fra. Det arbejde blev afsluttet i 2014.
I forbindelse med at dokumenterne blev lagt tilbage, kunne man se i de sager, dokumenterne stammede
fra, at der manglede flere dokumenter, og at der var en sandsynlighed for, at nogle af dem manglede på
grund af tyveri. Derfor lavede man i 2014-15 en stikprøveundersøgelse for at finde ud af, hvor mange flere
dokumenter, der kunne være stjålet. Stikprøveundersøgelsen gjorde, at Rigsarkivet genanmeldte sagen til
politiet, som dog henlagde den igen. Stikprøveundersøgelsen betød også, at man besluttede at lave en
totalgennemgang af sagerne, for at få et så godt overblik som muligt over, hvor mange yderligere
dokumenter der manglede pga. tyveri. Totalgennemgangen blev afsluttet i 2018.
Nedenfor er udarbejdet en detaljeret kronologisk oversigt over forløbet fra 2012-19 som ramme for
besvarelse af Kulturministeriets spørgsmål. Desuden vises nedenfor en faktaboks med centrale begreber
som hjælp til forståelse af besvarelserne.
Til baggrund er det desuden vigtigt at være opmærksom på, at der i mange af Rigsarkivets papirsager
formentlig vil mangle dokumenter, og at årsagerne til manglende dokumenter kan være svære at fastslå.
Dokumenter kan mangle, fordi myndighederne gennem tiden har afleveret sager, hvor der allerede på
afleveringstidspunktet har manglet dokumenter
dvs. at dokumentet aldrig har været i den sag, der blev
afleveret til arkivet. Dokumenter kan også fejlagtigt være blevet lagt i en anden sag, de kan slet og ret være
blevet væk, eller de kan være blevet stjålet fx i forbindelse med, at de har været udleveret til brugere på
læsesalene. Det kan derfor være svært at fastslå, både at et dokument mangler og årsagen hertil.
Grundlæggende er manglende dokumenter i arkiver ikke usædvanligt.
Faktaboks
Arkivpakke:
I Rigsarkivet opbevares alt papirmateriale i såkaldte arkivpakker. En arkivpakke kan indeholde en
eller flere sager. Omvendt kan nogle sager være så omfattende, at de fylder mere end en arkivpakke.
Sag:
En sag er en samling af dokumenter, som stammer fra f.eks. en retssag eller en administrativ sag fra en
statslig eller kommunal myndighed (eksempelvis en børnesag om anbringelse). Sager har meget forskellig
karakter. Nogle er velordnede med komplette lister over de dokumenter, der indgår i sagen. Andre er meget
rodede, har ingen liste over dokumenter i sagen og indeholder måske dokumenter, der ikke hører til sagen,
ligesom der kan være dokumenter, der mangler.
Dokument:
Dokumenter er de
2012-19
Detaljeret kronologisk oversigt
papirer/bilag, der indgår i en sag jf. ovenfor. Et dokument kan være en enkelt
side eller bestå af mange sider. Rigsarkivet har ikke en registrering på dokumentniveau men alene på
sagsniveau. Dvs. at man i Rigsarkivet har registreret, hvilke sager man har, men ikke hvilke dokumenter der
indgår i hver enkelt sag. I nogle af sagerne ligger der dog som nævnt en dokumentliste.
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0004.png
Kronologisk gennemgang 2012-2019
Nedenfor følger en detaljeret kronologisk gennemgang af de handlinger, udtalelser, tiltag mv., der har
fundet sted undervejs i tyverisagen i perioden 2012-2019. Den kronologiske oversigt er ikke udtømmende,
det skal understreges, at det er tale om et meget langt sagsforløb og et omfattende materiale, og ikke alle
beslutninger og handlinger er præcist dokumenteret.
28. september 2012: Rigsarkivet modtager henvendelse fra Martin Q. Magnussen om mistanke om tyveri.
Oktober 2012: Rigsarkivet gennemfører midlertidige sikringsforanstaltninger på læsesale.
1. oktober 2012: Møde mellem Rigsarkivet og Martin Q. Magnussen om tyverimistanken. Der afholdes
herefter yderligere et par møder i løbet af 2012.
3. oktober 2012: Rigsarkivet politianmelder tyveri af dokumenter fra Rigsarkivet til Københavns Politi.
4. oktober 2012: Rigsarkivet orienterer skriftligt departementet om status på tyverisagen. Forud har
Rigsarkivet mundtligt orientering om tyveriet.
24. oktober 2012: Rigsarkivet bistår Københavns Politi med ransagninger af adresser i København.
November 2012
januar 2013: Rigsarkivet bistår Københavns Politi med udarbejdelse af kosterliste (liste
over de dokumenter der blev konfiskeret i forbindelse med politiets ransagninger) og øvrige undersøgelser
til opbygning af anklageskrift.
Efteråret 2012
januar 2013: Rigsarkivet tilbageleverer et mindre antal dokumenter til en af de anklagede,
da Rigsarkivets medarbejdere ikke kunne tilknytte disse til en sag i Rigsarkivet eller i øvrigt konstatere, at
det var offentlig ejendom.
Februar
marts 2013: Opfølgende koordinering mellem Københavns Politi og Rigsarkivet, herunder
identifikation af relevante vidner.
7. maj 2013: Rigsarkivet afleverer redegørelse til Kulturministeriet om sikringsforhold i arkivets læsesale.
17. maj 2013: Retsmøde og domfældelse.
8. august 2013: Rigsarkivet får de konfiskerede dokumenter retur fra Københavns Politi. Arbejdet med
tilbagelægning af dokumenterne begynder i efteråret 2013 og afsluttes primo 2014 dog med undtagelse af
de dokumenter, hvor tilhørsforholdet er vanskeligt at bestemme. Arbejdet med disse forsætter til medio
2014.
August 2013: Rigsarkivet udleverer dokumenter (12 koster) til en af de dømtes advokat. Dokumenterne var
blevet konfiskeret i forbindelse med politiets ransagninger, men Rigsarkivet vurderede, at de ikke
stammede fra Rigsarkivet eller i øvrigt var offentlig ejendom.
3. september 2013: Rigsarkivet indfører permanente, skærpede sikringsforanstaltninger på læsesalene.
15. januar 2014: Rigsarkivet fremsender notat til Kulturministeriets Sikringsudvalg om status over
implementering af sikringstiltag.
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0005.png
21. februar 2014: Rigsarkivet anmelder til Nordjyllands Politi tyveri af dokumenter fra Rigsarkivet på
baggrund af artikel i Weekendavisen 21. februar 2014. I forbindelse med artiklen afleverede journalist ved
Weekendavisen, Poul Pilgaard Johnsen, 86 stjålne dokumenter fra Bovruparkivet.
April 2014: Dialog med Kulturministeriets Sikringsudvalg/Kulturministeriets Departement om igangsættelse
af stikprøveundersøgelse med det formål at få viden om omfanget af manglende dokumenter i sagerne fra
Retsopgøret. Stikprøveundersøgelsen blev igangsat ultimo 2014 og afsluttet primo 2015. Stikprøve-
undersøgelsen viste, at der manglede dokumenter som følge af tyveri i mellem 2,9 % og 8,6 % af sagerne.
18. juni 2014: Nordjyllands Politi henlægger efter dialog med Rigsarkivet sagen vedr. Bovruparkivet, da
anklagemyndigheden vurderer, at der, selv hvis efterforskningen fortsætter, ikke kan rejses sigtelse.
30. januar 2015: Rapport om stikprøveundersøgelsen afleveres til Kulturministeriets Sikringsudvalg.
6. februar 2015: På baggrund af resultaterne fra Rigsarkivets stikprøveundersøgelse i 2014-15 vedr.
yderligere manglende dokumenter fra Retsopgøret genanmelder Rigsarkivet sagen til Københavns Politi.
April-maj 2015: Dialog med Kulturministeriets Sikringsudvalg/Kulturministeriets Departement om
igangsættelse af totalgennemgang af sagerne for yderligere kvalificering af omfanget af manglende
dokumenter og digitalisering af de omfattede sager. Projektet igangsættes primo 2016 og afsluttes ultimo
2018.
23. april 2015: Københavns Politi meddeler, at de ikke
”agter
at påbegynde yderligere efterforskning, da der
er ringe udsigt til, at den vil opnå resultater. Fremkommer der nye spor i sagen, kan den genoptages.”
November 2015: Kulturministeriet bevilger 4,8 mio. kr. til en fuld mangelgennemgang og digitalisering.
December 2015: Ny sikringsplan for Rigsarkivet træder i kraft. Denne omfatter bl.a. sikringspolitik og en ny
sikringsorganisation.
Maj 2016: Der indføres digital registrering af brugere med anvendelse af sundhedskort og billed-ID på alle
læsesale.
31. august 2016: Rigsarkivet anmelder til Københavns Politi tyveri af dokumenter fra sagen mod Laurits Emil
Andersen. Anmeldelsen sker på baggrund af et tip fra Martin Q. Magnussen.
31. august 2016: Syd- og Sønderjyllands Politi kontakter Rigsarkivet om Martin Q. Magnussens anmeldelse
af salg af dokumenter. Politiet beder en sekretær lægge besked til rigsarkivaren om at ringe tilbage. Det kan
ikke dokumenteres, at der efterfølgende er taget kontakt til politiet.
December 2016: På et for Rigsarkivet ukendt tidspunkt ransager Københavns Politi en adresse i København
og konfiskerer (1) 14 dokumenter, herunder 4 breve fra Laurits Emil Rasmussen, som Rigsarkivet formoder
blev stjålet i forbindelse med den oprindelige tyverisag, samt (2) 349 genparter af fangejournaler fra
Kriminalforsorgen (såkaldte overtallige kopier), som ikke er unika, og som det vurderes ikke er stjålet fra
Rigsarkivet, men som i henhold til arkivloven er offentlig ejendom. Rigsarkivet bidrager også i denne sag
med udarbejdelse af kosterliste (liste over de dokumenter der blev konfiskeret ved politiets ransagning).
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0006.png
Februar 2017: Rigsarkivet kontaktes af Syd- og Sønderjyllands Politi. Sagen omhandler salg af breve fra
Laurits Emil Andersen af Kim Dorph Vinther. Rigsarkivet konstaterede herefter, at det drejer sig om de
samme dokumenter, som før december 2016 er konfiskeret af Københavns Politi (se ovenfor). Rigsarkivet
beder Københavns Politi om at følge op på sagen i samarbejde med Syd- og Sønderjyllands Politi.
17. marts 2017: Møde med Martin Q. Magnussen om forskellige emner vedrørende tyverisagen.
August 2018: Sagen henlægges af Syd- og Sønderjyllands Politi.
21. december 2018: Rigsarkivet afleverer afsluttende rapport til Kulturministeriets Sikringsudvalg om bl.a.
totalgennemgangen af sagerne omfattet af tyverisagen fra 2009-12. Totalgennemgangen viste, at der
manglede dokumenter pga. tyveri i mere end 4,6 % af sagerne.
18. september 2019: Møde med Martin Q. Magnussen og Københavns Politi vedr. informationer om ulovlig
besiddelse af dokumenter fra Rigsarkivet. Det blev aftalt, at Københavns Politi og Martin Q. Magnussen
herefter vil holde et opfølgende møde. Rigsarkivet bidrager herefter efter aftale med politiet.
2. Baggrunden for daværende rigsarkivars udtalelse af 17. maj 2013 om
omfanget af mangler
Kulturministeriets spørgsmål:
Kulturministeriet har ikke stillet spørgsmål til dette emne. Rigsarkivet har imidlertid valgt at redegøre for
spørgsmålet om baggrunden for rigsarkivarens udtalelse i 2013 om omfanget af mangler, idet spørgsmålet
har været rejst i forskellige sammenhænge.
Rigsarkivets svar:
24. oktober 2012 gennemførte Københavns Politi ransagninger og to anholdelser i tyverisagen.
Ransagningerne førte til, at et større antal dokumenter blev konfiskeret. Efterfølgende blev yderligere
ransagninger gennemført, og flere dokumenter blev konfiskeret. De konfiskerede dokumenter blev
opbevaret hos Københavns Politi, Station City.
Rigsarkivet havde i forbindelse med politiets efterforskning og forberedelse af anklageskriftet mod de to
sigtede i sagen til opgave 1) at beskrive og udarbejde en liste over de konfiskerede dokumenter og 2) at
dokumentere, at de konfiskerede dokumenter rent faktisk hørte til hos Rigsarkivet, hvilke sager de
stammede fra, og dernæst at dokumenterne var blevet stjålet. Det arbejde blev gennemført af fire
medarbejdere fra Rigsarkivet i perioden 5. november 2012 til 25. januar 2013. Arbejdet mundede ud i en
liste over konfiskerede dokumenter indeholdende 1.146 numre (et nummer kan indeholde flere
dokumenter) og bidrag til politiets anklageskrift med bevisførelse for, at dokumenterne var blevet stjålet
fra Rigsarkivet.
Arbejdet med at bevise, at dokumenterne var stjålet fra Rigsarkivet omfattede kun en mindre del (ca. 20 %)
af de konfiskerede dokumenter. Arbejdet foregik på følgende måde:
6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
1. De udvalgte dokumenter blev for hovedpartens vedkommende fotograferet, fordi originalerne blev
opbevaret hos politiet.
2. Den relevante arkivpakke med retsopgørssager, hvori et konfiskeret dokument kunne høre til, blev
fundet frem.
3. Så blev sagerne i arkivpakken gennemgået for at undersøge, om det var muligt at lokalisere det
sted i en sag, hvor det konfiskerede dokument havde siddet.
4. Hvis det blev konstateret, at dokumentet manglede i en sag, blev det noteret, og siderne før og
efter det fjernede dokument blev fotograferet.
Den proces blev gentaget for hvert af de dokumenter, der var udvalgt til nærmere undersøgelse. Fordi de
konfiskerede dokumenter lå i en helt tilfældig orden, kunne der opstå tilfælde, hvor samme arkivpakke
skulle fremfindes flere gange i løbet af processen, hvis flere dokumenter fra samme sag var fjernet. Som led
i processen blev der i perioden november 2012 til januar 2013 taget næsten 1.300 fotos af godt 230 sager.
Processen førte til, at 26 af sagerne, hvor det på baggrund af fotos var tydeligt, at et dokument manglede
som følge af udrivning eller bortskæring, blev valgt ud til politiets anklageskrift.
I forbindelse med ovennævnte proces noterede Rigsarkivets medarbejder, hver gang vedkommende blev
opmærksom på, at der manglede mere i en sag, end det dokument man var i gang med at kontrollere. Disse
noter var ikke en formaliseret del af processen og tjente ikke et specifikt formål, udover at de kunne lette
arbejdet for medarbejderen i tilfælde af, at man længere nede i bunken af konfiskerede dokumenter stødte
på det manglende dokument.
Medarbejderens noter har ført til overvejelser om, hvorvidt Rigsarkivet allerede på dette tidspunkt ultimo
2012 var klar over, at betydeligt flere end de konfiskerede dokumenter var stjålet fra Rigsarkivet.
Der blev som nævnt kun gennemgået en mindre del (svarende til ca. 20 %) af de konfiskerede dokumenter.
Hvis der manglede flere dokumenter i en sag på grund af tyveri, ville det dokument derfor kunne befinde
sig blandt de øvrige 80 % af de konfiskerede dokumenter. Sagt på en anden måde ville en gennemgang af
alle de konfiskerede dokumenter potentielt have kunnet udfylde de manglende huller i sagerne, der
skyldtes tyveri, og som medarbejderen havde noteret. Men fokus var på dette tidspunkt at hjælpe politiet
med at få opbygget anklageskriftet og ikke på, om der eventuelt kunne mangle flere dokumenter end de
konfiskerede.
Det var først, da Rigsarkivet efter retssagen i 2013 fik de konfiskerede dokumenter udleveret af politiet, og
man gik i gang med at lægge dem på plads i de sager, hvor de hørte til, at man kunne se, at der manglede
flere dokumenter. Arbejdet med at lægge dokumenterne tilbage blev færdiggjort i 2014.
7
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0008.png
3. Baggrunden for daværende rigsarkivars udtalelse af 21. februar 2014 og
Rigsarkivets opfølgning
Kulturministeriets spørgsmål:
Det fremgår af Rigsarkivets redegørelse af 27. september 2019, at Rigsarkivet i forbindelse med
Rigsarkivarens Asbjørn Hellums udtalelse af 21. februar 2014 ikke var i overensstemmelse med en på det
tidspunkt sikker viden i organisationen om, at der var fortsatte mangler i samlingerne.
Kulturministeriet vurderer, at forholdet indebærer, at Rigsarkivet har afgivet en forkert faktuel oplysning.
-
Kulturministeriet skal bede om en uddybende forklaring på, hvordan det kunne ske, at Rigsarkivet
udtalte sig ukorrekt, samt hvorfor Rigsarkivet ved en del senere lejligheder og senest i Politiken i
forbindelse med offentliggørelsen af Martin Q. Magnussens bog har fastholdt, at Rigsarkivet først
efter udtalelserne i 2014 havde sikker viden om de fortsatte mangler.
-
Hvorfor har Rigsarkivet ikke af egen drift korrigeret offentlighedens og ministeriets indtryk af sagen
med en tydelig opfølgende orientering til offentligheden og ministeriet, som én gang for alle slog
fast, at man havde udtalt sig fejlagtigt?
Rigsarkivets svar:
Rigsarkivet har i sin redegørelse af 27. september 2019 redegjort for, at den daværende rigsarkivars
udtalelse af 21. februar 2014 ikke var korrekt, da man på det tidspunkt i organisationen var opmærksom på,
at der manglede flere dokumenter i de omfattede sager, end dem der var blevet konfiskeret af politiet.
Rigsarkivet er derfor enig i, at der på daværende tidspunkt blev afgivet en forkert faktuel oplysning.
Rigsarkivet har forsøgt at få yderligere klarhed over baggrunden for udtalelsen, men det er ikke lykkedes at
finde en forklaring herpå. Det skal dog fastslås, at den øverste ledelse burde havde taget ansvar for at være
oplyst om den aktuelle status i forhold til flere manglende dokumenter.
Rigsarkivet skal for det første stærkt beklage, at udtalelsen af 21. februar 2014 var forkert, og dernæst at
udtalelsen ikke efterfølgende blev tydeligt berigtiget og beklaget jf. også afsnit 8.1.
Rigsarkivet oplyste efterfølgende i flere konkrete sammenhænge, at der faktisk manglede flere dokumenter
end hidtil oplyst, men uden at man samtidig beklagede udtalelsen fra 21. februar 2014 og tydeligt gjorde
opmærksom på, at man havde taget fejl. Det drejer sig om følgende sammenhænge:
I dialogen med Kulturministeriets Sikringsudvalg den 27. februar 2014 i forbindelse med
”Redegørelse o tyveri af doku e ter fra State s Arkiver” oplyste Rigsarkivet, at ”…State s
Arkiver formoder, at der fortsat er stjålne dokumenter i privat besiddelse og i handelsomløb.” Som
konsekvens af redegørelsen blev der i april 2014 igangsat en stikprøveundersøgelse med det
formål at få en bedre indikation af omfanget af mangler.
De davære de Kultur i ister skrev de . april
til Marti Q. Mag usse : ”So tidligere
udmeldt kan Statens Arkiver dog ikke udelukke, at der fortsat befinder sig dokumenter ulovligt i
privat esiddelse og i ha delso lø …”.
Af besvarelsen på KUU alm. del spm. 38, 2016-17 om tidligere udtalelser fra den daværende
rigsarkivar fre går l.a.: ”Rigsarkivet oplyser, at det er ke dt, at ikke alle doku e ter fre kom
i
forbindelse med tyverisagen i 2012-
.”
8
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0009.png
Som det fremgår, blev viden om yderligere mangler forholdsvist hurtigt efter udtalelsen af 21. februar 2014
kommunikeret til Kulturministeriets Sikringsudvalg/Kulturministeriets Departement og gentaget i andre
sammenhænge efterfølgende. Men der skete ikke samtidig en tydelig tilkendegivelse og beklagelse af, at
den tidligere udtalelse var forkert. Rigsarkivet burde i disse sammenhænge dels tydeligt have tilkendegivet,
at udtalelsen af 21. februar 2014 var forkert og dels have beklaget dette. Det skete ikke, og det skal
Rigsarkivet stærkt beklage. Hvorfor det ikke er sket, er det ikke lykkedes at finde en forklaring på. Endelig
burde Rigsarkivet også i forbindelse med udtalelsen i Politiken den 18. september 2019 tydeligt have
beklaget og berigtiget udtalelsen. Der henvises desuden til afsnit 8.1 om Kodeks VII.
4. Rigsarkivets kommunikation med Københavns Politi om Martin Q.
Magnussens ageren
Kulturministeriets spørgsmål:
Rigsarkivet medgiver i redegørelsen af 27. september 2019, at Rigsarkivet i sin kommunikation med
Kø e hav s Politi har a ve dt for uleri ge ”afpres i gslig e de forhold” o Marti Q. Mag usse s
ageren. Som Kulturministeriet forstår redegørelsen skete det i forbindelse med, at Martin Q. Magnussen
ifølge det af Rigsarkivet oplyste ikke ønskede at afgive information om sin viden om ulovlig besiddelse af
offentlige dokumenter til politiet, men kun til Rigsarkivet og kun ved et personligt møde. Rigsarkivet har
beklaget dette.
Kulturministeriet vurderer, at Rigsarkivet ikke har redegjort for sagligheden i dette udsagn og dermed har
beklikket Martin Q. Magnussens person, hvilket er usaglig forvaltning.
-
Kulturministeriet skal bede om en forklaring på, hvordan dette kunne ske, og hvad Rigsarkivet vil
gøre for at sikre, at noget lignende ikke sker på ny.
Rigsarkivets svar:
Rigsarkivet skal stærkt beklage,
at der er rugt eteg else ”afpres i gslig e de forhold” i he ve delse
til politiet. Rigsarkivet er enig i, at en sådan ageren ikke er saglig eller i overensstemmelse med god
forvaltningsskik jf. også afsnit 8.1. Det burde ikke kunne ske, og det er derfor kraftigt indskærpet, at det på
ingen måde er en acceptabel adfærd i Rigsarkivet, og det er helt afgørende, at Rigsarkivets dialog med
omverdenen altid foregår korrekt, åbent og respektfuldt.
5. Informationsudveksling mellem politi og Rigsarkivet med henblik på
yderligere konfiskation
Kulturministeriets spørgsmål:
9
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
Rigsarkivet vurderer i redegørelsen af 27. september at det ikke kan udelukkes, at en større
informationsudveksling mellem Københavns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi og Rigsarkivet i sagen fra
2016 kunne have bidraget til, at stjålne effekter kunne være blevet konfiskeret.
Kulturministeriet vurderer, at redegørelsen rejser tvivl om, hvorvidt Rigsarkivet har lagt de kræfter i, som
sage s alvor tilsiger, for at få de stjål e arkivalier til age, jf. l.a., ” lev det i stige de grad klart, at der
fortsat
var etydelige a gler”.
-
Kulturministeriet skal bede om, at Rigsarkivet laver en detaljeret, kronologisk gennemgang af, hvad
Rigsarkivet har taget af konkrete tiltag internt og eksternt i perioden 2012-2019 for at få gjort
mangellisten så komplet som muligt, herunder om/hvordan forekomsten af yderligere stjålne
arkivalier løbende har ført til konkrete (i givet fald hvilke) tiltag.
Hvordan har Rigsarkivet konkret bistået politiets efterforskning, og hvordan vurderer Rigsarkivet
potentialerne for et styrket samarbejde med politiet?
Vurderer Rigsarkivet, at Rigsarkivet kan gøre yderligere
udover det foreslåede i Rigsarkivets
redegørelse - i forhold til at bringe stjålne dokumenter tilbage fx via overvågningen af salg af
offentligt arkivmateriale? Hvornår og hvordan er retningslinjerne senest ændret?
Vil Rigsarkivet med det samme tage tiltag til at vurdere, om Rigsarkivet kan tage yderligere tiltag
udover det i redegørelsen foreslåede- for at klarlægge mangler i kompletteringen af listen (internt i
Rigsarkivet og eksternt i forhold til at få flere af stjålne arkivalier tilbage på Rigsarkivet)?
Hvad er Rigsarkivets vurderi g af, at e yderligere syste atisk ge e ga g af aterialet ikke ”vil
klarlægge mangler i et omfang, der kan forsvare så omfattende en ressour
eallokeri g” aseret på?
Hvad har Rigsarkivet gjort for at sikre, at der ikke sker yderligere fejl i medarbejderes skøn af,
hvorvidt der mangler dokumenter forårsaget af tyveri?
-
-
-
-
-
Rigsarkivets svar:
5.1 Rigsarkivets bistand til politiets arbejde
For så vidt angår den kronologiske oversigt henvises til afsnit 1.
Medarbejdere fra Rigsarkivet har på forskellige måder bistået politiet i de respektive sager. De har deltaget
i forbindelse med politiets ransagninger, identifikation af dokumenter fra Rigsarkivet, udarbejdelse af liste
over konfiskerede dokumenter fra politiets ransagninger, overdragelse af tv-overvågning samt
identifikation af tyve i besøgsprotokoller, indlånsregistreringer og adgangsager (ansøgninger om adgang til
Rigsarkivets materiale). Rigsarkivet har stået til rådighed for politiet i det omfang, politiet har ønsket det, og
vejledt og rådgivet når relevant.
Jf. Rigsarkivets redegørelse af 17. september 2019 peger bl.a. sagen fra 2016 vedr. tyveri af dokumenter fra
sagen mod Laurits Emil Andersen på, at der ved bedre kommunikation mellem sagens parter (Københavns
Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi og Rigsarkivet) potentielt havde været mulighed for at konfiskere
yderligere stjålne dokumenter fra Rigsarkivets samlinger, end det blev tilfældet.
På den baggrund vurderer Rigsarkivet, at der dels bør fastlægges en klar ramme og struktur for det
fremadrettede arbejde med at få flere af de stjålne dokumenter fra tyverisagen 2009-12 tilbage jf. også
10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0011.png
afsnit 5.2 nedenfor. Herudover vurderer Rigsarkivet, at det i dialog med Politiet bør overvejes fremadrettet
at fastlægge en procedure i forbindelse med eventuelle politianmeldelser i tilsvarende sager, så der sker
den nødvendige kommunikation og koordinering mellem sagens parter. Rigsarkivet foreslår, at
Kulturministeriets Sikringsudvalg inddrages i den forbindelse, da en sådan procedure kan have relevans for
andre af Kulturministeriets institutioner.
5.2 Rigsarkivets muligheder for at bringe det stjålne tilbage og tiltag for at afdække yderligere
manglende dokumenter
I forhold til det fremadrettede arbejde ser Rigsarkivet to spor. For det første indsatsen for at få flere stjålne
dokumenter retur og for det andet overvejelser om muligheden for yderligere at kvalificere omfanget af
manglende dokumenter.
Det er vigtig at understrege, at de to spor ikke hænger sammen, forstået på den måde at det ikke er
afgørende at have en komplet fortegnelse over manglende dokumenter for at kunne få stjålne dokumenter
retur til Rigsarkivet. En liste over manglende dokumenter i de sager, der var omfattet af tyveriet i 2009-12,
kan dog muligvis bidrage til at få dokumenter returneret jf. mere nedenfor.
Returnering af stjålne dokumenter
Af Rigsarkivets ’Afslutte de rapport til Kultur i isteriet og Kultur i isteriets Sikri gsudvalg
om
Rigsarkivets retsopgørsprojekt’ fra de e er
fre går at: ”Det er svært at lægge e klar strategi for,
hvordan i hvert fald dele af de stjålne dokumenter kan bringes tilbage til Rigsarkivet. Rigsarkivet overvåger
det åbne marked for handel med offentlige kulturarvsgenstande og dokumenter, men det må antages, at
hovedparten af handelen med sådanne sker på et lukket marked. Bliver Rigsarkivet opmærksom på, at
pote tielt stjål e arkivlier er i o lø , eldes dette i udga gspu ktet til Politiet.”
Det er imidlertid klart, at det er relativt få dokumenter, som på denne baggrund er kommet tilbage til
Rigsarkivet. Det giver anledning til en række nye initiativer, jf. også redegørelse af 27. september 2019.
Grundlæggende er der som nævnt ovenfor brug for at få fastlagt og aftalt en klar ramme og struktur
omkring det fremadrettede arbejde med at få returneret stjålne dokumenter. Heri kan en række konkrete
initiativer indgå:
Drøftelse med Justitsministeriet og Kulturministeriet om muligheder for en frit-lejde-ordning for
tilbagelevering af stjålne dokumenter fra samlingerne.
Dialog med politiet om mulighederne for og effekten af at offentligøre liste over manglende
dokumenter i sin helhed
dog med sløring af følsomme personoplysninger.
Dialog med politiet om muligheden for at etablere en fast procedure og fremgangsmåde i
forbindelse med eventuelle fremtidige politianmeldelser jf. afsnit 5.2 ovenfor.
Rigsarkivet har i dag retningslinjer for overvågning af markedet for salg af arkivalsk materiale.
Retningslinjerne blev senest præciseret i foråret 2019. Rigsarkivet vil bl.a. i dialog med politiet
vurdere behovet for at iværksætte yderligere tiltag vedr. overvågning.
11
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0012.png
Herudover afventer Rigsarkivet den aftalte dialog mellem Martin Q. Magnussen og Københavns Politi om
muligheden for fornyet politimæssig efterforskning af sagen, der kan medføre, at yderligere stjålent
materiale dukker op. Rigsarkivet bistår i givet fald på alle måder politiets arbejde hermed.
Yderligere kvalificering af listen over manglende dokumenter
Listen over manglende dokumenter fra retsopgørssagerne indeholder et kvalificeret skøn over de
dokumenter, der mangler i sagerne. Det lader sig ikke gøre at lave en komplet og dækkende liste over
manglende dokumenter, da der som nævnt ikke er registrering på dokumentniveau. Endvidere er listen
ikke afgørende for arbejdet med at få stjålne dokumenter tilbage til Rigsarkivet. Uanset om et dokument
findes på listen, vil dokumentet blive vurderet ud fra de almindelige principper for, om der er tale om et
dokument fra en offentlig myndighed, som hører til i Rigsarkivets samlinger. Det sker, at Rigsarkivet
kommer i besiddelse af viden om et eller flere dokumenter fra offentlige myndigheder i privat besiddelse. I
disse tilfælde foretages såkaldt vindikation af dokumenterne, som derved føres tilbage til Rigsarkivet. Listen
træder ikke i stedet for en sådan konkret vurdering. Listen er derfor ikke et fagligt redskab, men først og
fremmest et skøn over mangler til brug for fx et offentligt publikum med interesse for området. Jf. ovenfor
kan listen dog, hvis den offentliggøres, muligvis være et værktøj til at højne bevidstheden om stjålne
dokumenter i offentligheden.
Det er Rigsarkivets vurdering, at den samlede liste over manglende dokumenter i retsopgørssagerne, der lå
klar ved udgangen af 2018, indeholder hovedparten af de dokumenter, hvor det er tydeligt, at de er stjålet,
f.eks. fordi de er revet eller skåret ud. Som det også fremgår af den afsluttende rapport af 21. december
2018, kan man ikke i alle tilfælde afgøre, om en mangel skyldes tyveri eller andre forhold, og det vil som
nævnt ikke være muligt at lave en komplet oversigt over manglende dokumenter i sagerne.
Det er også Rigsarkivets vurdering, at den ressourceallokering, det vil kræve at gennemgå hele materialet
endnu en gang, ikke står mål med det udbytte, der potentielt kan opnås herved jf. også redegørelse af 27.
september 2019. Den totale mangelgennemgang fra perioden 2016-2018 blev foretaget af
studentermedhjælpere superviseret af en arkivar/projektleder. Arbejdet var omfattende og identifikation
af mangler i en række tilfælde skønsbaseret, og der kan derfor i processen være overset mangler i jf. også
redegørelse af 27. september 2019. Det er imidlertid fortsat Rigsarkivets vurdering, at arbejdet i dette team
var velkvalificeret og metodisk baseret, og at en yderligere gennemgang ved f.eks. udelukkende
akademiske medarbejdere kun i meget begrænset omfang vil kunne føre til identifikation af yderligere
mangler.
Martin Q. Magnussen angiver i sin bog at have identificeret en række yderligere manglende dokumenter
udover Rigsarkivets opgørelse, som skyldes tyveri. Martin Q. Magnussen har tilkendegivet, at han vil
fremsende sin dokumentation til Rigsarkivet for de steder, hvor han har fundet flere manglende
dokumenter, som Rigsarkivet ikke har noteret i sin gennemgang. Det vil i givet fald hjælpe til en yderligere
kvalificering af listen, ligesom tilsvarende oplysninger fra andre med kendskab til dokumenter fra
Rigsarkivet i privat besiddelse vil kunne bidrage. Herudover vil Rigsarkivet i forbindelse med digitalt udlån
anmode brugere af materialet, herunder egne forskere, om at melde tilbage, såfremt de støder på tydelige
mangler. En eventuel ny viden om yderligere mangler vurderes at have begrænset betydning for
tilbageførslen af stjålne dokumenter, jf. ovenfor.
12
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
6. Rigsarkivets identifikation af brugere før etablering af sikker, digital
identifikation
Kulturministeriets spørgsmål:
For så vidt a går sikri g fre går det af redegørelse , at ”Sikker, digital
identifikation af brugerne ved
a ve delse af su dhedskort og illedide tifikatio i ple e teredes i si uvære de for i aj
6”.
-
Kulturministeriet skal bede Rigsarkivet oplyse, hvordan identifikationen foregik i perioden fra 1.
marts 2014, hvor Rigsarkivet fik hjemmel til visitation, og frem til maj 2016.
Rigsarkivets svar:
Hovedparten af de 14 sikringstiltag, som Rigsarkivet identificerede i foråret 2013, implementeredes med
virkning 3. september 2013. Den lovmæssige hjemmel til visitation, som etableredes fra 1. marts 2014, skal
ses som et tillæg til de etablerede sikringssluser, som væsentligt har begrænset brugernes muligheder for
at tage materiale ind og ud af læsesalene.
Efter indførelsen af sikringssluserne mv. pr. 3. september 2013 skete registrering af brugerne ved, at
brugerne ved ankomst udfyldte et papirskema med angivelse af navn, adresse og ankomsttidspunkt. Som
noget nyt indskrev personalet, hvilken plads brugeren blev placeret på; dette af hensyn til tv-
overvågningen. Besøgslisterne bevares fortsat af Rigsarkivet. De giver mulighed for at konstatere, hvem der
har været på læsesalene en konkret dag, og hvor de har siddet. Tv-optagelser må efter databeskyttelses-
reglerne dog kun bevares i 30 dage, hvilket er Rigsarkivets praksis.
Besøgslister på papir blev udfaset i maj 2016 og erstattet af digital registrering ved anvendelse af
sundhedskort. Ved brugeroprettelse kræves billedlegitimation, ligesom brugere uden sundhedskort
(fortrinsvis udlændinge) skal anvende billedlegitimation (typisk pas eller kørekort). Rigsarkivet forventer at
samkøre denne procedure ved etablering af en ny læsesal fælles med Det Kgl. Bibliotek i 2020.
I Rigsarkivets dialog med Kulturministeriets Sikringsudvalg udtrykker sikringsudvalget utålmodighed med
implementeringen af identifikation med sundhedskort og billedlegitimation. Rigsarkivet havde gerne set, at
identifikation med sikker ID var sket hurtigere, end tilfældet blev, og beklager forsinkelsen.
Rigsarkivet bemærker dog, at Sikringsudvalget i november 2016 noterede sig Rigsarkivets igangværende
strukturerede og systematiske arbejde med at højne sikringsniveauet i hele institutionen.
7. Rigsarkivets sikringsniveau
Kulturministeriets spørgsmål:
Rigsarkivet vurderer i redegørelse , at ”sikri gs iveauet i dag ligger
højt i forhold til de europæiske
atio alarkivers sikri gs iveau”.
-
Kulturministeriet skal bede Rigsarkivet uddybe dette.
13
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
Rigsarkivets svar:
I forbindelse med det stærke fokus efter tyverisagen på styrkelse af Rigsarkivets sikring blev der i 2013 lavet
en række studier i sammenlignelige institutioners tilsvarende sikring. Således blev der gennemført
studiebesøg på nationalarkiverne i England, Sverige og Norge og besøg på en række landsarkiver i Sverige.
Der blev foretaget erfaringsudveksling med sikringspersonale fra hhv. British Library og Det Kgl. Bibliotek,
og der blev anvendt international litteratur om emnet. Endelig blev der gennemført en række analyser af
såvel bruger- som medarbejderadfærd i Rigsarkivets egne læsesale. Disse studier og analyser var bærende
for i dstilli ger e i Rigsarkivets ’Redegørelse for sikri gsforhold i State s Arkivers læsesale’ fra april
.
De 14 konkrete tiltag var således i høj grad modelleret med inspiration herfra, ikke mindst fra The National
Archives i London.
Efterfølgende har Rigsarkivet taget initiativ til en fast sikringsgruppe på tværs af de nordiske
nationalarkiver. Her mødes ledere og sikringspersonale fra Finland, Island, Norge, Sverige og Danmark i en
toårig turnus og udveksler viden og tiltag på sikringsområdet. Rigsarkivet har således været vært for
todagesseminarer i hhv. 2015 og 2019. Rigsarkivet var i 2015 pennefører for en omfattende
benchmarkrapport om fysisk sikring i de nordiske nationalarkiver. Denne har siden har været grundlaget for
det fællesnordiske sikringsarbejde.
Yderligere kendskab til sikringsniveau i europæiske nationalarkiver kommer fra Rigsarkivets aktiviteter i
hhv. EAG (European Archives Group) under EU-Kommissionen og EBNA (European Board of National
Archivists). Disse to fora mødes halvårligt, idet møder følger EU-formandsskabet. Møderne giver lejlighed til
studiebesøg på læsesale og vurdering af sikringsniveau. Endvidere deltager Rigsarkivet aktivt i CERL
(Consortium of European Research Libraries), som holder årlige seminarer om sikkerhed. Dette er et højt
kvalificeret forum, som giver Rigsarkivet gode muligheder for at holde sig orienteret om forhold som
samlingssikring, tyvetækkelighed m.v.
Det er på denne baggrund, at Rigsarkivet vurderer, at Rigsarkivets sikring i dag ligger højt
men ikke højest
i forhold til andre europæiske nationalarkiver. Fx er sikringsniveauet i The National Archives i London
fortsat et pænt stykke over det danske niveau med bl.a. bemandet tv-overvågning og runderende
sikkerhedspersonale på læsesalen. Sikkerhedsniveauet ved The National Archives kan imidlertid kun delvist
bruges i Rigsarkivet. Dels har The National Archives kun én læsesal, mens Rigsarkivet har fire. Dels er der
flere brugere på læsesalen i London end på Rigsarkivets fire læsesale tilsammen
og antallet i Danmark er
faldende i takt med den øgede digitalisering. Det er Rigsarkivets vurdering, at sikringen i dag i Rigsarkivet
har et fornuftigt niveau. Det skal understreges, at det aldrig vil være muligt at sikre sig fuldt ud mod tyveri.
8. Rigsarkivets håndtering af Kodex VII om
centrale pligter for embedsmænd
Kulturministeriets spørgsmål:
Det er Kulturministeriets vurdering, at Rigsarkivets har ageret i modstrid med centrale pligter for
embedsmænd i Kodex VII, herunder pligt 6 om åbenhed om fejl:
14
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
-
-
-
Kulturministeriet skal bede Rigsarkivet om en generel vurdering af, hvor og i hvilket omfang sagens
forløb strider mod pligterne i Kodex VII. Rigsarkivet bedes i den forbindelse forholde sig til alle de 7
centrale pligter i Kodexet.
Kulturministeriet skal bede Rigsarkivet redegøre for, hvad Rigsarkivet har gjort for at forankre Kodex
VII i organisationen.
Kulturministeriet skal bede Rigsarkivet vurdere om, der er behov for yderligere tiltag for at forankre
Kodex VII i alle dele af Rigsarkivets organisation.
Rigsarkivets svar:
Rigsarkivet har forstået Kulturministeriets spørgsmål sådan, at der ønskes dels en vurdering af, om det
samlede sagsforløb omkring tyverisagen er i overensstemmelse med Kodex VII og dels en generel vurdering
af Rigsarkivet i forhold til Kodex VII.
8.1 Det samlede sagsforløb i forhold til Kodex VII
Rigsarkivet har gennemgået det samlede sagsforløb, sådan som det har kunnet dokumenteres i
journalsystemer, mailsystemer mv. Igen skal det understreges, at det er tale om et meget langt sagsforløb
og et omfattende materiale, hvor heller ikke alle beslutninger og handlinger er præcist dokumenteret.
Vurderingen af, hvorvidt Rigsarkivets håndtering af tyverisagen i bred forstand er i overensstemmelse med
Kodex VII, hviler således på den tilgængelige viden og dokumentation.
Det er Rigsarkivets vurdering, at der i det samlede sagsforløb er to forhold, der ikke er i overensstemmelse
med Kodex VII.
For det første er den daværende Rigsarkivars udtalelse af 21. februar 2014 faktuelt forkert og derfor ikke i
overensstemmelse med sandhedspligten i Kodex VII, idet sandhedspligten indebærer, at man ikke som
embedsmand må videregive urigtige oplysninger. Selvom den korrekte oplysning (at ikke alle stjålne
dokumenter var kommet retur til Rigsarkivet) forholdsvist kort tid efter blev videregivet, blev det ikke
samtidig klart oplyst og beklaget, at den tidligere udtalelse var forkert. Det skete heller ikke i andre
sammenhænge, hvor der efterfølgende er blevet kommunikeret om omfanget af manglende dokumenter.
For det a det er udsag et ”afpres i gslig e de forhold” i for i delse ed ko takte til Politiet jf. afs it
udtryk for usaglig forvaltning, da kravet om saglighed i forvaltningen gælder, også selvom der her ikke er
tale om en afgørelse i forvaltningsmæssig forstand, men om en orientering af politiet. Som sådan er
forholdet ikke i overensstemmelse med ordlyden i Kodex VII om, at embedsmænd skal holde sig inden for
de grundlæggende normer, der gælder for centraladministrationen.
Det er Rigsarkivets vurdering, at der ikke herudover er forhold i sagen, der er i strid med Kodex VII.
8.2 Generel vurdering af Rigsarkivet i forhold til Kodex VII
I september 2015 modtog Rigsarkivet et brev fra Kulturministeriets Departement, hvori Rigsarkivet bliver
bedt om at tage Kodex VII op i organisationen og sørge for, at de relevante ledere og medarbejdere sætter
sig ind heri. Kodex VII blev herefter sat på dagsordenen for direktionsmøde i Rigsarkivet den 15. september.
På forespørgsel fra Kulturministeriets Departement oplyste Rigsarkivet i marts 2018, at der ikke er taget
yderligere initiativer i forhold til at udbrede kendskabet til Kodeks VII i Rigsarkivet.
15
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
2101492_0016.png
For Rigsarkivet som for alle institutioner i centraladministrationen er det afgørende, at der er bevidsthed
om og klarhed over de forpligtelser, der følger med at være embedsmand. Rigsarkivet har det seneste års
tid igangsat flere initiativer, der handler om udvikling og professionalisering af Rigsarkivet og Rigsarkivets
kultur som offentlig forvaltningsmyndighed, ligesom en række nye initiativer er under planlægning. Disse
initiativer er ikke italesat som implementering, konsolidering eller løbende opfølgning på Kodex VII, men
sigter ikke desto mindre på at højne kvaliteten af Rigsarkivets ageren som offentlig forvaltningsmyndighed
og berører dermed flere af de elementer, der indgår i Kodex VII.
Ny strategi i Rigsarkivet
Rigsarkivet udarbejdede i foråret 2019 en ny strategi, hvis omdrejningspunkt er Rigsarkivets rolle som
offentlig forvaltningsmyndighed med fokus på betjening af borgere og samfundet i bred forstand, og som
er en del af en sammenhængende offentlig sektor.
Professionel myndighed
Når Rigsarkivet agerer som offentlig myndighed, skal der være styr på de forpligtelser, der følger af bl.a.
offentlighedslov og forvaltningslov. Rigsarkivet har som led heri styrket de juridiske kompetencer ved
oprettelse af en juridisk enhed, som skal bidrage til at sikre viden om god forvaltningsskik og korrekt
administration og i det hele taget stille ekspertise om forvaltningslov og offentlighedslov til rådighed for
organisationen.
I relation hertil er Rigsarkivet i gang med at få rammesat et projekt om gennemgang af alle Rigsarkivets
vejledninger, instrukser, retningslinjer mv. for at sikre, at disse samlet set er dækkende, at de har den
rigtige kvalitet
herunder at de er fagligt og administrativt korrekte
og at de er forankrede og kendte i
organisationen. Herudover skal der fastlægges en systematik for løbende vedligeholdelse og revision af
disse.
Ledelse- og medarbejderudvikling
Det er afgørende for Rigsarkivet, at ledelsesstrukturen er tydelig, og at der for alle er klarhed over, hvilket
ansvar og hvilke opgaver man har i de forskellige ledelseslag. Samtidig er det afgørende, at få skabt større
sammenhæng i ledelsen og mellem ledelsen og den øvrige organisation. Det er bl.a. en forudsætning for, at
der ageres i overensstemmelse med pligten til ansvar og ledelse i Kodex VII, men også for at der kan ske
den nødvendige udvikling af opgavevaretagelsen, og for at der kan være den nødvendige åbenhed om fejl
jf. de relevante pligter i Kodex VII. Der er i 2018 gennemført et ledelsesudviklingsforløb, som vil blive
videreført i 2020.
Herudover er der for Rigsarkivarens vedkommende desuden udarbejdet et personligt ledelsesgrundlag jf.
ledelseskommissionens anbefaling, som bl.a. adresserer behovet for åbenhed om fejl og problemer, men
også for behovet for faglighed og viljen til at udvikle og forny jf. de relevante pligter i Kodex VII.
Ledelsesgrundlaget er kommunikeret til hele organisationen.
Rigsarkivet er aktuelt i gang med at få etableret et fast introduktionsforløb for nyansatte. Heri vil bl.a. indgå
de forpligtelser, der følger som embedsmand herunder som beskrevet i Kodex VII. På samme måde vil
Rigsarkivets MUS koncept blive ændret i 2020, og der indføres som noget nyt et særskilt LUS koncept.
16
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Oversendelse af Rigsarkivets redegørelse af 30. oktober 2019 vedr. tyverisagen til Kulturudvalgets orientering
Rigsarkivet vil overveje om viden og ageren i overensstemmelse med Kodex VII med fordel kan indarbejdes
heri.
Samlet set er vurderingen, at de igangsatte initiativer vil bidrage til udvikling af Rigsarkivet og Rigsarkivets
kultur som professionel forvaltningsmyndighed. Rigsarkivet vil herudover i dialog med Kulturministeriets
departement vurdere behovet for yderligere initiativer herunder inddrage erfaringer fra andre af
Kulturministeriets institutioner og deres arbejde med forankring af og løbende arbejde med Kodex VII.
17