Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
2245801_0001.png
Aktstykke nr.
306
Folketinget 2019-20
306
Kulturministeriet.
København, den 15. september 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i for-
længelse frem til og med d. 31. oktober 2020 af de eksisterende kompensationsordninger i 2020 i
relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkost-
ninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets områ-
de:
• Udgifterne til udbetaling af kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til pro-
duktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervis-
ningsministeriets område afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte midler på § 21.11.69.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.).
• Udgifterne til udbetaling af kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til pro-
duktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervis-
ningsministeriets område afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte midler på § 20.89.01.
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
(Reservationsbev.),
som overføres til § 21.11.69. Kompensati-
onsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.)
efter opgørelse af træk på ordningen ultimo
2020.
• Udgifterne til administration af ordningen afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte mid-
ler på § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen (Driftsbev.).
• Ansøgerkredsen til kompensationsordningerne udvides med Det Ny Produktion ApS, der er et
produktionsselskab, knyttet til Det Ny Teater.
Såfremt én eller flere restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud på over 500 per-
soner, grænselukninger eller restriktioner som følge af udenrigsministeriets rejsevejledning) er gæl-
dende efter den 31. oktober 2020, vil ordningen blive forlænget dog senest frem til og med den 31.
december 2020. Finansudvalget vil blive orienteret herom via orienterende aktstykke.
b.
Som følge af COVID-19 blev der med akt. 170 af den 13. maj 2020 etableret en midlertidig kom-
pensationsordning til særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. der modtager årligt driftstilskud fra
Kulturministeriets og videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager tilskud fra § 20.89.03.30.
Driftslignende tilskud til videnspædagogiske aktivitetscentre med tilsagnsordning under Børne- og
AK001582
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 235: Aktstykke 306 fra Kulturministeriet om forlængelse af kompensationsordningen for særligt nødlidende kulturinstitutioner
2245801_0002.png
2
Undervisningsministeriet. Ordningen retter sig mod ellers veldrevne kulturinstitutioner mv., der er i
fare for at gå konkurs som følge af COVID-19.
Endvidere blev der etableret en midlertidig kompensationsordning for produktionsomkostninger til
kulturinstitutioner mv., der modtager årligt driftstilskud fra Kulturministeriets og videnspædagogiske
aktivitetscentre, som modtager driftslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet. Ord-
ningen retter sig mod kulturinstitutioner mv., der har udækkede produktionsomkostninger til publi-
kumsrettede aktiviteter, fx udstillinger og forestillinger, som følge af, at disse er aflyst eller udskudt
pga. COVID-19.
Ordningen er opført på § 21.11.69.40. Støtte til særligt nødlidende kulturinstitutioner og produkti-
onsomkostninger.
Ordningerne blev ved akt. 265 af den 29. juni 2020 forlænget til og med den 31. august 2020.
Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Konservative og Alternativet har
den 28. august 2020 indgået
Aftale om bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-,
idræts- og kulturliv.
Det følger af aftalen, at nødpuljens formål 1 og 3 forlænges til og med den 31.
oktober 2020, hvilket gælder følgende ordninger:
1) Kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner for at sikre, at ellers veldrevne kulturin-
stitutioner ikke går konkurs som følge af COVID-19.
2) Kompensation for produktionsomkostninger, som ikke kan kompenseres via kompensationsord-
ninger for faste omkostninger og løn.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 170 af den 14. maj 2020, at kulturinstitutionen skal have et ind-
tægtstab på minimum 100.000 kr. i perioden 9. marts 2020 til og med 8. juli 2020 og have udtømt
mulighederne for støtte i de generelle COVID-19-støtteordninger for at komme i betragtning. Begre-
bet "et indtægtstab" er sidenhen ændret til "forventede kompensationsberettigede omkostninger", jf.
BEK nr. 1138 af 03/07/2020, § 1, nr. 1. Forventede kompensationsberettigede omkostninger forhøjes
forholdsmæssigt fra 100.000 kr. til 135.000 kr., for ansøgninger der dækker den fulde forlængede pe-
riode fra 9. marts 2020 til og med den 31. oktober 2020. Ansøgere vil fortsat kunne vælge alene at
ansøge om kompensation for en af de hidtidige kompensationsperioder (9. marts-8. juli 2020 eller 9.
marts-31. august 2020).
Det bemærkes, at såfremt én af de nedenfor nævnte fire restriktioner fortsat gælder efter den 31.
oktober 2020, er aftalepartierne i aftalen om
Bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk er-
hvervs-, idræts- og kulturliv
enige om, at de relevante kompensationsordninger forlænges, dog senest
frem til og med den 31. december 2020:
Forbud mod at holde åbent
Forsamlingsforbud på over 500 personer
Grænselukninger
Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
I den sammenhæng vil kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner for at sikre, at ellers
veldrevne kulturinstitutioner ikke går konkurs som følge af COVID-19 samt kompensation for pro-
duktionsomkostninger, som ikke kan kompenseres via kompensationsordninger for faste omkostnin-
ger og løn, indgå. Ansøgningsfristen vil da blive forlænget tilsvarende. Finansudvalget vil blive ori-
enteret om forlængelse af ordningen ved orienterende aktstykke.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 235: Aktstykke 306 fra Kulturministeriet om forlængelse af kompensationsordningen for særligt nødlidende kulturinstitutioner
2245801_0003.png
3
Den indstillede udvidelse af ansøgerkredsen til ordningerne med Det Ny Produktion ApS (produk-
tionsselskab knyttet til Det Ny Teater) betyder, at Det Ny Teater har mulighed for at søge kompensa-
tion for produktionsomkostninger ved den forestilling, teatret vil opføre i efteråret 2020 i den forlæn-
gede kompensationsperiode. Libretto Teaterproduktion ApS, der er det produktionsselskab, tilknyttet
Det Ny Teater, som har produceret den produktion, som teatret havde planlagt til perioden marts-maj
2020, skal fortsat være omfattet af ordningen.
Administration og sagsbehandling
Det bemærkes, at der er fortaget enkelte justeringer vedr. krav og betingelser for at opnå kompen-
sation for ordningen vedr. produktionsomkostninger (nødpuljens formål 3). Forudsætningerne for at
opnå kompensation justeres, så kravene til de produktioner, hvortil der kan søges kompensation, ydes
til produktion af publikumsrettede aktiviteter, som er blevet aflyst, udskudt eller hvor betingelserne
for afvikling af sådanne forestillinger er væsentligt ændret. Herudover videreføres de samme forud-
sætninger og betingelser for udbetaling af kompensation, som blev etableret i akt. 170 af den 14. maj
2020, dog med undtagelse af forventede kompensationsberettigede omkostninger, som er justeret, jf.
ovenfor.
Forudsætningerne og betingelserne for udbetaling af kompensation under nødpuljens formål 1 vi-
dereføres som vedtaget i akt. 170 af den 14. maj 2020, dog med undtagelse af forventede kompensa-
tionsberettigede omkostninger, som er justeret, jf. ovenfor.
Sagsbehandling samt administration af ordningen håndteres på linje med akt. 265 af den 29. juni
2020. De nærmere ansøgningskriterier vil blive fastsat i en bekendtgørelse for hver ordning.
Der blev ved akt. 170 af den 14. maj 2020 givet hjemmel til at foretage den endelige afregning af
kompensationen i 2021, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2020 udbetalte beløb.
Dette skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og
ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende
kontrol. Denne hjemmel forventes tilsvarende anvendt ved forlængelsen til 31. oktober 2020 og ved
en evt. yderligere forlængelse af ordningen senest til og med 31. december 2020.
Der blev endvidere opnået tilslutning til, at der på finansloven for 2021 vil blive søgt hjemmel til at
afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning. Denne hjemmel forven-
tes tilsvarende anvendt ved forlængelsen til 31. oktober 2020 og ved en evt. yderligere forlængelse af
ordningen senest til og med 31. december 2020.
Baseret på erfaringer fra administration af de eksisterende kompensationsordninger for nødpuljens
formål 1 og 3 forventes det, at der er rum inden for de allerede afsatte bevillinger til at forlænge ord-
ningen. De administrative omkostninger, som følge af forlængelsen, er behæftet med usikkerhed. Der
kan derfor blive behov for yderligere bevilling til administration på §21.11.11. Slots- og Kultursty-
relsen.
Der blev ved akt. 170 af den 14. maj 2020 søgt om hjemmel til at foretage den endelige afregning
af kompensationen i 2021, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2020 udbetalte beløb.
Dette skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og
ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende
kontrol. Der vil på finansloven for 2021 blive søgt optaget hjemmel til at afholde udgifter og oppe-
bære indtægter som følge af den endelige afregning. Disse hjemler ønskes tilsvarende anvendt ved
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 235: Aktstykke 306 fra Kulturministeriet om forlængelse af kompensationsordningen for særligt nødlidende kulturinstitutioner
2245801_0004.png
4
nærværende forlængelse af ordningen til 31. oktober 2020, ligesom det var tilfældet ved seneste for-
længelse af ordningen tiltrådt ved akt. 253 af den 25. juni 2020.
Der blev ved akt. 170 af den 14. maj 2020 søgt om hjemmel til overførsel af bevilling mellem §
20.89.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. til hhv. § 21.11.69.40. Støtte til særligt nødlidende kul-
turinstitutioner og produktionsomkostninger og § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen og dermed
hjemmel til at fravige Budgetvejledningens pkt. 2.2.9. Denne hjemmel om overførselsadgang ønskes
tilsvarende anvendt ved nærværende forlængelse af ordningen til 31. oktober 2020, ligesom det var
tilfældet ved seneste forlængelse af ordningen tiltrådt ved akt. 253 af den 25. juni 2020.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne fortsætte sagsbehandling og udbeta-
ling af kompensation for den forlængede periode snarest muligt i indeværende finansår.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til forlængelse af de eksisterende kom-
pensationsordninger frem til og med d. 31. oktober 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nød-
lidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kultur-
ministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område, således at udbetaling af kompensation
afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte midler på § 20.89.01. Forsøgs- og udviklingsar-
bejde mv.
(Reservationsbev.)
samt § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.).
Kulturministeriet anmoder om, at ansøgerkredsen til kompensationsordningerne udvides med Det
Ny Produktion ApS, der er et produktionsselskab, knyttet til Det Ny Teater.
Endvidere anmoder Kulturministeriet om tilslutning til, at de allerede afsatte midler på §21.11.11.
Slots- og Kulturstyrelsen til administration af ordningen kan anvendes til de administrative omkost-
ninger, som er forbundet med forlængelse af ordningen.
Såfremt én eller flere restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud på over 500 per-
soner, grænselukninger eller restriktioner som følge af udenrigsministeriets rejsevejledning) er gæl-
dende efter den 31. oktober 2020, vil ordningen blive forlænget dog senest frem til og med den 31.
december 2020. Finansudvalget vil blive orienteret herom via orienterende aktstykke.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 15. september 2020
J
OY
M
OGENSEN
/ Sune Thvilum-Kannegaard
Til Finansudvalget.