Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2245800_0001.png
Aktstykke nr.
305
Folketinget 2019-20
305
Kulturministeriet.
København, den 15. september 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
forlængelse af den målrettede kompensationsordning for faste omkostninger, der er etableret som føl-
ge af COVID-19 til selvejende institutioner mv., hvor offentligt tilskud til drift udgør halvdelen eller
mere af institutionens ordinære driftsudgifter frem til og med d. 31. oktober 2020:
• Udgifterne til udbetaling af kompensation til institutioner, hvor offentligt tilskud til drift udgør
halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter afholdes inden for rammerne af de
allerede afsatte midler på § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden
bev.).
• Udgifterne til udbetaling af kompensation til institutioner, hvor offentligt tilskud til drift udgør
halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter. afholdes inden for rammerne af de
allerede afsatte midler på § 06.11.41 Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden
bev.).
• Udgifterne til administration af ordningen afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte mid-
ler på § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen (Driftsbev.).
Såfremt én eller flere restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud på over 500 per-
soner, grænselukninger eller restriktioner som følge af udenrigsministeriets rejsevejledning) er gæl-
dende efter den 31. oktober 2020, vil ordningen blive forlænget dog senest frem til og med den 31.
december 2020. Finansudvalget vil blive orienteret herom via orienterende aktstykke.
b.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 259 af den 24. juni 2020 at etablere en ny, målrettet kompensati-
onsordning for faste omkostninger for perioden 9. juli til og med den 31. august 2020. Ordningen er
opført på § 21.11.69.60. Støtte til faste omkostninger og løn, og omfatter fortsat institutioner (for-
eninger, selvejende institutioner og fonde m.v.), hvor offentligt tilskud til drift udgør halvdelen eller
mere af institutionens ordinære driftsudgifter. Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Konservative og Alternativet har den 28. august 2020 indgået
Aftale om bedre vilkår til
særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kulturliv.
Det følger af aftalen, at den målret-
tede kompensationsordning for faste omkostninger forlænges til og med den 31. oktober 2020 for in-
stitutioner, der er omfattet af en eller flere af følgende COVID-19-relaterede restriktioner:
AK001581
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 234: Aktstykke 305 fra Kulturministeriet om målrettet kompensationsordning for faste omkostninger til selvejende institutioner
2245800_0002.png
2
Forbud mod at holde åbent
Forsamlingsforbud på over 500 personer
Grænselukninger
Udenrigsministeriets rejsevejledning
Det bemærkes i aftalen, at såfremt én eller flere af de fire restriktioner fortsat er gældende efter den
31. oktober 2020 er aftalepartierne enige om, at kompensationsordningen forlænges frem til og med
den 31. december 2020. Ansøgningsfristen forlænges tilsvarende. Finansudvalget vil blive orienteret
om forlængelse af ordningen ved orienterende aktstykke.
Der vil i det tilfælde kunne opnås kompensation for den omsætningsnedgang, der dokumenterbart
er relateret til én eller flere af de fire COVID-19-relaterede restriktioner, som ordningen giver mulig-
hed for kompensation for. Det vil som udgangspunkt sige, at hvis én eller flere restriktioner ophæves,
vil det følge deraf, at der kan ske en begrænsning i adgangen til kompensation. Der kan dog gives
kompensation i op til en måned efter, at forbuddet mod at holde åbent er ophørt under samme betin-
gelser som for den gældende, målrettede ordning for faste omkostninger, dog maksimalt frem til og
med den 31. december 2020.
Samtidig følger det af aftalen, at en række krav samt betingelser for ordningen tiltrådt ved akt. 259
af 24. juni 2020 lempes med tilbagevirkende kraft, så de gælder fra den 9. juli 2020:
a)
Lempelse af adgangskrav om andel af omsætning fra udenlandske kunder mv.:
Kravet om, at
mindst halvdelen af institutionens omsætning i perioden juli-august 2019 kom fra udenlandske
kunder eller rejser til restriktionsramte destinationer, udgår.
a)
Øget adgang til kompensation for underleverandører til aflyste arrangementer:
Selve det aflyste
arrangements karakter, jf. definitionen af arrangementer tiltrådt ved akt. 178 af den 19. maj 2020,
bliver udslagsgivende for underleverandørens mulighed for at opnå kompensation i den forlæn-
gede ordning. Dermed vil det være muligt at opnå kompensation for institutioner, uanset at ar-
rangøren eksempelvis er en kommune.
a)
Øget adgang til kompensation for nedskrivninger for institutioner med forbud mod at holde
åbent:
Der indføres mulighed for, at natklubber, diskoteker og lignende kan få kompensation for
varer, hvor holdbarheden udløber i den forlængede kompensationsperiode (det vil sige fra den 9.
juli til og med den 31. oktober 2020). Det kan fx være beholdninger af uåbnede øl og sodavand.
a)
Adgang til kompensationsordning for faste omkostninger for leverandører til tvangslukkede virk-
somheder:
Der indføres mulighed for kompensation for faste omkostninger efter trappemodellen,
tiltrådt ved akt. 259 af den 24. juni 2020, til underleverandører til virksomheder og institutioner,
der er omfattet af forbud om at holde åbent, jf. Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse
1213 af 17. august 2020 eller senere beslægtede bekendtgørelser.
Der henvises til tekstanmærkningen vedrørende administrationsgrundlaget tiltrådt ved akt. 259 af
den 24. juni 2020.
Der anmodes på linje med akt. 259 af den 24. juni 2020 endvidere om, at der kan overføres admini-
strationsbidrag til de myndigheder, der administrerer ordningen via interne statslige overførsler, jf.
Budgetvejledningens pkt. 2.12.4. Administrationsudgifter.
Der er foretaget en justering af de administrerende myndigheder, jf. akt. 259 af den 24. juni 2020,
så Social- og Indenrigsministeriets institutioner udgår, da disse institutioner ikke er omfattet af oven-
nævnte restriktioner og ordningen derfor ikke længere er relevant for institutionerne. De administre-
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 234: Aktstykke 305 fra Kulturministeriet om målrettet kompensationsordning for faste omkostninger til selvejende institutioner
2245800_0003.png
3
rende myndigheder i perioden 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020 er på den baggrund
Udenrigsministeriet og Kulturministeriet. Vedkommende minister kan på den baggrund fastsætte
nærmere regler og træffe afgørelse om kompensation for faste omkostninger.
Kompensationsmodellen administreres således ikke af en enkelt minister. Den minister, der udbeta-
ler hovedparten af det offentlige statslige tilskud til institutionens ordinære driftsudgifter, har kompe-
tencen i forhold til den enkelte institution vedrørende kompensation. For institutioner, der ikke mod-
tager statsligt tilskud, fastlægges det ved bekendtgørelse, hvilken minister der har kompetencen i for-
hold til den enkelte institution vedrørende kompensation.
Institutioner med base i skattely i henhold til EU’s retningslinjer kan ikke modtage kompensation, i
det omfang det er muligt at afskære dem efter EU-retten og eventuelle andre internationale forpligtel-
ser, som Danmark eller EU har påtaget sig. Institutionerne kan ved ansøgning blive bedt om at afgive
tro- og love-erklæring på, at institutionen, der kompenseres, betaler den skat, som institutionen er
forpligtet til i henhold til internationale aftaler og nationale regler. Den administrerende myndighed
kan i forbindelse med kontrollen af institutioner med base i skattely vedrørende skatteforhold udbede
sig den fornødne dokumentation.
Baseret på erfaringer fra den eksisterende målrettede kompensationsordning for faste omkostninger
er det forventningen, at der er rum inden for de allerede afsatte bevillinger til at forlænge ordningen.
De administrative omkostninger, som følge af forlængelsen, er behæftet med usikkerhed, hvorfor der
kan blive behov for yderligere bevilling til administration på § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen.
Det bemærkes, at der ved akt. 179 af 20. maj 2020 blev givet hjemmel til, at der på § 06.11.41.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
og § 21.11.69. Kompensationsord-
ninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
kan optages merudgifter direkte på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter.
Der anmodes om hjemmel til at foretage den endelige afregning af kompensationen i 2021, hvilket
kan indebære op- eller nedregulering af det i 2020 udbetalte beløb. Dette skyldes, at modtagerne får
udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og ansøgningen er godkendt, mens
den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende kontrol. Der vil på finansloven for
2021 blive søgt hjemmel til at afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige af-
regning.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne fortsætte sagsbehandling og udbeta-
ling af kompensation.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til forlængelse af den målrettede kom-
pensationsordning for selvejende institutioner, hvor offentligt tilskud til drift udgør halvdelen eller
mere af institutionens ordinære driftsudgifter frem til og med d. 31. oktober, således at udbetaling af
kompensation afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte midler på § 06.11.41. Kompensati-
onsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.)
samt § 21.11.69. Kompensationsordninger som
følge af COVID-19
(Anden bev.).
Endvidere anmoder Kulturministeriet om tilslutning til, at de allerede afsatte midler på §21.11.11.
Slots- og Kulturstyrelsen til administration af ordningen kan anvendes til de administrative omkost-
ninger, som er forbundet med forlængelse af ordningen.
e.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 234: Aktstykke 305 fra Kulturministeriet om målrettet kompensationsordning for faste omkostninger til selvejende institutioner
2245800_0004.png
4
Såfremt én eller flere restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud på over 500 per-
soner, grænselukninger eller restriktioner som følge af udenrigsministeriets rejsevejledning) er gæl-
dende efter den 31. oktober 2020, vil ordningen blive forlænget dog senest frem til og med den 31.
december 2020. Finansudvalget vil blive orienteret herom via orienterende aktstykke.
Det bemærkes, at der ved akt. 179 af 20. maj 2020 blev givet hjemmel til, at der på § 06.11.41.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
og § 21.11.69. Kompensationsord-
ninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
kan optages merudgifter direkte på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter. Denne hjemmel forventes tilsvarende an-
vendt ved forlængelsen på § 21.11.69.60. Støtte til faste omkostninger og løn.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 15. september 2020
J
OY
M
OGENSEN
/ Sune Thvilum-Kannegaard
Til Finansudvalget.