Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2244044_0001.png
10. september 2020
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning og hjemmel til
forlængelse af beskikkelsesperiode)
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 248 af 16.
marts 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1548 af 18. december 2018, lov nr. 323 af
31. marts 2020 og § 1 i lov nr. 805 af 9. juni 2020, foretages følgende ændring:
1.
§ 39, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
39.
Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio- og tv-nævnet, der består af
11 medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger 9 medlemmer,
herunder formand og næstformand, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem, Den Danske Dommerforening udpeger 1
medlem. Danske Medier og Dansk Journalistforbund indstiller hver to kandidater,
der repræsenterer praktisk mediefaglighed, hvoraf ministeren udpeger et medlem
fra hver af de to indstillende parter.
Stk. 2.
De af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridiske
(herunder skal 1 medlem have særlig strafferetlig indsigt) og
økonomisk/administrative kompetencer, medieforskningskompetencer samt
praktisk mediefaglighed. Formanden skal være jurist.
Stk. 3.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen, og beskikkelsen kan forlænges
med en periode på op til 1 år. Forlængelse af beskikkelsesperioden kan kun finde
sted én gang.«.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
2.
I
§ 93, stk. 1, nr. 4
ændres »§ 39, stk. 4« til: »§ 39, stk. 6«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget tilsigter at ændre Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning
således, at nævnet har praktiske mediefaglige kompetencer repræsenteret, samt
udvide nævnet med et medlem. Derudover tilsigter lovforslaget at indføre en ny
udpegningsprocedure for så vidt angår to af de medlemmer, som repræsenterer den
praktiske mediefaglighed, således at ministeren udpeger to medlemmer til nævnet
på baggrund af indstilling fra Danske Medier og Dansk Journalistforbund.
Lovforslaget tilsigter endvidere at indføre en mulighed for forlængelse af det til
enhver tid siddende Radio- og tv-nævns beskikkelsesperiode.
Formålet med ændringen af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning samt
udvidelsen af nævnet med et medlem er at sikre, at nævnet har den nødvendige
indsigt i og viden om medieproduktion. Formålet med indførelsen af en ny
udpegningsprocedure er at sikre, at de udpegede medlemmer med praktisk
mediefaglige
kompetencer
repræsenterer
den
nødvendige
viden
om
medieproduktion, både vedrørende radio, tv og nye medier. Formålet med
indførelsen af mulighed for forlængelse af beskikkelsesperioden er at give
kulturministeren mulighed for at forlænge beskikkelsesperioden for det til enhver
tid siddende nævn eller enkelte medlemmer af nævnet, eksempelvis i tilfælde af, at
det viser sig umuligt at beskikke et nyt nævn inden udløbet af beskikkelsesperioden.
2. Baggrund
Radio- og tv-nævnet åbnede for et udbud af en ny digital public service-radiokanal
med fokus på kultur den 26. juli 2019. Udbuddet affødte en diskussion af Radio- og
tv-nævnets kompetencesammensætning, herunder om nævnet havde tilstrækkelige
kompetencer repræsenteret med praktisk indsigt i medieproduktion.
3. Ændring af nævnets kompetencesammensætning og indførelse af mulighed for
forlængelse af beskikkelsesperiode
3.1. Gældende ret
3.1.1. Radio- og tv-nævnets sammensætning og beskikkelsesperiode
Det følger af § 39, stk. 1, i lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed (”radio-
og
fjernsynsloven”),
jf. lovbekendtgørelse nr. 248 af 16. marts 2020, at
kulturministeren nedsætter Radio- og tv-nævnet, som består af ti medlemmer, der
beskikkes af ministeren. De otte af medlemmerne, herunder formand og
næstformand, udpeges af kulturministeren, mens ét medlem udpeges af
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer, og ét medlem udpeges
af Den Danske Dommerforening.
Det følger af bestemmelsens 3. pkt., at de af ministeren udpegede medlemmer
tilsammen skal repræsentere juridisk, økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig
og mediemæssig/kulturel sagkundskab, herunder at ét medlem skal have særlig
strafferetlig indsigt.
Det følger af radio- og fjernsynsloven § 39, stk. 2, at det medlem, som er udpeget af
Den Danske Dommerforening og det medlem med særlig strafferetlig indsigt
udpeget af ministeren, alene deltager ved behandlingen af sager, hvor der vil
kunne træffes afgørelse efter regler, der forbyder tilskyndelse til had på grund af
race, køn, religion, nationalitet og fremme af terrorisme. Ved behandlingen af
sager herom indtræder det medlem, der er udpeget af Den Danske
Dommerforening, som formand, mens den af ministeren udpegede formand
fungerer som næstformand.
Det følger radio- og fjernsynsloven § 39, stk. 1, 5. pkt. at Radio- og tv-nævnet
nedsættes for en periode på 4 år ad gangen.
Det nuværende Radio- og tv-nævns beskikkelsesperiode udløber den 31. december
2020.
3.1.2. Radio- og tv-nævnets opgaver
Radio- og tv-nævnet varetager i medfør af radio- og fjernsynsloven §§ 40-44b en
række opgaver på radio- og tv-området.
Radio- og tv-nævnet afgiver udtalelser om radio- og tv-foretagenders opfyldelse af
deres public service kontrakter og tilladelser til at drive public service-
programvirksomhed.
Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til distribution af danske og
udenlandske lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede, digitale tv-
sendenet og fører tilsyn med virksomheden.
Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til landsdækkende og lokal
radiovirksomhed og til ikkekommerciel tv-virksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder og fører tilsyn med programvirksomheden.
Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, som udøver programvirksomhed ved
hjælp af satellit, fællesantenneanlæg, jordbaserede digitale tv-sendemuligheder
(bortset fra ikkekommerciel tv-virksomhed i MUX 1), kortbølgesendemuligheder
eller øvrige elektroniske kommunikationsnet, og medietjenesteudbydere, der
udbyder on demand audiovisuel programvirksomhed. Nævnet fører desuden tilsyn
med programvirksomheden.
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Radio- og tv-nævnet bevilger driftstilskud til ikke-kommercielle, lokale
radiostationer og til ikke-kommercielle tv-stationer i MUX 1.
Radio- og tv-nævnet registrerer og fører tilsyn med udbydere af
videodelingsplatformstjenester. Derudover træffer Radio- og tv-nævnet afgørelser
om videodelingsplatformstjenesters foranstaltninger vedrørende beskyttelse af
mindreårige og offentligheden mod indhold, der tilskynder til vold eller had eller til
at begå terrorhandlinger eller mod indhold med børnepornografi, racisme eller
fremmedhad.
Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om identifikation, placering og omfang af
reklamer, samt i sager om sponsorering og produktplacering m.v.
Desuden rådgiver Radio- og tv-nævnet kulturministeren i radio- og tv-spørgsmål.
3.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
3.2.1. Ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning
Radio- og tv-nævnet varetager, som nævnt i afsnit 3.1.2., en række forskelligartede
opgaver på radio- og tv-området. Dette forudsætter, at nævnet besidder
kompetencer inden for flere områder, hvilket er afspejlet i sammensætningen af
nævnet, der efter gældende ret består af både juridisk, økonomisk/administrativ,
erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Særligt henset til bredden i Radio- og tv-nævnets opgaveportefølje, har
Kulturministeriet overvejet behovet for at styrke nævnets kompetencer i forhold til
den praktiske medieerfaring. Kulturministeriet vurderer, at nævnets varetagelse
af opgaveporteføljen kræver, at der i nævnet er repræsenter mindst tre medlemmer
med praktisk erfaring med medieproduktion, både for så vidt angår radio, tv og
nye medier. Kulturministeriet finder på den baggrund, at nævnet skal udvides med
et medlem. Ved udpegningen af to af medlemmerne med praktisk mediefaglighed
har Kulturministeriet overvejet en ny udpegningsprocedure, hvor Danske Medier
og Dansk Journalistforbund hver indstiller to kandidater, hvoraf kulturministeren
udpeger ét medlem fra hver af de to indstillende parter.
Ved indførelsen af et kompetencekrav om praktisk mediefaglighed finder
Kulturministeriet, at der ikke er behov for et krav om erhvervsmæssig
sagkundskab, idet de medlemmer, som repræsenterer kompetencen vedr. fx
praktisk mediefaglighed, også har en relevant erhvervsmæssig indsigt i forhold til
medieverdenen. Derudover er det Kulturministeriets vurdering, at de kulturelle
kompetencer, der efter gældende ret indgår i nævnet, med fordel kan erstattes af
en bredere repræsentation af de øvrige tilbageværende og nye kompetencer. Det er
Kulturministeriets vurdering, at der ved udpegning af mediefaglige og
medieforskningskompetencer også vil være en vis repræsentation af kulturelle
kompetencer. Omvendt er det Kulturministeriets vurdering, at nævnets
opgaveportefølje ikke tilsiger et behov for egentlige kunstneriske kompetencer.
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Det foreslås derfor, at radio- og fjernsynslovens § 39, stk. 1, om udpegningen af
medlemmer til Radio- og tv-nævnet ændres således, at nævnet består af 11
medlemmer, hvoraf ministeren udpeger 9, samt at de af ministeren udpegede
medlemmer skal repræsentere juridiske (herunder skal 1 medlem have særlig
strafferetlig indsigt) og økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed.
Derudover foreslås der en ny udpegningsprocedure for to af de medlemmer, der
skal repræsentere den praktiske mediefaglighed, hvor Danske Medier og Dansk
Journalistforbund hver indstiller to kandidater, hvoraf kulturministeren udpeger
ét medlem fra hver af de to indstillende parter.
Radio- og tv-nævnet har, som nævnt i afsnit 3.1.2., en bred opgaveportefølje i
relation til det danske medielandskab, hvorfor det forudsættes, at der ved
udpegningen af medlemmer med praktisk erfaring med medieproduktion i særlig
grad skal iagttages et habilitetshensyn. Dette hensyn kan fx iagttages ved udpege
medlemmer fra de nordiske lande. Det forudsættes endvidere, at medlemmer med
praktisk mediefaglighed tilsammen skal repræsentere viden inden for henholdsvis
radio, tv og nye medier.
3.2.2. Indførelse af mulighed for forlængelse af beskikkelsesperiode
Som reglerne er i dag, kan Radio- og tv-nævnets beskikkelsesperiode ikke
forlænges. Det betyder, at kulturministeren ikke har hjemmel til at forlænge
Radio- og tv-nævnets beskikkelsesperiode i tilfælde af, at der ikke kan nedsættes et
nyt nævn ved beskikkelsesperiodens udløb.
Kulturministeriet har overvejet, om beskikkelsesperioden bør kunne forlænges. En
for hyppig og langvarig forlængelse kan imidlertid medføre, at nævnet fastlåses i
sin praksis og arbejdsformer.
Det foreslås derfor, at der tilføjes hjemmel til, at Radio- og tv-nævnets
beskikkelsesperiode kan forlænges med en periode på op til 1 år, og at forlængelsen
kun kan finde sted én gang.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke have økonomiske og administrative konsekvenser for staten
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommuner eller regioner.
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
2244044_0006.png
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:
10. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsek
venser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
JA
NEJ
6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
2244044_0007.png
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Radio- og fjernsynsloven
Til nr. 1
Det foreslås, at radio- og fjernsynslovens § 39, stk. 1, ophæves, og at der i stedet
indsættes et nyt stk. 1-3. Som konsekvens heraf, bliver det nuværende stk. 2-4 til
stk. 4-6.
Til stk. 1 og stk. 2
Det foreslås, at Radio- og tv-nævnet fremover består af 11 medlemmer, hvoraf
ministeren udpeger 9, samt at udpegningen af Radio- og tv-nævnet ændres således,
at de af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridiske (herunder at
1 medlem skal have særlig strafferetlig indsigt) og økonomisk/administrative
kompetencer, medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed.
Derudover foreslås en ny udpegningsprocedure for to af de medlemmer, der skal
repræsentere den praktiske mediefaglighed, hvor Danske Medier og Dansk
Journalistforbund hver indstiller to kandidater, hvoraf kulturministeren udpeger
ét medlem fra hver af de to indstillende parter.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.1.
Til stk. 3
Det foreslås, at der tilføjes hjemmel til, at Radio- og tv-nævnets
beskikkelsesperiode kan forlænges med en periode på op til et år, og at
forlængelsen kun kan finde sted én gang.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at radio- og fjernsynslovens §
39, stk. 4, med denne lovs § 1, nr. 1, bliver § 39, stk. 6.
Til § 2
7
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
8
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
2244044_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 248 af 16. marts 2020,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1548 af 18.
december 2018, lov nr. 323 af 31. marts 2020 og
§ 1 i lov nr. 805 af 9. juni 2020, foretages
følgende ændring:
1.
§ 39, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
39.
Kulturministeren nedsætter et nævn,
Radio- og tv-nævnet, der består af 11
medlemmer, som beskikkes af ministeren.
Ministeren udpeger 9 medlemmer, herunder
formand og næstformand, Samarbejdsforum for
Danske Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1
medlem, Den Danske Dommerforening udpeger
1 medlem. Danske Medier og Dansk
Journalistforbund indstiller hver to kandidater,
der repræsenterer praktisk mediefaglighed,
hvoraf ministeren et medlem fra hver af de to
indstillende parter.
Stk. 2.
De af ministeren udpegede
medlemmer skal repræsentere juridiske
(herunder skal 1 medlem have særlig
strafferetlig indsigt) og
økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk
mediefaglighed. Formanden skal være jurist.
Stk. 3.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen,
og beskikkelsen kan forlænges med en periode
på op til 1 år. Forlængelse af
beskikkelsesperioden kan kun finde sted én
gang.«.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
§ 39.
Kulturministeren nedsætter et nævn,
Radio- og tv-nævnet, der består af 10 medlemmer,
som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger 8
medlemmer, herunder formand og næstformand,
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem, og Den
Danske Dommerforening udpeger 1 medlem. De af
ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere
juridisk sagkundskab, herunder skal 1 medlem
have særlig strafferetlig indsigt, og
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formanden
skal være jurist. Nævnet nedsættes for 4 år ad
gangen.
Stk. 2.
Det medlem, der er udpeget af Den
Danske Dommerforening, og det medlem med
særlig strafferetlig indsigt, der er udpeget af
kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde
ved behandlingen af sager, hvor der vil kunne
træffes afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1,
eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør
af § 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: LOVUDKAST: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
2244044_0010.png
fungerer det medlem, der er udpeget af Den Danske
Dommerforening, som nævnets formand, og den af
ministeren udpegede formand fungerer som
næstformand.
Stk. 3.
Ministeren kan efter indhentet udtalelse
fra nævnet fastsætte en forretningsorden for dette.
Det kan i forretningsordenen fastsættes, at nævnet
kan oprette underudvalg, som kan træffe endelig
afgørelse i sager på vegne af nævnet.
Stk. 4.
Radio- og tv-foretagender og øvrige
medietjenesteudbydere, der er omfattet af Radio- og
tv-nævnets virksomhed, er forpligtet til at meddele
nævnet de oplysninger, udlevere de dokumenter
m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges
af nævnet. Nævnet kan fastsætte en frist for
afgivelsen af sådanne oplysninger m.v.
§ 93.
Med bøde straffes den, der
1) udøver programvirksomhed i strid med § 1,
2) distribuerer lyd- eller billedprogrammer i strid
med § 3,
3) overtræder § 6, stk. 1,
4) tilsidesætter anmodninger fremsat af Radio- og
tv-nævnet i medfør af § 39, stk. 4,
5) tilsidesætter en afgørelse i henhold til § 44,
6) undlader at lade sig registrere i
overensstemmelse med § 47, stk. 1 og 2,
7) tilsidesætter en afgørelse om indstilling af
programvirksomheden efter § 42, nr. 5, § 42 a,
stk. 2, eller § 50, stk. 2 eller 3,
8) i gentagne eller grovere tilfælde overtræder § 70,
stk. 1, 1. pkt., eller forskrifter udstedt i medfør
af § 70, stk. 1, 2. pkt.,
9) overtræder § 85 a, stk. 1,
10) overtræder § 87 eller pålæg udstedt i medfør af
denne bestemmelse,
11) overtræder § 90, stk. 2,
12) undlader at give adgang til korte uddrag i
henhold til § 90, stk. 3, eller
13) overtræder § 90, stk. 4.
Stk. 2-3.
(Udeladt)
2.
I
§ 93, stk. 1, nr. 4
ændres »§ 39, stk. 4« til: »§
39, stk. 6«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
10