Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2221971_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-
ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven)
(Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-
telse mv.)
§1
I eliteidrætsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1155 af 25. september 2013 foretages følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Team Danmark er en offentlig selvejende institution, der har til formål at udvikle dansk eliteidræt
på en social og samfundsmæssig forsvarlig måde.«
2. I
§ 1
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Team Danmark er forpligtet til at føre tilsyn med, at de regler og retningslinjer, der gælder
for Team Danmark, og som Team Danmark fastsætter, bliver overholdt, og at arbejdet i de special-
forbund og lignende partnere, som Team Danmark samarbejder med, foregår i overensstemmelse
med Team Danmarks etiske og sociale grundlag.«
3. I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Team Danmark etablerer en uafhængig funktion med en særligt udpeget person, som atle-
ter, trænere og andre kan henvende sig til, hvis de oplever uacceptabel adfærd i de elitetræningsmil-
jøer, som Team Danmark samarbejder med. Den uafhængige funktion refererer direkte til Team
Danmarks bestyrelse.«
4.
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 med-
lemmer udpeges af kulturministeren, og 4 medlemmer udpeges af Danmarks Idrætsforbund heraf 1
medlem efter indstilling fra Danmarks Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité med særlig
indsigt i eliteatleters forhold. Medlemmer af Team Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være an-
sat i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller være med-
lem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.«
5. I
§ 2
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Bestyrelsen skal tilsammen repræsentere en bred indsigt i idrættens verden og andre rele-
vante områder. Af bestyrelsens 8 medlemmer skal mindst 2 være henholdsvis nuværende eller tidli-
gere eliteidrætsudøvere og/eller eliteidrætstrænere eller på anden måde have særlig indsigt i eliteat-
leters forhold.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
6. Overalt i eliteidrætsloven ændres »Danmarks Idræts-Forbund« til: »Danmarks Idrætsforbund«.
§2
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0002.png
I lov om fremme af integritet i idrætten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober 2015 foretages føl-
gende ændringer:
1.
§ 4, stk. 1, 4. pkt.,
affattes således:
»Medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være medlem af bestyrelserne
eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller speci-
alforbund under Danmarks Idrætsforbund.«
§3
I lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, jf. lov nr. 1532 af 19. december 2017 foretages føl-
gende ændringer:
1.
§ 12, stk. 4,
affattes således:
»Medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse må ikke samtidig være medlem af bestyrelserne
eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund.«
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§5
Beskikkelsesperioden for de nuværende medlemmer i Team Danmarks bestyrelse forlænges, således at
deres indeværende beskikkelsesperiode, som udløber henholdsvis 31. maj 2022 eller 31. maj 2024, i ste-
det for udløber henholdsvis 31. december 2022 eller 31. december 2024. I det tilfælde hvor et af de nu-
værende bestyrelsesmedlemmer udelukkende har siddet i én periode, ændrer forlængelsen ikke på, at
de vil kunne genbeskikkes efter regler i § 2, stk. 2 for endnu en periode, jf. LBK 1155 af 25. september
2013.
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Rapporten ”Undersøgelse af forholdene for elitesvømmere i Dansk Svømmeunion” blev offentliggjort
den 7. februar 2020. Undersøgelsen blev udført af Kammeradvokaten for Team Danmark og Danmarks
Idrætsforbund efter samråd med Kulturministeriet.
Baggrunden for undersøgelsen var, at Danmarks Radio i foråret 2019 afdækkede en række kritisable
forhold for elitesvømmere under Dansk Svømmeunion i tv-dokumentaren ”Svømmestjerner – under
overfladen”, som blev vist på DR1 den 22. april 2019.
Formålet med undersøgelsen var at belyse de historiske og faktiske forhold og kulturen i elitemiljøet
under Dansk Svømmeunion. Hovedpunkterne i undersøgelsen var at afdække og redegøre for trænings-
miljøet og konsekvenserne heraf for elitesvømmerne i perioden fra 2001 og frem. Derudover havde un-
dersøgelsen til formål at afdække, om de forhold, der indgik i undersøgelsen, kunne tilskrives konkrete
ledelsesmæssige svigt eller systemiske svagheder herunder også Team Danmarks og Dansk Svømme-
unions tilsyn med forholdene. Endvidere skulle undersøgelsen afdække de organisatoriske rammer i
Dansk Svømmeunion, og hvorvidt rammerne reelt gav og giver elitesvømmerne mulighed for at stå
frem. Endelig skulle undersøgelsen afdække, om Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund i perio-
den fra 2001 og frem har levet op til deres ansvar.
Kammeradvokatens undersøgelse viser, at der i perioden 2003-2013 var en række forhold, som var i
strid med de retningslinjer og etisk kodeks, som Dansk Svømmeunion via samarbejdsaftaler med Team
Danmark har forpligtet sig til at overholde.
Undersøgelsen peger på, at der er sket betydelige svigt i Dansk Svømmeunion, og at der er sket svigt i
Team Danmark.
Kulturministeren ser derfor et behov for at ændre på reglerne vedr. Team Danmarks virksomhed og be-
styrelsens sammensætning for at understrege Team Danmarks tilsynsforpligtelse, styrke atleternes
stemme og minimere potentielle interessekonflikter/inhabilitet i Team Danmarks bestyrelse.
Formålet med lovforslaget er overordnet at sikre det bedst mulige grundlag for trygge rammer for elite-
idrætsudøverne med fokus på deres trivsel, Team Danmarks tilsynsforpligtelse og Team Danmarks be-
styrelsessammensætning. Med lovforslaget foretages der endvidere nogle ændringer for øvrige selv-
ejende idrætsorganisationer for at skabe mest mulig parallelitet samt nogle mindre redaktionelle æn-
dringer.
1.1. Lovforslaget formål og baggrund
Eliteidrætsloven har til formål at sikre en social og samfundsmæssig forsvarlig udvikling af dansk elite-
idræt og styrke danske eliteidræt internationalt. Denne opgave varetages af den selvejende institution
Team Danmark, hvilket betyder, at Team Danmark blandt andet har til opgave at varetage den over-
ordnende planlægning vedrørende eliteidrætten, formidle trænings- og instruktionsmuligheder samt
idrætsforskningens resultater og at yde støtte til eliteatleter, herunder både ekspertbistand og økono-
misk støtte og etablering af uddannelsesmæssige, arbejdsmarkedsmæssige og sociale støtteforanstalt-
ninger.
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0004.png
Team Danmark indgår samarbejdsaftaler med idrættens specialforbund. Team Danmark samarbejder
p.t. med 25 ud af i alt 62 specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. De specialforbund, som Team
Danmark vurderer er støtteberettiget, indgår Team Danmark en et- til fireårig samarbejdsaftale med.
Samarbejdsaftalen indeholder en nærmere beskrivelse af de strategier, indsatser og mål, specialforbun-
det vil gennemføre i den pågældende periode. I forbindelsen med den støtte specialforbundene modtager
fra Team Danmark, forpligter specialforbundene sig også til, at deres arbejde foregår i overensstem-
melse med Team Danmarks etiske og sociale grundlag, jf. Team Danmarks og specialforbundets samar-
bejdsaftale.
Hovedkonklusionerne i Kammeradvokatens rapport viser, at der var en række forhold i svømmetræ-
ningsmiljøet i den pågældende periode, som var i strid med blandt andet Etisk kodeks for dansk kon-
kurrenceidræt. Undersøgelsen konkluderer endvidere, at disse forhold skyldes betydelige ledelsesmæs-
sige svigt i Dansk Svømmeunion, og ledelsesmæssige svigt i Team Danmark.
Formålet med lovforslaget er derfor at sikre grundlaget for trygge rammer for eliteidrætsudøverne med
fokus på deres trivsel. Derfor foreslås det overordnet at tydeliggøre Team Danmarks tilsynsforpligtelse,
at der etableres en uafhængig trivselsansvarlig, der er tæt på atleterne, og som er ansvarlig over for
Team Danmarks bestyrelse samt at ændre på reglerne for sammensætningen af Team Danmarks besty-
relse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1 Team Danmarks tilsyn og atleternes trivsel
Team Danmarks formål er at udvikle danske eliteidræt på en socialt og samfundsmæssigt forsvarlig
måde. Team Danmark skal i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund og specialforbund herunder og
andre relevante samarbejdspartnere iværksætte, koordinere og effektivisere fælles foranstaltninger for
eliteidrætten i Danmark på en lang række punkter, jf. § 1, stk. 1 nr. 1-12.
Det er Team Danmarks bestyrelse, der træffer afgørelse om fordelingen af Team Danmarks midler.
Team Danmarks afgørelser om støttetildeling kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelserne i eliteidrætsloven suppleres af driftstilskudsloven (L nr. 1531 af 21/12/2010). Af reg-
lerne fremgår det blandt andet, at bestyrelsen for en selvejende institution som Team Danmark er an-
svarlig for institutionens samlede virksomhed, herunder at de opfylder betingelserne for driftstilskud-
det. Endvidere fremgår det, at bestyrelsen er ansvarlig for, at institutionens formål varetages i overens-
stemmelse med gældende lovgivning og for forvaltningen af de offentlige tilskud.
Team Danmark skal blandt andet sikre en etisk forsvarlig udvikling af eliteidrætten. Af eliteidrætslo-
vens forarbejder fremgår det, at Team Danmark skal udarbejde et etisk kodeks for dansk eliteidræt,
som formulerer de grundlæggende værdier for dansk eliteidræt og de rettigheder og forpligtelser, der
skal være forbundet med at være en del af danske eliteidræt. Kodekset beskriver retningslinjer og nor-
mer inden for det sociale og etiske felt og fungerer som indgang til dialog med specialforbund, trænere
og aktive for derved at skærpe bevidstheden omkring eliteidrætten i et større perspektiv. Det er Team
Danmarks bestyrelses opgave at indarbejde kodekset i Team Danmarks virke bl.a. i forbindelse med
tildeling af støtte og udvikling af helhedsplaner.
Team Danmark skal også iværksætte trænings- og instruktionsmuligheder for eliteidrætsudøverne,
som indebærer, at de aktive udøvere kvantitativt kan opnå de ønskede træningsmængder under gode og
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0005.png
tidssvarende forhold, men også at træningen foregår kvalificeret under de bedst mulige fysiske og psy-
kiske rammer. Heraf følger blandt andet, at det skal sikres, at den faglige kompetence hos landstræ-
nerne matcher internationale og etiske krav, og at landtrænerne besidder menneskelige kompetencer,
som gør dem i stand til at efterleve de idrætspolitiske målsætninger med eliteidrætsarbejdet.
Team Danmark skal yde rådgivning og økonomisk støtte til specialforbundene under Danmarks Idræts-
forbund. Det er en forudsætning for at modtage rådgivning og økonomisk støtte, at specialforbundene
lever op til Team Danmarks etiske og sociale grundlag for dansk eliteidræt. Tilsvarende kan Team Dan-
mark yde støtte til ansættelse af landstrænere og sportschefer, hvor Team Danmark i den forbindelse
aktivt skal medvirke til at sikre, at såvel landstrænere som sportschefer har de nødvendige kvalifikatio-
ner, og at de forpligtes til at leve op til Team Danmarks til en hver tid gældende etiske og sociale grund-
lag for danske eliteidræt.
2.1.2. Team Danmarks bestyrelse
Den gældende bestemmelse i § 2 i lov om eliteidræt fastslår, at Team Danmark ledes af en bestyrelse på
8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. Heraf udpeger kulturministeren 4 medlemmer og
Danmarks Idrætsforbund udpeger ligeledes 4 medlemmer.
Det fremgår af lovens forarbejder og Team Danmarks vedtægter, at bestyrelsen tilsammen skal repræ-
sentere en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante områder (kommunalpolitik, kulturpolitik,
forskning, erhvervsliv m.v.). Det fremgår endvidere, at af bestyrelsens 8 medlemmer skal mindst 2
være henholdsvis nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere og/eller eliteidrætstrænere.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1 Tilsyn
Det er ikke i eliteidrætsloven nærmere reguleret, hvordan Team Danmark fører tilsyn med de midler,
de udbetaler og de samarbejdsaftaler, de indgår med specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Det ligger derimod implicit i forpligtelsen, at Team Danmark udarbejder et etisk og socialt grundlag, og
at bestyrelsen har ansvaret for at indarbejde det i Team Danmarks virke. Ligeledes er det en forudsæt-
ning i de underliggende samarbejdsaftaler, som Team Danmark indgår med specialforbundene, at spe-
cialforbundene i deres elitearbejde overholder Team Danmarks retningslinjer for god adfærd i dansk
konkurrenceidræt og Team Danmarks etiske og sociale grundlag for eliteidræt.
En samarbejdsaftale mellem Team Danmark og et specialforbund etablerer en række forpligtelser for
specialforbundet som vilkår for støtten. Hvis et specialforbund ikke efterlever vilkårene i samarbejdsaf-
talen, kan Team Danmark i henhold til aftalen ophæve samarbejdsaftalen og/eller støttebevillingen.
Når bevillingen til specialforbundet hviler på et aftalegrundlag, vil Team Danmark også have pligt til
at kontrollere, at midlerne anvendes i overensstemmelse med aftalen. Disse forpligtelser følger af prin-
cipper om forsvarlig økonomisk forvaltning.
Det foreslås derfor at gøre Team Danmarks tilsynsforpligtelse mere tydelig ved at fremhæve dette di-
rekte i lovens bestemmelser.
2.2.2. Trivsel
Kammeradvokatens undersøgelse peger på, at atleternes mulighed for at stå frem ved oplevelse af uac-
ceptabel adfærd er vanskelig. Historisk har svømmerne ikke oplevet, at de har haft reel mulighed for at
stå frem, og det har været uklart, hvem de i givet fald skulle gå til. Det har blandt andet skyldtes en
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0006.png
uacceptabel normalisering af usunde træningsmiljøer, tilbageholdenhed i forhold til at gå til aktivre-
præsentanter, som samtidig kan være en sportslig konkurrent, eller gå til personer i Team Danmark
eller i specialforbund, som samtidig kan have direkte indflydelse på atletens sportslige privilegier.
Undersøgelsen peger på, at selvom der opleves langt færre forhold at indberette i dag, så udtrykker
mange svømmere fortsat en generel manglende viden om, hvem de kan henvende sig til ved oplevelse af
uacceptabel adfærd eller lignende.
For at give atleterne i alle Team Danmark støttede idrætter så trygge rammer som muligt, er det nød-
vendigt at gøre det helt tydeligt, hvor atleterne og andre kan henvende sig, hvis man oplever uaccepta-
bel adfærd i forbindelse med eliteidræt. Derfor foreslås det, at Team Danmark forpligtes til at oprette
en uafhængig funktion – en særligt udpeget person – som atleter eller andre kan henvende sig til med
en indberetning om uacceptabel adfærd eller lignende. Den særligt udpegede person skal have til op-
gave at synliggøre de eksisterende strukturer/ordninger og vejlede og bidrage til, at der foregår diskus-
sioner om, hvad der er sunde træningsmiljøer og acceptabel træneradfærd. Den særligt udpegede per-
son har oplysningspligt over for bestyrelsen. Den særligt udpegede person skal referere direkte til Team
Danmarks bestyrelse. Der er ikke tale om, at der skal etableres en ny administrativ instans, som har en
selvstændig rolle i det organisatoriske system (whistleblowerordning). Funktionen er inspireret af den
ordning, som flere fakulteter på Københavns Universitet har oprettet i sager om god videnskabelig
praksis og videnskabelig uredelighed i kølvandet på en konkret sag, som Udvalgene vedrørende Viden-
skabelig Uredelighed i 2012 traf afgørelse om.
Team Danmark skal i sine vedtægter beskrive den uafhængige funktion med en særligt udpeget person
nærmere og efter dialog med atleternes repræsentanter og inddragelse af Datatilsynet.
2.2.3. Bestyrelsessammensætning
Den konkrete sag om forholdene for danske elitesvømmere har vist, at der er behov for at styrke atleter-
nes repræsentation i Team Danmarks bestyrelse. Ligeledes er det relevant at afgrænse, hvem der ikke
kan sidde i Team Danmarks bestyrelse for at sikre en højere grad af uafhængighed for medlemmerne af
Team Danmarks bestyrelse, herunder begrænse generelle interessekonflikter/inhabilitet. Konkret inha-
bilitet skal fortsat håndteres via offentlighedslovens og forvaltningslovens regler herom. Der findes alle-
rede regler om dette for så vidt angår Anti Doping Danmarks bestyrelse i lov om fremme af integritet i
idrætten (LBK nr. 1168 af 7/10-2015) og Sport Event Denmarks bestyrelse i udlodningsloven (L nr.
1532 af 19/12-2017).
For at styrke atletrepræsentationen i bestyrelsen foreslås det, at af de 4 medlemmer Danmarks Idræts-
forbund udpeger, skal 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Idrætsforbunds og Team Dan-
marks Aktivkomité og have særlig indsigt i eliteatleters forhold.
Det foreslås derudover, at der indsættes en ny bestemmelse om, at medlemmer af Team Danmarks be-
styrelse ikke samtidig kan være ansat i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund eller være medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Det foreslås samtidig at justere i de tilsvarende regler for så vidt angår Anti Doping Danmarks besty-
relse i lov om fremme af integritet i idrætten og Sport Events Denmarks bestyrelse i udlodningsloven
for at skabe mest mulig parallelitet. De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af med-
lemmer til de pågældende bestyrelser.
6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0007.png
Endvidere forslås det, at det skrives direkte ind i loven, at Team Danmarks bestyrelse tilsammen skal
repræsentere en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante områder. De konkrete kompetencer
skal – som i dag - fremgå af Team Danmarks vedtægter, og kan tilpasses ved behov efter dialog med
Kulturministeriet. Kulturministeren skal efter gældende regler godkende Team Danmarks vedtægter.
Derudover tilføjes det, at 2 af de 8 medlemmer skal være nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere
og/eller eliteidrætstrænere, hvilket fremgår af Team Danmarks vedtægter i dag og lovens forarbejder.
Endvidere tilføjes som noget nyt, at det også kan være en person med særlig indsigt i eliteatleters for-
hold, som ikke nødvendigvis selv er eller har været udøver eller træner på eliteniveau.
3. Økonomiske, administrative og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Det er desuden Kulturministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse med de syv princip-
per for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli til den 19. august 2020 været sendt i høring føl-
gende myndigheder og organisationer mv.+ offentlig høring:
Team Danmark, Danmarks Idrætsforund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Danmarks Idrætsforbunds
og Team Danmarks Aktivkomité, Spillerforeningen, Håndbold Spiller Foreningen, Danske Elitesports-
udøveres Forening, Rigsrevisionen, Datatilsynet, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Kul-
turministeriets Forskningsudvalg, Anti Doping Danmark, Dansk Idrætsmedicinsk Selskab, Institut for
Idræt v. Københavns Universitet, Sektion for Idræt v. Institut for Folkesundhedsvidenskab Aarhus
Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik Syddansk Universitet, Lokale- og Anlægsfonden, Sport
Event Denmark samt Idrættens Analyseinstitut.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dre udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Nej
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Nej
7
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0008.png
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, at Team Danmark er en selvejende institution.
Med den foreslåede ændring understreges det, at Team Danmark er en offentlig selvejende institution,
hvilket hidtil kun er fremgået af lovens forarbejder. Det indebærer, at Team Danmark er en del af den
offentlige forvaltning og dermed omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven og ligeledes en of-
fentlig myndighed i ligestillingslovens forstand.
Med den foreslåede ændring er der alene tale om tydeliggørelse af, hvad der hidtil er fremgået af lovens
forarbejder.
Til nr. 2
Som forvaltningsorgan er Team Danmark forpligtet til at sikre, at organisationens økonomiske ressour-
cer anvendes i overensstemmelse med de formål, hvortil de er givet. Team Danmark har i den forbin-
delse ansvar for løbende at kontrollere, hvorvidt de enkelte specialforbund, som samarbejder og modta-
ger støtte fra Team Danmark, agerer i overensstemmelse med de forventninger til tilrettelæggelse af
eliteidrætten, som er fastlagt i eliteidrætsloven. Det følger af Team Danmarks formål, at Team Dan-
mark skal sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt samt efter
principperne i retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt, der er en udmøntning af dele af
Team Danmarks formål.
I det omfang Team Danmark bliver opmærksom på det, vil Team Danmark være forpligtet til at under-
søge forholdene nærmere, hvis regler, der gælder for Team Danmark, ikke bliver overholdt, eller hvis
der foregår uhensigtsmæssigheder. Team Danmark yder tilskud til de enkelte specialforbund i henhold
til samarbejdsaftaler med forbundene. En samarbejdsaftale mellem Team Danmark og et specialfor-
8
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0009.png
bund etablerer en række forpligtelser for specialforbundet, som vilkår for støtten. Hvis et specialfor-
bund ikke efterlever vilkårene i samarbejdsaftalen, har Team Danmark pligt til at følge op på det og i
yderste konsekvens ophæve samarbejdsaftalen og/eller støttebevillingen til et specialforbund.
Affattelsen af stk. 2 har til formål at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om rækkevidden af Team Dan-
marks tilsynsforpligtelse.
Bestemmelsen er endvidere formuleret, så i det omfang Team Danmark har samarbejder med andre
organisationer eller forbund end Danmarks Idrætsforbund og specialforbund under Danmarks Idræts-
forbund, eksempelvis på esport-området, skal sådanne organisationer eller forbund ligeledes arbejde i
overensstemmelse med Team Danmarks retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt. Det
gælder dog ikke Team Danmarks samarbejde med andre offentlige myndigheder/institutioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af bestemmelsen i § 1, stk. 1, at Team Danmark skal udvikle dansk eliteidræt på en socialt
og samfundsmæssig forsvarlig måde. Det betyder blandt andet, jf. § 1, stk. 1, pkt. 4, at Team Danmark
skal sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt.
Det foreslås, at Team Danmark forpligtes til at oprette en uafhængig funktion inden for Team Dan-
marks organisation – en særligt udpeget person – som atleter, trænere eller andre kan gå til med kon-
krete sager, hvor der kan være tale om, at Team Danmarks retningslinjer for god adfærd i dansk kon-
kurrenceidræt eller andre retningslinjer ikke overholdes. Det kan fx være sager om mistrivsel blandt
eliteatleter, grænseoverskridende adfærd fra trænere eller andre. Den særligt udpegede person, som
kan være ansat i Team Danmark, skal referere direkte til Team Danmarks bestyrelse.
Team Danmark er ansvarlig for at etablere og udarbejde en nærmere beskrivelse af den uafhængige
funktion efter drøftelse med atleternes repræsentanter og inddragelse af Datatilsynet. Beskrivelse af
funktionen skal fremgå af Team Danmarks vedtægter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af bestemmelsen i § 2, stk. 1, at Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der
beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren og 4 medlemmer udpeges af
Danmarks Idrætsforbund.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres således, at af de 4 medlemmer som Danmarks Idrætsforbund ud-
peger skal 1 medlem være efter indstilling fra Danmarks Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivko-
mité, som har med særlig indsigt i eliteatleters forhold. Formålet er at give de aktive atleter mere di-
rekte indflydelse på, hvem der sidder i Team Danmarks bestyrelse.
Med den foreslåede ændring tilføjes det endvidere, at personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund
eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller er medlem af bestyrelsen i et specialforbund
under Danmarks Idrætsforbund, ikke samtidig kan udpeges til Team Danmarks bestyrelse. Formålet er
at minimere de generelle interessekonflikter og inhabilitet, der kan opstå i Team Danmarks bestyrelse i
9
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0010.png
sager, der vedrører specialforbundene og Danmarks Idrætsforbund. De ændrede regler vil gælde for
kommende udpegninger af medlemmer til Team Danmarks bestyrelse.
Ændringen afspejler fortsat en sammensætning af bestyrelsen, der sikrer en styring af eliteidrætten,
som tager hensyn til demokratiske traditioner og til ønsket om at sikre indflydelse for såvel idrættens
organisationer som de aktive og trænere på eliteidrættens udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Med den foreslåede bestemmelse skrives det ind i loven, at Team Danmarks bestyrelse tilsammen skal
repræsentere en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante områder. De konkrete kompetencer
skal – som i dag - fremgå af Team Danmarks vedtægter, og kan tilpasses ved behov efter dialog med
Kulturministeriet. Kulturministeren skal efter de gældende regler godkende Team Danmarks vedtæg-
ter. Derudover tilføjes det, at 2 af de 8 medlemmer skal være nuværende eller tidligere eliteidrætsudø-
vere og/eller eliteidrætstrænere, hvilket også fremgår af Team Danmarks vedtægter i dag. Som noget
nyt tilføjes det derudover, at det også være en person med særlig indsigt i eliteatleters forhold, som ikke
nødvendigvis selv er eller har været udøver eller træner på eliteniveau. Hermed vil der være større mu-
lighed for, at rekruttere bredere for så vidt angår personer med særlig indsigt i eliteatleters forhold.
Sammensætningen af bestyrelsen skal ses på baggrund af behovet for at sikre, at den fremtidige styring
af eliteidrætten fortsat tager hensyn til de demokratiske traditioner og til ønsket om at sikre indflydelse
for såvel idrættens organisationer som de aktive og trænerne på eliteidrættens udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Ændringen er en konsekvensændring af, at Danmarks Idrætsforbund har ændret i sit navn.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af lov om fremme af integritet i idrætten § 4, stk. 1, at Anti Doping Danmark ledes af en be-
styrelse på 6 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministe-
ren, 1 medlem med viden om eliteidræt udpeges af Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund i fæl-
lesskab og 1 medlem med viden om bredde- og motionsidræt udpeges i fællesskab af Danmarks Idræts-
forbund, DGI og Dansk Firmaidrætsforbund. Endvidere følger det, at de medlemmer som Danmarks
Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller Team Danmark udpeger til Anti Doping Dan-
marks bestyrelse, ikke må være medlem af bestyrelsen eller ansat i disse idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring tilføjes det generelt, at personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund,
DGI, Dansk Firmaidrætsforbund og Team Danmark eller specialforbund under Danmarks Idrætsfor-
bund, ikke kan udpeges til Anti Doping Danmarks bestyrelse.
Ændringen er en udvidelse af den hidtidige bestemmelse om, at de medlemmer som bliver udpeget af
idrætsorganisationerne ikke samtidig må være medlem af bestyrelsen eller ansat i de selvsamme
10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0011.png
idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Ændringen består endvidere i, at dette også gælder for de medlemmer, som kulturministeren udpeger.
Ændringen foreslås for at skabe en vis parallelitet med bestemmelsen om Team Danmarks bestyrelse.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af medlemmer til Anti Doping Danmarks be-
styrelse.
Der henvises i øvrigt til nr. 4 i lovforslagets specielle bemærkninger og til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.3.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af udlodningslovens § 12, stk. 4, at de medlemmer som Danmarks Idrætsforbund, DGI,
Dansk Firmaidrætsforbund eller Team Danmark udpeger til Sport Event Denmarks bestyrelse, ikke
må være medlem af bestyrelsen eller ansat i disse idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring tilføjes det generelt, at personer, som er medlem af bestyrelserne eller an-
sat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller et specialforbund under Dan-
marks Idrætsforbund, ikke kan udpeges til Sport Event Denmarks bestyrelse.
Ændringen er en udvidelse af den hidtidige bestemmelse om, at de medlemmer, som bliver udpeget af
idrætsorganisationerne, ikke samtidig må være medlem af bestyrelsen eller ansat i de selvsamme
idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Ændringen består endvidere i, at dette også gælder for de medlemmer, som kulturministeren udpeger.
Ændringen foreslås for at skabe en vis parallelitet med bestemmelsen om Team Danmarks bestyrelse.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af medlemmer til Sport Event Denmarks be-
styrelse.
Der henvises i øvrigt til § 1 nr. 4 i lovforslagets specielle bemærkninger og til de almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.3.
Til § 4
Med bestemmelsen foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Til § 5
Til nr. 1
Med bestemmelsen foreslås det at ændre beskikkelsestidspunktet for Team Danmarks bestyrelsen fra
1. juni til 1. januar, da Team Danmark finder det uhensigtsmæssigt, at halvdelen af bestyrelsen inkl.
formanden udskiftes få måneder før sommer OL/PL, og dermed ikke har været med i den forudgående
planlægning. Dertil kommer også, at især formanden har en lang række opgaver og forpligtelser i for-
bindelse med de Olympiske Lege og Paralympiske Lege.
Overgangsordningen gælder udelukkende for den nuværende bestyrelse, som får deres indeværende be-
skikkelsesperiode forlænget fra 1. juni til 31. december i det år, hvor deres nuværende beskikkelsesperi-
ode udløber, jf. gældende beskikkelsesbrev.
11
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0012.png
Til § 6
Det bemærkes, at hovedloven ikke finder anvendelse på Grønland og Færøerne. Derfor indeholder
denne lov ingen territorial bestemmelse.
12
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0013.png
BILAG 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
§1
I eliteidrætsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1155
af 25. september 2013 foretages følgende ændrin-
ger:
§ 1.
Team Danmark er en selvejende institution,
der har til formål at udvikle dansk eliteidræt på
en socialt og samfundsmæssigt forsvarlig måde.
1.
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Team Danmark er en offentlig selvejende insti-
tution, der har til formål at udvikle danske elite-
idræt på en social og samfundsmæssig forsvarlig
måde.«
2.
I
§ 1
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Team Danmark er forpligtet til at føre til-
syn med, at de regler og retningslinjer, der gæl-
der for Team Danmark, og som Team Danmark
fastsætter, bliver overholdt, og at arbejdet i de
specialforbund og lignende partnere, som Team
Danmark samarbejder med, foregår i overens-
stemmelse med Team Danmarks etiske og sociale
grundlag.«
3.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Team Danmark etablerer en uafhængig
funktion med en særligt udpeget person, som at-
leter, trænere og andre kan henvende sig til, hvis
de oplever uacceptabel adfærd i elitetræningsmil-
jøer som Team Danmark samarbejder med. Den
uafhængige funktion refererer direkte til Team
Danmarks bestyrelse.«
4.
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8 med-
lemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4
medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4
medlemmer udpeges af Danmarks Idrætsforbund
heraf 1 medlem efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité
med særlig indsigt i eliteatleters forhold. Med-
lemmer af Team Danmarks bestyrelse må ikke
samtidig være ansat i Danmarks Idrætsforbund
eller specialforbund under Danmarks Idrætsfor-
bund eller være medlem af bestyrelsen i et speci-
elforbund under Danmarks Idrætsforbund.«
§ 1. - -
Stk. 1 - -
§ 1. - -
Stk. 1 - -
§ 2.
Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8
medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4
medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4
medlemmer udpeges af Danmarks Idræts-For-
bund.
§ 2. - -
Stk. 1 - -
5.
I
§ 2
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Bestyrelsen skal tilsammen repræsentere
en bred indsigt i idrættens. Af bestyrelsens 8
medlemmer skal mindst 2 være henholdsvis nu-
13
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0014.png
værende eller tidligere eliteidrætsudøvere og/el-
ler eliteidrætstrænere eller på anden måde have
særlig indsigt i eliteatleters forhold.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§2
I lov om fremme af integritet i idrætten, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober 2015 foreta-
ges følgende ændringer:
§ 4.
Anti Doping Danmark ledes af en bestyrelse
på 6 medlemmer, der beskikkes af kulturministe-
ren. 4 medlemmer, herunder formanden, udpeges
af kulturministeren, 1 medlem med viden om eli-
teidræt udpeges af Team Danmark og Danmarks
Idrætsforbund i fællesskab, og 1 medlem med vi-
den om bredde- og motionsidræt udpeges af Dan-
marks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firma-
idrætsforbund i fællesskab. Såfremt organisatio-
nerne ikke kan opnå enighed om en fælles udpeg-
ning, indstiller parterne hver 1 kandidat til be-
styrelsesposten, og kulturministeren beslutter,
hvilken kandidat der udpeges til bestyrelsen for
Anti Doping Danmark. De bestyrelsesmedlem-
mer, som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund og Team Danmark udpeger
til bestyrelsen i Anti Doping Danmark, må ikke
være medlemmer af bestyrelserne i Danmarks
Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund
eller Team Danmark eller være ansat i en af
disse organisationer.
1.
§ 4, stk. 1, 4. pkt., affattes således:
» Medlemmer af Anti Doping Danmarks besty-
relse må ikke samtidig være medlem af bestyrel-
serne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund,
DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Dan-
mark eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund.«
§3
I lov om udlodning af overskud og udbytte fra lot-
teri, jf. lov nr. 1532 af 19. december 2017 foreta-
ges følgende ændringer:
§ 12 - -
Stk. 1-3 - -
Stk. 4.
De bestyrelsesmedlemmer, som Dan-
marks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firma-
idrætsforbund udpeger til bestyrelsen i Sport
Event Denmark, må ikke være medlem af besty-
relserne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund,
DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller Team
Danmark.
1.
§ 12, stk. 4,
affattes således:
»Medlemmer af Sport Event Denmarks besty-
relse må ikke samtidig være medlem af bestyrel-
serne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund,
DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Dan-
mark eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund.«
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
14
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Lovudkast: Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlod-ning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforplig-telse mv.)
2221971_0015.png
§5
Stk. 1.
Beskikkelsesperioden for de nuværende
medlemmer i Team Danmarks bestyrelse for-
længes, således at deres indeværende beskik-
kelsesperiode, som udløber enten 31. maj 2022
eller 31. maj 2024, i stedet for udløber hen-
holdsvis 31. december 2022 eller 31. december
2024. I det tilfælde hvor et af de nuværende be-
styrelsesmedlemmer udelukkende har siddet i
én periode, ændrer forlængelse ikke på, at de
vil kunne genbeskikkes efter regler i § 2 i
endnu en periode, jf. LBK nr. 1155 af 25. sep-
tember 2013.
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
15