Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2217650_0001.png
Aktstykke nr.
253
Folketinget 2019-20
253
Kulturministeriet.
København, den 24. juni 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
forlængelse af de eksisterende kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. sær-
ligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på
Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område til den 8. august 2020:
• Der tilføres 31,5 mio. kr. til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden
bev.).
• Der tilføres 1,0 mio kr. til § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen
(Driftsbev.).
• Der overføres 4,0 mio. kr. fra § 20.89.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
(Reservationsbev.)
til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.).
Udgiften i 2020 til kompensation og administration vedr. omfattede institutioner under Kulturmini-
steriet håndteres ved en direkte opskrivning af Kulturministeriets bevilling på forslag til lov om til-
lægsbevilling for 2020, mens udgiften i 2020 på 4,0 mio. kr. til kompensation og administration vedr.
omfattede institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet finansieres fra § 20.89.01. For-
søgs- og udviklingsarbejde mv. (Reservationsbev.).
b.
Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet har den 15. juni 2020 indgået
Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimu-
li-initiativer og eksportinitiativer.
Det følger af aftalen, at partierne er enige om at forlænge en række kompensationsordninger på
kulturområdet frem til den 8. august 2020, som står til at udløbe den 8. juli 2020. Det gælder bl.a.
kompensationsordningen for særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. (nødpulje). Nærværende akt-
stykke er således en delvis udmøntning af nødpuljens fire formål og forlænger dermed formål 1 og 3:
1. Kompensation til særligt nødlidende kulturinstitutioner for at sikre, at ellers veldrevne kulturin-
stitutioner ikke går konkurs som følge af COVID-19.
3. Kompensation for produktionsomkostninger, som ikke kan kompenseres via kompensationsord-
ninger for faste omkostninger og løn.
Videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager driftslignende tilskud fra Børne- og Undervis-
ningsministeriet, har hidtil været sidestillet med kulturinstitutioner ved at være omfattet af de to
kompensationsordninger,
jf. Aftale om nødpulje til de videnspædagogiske aktivitetscentre af 5. maj
AK001558
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Aktstykke 253 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i en forlængelse af de eksisterende kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende k ulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område
2217650_0002.png
2
2020.
For at de videnspædagogiske aktivitetscentre fortsat sidestilles med kulturinstitutioner mv., an-
modes om tilslutning til, at centrenes adgang tilsvarende forlænges.
Kompensationsordninger
Finansudvalget gav med akt nr. 170. af den 14. maj 2020 tilslutning til at etablere en midlertidig
kompensationsordning til særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets område
samt videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager tilskud fra
§ 20.89.03.30. Driftslignende til-
skud til videnspædagogiske aktivitetscentre med tilsagnsordning
under Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet. Ordningen retter sig mod ellers veldrevne kulturinstitutioner mv., der er i fare for at gå kon-
kurs som følge af COVID-19.
Samtidig gav Finansudvalget sin tilslutning til at etablere en midlertidig kompensationsordning for
produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets område og videnspædago-
giske aktivitetscentre, som modtager driftslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Ordningen retter sig mod kulturinstitutioner mv., der har udækkede produktionsomkostninger til
publikumsrettede aktiviteter, fx udstillinger og forestillinger, som følge af, at de er aflyst eller ud-
skudt pga. COVID-19. Herved mister kulturinstitutioner mv. indtjening, der normalt dækker deres
produktionsomkostninger. Den besluttede arrangementsordning dækker ikke produktionsomkostnin-
ger, der knytter sig til længerevarende publikumsrettede aktiviteter, og de øvrige COVID-19-hjælpe-
pakker kompenserer heller ikke produktionsomkostninger.
Begge ordninger er målrettet selvejende og kommunale institutioner, fonde og foreninger mv., der
modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, egnsteatre, hvor Kulturministeriet yder refusion til en el-
ler flere kommuner af deres driftstilskud til egnsteatret, professionelle musicalproducenter uden egen
fast scene, Aveny-T Fonden, Libretto Teaterproduktion Aps (tilknyttet Det Ny Teater) og videnspæ-
dagogiske aktivitetscentre, som modtager driftslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministe-
riet.
Ordningerne omfatter ikke højskoler, daghøjskoler, aftenskoler, Folkeuniversitet, ikkekommerciel-
le lokale TV- og radiostationer, DR, TV 2, regionale TV 2-virksomheder og andre medieudbydere
samt modtagere af driftstilskud ydet af Folketingets Sydslesvigudvalg. Ordningen omfatter ligeledes
ikke musikskoler, driftstilskudsmodtagere under Kulturministeriets Udlodningspulje til landsdæk-
kende almennyttige organisationer, statsinstitutioner og statsfinansierede selvejende institutioner.
Ordningerne omfatter ej heller kulturinstitutioner mv., der alene modtager projekttilskud.
Forudsætninger for at opnå kompensation er de samme som i de eksisterende ordninger, som blev
etableret med hjemmel i akt. 170 af den 14. maj 2020.
Det betyder bl.a. at:
– Kulturinstitutioner kan kompenseres for op til 80 pct. af produktionsomkostninger knyttet til kom-
pensationsperioden, dog kan den samlede kompensationen fra offentlige COVID-19-støtteordnin-
ger maksimalt udgøre 80 pct. af indtægtstabet for perioden. Produktionsomkostninger er kompen-
sationsberettigede, når de knytter sig til publikumsrettede aktiviteter, der var planlagt til afvikling
i perioden 9. marts til 8. august, men som er udskudt eller aflyst som følge af COVID-19.
– De nærmere ansøgningskriterier mv. fastsættes i bekendtgørelse for hver ordning.
Udbetaling af kompensation forudsætter, at hele Kulturministeriets driftstilskud eller hele det
driftstilskudslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet for den igangværende tilskud-
speriode så vidt muligt er udbetalt til kulturinstitutionen. Det udbetalte kompensationsbeløb efterre-
guleres eller kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt, hvis det i forbindelse med årsregnskabsaflæg-
gelse for 2020 mv. viser sig, at kulturinstitutionen kunne have klaret sig uden kompensation fra ord-
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Aktstykke 253 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i en forlængelse af de eksisterende kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende k ulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område
2217650_0003.png
3
ningen. Der kan stilles særlige krav til revisionen af årsregnskabet for 2020 mv. med fokus på kom-
pensationsgrundlaget.
Det bemærkes, at det fremgår af
Aftale om kompensationsordning til særligt nødlidende kulturinsti-
tutioner mv.
af 18. april, at der er betydelig usikkerhed forbundet med trækket på ordningen, og at
der tilføres midler til puljen efter behov.
Der blev ved akt. 170 af 13. maj 2020 endvidere opnået tilslutning til hjemmel til at foretage den
endelige afregning af kompensationen i 2021, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i
2020 udbetalte beløb. Dette skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at
der er ansøgt herom, og ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted
ved den efterfølgende kontrol. Denne hjemmel forventes tilsvarende anvendt ved forlængelsen til 8.
august. Der blev endvidere opnået tilslutning til, at der på finansloven for 2021 vil blive søgt hjem-
mel til at afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning. Denne hjem-
mel forventes fortsat anvendt ved forlængelsen til 8. august.
Udgifterne på i alt 32,5 mio. kr. foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af Kulturministeriets
bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020. Ordningerne administreres af Slots- og Kul-
turstyrelsen. Der foreslås herunder afsat 1,0 mio. kr. i 2020 til Slots- og Kulturstyrelsens administra-
tion af forlængelsen af ordningen, svarende til 3 pct. Midlerne fordeles som 2/3 lønsum og 1/3 øvrig
drift. De administrative omkostninger er omfattet af usikkerhed, idet de i vid udstrækning vil afspejle
antallet af ansøgere.
På linje med akt. 170. af 14. maj 2020 lægges der op til, at udgifterne på i alt 32,5 mio. kr. håndte-
res ved en direkte opskrivning af Kulturministeriets bevilling uden modgående reduktion på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2020.
Forlængelse af nødpuljen til de videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager driftslignende
tilskud fra
§ 20.89.03.30. Driftslignende tilskud til videnspædagogiske aktivitetscentre med tilsagns-
ordning
under Børne- og Undervisningsministeriet, så disse fortsat er sidestillet med kulturinstitutio-
ner mv. på Kulturministeriets område, skønnes at indebære merudgifter på op til 4,0 mio. kr. Udgif-
ten finansieres ved overførsel til
§ 21.11.69.40. Støtte til særligt nødlidende kulturinstitutioner og
produktionsomkostninger
fra
§ 20.89.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
Hjemler til overførsel af
bevilling til administration hos Slots- og Kulturstyrelsen samt til, at der kan overføres mellem de
nævnte konti uanset endelige udgifter til kompensation til de videnspædagogiske aktivitetscentre,
som Finansudvalget gav tilslutning til ved akt. 170 af 14. maj, vil fortsat gælde.
Endelig henvises til tekstanmærkninger tiltrådt ved akt . 170 af 14. maj 2020 vedr. administrations-
grundlaget for så vidt angår kompensationsordningerne.
Dispositionen på forslag til tillægsbevillingslov for 2020 specificeres således:
§ 21.11.69.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden
bev.)
40. Støtte til særligt nødlidende kulturinstitutioner og produkti-
onsomkostninger (underkontoen er ny)
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringsvirk-
somhed
Slots- og Kulturstyrelsen
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
Udgift (mio. kr.)
35,5 mio. kr.
§ 21.11.11.
0,7 mio. kr.
0,3 mio. kr.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Aktstykke 253 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i en forlængelse af de eksisterende kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende k ulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område
2217650_0004.png
4
§ 20.89.01.
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
(Reservationsbev.)
10. Forsøg og udvikling mv. uden tilsagnsordning
22. Andre ordinære driftsomkostninger
-4,0 mio. kr
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbe-
taling af kompensation snarest muligt i indeværende finanår.
Der tages forbehold for Kommissionens formelle godkendelse af ordningen, jf. statsstøttereglerne.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til følgende dispositioner, således at der
på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 opføres følgende:
Mio. kr.
§ 21.11.69.
§ 21.11.11.
§ 20.89.01.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
Slots- og Kulturstyrelsen
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
Udgift
35,5
1,0
-4,0
d.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 24. juni 2020
J
OY
M
OGENSEN
/ Emil Felix Franz
Til Finansudvalget.