Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2208933_0001.png
Skabelon til de regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser
Baggrund
Med baggrund i de regionale TV 2-virksomheders public service-kontrakter for 2019-2023
ønskes der en skabelon til anvendelse i forbindelse med TV 2-virksomhedernes årlige public
service-redegørelser.
Hensigten med skabelonen er først og fremmest at sikre en ensartet redegørelsesstruktur på
tværs af regionernes individuelle public service-redegørelser, og at eventuelle misfortolkninger
og fejlopfattelser af redegørelseskrav minimeres.
Skabelonen er udarbejdet med udgangspunkt i de regionale TV 2-virksomheders public service-
kontrakter for 2019-2023 samt Radio- og tv-nævnets sekretariats erfaringer med public service-
redegørelser og
-udtalelser.
De regionale TV 2-virksomheder har bl.a. jf. public service-kontrakternes pkt. 3.4. "Strategi
samt mål og målbare succesparametre” forskellige strategier, som hver især tager
udgangspunkt i public service-kontrakten og den enkelte regions befolkningssammensætning,
særlige behov og særegenhed. Forudsætningen for skabelonen er derfor, at den ikke anvendes til
sammenligning af de regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser, men bruges til
at evaluere den enkelte TV 2-virksomhed i forhold til dennes public service-kontrakt og public
service-forpligtigelser.
Læse- og redegørelsesvejledning
Skabelonens hensigt er at udgøre en fælles redegørelsesstruktur for den del af regionernes
redegørelser, der vedrører public service-forpligtelserne.
Nummereringen refererer direkte til den af kontrakternes.
Der er til udvalgte forpligtelser knyttet en redegørelsesvejledning, der fremgår umiddelbart
under definitionen af forpligtelsen.
Bemærk, at det for alle forpligtelser gælder, at hvis det ikke har været muligt at opfylde
forpligtelsen, skal der ydermere redegøres for baggrunden herfor, og for hvordan forpligtelsen
fremover kan opfyldes.
Jour. nr. 19/00991-19
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0002.png
Generel information
Vejledning:
Nærværende punkt
kan
udfyldes, hvis det vurderes relevant at redegøre for forhold, der ikke er
redegørelsespligtige jf. de regionale TV 2-virksomheders public service-kontrakter. Dette være
sig informationer om dækningsområde, seer- og brugertal mm.
Redegørelse:
3. Specifikke forpligtelser
3.1. Nyheds- og aktualitetsprogrammer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal producere nyheds- og aktualitetsprogrammer og programmer omfattende
kultur, oplysning og underholdning samt nyheds- og aktualitetstjenester.
Vejledning:
Nyhedsprogrammer definerer Radio- og tv-nævnet som oversigtsudsendelser i formatet
bulletiner omhandlende nyheder af alle emner udvalgt efter journalistisk vurdering, inklusive
trafik, vejr og sport. Aktualitetsprogrammer er udsendelser i formaterne bulletiner, magasiner,
kommenterede begivenheder eller dokumentarer. Aktualitetsprogrammerne skal
indholdsmæssigt omfatte samfundsmæssig information. Indhold omhandlende fritid, hobby og
livsstil anses således ikke som aktualitet.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har i 2019 opfyldt forpligtelsen.
Vi har i 2019 sendt daglige nyhedsudsendelser på kanalen og i vinduerne på TV 2:
Kl. 12.30
Regionale nyheder (mandag-fredag)
Kl. 17.16
Regionale nyheder (mandag-fredag)
Kl. 18.20
Regionale nyheder (alle
dage)
Kl. 19.30
Regionale nyheder og programmer. Vejret i Østjylland (alle
dage)
Kl. 22.00
Regionale nyheder (mandag-torsdag)
Programmerne er tillige tilgængelige på vores hjemmeside tv2østjylland.dk, hvorfra de kan
streames på en lang række platforme, samt på fx TV 2 Play og Yousees tv-app. Hovedparten af
indslagene er desuden udkommet i artikelform på hjemmesiden i en kombination af tekst, video
og evt. andre digitale elementer.
Ydermere har vi i 2019 formidlet nyheder og aktualitet på Facebook, Instagram (herunder
Instagram stories) og Snapchat.
Det nærmere antal indholdselementer fremgår af afsnit 3.4 og 5.1.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0003.png
3.2. Dækning af det regionale område
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i deres programvirksomhed dække hele det regionale område - herunder i
forbindelse med valg - og afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der
er i det regionale område.
Vejledning:
Dækningen opgøres i antal indslag fordelt på de enkelte kommuner.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har i 2019 opfyldt forpligtelsen.
Vi har i 2019 fortsat arbejdet med lokalreportere, der er særligt til stede og i særligt omfang
dækker hver enkelt af de 10 østjyske kommuner for at sikre en konsekvent tilstedeværelse og
dækning.
I hver 19.30-nyhedsudsendelse mandag-torsdag har vi desuden i 2019 sendt live fra et sted i
landsdelen for at sikre geografisk diversitet
dog under hensyntagen til befolkningstallet i de
enkelte kommuner. Fordelingen af live-sendinger fordelte sig således:
Favrskov: 10
Horsens: 4
Norddjurs: 7
Odder: 7
Randers: 17
Samsø: 6
Silkeborg: 20
Skanderborg: 14
Syddjurs: 18
Aarhus: 87
Målt op i forhold til befolkningstallene i de respektive kommuner tager fordelingen sig således
ud:
Side 3
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0004.png
0,0018
0,0016
0,0014
0,0012
0,001
0,0008
0,0006
0,0004
0,0002
0
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Den umiddelbart store dækning af Samsø dækker over et meget lavt befolkningsantal i
sammenligning med de øvrige kommuner, og for at sikre en vis dækning af kommunen
overhovedet kræver det mere end én årlig tilstedeværelse.
Horsens dækkes af TV SYD, hvorfor vi kun er til stede i begrænset omfang.
Som det ses dækkes de øvrige kommuner ligeligt inden for en acceptabel variation.
På tv2østjylland.dk tager antallet af artikler fordelt på kommuner sig ud som følger:
Favrskov: 147
Horsens: 373
Norddjurs: 194
Odder: 118
Randers: 560
Samsø: 43
Silkeborg: 500
Skanderborg: 205
Syddjurs: 228
Aarhus: 1794
Artiklerne afspejler i vid udstrækning den generelle fordeling af indhold, der også gælder i vores
nyhedsudsendelser som helhed, eftersom hovedparten af artiklerne omhandler emner behandlet
i tv-nyhedsudsendelserne.
Målt op i forhold til kommunernes indbyggertal ser fordelingen sådan ud:
Side 4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0005.png
0,014
0,012
0,01
0,008
0,006
0,004
0,002
0
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Med en ventet overrepræsentation af Samsø
grundet kommunens lave indbyggertal, som
nævnt tidligere
ses også her en rimelig fordeling af dækningen i forhold til kommunernes
population.
Folketingsvalg 2019
TV2 ØSTJYLLAND dækkede folketingsvalget på både web, tv, Facebook og Instagram, hvorved
vi alt i alt sikrede 67 østjyske folketingskandidater eksponering igennem valgkampen:
Side 5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0006.png
I løbet af den fire uger lange valgkamp havde vi i vores 19.30-nyhedsudsendelse 72 østjyske
valgindslag og på tv2ostjylland.dk tilsvarende 104 artikler.
Vi arrangerede 4 debatter forskellige steder i landsdelen, som blev sendt på både facebook og
vores tv-kanal.
Vi arrangerede 3 valgarrangementer i samarbejde med komikeren Melvin Kalkooza, som foregik
på Aarhus Tech, 360 College i Silkebog samt Cafe K i Randers. Arrangementerne var målrettet
landsdelens 1. og 2. gangs vælgere og var dermed et anderledes forsøg på at engagere den yngre
målgruppe i det forestående folketingsvalg.
Interessen for det østjyske valgindhold afspejler sig i seertallene for 19.30-udsendelsen, som
både i rating% og share lå mærkbart højere end både samme periode året før (markeret med blå)
og måneden forinden (april, markeret med grå):
Side 6
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0007.png
Også på tv2ostjylland.dk var der stor efterspørgsel efter det regionale valgindhold. Eksempelvis
var godt 20.000 brugere inde på siden i timen mellem kl. 22 og 23 på valgaftenen og et
tilsvarende antal dagen efter om eftermiddagen. Godt 62.000 tog kandidattesten på vores
hjemmeside, svarende til at den var det 6. mest forbrugte stykke enkeltindhold på hjemmesiden
i perioden 1. januar-5. juni 2019. Godt 37.000 så valgresultaterne på hjemmesiden.
I valgperioden var tidsforbruget på hjemmesiden desuden godt 10% højere end den tilsvarende
periode året før:
I forbindelse med folketingsvalget udviklede vi unikt digitalt indhold, bl.a. blå bøger for
spidskandidaterne og videoportrætter til de sociale medier af nogle af de mindre kendte østjyske
folketingskandidater.
På Facebook sikrede vi med daglige SoMe-værter en god online-debat med en åben tone og
forsøgte at tilvejebringe fakta, undersøge udokumenterede påstande og sikre, at samtalerne i
kommentarsporene var tilgængelige for alle og ikke i forvejen politisk engagerede. Ud af 63
Side 7
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0008.png
Facebookopslag i perioden trådte SoMe-værten i karakter med opklarende, uddybende og
supplerende kommentarer i de 21. I løbet af valgkampen sikrede det en markant større
interaktion med vores indhold i forhold til samme periode året forinden:
Side 8
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0009.png
3.3. Udvikling af indhold og distributionsformer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal fokusere på udvikling af indhold og distributionsformer, der ud fra en
helhedsbetragtning er relevant i det pågældende regionale område, herunder ift.
befolkningssammensætningen mv.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLANDs målgruppe adskiller sig primært på to parametre: Sendeområdet er
kendetegnet ved at have den største mængde af 18-30-årige (19,8 % iflg. Danmarks Statistisk
Q3 2018) iblandt alle TV 2-regionernes sendeområder (DK gennemsnit: 17,1 %), og området er
dét, hvor færrest har tv’et tændt, når den regionale hovednyhedsudsendelse rammer skærmen
kl. 19.30
21,5 % ser fjernsyn kl. 19.30 i det østjyske sendeområde mod 26,3 % på landsplan.
Det vil altså sige, at TV2 ØSTJYLLANDs potentiale for at ramme vores målgruppe med indhold
på tv er markant lavere end de øvrige regionale stationers. Dermed giver det mening at fokusere
på at udkomme konsekvent på digitale platforme, hvor målgruppen i højere grad befinder sig.
Ifølge den årlige kendskabsmåling, vi får lavet af Epinion gennem Human Engage ApS, ser 84 %
af de +51-årige dagligt tv, mens tallet for de 15-29-årige er 22 %. Den yngre målgruppe bruger
derimod platforme som Facebook (73 %), Instagram (48 %) og YouTube (39 %) på daglig basis
men mange af de digitale platforme bruges faktisk også på daglig basis af de ældre. Fx angiver
35 % af de adspurgte +51-årige at have stødt på indhold fra TV2 ØSTJYLLAND på Facebook i
løbet af den seneste uge, og 23 % har opsøgt indhold på tv2østjylland.dk.
TV2 ØSTJYLLAND har således de senere år været igennem en stor digital transformation, så
de klassiske tv-nyhedsudsendelser er bevaret for den store
men stadigt svindende
mængde,
der benytter dem (i 2019 så gennemsnitligt 57.000 østjyder vores 19.30-udsendelse), samtidig
med at vi med en konsekvent tilstedeværelse har formidlet vores indhold på hjemmesiden,
Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube.
Mens TV2 ØSTJYLLAND således generelt i nyheds- og aktualitetsformidlingen benytter sig af
”yngre” platforme, laver vi også særskilt indhold rettet mod de 18-30-årige,
der
som redegjort
for indledningsvis
er overrepræsenteret i vores landsdel. I 2019 startede vi redaktionen
’Veins’, der har til formål
at lave indhold til og i samskabelse med den del af de 18-25-årige, der
typisk ikke forbruger eller bliver eksponeret for indhold fra danske public service-medier.
Indholdet er ikke nyhedsstof, men i højere grad noget, der taler ind i målgruppens behov for fx
at kende hinanden på tværs af skel og levemåder og at træffe kvalificerede valg om både den
nære og fjerne fremtid. Veins producerer til Instagram, Facebook og YouTube.
3.4. Strategi samt mål og målbare succesparametre
Forpligtelsen:
REGIONEN skal opstille en strategi for den femårige aftaleperiode, jf. bilag 1. Strategien kan
evt. justeres i løbet af kontraktperioden efter aftale med Kulturministeriet, såfremt REGION
fremlægger en særlig begrundelse herfor.
Side 9
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0010.png
I forlængelse af strategien skal REGIONEN årligt opstille mål og målbare succesparametre ift.
at lægge vægt på tilknytningen til regionen og til regional alsidighed samt ift. produktion og
kvalitet.
Mål og målbare succesparametre meddeles Kulturministeriet i forbindelse med indsendelsen af
REGIONEN’s
budget til kulturministeren og Folketinget.
I forbindelse med REGIONEN’s
udarbejdelse af redegørelsen for, hvordan public service-
forpligtelserne mv. er blevet opfyldt i det forudgående kalenderår, jf. afsnit 8, skal REGIONEN
redegøre for opfyldelsen af den opstillede strategi i form af de opstillede mål og målbare
succesparametre herunder for:
1) Resultaterne af de opstillede mål og målbare succesparametre.
2) Den kommende indsats ift. de opstillede mål og målbare succesparametre.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
Se bilag.
Børn, unge og unge voksne
Som det fremgår ovenfor, nedsatte vi i 2019 ungdomsredaktionen Veins til at udvikle koncepter
og indhold, der distribueres på en række digitale platforme.
I årets løb viste det sig, at mængden af brugere, vi kunne ramme på Snapchat, blev begrænset i
høj grad pga. ændringer i Snapchats algoritme og et generelt lavere forbrug på platformen. Vi
besluttede derfor at bruge de ressourcer, vi har brugt på at lave indhold, der bliver forbrugt af
unge ned til 13 år, til at lave formater til samme målgruppe på YouTube i stedet, som 39 % af de
15-29-årige bruger på daglig basis (jf. vores kendskabsundersøgelse 2019).
Instagram er en vigtig platform, som er ved at opnå betydelig penetration i alle målgrupper,
men stadig i særlig høj grad hos de yngre. Vi levede stort set op til vores målsætning fsva. antal
af både opslag og stories.
På Facebook er videoer et vigtigt råstof for os, men vi nåede ikke helt op på det antal elementer,
som vi havde som målsætning. Det hænger i høj grad sammen med et ønske om at lægge mere
kvalitet ind i formidlingen i den enkelte video og således skrue en anelse ned for volumen, men
op for værdi.
Mødre
I Morklubben på Facebook faciliterer vi et fællesskab for kommende og nybagte mødre. Vi levede
op til vores målsætninger på nær medlemstallet i gruppen. Efter at have søgt inspiration hos
andre, internationale medier med erfaring med Facebookgrupper ønsker vi i højere grad at
lægge vægt på kvaliteten i de samtaler, der er i gruppen, og på medlemmernes aktivitetsniveau,
end på et stort antal medlemmer. Vi kan konstatere, at der sker en løbende udskiftning
og
Side 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0011.png
dermed tilgang
i medlemsskaren, men grundet gruppens karakter er det også naturligt, at en
del forlader den. Vi anser et leje på 4-5000 medlemmer for ideelt ift. at kunne facilitere
fællesskabet.
Hele landsdelen
Med undtagelse af enkelte dage med særligt store nyhedshistorier har der været ca. 8 minutters
live-reportage fra et sted i landsdelen, fordelt som beskrevet i afsnit 3.2.
Hver østjysk kommune er blevet dækket af en lokalreporter i 2019.
Som angivet i afsnit 3.2 har vi sikret en acceptabel forholdsmæssig dækning af de enkelte
kommuner ift. deres respektive befolkningstal på tv2østjylland.dk.
Længere besøg
Vi vil med længere formater gerne invitere til fordybelse i stærke historier på web, og i 2019
publicerede vi 13 webdoks mod en målsætning på 20. Det skyldes primært bemandingsmæssige
problemer i første halvår, men målsætningen er fremover uændret 20, da vi anser webdoks for
et vigtigt digitalt samlingspunkt.
Vi eksperimenterede også med formen på webdoks i løbet af året, hvilket er grunden til, at tre af
de korte, meget visuelt bårne webdoks ikke nåede op på et tidsforbrug på 3 minutter. Det
gennemsnitlige tidsforbrug ramte dog stadig over 4 minutter.
Kultur
Vi sendte 43 kulturprogrammer som del af 19.30-udsendelsen i løbet af året med afledt indhold
til digitale platforme.
Vi dækkede med særlig prioritet seks større kulturbegivenheder i Østjylland: Kapsejladsen,
NorthSide, Grimfest, Smukfest (der fejrede 40-års jubilæum), Aarhus Festuge samt Randers
Festuge.
Skipperligaen
Vi servicerede i 2019 de østjyske fodboldfællesskaber med gennemsnitlig 24 månedlige
indholdselementer.
I løbet af året lukkede vi den ugentlige podcast, hvis antal afspilninger pr. episode ikke nåede
over 1.300. Vi brugte i stedet ressourcerne på et ugentligt magasin på YouTube.
Det gennemsnitlige tidsforbrug i 2019 fordelt på antallet af udgivne videoer var 165.200
minutter pr. video.
Erhverv
Der blev sendt 41 indslag af ’Østjylland redder lidt af verden’ med fokus på
østjyske
virksombeders arbejde med
FN’s verdensmål. Indslagene blev også versioneret til digitale
platforme.
Original og delbar journalistisk
Side 11
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0012.png
Med dagsordensættende journalistik nåede vi næsten målsætningen om at blive citeret 4.000
gange i 2019 på trods af, at vi ikke fik sendt de ønskede 700 historier til Ritzau. Ritzau er stadig
en vigtig prioritet for os i det kommende år, og vi bevarer derfor målsætningen om 700 årlige
historier.
Effektivisering af teknik og produktion
Vi indførte i 2019 automatisering af den daglige nyhedsproduktion på tv, hvorved vi
effektiviserede afviklingen af flow-tv svarende til to årsværk.
3.5. Dansk kunst og kultur
Forpligtelsen:
REGIONEN skal have fokus på formidlingen af kunst og kultur samt dækningen af kulturlivet i
det regionale område.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
Foruden et fast ugentligt format med kulturformidling producerede TV2 ØSTJYLLAND i 2019
en dokumentar om 40-året for Smukfest samt en serie i fire dele om kunsten på Hotel Royal i
Aarhus.
TV2 ØSTJYLLAND var også til stede ved større kulturelle begivenheder i regionen som fx
Aarhus Festuge og Randers Festuge.
3.6. Indkøb af programmer og samarbejde med producenter
Forpligtelsen:
De programmer, der ikke er nyheds- og aktualitetsprogrammer, jf. pkt. 3,1, skal så vidt muligt
for mindst en tredjedels vedkommende tilvejebringes ved køb hos øvrige producenter.
Andre regionale TV 2-virksomheder betragtes ikke som øvrige producenter i denne
sammenhæng.
De nuværende aktiviteter ift. at fremme dialogen og samarbejdet mellem de uafhængige
producenter og REGIONEN videreføres.
Vejledning:
Radio- og tv-nævnet definerer øvrige programmer og tjenester som programmer og tjenester, der
ikke består af nyhedsprogrammer inklusive trafik, vejr og sport samt ikke udgør bulletiner,
magasiner, kommenterede begivenheder eller dokumentarer, som omhandler samfundsmæssig
information. Eksempler på øvrige programmer og tjenester kan være indhold om fritid, hobby og
livsstil.
Side 12
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0013.png
Bemærk at programkategorien til kontraktens punkt ”3.6.
Indkøb af programmer og samarbejde
med producenter”
(ikke
er nyheds- og aktualitetsprogrammer) adskiller sig fra den af
kontraktens punkt ”3.11
Europæiske programmer”
(ikke
består af nyheder, sportsbegivenheder,
konkurrencer og tekst-tv).
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND
har i samarbejde med TV SYD købt fiktionsserien ’GG Horsens’ af Wasabi
Film.
I samarbejde med TV 2 har TV2 ØSTJYLLAND købt dokumentarserien ’Smukfest –
fyrre, fed og
festival’ af Metronome Aarhus.
TV2 ØSTJYLLAND har købt ’Dakkedak’ af New Tales.
Af i alt 40 timers 1. gangs-udsendelser udgør 27 timer
eller 68% - af øvrige programmer - køb
hos øvrige producenter.
3.7. Samarbejdet med de øvrige regionale TV 2-virksomheder
Forpligtelsen:
REGIONEN skal samarbejde med tilstødende regionale TV 2-virksomheder om at dække de
grænseområder, der er etableret med kommunalreformen og folketingsvalgkredsinddelingen den
1. januar 2007. Samarbejdet kan bestå i udveksling af indslag, oplysninger mv., der ud fra en
helhedsbetragtning er relevante at udsende i det pågældende dækningsområde.
Vejledning:
Hvad gøres konkret for at sikre, at befolkningen i disse områder sikres al relevant information?
Samsending, udveksling af programmer og indslag m.v. Omfanget af samarbejdet
f.eks. antal
udvekslede indslag/programmer el.lign.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV 2 ØSTJYLLAND samarbejder i vid udstrækning med de andre TV 2-regioner, herunder
særligt TV MIDTVEST og TV SYD med hvem vi deler dækningen af henholdsvis Silkeborg og
Horsens.
Vi bragte således i 2019 104 artikler på tv2østjylland.dk i partnerskab med TV SYD og 206 i
partnerskab med TV MIDTVEST.
I samarbejde med TV SYD indkøbte vi fiktionsserien GG Horsens, og i samarbejde med alle
øvrige TV 2-regioner stod vi for den landsdækkende folkeskolekonkurrence Klar parat svar, for
en samlet tilstedeværelse på Folkemødet på Bornholm og for fagkonkurrencen DM i Skills, samt
’Fantastiske fællesskaber’, ’Danmark Planter træer’ og flere fælles
satsninger på tværs af TV 2-
regionerne.
Side 13
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0014.png
TV2 ØSTJYLLAND samarbejder fortsat med TV SYD, TV 2 NORD, TV 2 ØST, TV 2/FYN, TV
MIDTVEST og TV 2 LORRY om digitale løsninger. Samarbejdet udvikler sig og omfatter i dag
udvikling og drift af hjemmesider, nyheds-app, videoplatform, nyhedsbrevssystem, tracking-
systemer og statistiksystemer.
3.8. Beskyttelse af børn
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder påse, at mindreårige sikres mod skadeligt indhold.
Redegørelse:
Vores sendetidspunkter på TV2 DANMARK er bestemt af sendetidsaftalen, som en del af public
service-kontrakten. Vi er derfor opmærksomme på, at nyhedsudsendelserne ikke udsætter børn
for indslag, der kan være skadelige for deres fysiske, psykiske eller moralske udvikling. Hvis vi
en sjælden gang bringer voldsomme eller ubehagelige billeder, advarer vi altid på forhånd.
Der har ikke været klager eller seerhenvendelser om vores dispositioner på dette område.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 14
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0015.png
3.9. Betjening af handicappede
Forpligtelsen:
REGIONEN skal tekste den regionale hovednyhedsudsendelse på den regionale tv-kanal alle
ugens dage.
REGIONEN skal endvidere over kontraktperioden styrke handicappedes adgang til public
service-tilbuddene ved at udnytte nye teknologier på web og mobil og ved generelt at lave forsøg
med ny teknologi, der giver bedre tilgængelighed for handicappede.
De regionale TV 2-virksomheder nedsætter i fælleskab en regional arbejdsgruppe.
Arbejdsgruppen skal afsøge mulighederne for yderligere tekstning på de regionale tv-kanaler og
arbejde på at finde velegnede automatiserede ”tale-til-tekst”-løsninger
til brug herfor. En
repræsentant fra DH (Danske Handicaporganisationer) skal indgå i den nedsatte regionale
arbejdsgruppe.
Den regionale arbejdsgruppe skal i 2020 afgive en statusrapport til Kulturministeriet, hvori
arbejdsgruppens resultater fremlægges, herunder anbefalinger til udbredelsen af tekstning på
de regionale tv-kanaler mhp. eventuel justering af public service-kontrakterne fsva. betjeningen
af handicappede.
Når en automatiseret tekstning af de regionale tv-kanaler bliver mulig, skal REGIONEN tekste
mindst fire timer dagligt. Tekstning af hovednyhedsudsendelsen indgår ikke i opgørelsen af de
fire timer daglig tekstning.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt public service-kontraktens krav, ved udover at tekste den
regionale hovednyhedsudsendelse, at formidle indhold på sociale medier (eks.: Facebook,
Instagram, snapchat og twitter) med påført tekst eller grafik eller som grafisk indhold så
indholdet fremstår meningsfyldt uden lyd. Dette er eksempelvis til gavn for hørehæmmede der
følger TV2 ØSTJYLLAND på de sociale medier.
TV2 ØSTJYLLAND gør på hjemmesiden og i spots seerne opmærksomme på, at de på tekst-tv
side 399 kan få sat undertekster på nyhederne.
Indslag, som færdiggøres lige op til udsendelsen, kan ikke tekstes på forhånd. De bliver derimod
respeaket.
Dvs. at en særlig medarbejder, respeakeren, taler til en maskine, som under
udsendelsen i løbet af nanosekunder finder alle de udtalte ord i en ordbog med fonetisk udtale
tilknyttet hvert ord.
Respeakerne laver korrektur på egne og andres tekster, det skaber læring til brug i fremtidige
formuleringer og sikrer en bedre kvalitet.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 15
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0016.png
3.10. Dansk sprog
Forpligtelsen:
REGIONEN skal lægge særlig vægt på dansk sprog og aktivt medvirke til at bevare og udvikle
det danske sprog, herunder forskellige dialekter, så borgerne oplever et korrekt og forståeligt
dansk i REGIONEN’s
programvirksomhed.
Redegørelse:
Vi arbejder aktivt med sprogpolitikken i den løbende evaluering af udsendelser og indhold.
Vores studieværter og nye medarbejdere gennemgår speaktræning med eksterne undervisere
med henblik på at optimere det talte sprog.
Vi ønsker, at medarbejderne bruger et klart og tydeligt talesprog i tv og et korrekt skriftsprog på
web. Her tilstræber vi at komme så tæt på ”rigsdansk” som muligt, men vi udrenser ikke for
dialekt. Det gør ikke noget, at seerne kan høre, hvor i landet en vært, reporter eller kilde
kommer fra.
3.11. Europæiske programmer
Forpligtelsen:
REGIONEN skal i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder udsende europæiske tv-programmer, herunder programmer fra uafhængige
producenter.
Vejledning:
10 pct. af den sendetid i tv, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og
tekst-tv, eller 10 pct. af programbudgettet, afsættes til europæiske programmer fra producenter,
der er uafhængige af tv-foretagender. Opgørelsen kan ikke foretages på baggrund af
antallet
af
programmer.
Bemærk at programkategorien til kontraktens punkt ”3.11
Europæiske programmer”
(ikke
består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv) adskiller sig fra den af
kontraktens punkt ”3.6.
Indkøb af programmer og samarbejde med producenter”
(ikke
er
nyheds- og aktualitetsprogrammer).
En passende andel skal forbeholdes programmer af ny dato, dvs. programmer, der udsendes
senest 5 år efter deres produktion.
Side 16
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0017.png
Redegørelse:
Vi har i 2019 opfyldt denne forpligtelse, idet der er anvendt
67 %
af programbudgettet til
europæiske programmer fra producenter der er uafhængige af tv-foretagender.
Alle vores programmer udsendes senest 5 år efter deres produktion.
4. Dialog med befolkningen
Forpligtelsen:
REGIONEN skal gennemføre dialog med befolkningen i regionen, herunder særligt med lytter-
og seerorganisationerne, om sin public service-virksomhed. Denne dialog kan finde sted gennem
repræsentantskabet, hvori lytter- og seerorganisationerne er repræsenterede.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND vægter dialogen med brugerne og befolkningen og har gennem de senere år
sat en række aktiviteter i gang for at styrke det relationsskabende arbejde.
Repræsentantskabet
Der er p.t. 64 medlemmer af repræsentantskabet, som er sammensat af seerorganisationerne,
oplysningsforbundene: AOF, FOF, LOF og FO, idrætsorganisationerne: DIF, DGI og Dansk
Firmasport, erhvervsfaglige organisationer: DI og LO, Dansk Ungdoms Fællesråd, kommunerne
i Østjylland m.fl.
Ti medlemmer af repræsentantskabet udpeges af seerorganisationerne i området
det er KLF
Kirke & Medier og ARF-Multimedier.
TV2 ØSTJYLLANDs repræsentantskab, der mødes to gange om året, er en direkte linje ud til
borgerne i Østjylland.
Dialog og relationsskabelse på sociale medier
Siden april 2019 har vi afsat et årsværk til at skabe og deltage i samtaler på vores Facebook- og
Instagramprofiler. Funktionen har flere formål
med kvalificering af debatten som et af de
væsentligste
og den direkte kontakt med vores brugere er et af dem. TV2 ØSTJYLLAND har
som målsætning, at en medarbejder har vist tilstedeværelse i kommentarsporene til alle de
indholdselementer, vi lægger på Facebook, så hvert stykke indhold avler minimum én direkte
interaktion mellem en bruger og os.
Med ungdomsredaktionen Veins har vi prioriteret lige dele indholdsproduktion og
relationsopbyggende arbejde med målgruppen via tilstedeværelse på fx tekniske skoler og
arrangementer samt digitalt via vedligeholdelse af kildenetværk på fx Instagram.
Lokalreportere
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 17
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0018.png
Med dedikerede reportere til at beskæftige sig med hver østjysk kommune er de enkelte
reportere særligt synlige for lokalbefolkningen. Vores kendskabsmåling viste i november 2019,
at 30 % af østjyderne ved, at vi har lokalreportere. Reporternes opgave er i høj grad at sikre en
mangfoldighed i kilder samt at sikre en stor lokal tilknytning til TV2 ØSTJYLLAND rundt i
landsdelen.
Fysisk tilstedeværelse ved arrangementer i landsdelen
Vi har i 2019 været til stede ved en række større og mindre arrangementer i landsdelen,
primært for at dyrke relationer med ikke-brugere af TV2 ØSTJYLLAND. Blandt arrangementer
kan nævnes Kapsejladsen, Smukfest, Aarhus Food Festival, Studiemessen, Riverboat Jazz
Festival og Randers Festuge.
Samarbejde med DMJX og Aarhus Universitet samt øvrig videndeling med offentligheden
Vi har i 2019 deltaget som gæsteforelæsere på et forløb på kandidatuddannelsen på
medievidenskabsstudiet på Aarhus Universitet og været stillere af en case-opgave sammesteds.
Vi har desuden af flere omgange formidlet aktuelle arbejdsmetoder og strategiske og taktiske
overvejelser til studerende, kursister og undervisere på DMJX.
Vi var vært for to særdeles velbesøgte oplæg ifm. Internet Week Denmark om hhv. vores arbejde
med videoproduktion til sociale platforme og med facilitering af samtaler i kommentarspor på
Facebook.
Specialesamarbejder
TV2 ØSTJYLLAND åbnede i 2019 for mulighed for, at studerende på videregående uddannelser
kan skrive speciale om et relevant emne for os. I 2019 skrev en kandidatstuderende på
medievidenskab speciale om vores længere fortællinger på web.
Skolepraktik
Vi afholdt i efteråret ’TV2
ØSTJYLLAND UNG’, hvor folkeskoleelever får en uges undervisning
i tv-produktion, research og historiefortælling. De laver selv en nyhedsudsendelse, som bliver
sendt i skoletiden på TV2 ØSTJYLLAND.
Vi modtager og hjælper ofte skoleklasser, gymnasieklasser og studerende fra forskellige
uddannelser, når de som en del af undervisningen eller i forbindelse med opgaver har brug for at
vide mere om os eller tv-produktion i almindelighed.
Rundvisninger
Vi havde 414 deltagere i rundvisninger m.m. i 2019.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 18
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0019.png
5. Tilgængeliggørelse af public service-indhold
Overordnet forpligtelse:
REGIONEN skal stille sit public service-indhold til rådighed for
befolkningen på følgende måder:
5.1. TV
5.1.1. Den regionale tv-kanal
Forpligtelsen:
REGIONEN
udsender sine programmer ”free-to-air” i regionen på den regionale tv-kanal,
KANALNAVN.
1
TV2 ØSTJYLLAND
Sendetid 2019
timer
Egenproduktion
Køb hos uafhængige producenter
Fælles regional produktion
Fra anden TV 2-region
Skilte og off-broadcast
Total
Øvrige Nyheder / Programm Programm
programm aktualitet
er i alt
er i alt
Total
sendetid
1. gangs uds. 1. gangs uds. 1. gangs uds. genudsendel Programmer
ser
og skilte
12
27
-
13
-
52
242
2
2
-
-
246
254
29
2
13
-
298
652
395
7
243
-
1.297
906
424
9
256
-
1.595
Her indsættes skema med sendetidsopgørelse.
5.1.2. ”Vinduer” i TV 2-sendefladen
Forpligtelsen:
REGIONEN skal udsende visse regionale programmer i det regionale område som en del af
sendefladen på TV 2/DANMARK A/S’ hovedkanal, TV 2. Udsendelserne skal ske stort set
samtidig med udsendelserne på REGIONEN, idet tidsforskydningen maximalt må være en time.
Der henvises til bilag 2, hvoraf de mellem TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-
virksomheder aftalte sendetider fremgår. Hvor ikke andet fremgår af aftalen, kræver det
enighed mellem parterne at ændre aftalen.
2
Vejledning:
Samsendingstiden i
”Nyhedsvinduerne” på TV 2 opgøres uden reklamer.
Side 19
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Redegørelse:
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0020.png
Redegørelse:
Sendetimer:
I 2019 sendte TV2 ØSTJYLLAND i alt 225 timers nyheds- og aktualitetsudsendelser i TV 2-
vinduerne. Derudover 57 timers reklamer.
Programplan:
12.30–12.36: Regionale nyheder. Sendt mandag-fredag.
17.15–17.21: Regionale nyheder. Sendt mandag-fredag.
18.20–18.26: Regionale nyheder. Sendt mandag-søndag.
19.25–19.25.30: Coming-up på en af dagens vigtigste historier - mandag-søndag.
19.30–19.57: Regionale nyheder. Sendt mandag-søndag.
22.00–22.12: Regionale nyheder. Sendt mandag-torsdag.
TV2 ØSTJYLLAND har levet op til forpligtelsen på at udsende nyheds- og aktualitetsstof i de
afsatte vinduer på TV 2. På ovenstående skema fremgår sendestruktur og omfanget af
sendeminutter.
Nyheds- og aktualitetsudsendelserne sendes også på stationens 24-timers kanal, TV2
ØSTJYLLAND. Det sker altovervejende simultant.
Side 20
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0021.png
5.1.3. Internetbaserede tjenester
Forpligtelsen:
REGIONEN skal drive internetaktiviteter med indhold og tjenester, der bruger internettets
formidlingsformer, og som bidrager til REGIONEN’s public service-formål, og som er
redaktionelt begrundet.
REGIONEN’s internetsted skal bl.a. indeholde nyheder, programrelateret information,
seerservice og produktioner med billede, lyd og tekst. REGIONEN kan på internetstedet bringe
tekstbaserede nyheder.
REGIONEN skal blandt andet stille indhold til rådighed via internettet som simul-/webcast og
on demand.
Dette public service-internetsted skal holdes adskilt fra REGIONEN’s
eventuelle anden
internetvirksomhed, som drives på kommercielle vilkår, dvs. uden anvendelse af offentlige
tilskud.
REGIONEN skal, så vidt det er teknisk muligt, vælge åbne standarder med henblik på generel
tilgængelighed til det indhold, som REGIONEN stiller til rådighed via internettet.
REGIONEN kan ikke oprette nye væsentlige internetbaserede tjenester i kontraktperioden end
de ovenfor og i bilag 3 anførte, medmindre Radio- og tv-nævnet godkender iværksættelse af
sådanne yderligere tjenester efter reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af DR’s
og de
regionale TV 2-virksomheders nye tjenester. Tilsvarende gælder væsentlige ændringer af
eksisterende tjenester.
Redegørelse:
TV2 ØSTJYLLAND har opfyldt forpligtelsen.
TV2 ØSTJYLLAND var i 2019 til stede på følgende online-platforme:
www.tv2østjylland.dk
Et stærkt website med godt indhold er afgørende for, at vi bliver relevante for et bredt publikum
også for andre end dem, der ser vores nyhedsudsendelser på tv. Derfor ønsker vi, at
tv2østjylland.dk har en central rolle i vores produktion. På hjemmesiden lægger vi vægt på at
dække vores region bredt i den daglige nyhedsdækning
både geografisk og i emnevalg
men
ikke mindst lægger vi vægt på også at producere velresearchede, gennemarbejdede formater, der
samler mange brugere
og samler dem i relativt lang tid.
Også på hjemmesiden er video et råstof, og vi har som udgangspunkt video i alle artikler.
Hjemmesidens tekniske del (CMS) driftes og udvikles i samarbejde med de øvrige TV 2-regioner.
Platformen bygger på open source-løsningen Drupal.
I 2019 var der gennemsnitligt 106.700 sidevisninger på tv2østjylland.dk dagligt mod 94.000 i
2018. Det gennemsnitlige tidsforbrug på siden steg fra 2:07 i 2018 til 2:28.
Side 21
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0022.png
Nyhedsapp til smartphones
Vi har en nyhedsapp til smartphones med styresystemerne iOS og Android som en nem tilgang
til vores aktualitetsindhold for vores loyale nyhedsbrugere. Appen inkluderer mulighed for at
sende notifikationer, enten når der er breaking news, eller hvis en historie er vigtig nok for
tilpas mange østjyder.
Indholdet i nyhedsappen er det samme som på tv2østjylland.dk, og funktionaliteten er stort set
den samme.
Nyhedsappen driftes og udvikles i samarbejde med de øvrige TV 2-regioner.
I 2019 var der 30.503 brugere af nyhedsappen mod 29.920 brugere i 2018.
Facebook
TV2 ØSTJYLLAND vægter tilstedeværelsen på Facebook højt, da det er den medietype, flest i
vores sendeområde benytter dagligt (58 %), og som særligt de yngre bruger højfrekvent (73 %
daglig brug i aldersgruppen 15-29 år iflg. vores kendskabsmåling i 2019).
Vi var i 2019 overordnet til stede på Facebook på tre måder:
1. Hovedsiden TV2 ØSTJYLLAND
På TV2 ØSTJYLLANDs Facebookside udnytter vi først og fremmest vores levende billeder
særligt i ”prime time” på Facebook om aftenen. Video
er vores råstof, og video er med til at
adskille os fra mange af de andre indholdsleverandører på Facebook - fx andre medier i vores
område. Vores opslag tager oftest afsæt i nyheder, der også bringes på vores andre platforme,
men de er formateret i stil og tone, så de passer til Facebook.
Vi har siden 1. april 2019 afsat et årsværk til at facilitere og kvalificere samtalerne i
kommentarsporene i erkendelse af, at vores publicistiske virke ikke stopper, når vi har lagt
indholdet på Facebook. Vi ønsker at tage ansvar for, at alle brugere føler, de kan komme til orde,
og at samtalerne finder sted på oplyst grundlag, så research og tilvejebringelse af supplerende
informationer fortsætter i vores arbejde i kommentarerne.
TV2 ØSTJYLLANDs Facebookside havde ved udgangen af 2019 godt 83.000 følgere, og vores
indhold nåede gennemsnitligt ud til 2,1 mio. brugere pr. måned. Vores videoindhold blev i alt set
i 8,5 mio. minutter.
2. Lokalreporternes egne profiler
TV2 ØSTJYLLANDs lokalreportere bruger deres egne Facebookprofiler til at distribuere
relevant indhold for deres respektive lokalområde, men nok så vigtigt benytter de Facebook til
at opbygge og dyrke deres kildenetværk og på den måde sikre, at vi er nærværende for alle i
vores område og ikke overser vigtige historier. Kendskabet til lokalreporterne lå i november
2019 på 30 % iflg. vores kendskabsmåling.
3. Facebookgruppen ’Morklubben’
I Facebookgruppen servicerer vi et interessefællesskab og sikrer faktabaserede, konstruktive
samtaler medlemmerne imellem. ’Morklubben’ bestod ved udgangen af 2019 af godt 4.000
medlemmer, hvoraf gennemsnitligt knap 86 % var aktive på ugentlig basis.
Derudover deler vi så vidt muligt vores indhold i relevante interessefællesskaber for at nå
bredere ud og starte samtaler i fællesskaber, der allerede er optaget af de emner, vi producerer
indhold om.
Side 22
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0023.png
Spredningen af vores indhold på Facebook er 100 pct. organisk. Vi har aldrig betalt Facebook for
at få vores indhold ud til flere brugere via sponsorerede opslag, men vores journalister deler selv
vores indhold i relevante fællesskaber for at ramme flere interesserede brugere.
Instagram
Instagram er en populær social platform primært til deling af billeder og korte videoer. Ifølge
TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra november 2019 anvender 25% af alle østjyder over 15
år platformen dagligt. I målgruppen 15-29 år er det hele 48%, der bruger Instagram dagligt
Vi bruger opslag og stories på Instagram til at formidle nyhedsindhold på en letforståelig og
direkte facon, der ikke kræver forhåndsviden, og til at højne fællesskabsfølelsen i regionen ved
at fremhæve særligt smukke steder.
Ved udgangen af 2019 havde vi knap 23.000 følgere mod cirka 15.000 ved udgangen af 2018, og
vores opslag nåede i gennemsnit ud til godt 30.000 brugere ugentligt.
Snapchat
Snapchat er et socialt medie, hvor brugerne sender videoer og billeder til hinanden
ofte
suppleret med tekst og tegninger. Snapchat er især populært blandt unge. Ifølge TV2
ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra november 2019 anvender 15 % af alle østjyder over 15 år
platformen dagligt - dog i varierende grad, hvor den yngste målgruppe, vi har målt på (de 15-29-
årige) bruger Snapchat dagligt for 40 % vedkommende.
Snapchat er den eneste af vores platforme, hvor vores målgruppe er aldersbestemt. Med vores
tilstedeværelse på Snapchat ønsker vi eksplicit at ramme helt unge medieforbrugere, der ikke
stifter bekendtskab med TV2 ØSTJYLLAND andre steder. Indholdet bliver produceret specifikt
til platformen og er vinklet, så det er relevant for den unge målgruppe, der er ned til seks år
og
typisk ikke ældre end 12.
Vi skruede i løbet af 2019 ned for vores produktion til Snapchat, fordi platformen viser sig stadig
sværere at nå målgruppen på, da det i stadigt højere grad er indhold fra deres venner, de bliver
eksponeret for. Vi har derfor ikke produceret tre Snapchat-stories ugentligt, men i stedet flyttet
ressourcer til YouTube.
Vi havde ved årets udgang knap 5.500 følgere mod 5.100 ved udgangen af 2018. I gennemsnit
åbnede 14,5 % af brugerne vores stories. Vores vurdering var derfor, at ressourcerne er bedre
brugt på at producere indhold til YouTube, hvor samme målgruppe også er markant
repræsenteret.
YouTube
YouTube er verdens mest populære videoportal. 73% af alle østjyder over 15 år benytter
platformen mindst én gang hver måned, viser TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra
november 2019, og det er særligt den yngre målgruppe, der bruger YouTube hyppigt. 39 % af de
15-29-årige bruger iflg. samme kendskabsmåling YouTube dagligt.
TV2 ØSTJYLLAND arbejder strategisk med YouTube som distributionsplatform til udvalgte
dele af vores videomateriale. Som tv-station er det naturligt at være til stede, hvor brede
målgrupper
ikke mindst unge
forbruger video.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Side 23
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0024.png
Der ligger et antal af mindeværdige arkivklip fra TV2 ØSTJYLLAND på YouTube, ligesom vi
konsekvent har udgivet vores programserier på platformen
parallelt med videouniverset på
tv2østjylland.dk. Fælles for serierne er, at de taler ind i specifikke målgrupper, nicher og
interessefællesskaber. I samarbejde med TV SYD har vi eksempelvis i 2019 udgivet
GG Horsens,
en serie om e-sport, som i alt har fået over 2 millioner visninger på vores YouTube-kanal.
TV2 ØSTJYLLANDs YouTube-kanal havde ved udgangen af 2019 i alt 11.460 abonnenter mod
knap 1.500 ved udgangen af 2018.
Podcast
Podcasts giver brugerne mulighed for at hente lyd- og videofiler via nettet og lytte, når de ønsker
det, og selvom kun 6 % af de adspurgte i vores kendskabsmåling i november 2019 tilkendegav,
at de bruger podcasts dagligt, er det ugentlige forbrug dog støt voksende og efterhånden stort
(23 %)
særligt blandt de 15-29-årige (42 % ugentligt, 13 % dagligt).
I 2019 fortsatte vi med den ugentlige fodboldpodcast ’Skipperligaen’ i første halvår, men
besluttede i andet halvår at bruge ressourcerne i højere grad på YouTube, fordi det tidsmæssigt
korte format passede bedre dér.
’Skipperligaen’s podcastepisoder havde i 2019 i gennemsnit 1280 afspilninger.
Twitter
For TV2 ØSTJYLLAND er Twitter først og fremmest en kanal til at gøre andre medier,
politikere, erhvervsliv, meningsdannere, organisationer m.v. opmærksomme på vores indhold.
Twitter er derimod i mindre grad en kanal til at nå den brede befolkning. Dertil er målgruppen
for lille.
Vi producerer derfor heller ikke selvstændigt indhold til Twitter, men bruger platformen til at
distribuere eksisterende indhold fra tv2østjylland.dk, som er relevant for meningsdannere,
politikere m.v.
TV2 ØSTJYLLAND havde ved udgangen af 4.600 følgere på Twitter mod 4.100 ved udgangen af
2018.
Side 24
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0025.png
5.2. Arkiver
Forpligtelsen:
REGIONEN skal medvirke til at gøre det muligt for Det Kongelige Bibliotek at give publikum
adgang til, inden for rammerne af ophavsretslovgivningen, at se eller høre tidligere udsendte
nyheds- og aktualitetsudsendelser.
REGIONEN skal af kulturarvsmæssige hensyn bevare sine programarkiver.
REGIONEN skal fremme digitaliseringen af programarkiverne for bl.a. på denne måde at give
borgerne adgang til sine programarkiver, dog med de begrænsninger, der følger af lovgivningen
mv., herunder ophavsretsloven.
REGIONEN skal aktivt arbejde for i videst muligt omfang at kunne gøre REGIONEN
programarkiver tilgængelige for befolkningen og forskermiljøerne.
Redegørelse:
Vores udsendelser er siden 1. januar 2009 bevaret på tv2østjylland.dk som enkelt-indslag og
udsendelser.
TV2 ØSTJYLLAND er en af de regioner, hvor udsendelserne er bevaret i Statens Mediesamling
på Det Kgl. Bibliotek i Aarhus. TV-indslag fra stationens start til i dag er bevaret i vores
båndarkiv.
Vores arkiv er intakt fra stationens start, men det er ikke digitaliseret.
De ”gamle” indslag og udsendelser bliver digitaliseret i forbindelse med genanvendelse. Vi vil
i
de kommende år opsamle større viden om arbejdet med digitalisering af arkiverne.
Vi oplever ingen nævneværdig interesse for vores gamle arkiv, der fortrinsvis består af
nyhedsudsendelser.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
6. Finansiering
6.1. Hoved- og nøgletal
Side 25
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0026.png
6. Finansiering
6.1. Hoved- og nøgletal
Redegørelse:
Beløb i kr. 1.000
Resultatopgørelse:
Indtægter i alt
Driftsomkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Finansielle poster, netto
Årets resultat
2019
72.925
-65.966
6.959
-4.519
-1.121
1.319
2018
73.327
-67.259
6.068
-5.599
-1.100
-631
2017
73.032
-70.183
2.849
-4.947
-1.153
-3.251
2016
70.788
-64.159
6.629
-4.995
-1.163
471
2015
71.165
-62.846
8.319
-5.205
-1.087
2.027
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537
Balancesum, ultimo
46.725
47.494
47.319
48.592
50.689
Egenkapital, ultimo
7.852
6.336
6.560
9.216
8.826
Soliditet (egenkapitalandel)
Likviditet fra:
Driftsaktiviteter
Investeringer
Finansiering
Årets likviditetsvirkning
16,8
13,3
13,9
19,0
17,4
3.788
-4.930
-638
-1.779
8.146
-4.234
-800
3.112
610
-7.847
-800
-8.037
5.644
-3.295
-800
1.549
5.838
-4.421
-800
617
Side 26
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2019
2208933_0027.png
Dette dokument er underskrevet af nedenstående parter, der med deres underskrift har bekræftet dokumentets indhold samt alle datoer i dokumentet.
This document is signed by the following parties with their signatures confirming the documents content and all dates in the document.
Inga Juul Vind
PID: 9208-2002-2-838669203706
Tidspunkt for underskrift: 27-05-2020 kl.: 14:54:27
Underskrevet med NemID
Anne Thorø Nielsen
PID: 9208-2002-2-280304814935
Tidspunkt for underskrift: 27-05-2020 kl.: 21:04:21
Underskrevet med NemID
This document is signed with esignatur. Embedded in the document is the original agreement
document and a signed data object for each signatory. The signed data object contains a
mathematical hash value calculated from the original agreement document, which secures that the
signatures is related to precisely this document only. Prove for the originality and validity of
signatures can always be lifted as legal evidence.
The document is locked for changes and all cryptographic signature certificates are embedded in
this PDF.The signatures therefore comply with all public recommendations and laws for digital
signatures.With esignatur's solution, it is ensured that all European laws are respected in relation to
sensitive information and valid digital signatures. If you would like more information about digital
documents signed with esignatur, please visit our website at www.esignatur.dk.
This document has esignatur Agreement-ID: ee0915f9mSXM60933537