CIRKUS
en bevaringsværdig dansk kulturarv
I november afleverede Cirkus Arena et brev og en jubilæumsbog til samtlige
folketingsmedlemmer. Ved foretrædet vil Benny Berdino fra Cirkus Arena gerne uddybe
brevets indhold om, at danske cirkus står overfor nogle udfordringer, samt hvorfor cirkus er
en del af den danske såvel som den europæiske kulturarv.
Selvom en DR-dokumentar for nyligt brystede sig af at kunne afsløre, at cirkus er en
forretning som de seneste 10 år har haft svært ved at løbe rundt, og at vi i
Cirkus Arena
nogle
gange har måttet kaste håndklædet i ringen for siden at kunne starte på en frisk, så har dette
aldrig været en hemmelighed. For virkeligheden er, at cirkus er en svær forretning at tjene
penge på, og et kulturtilbud der overlever fra år til år.
Af de tre store cirkus der har været i Danmark, er to af dem,
Cirkus Benneweis
og
Cirkus
Dannebrog
, de seneste år lukket pga. økonomiske problemer grundet driftsudfordringer.
Driftsudfordringer som vi andre omrejsende cirkus også oplever alt efter hvor stort et setup,
vi turnerer rundt med.
Hvis man vil sikre en bevarelse af den omrejsende cirkuskultur i Danmark, er det derfor vores
håb, at der bliver gjort noget fra politisk side.
Cirkus har eksisteret som kulturform i over 250 år, og siden Price-familien optrådte på
Dyrehavsbakken for første gang i 1795, har cirkuskunsten været at finde i Danmark.
Billedkunstneren Per Arnoldi har i vores jubilæumsprogram karakteriseret cirkus som en
stærk folkelig kunstoplevelse. Folkelig i ordets bedste forstand fordi cirkus bevæger sig rundt
til alle dele af Danmark, og fordi det møder folk i øjenhøjde på tværs af generationer.
Alle
kan være med og samles om det, som er cirkus’ grundessens: artistkunsten. En kunstart som
skaber et særligt frirum, hvor man kan blive imponeret og tage ved lære af artisteriet som en
ren kropslig og færdighedsbåren udtryksform, der viser hvad der er fysisk muligt for os
mennesker. I flg. Kulturministeriets egne undersøgelser af “Danskernes kulturvaner” i 2012,
fremgår det ydermere, at cirkus er den kulturinstitution der når længst ud i yderområderne af
Danmark, hvor der ofte ikke er andre kulturtilbud end cirkus. Derudover fremgår det, at
cirkus er den scenekunst, der har flest nydanskere blandt sit publikum.
I de sidste 65 år har Cirkus Arena været at finde på de danske landeveje. 160 forestillinger i
ca. 100 byer bliver det til i løbet af en sæson, som hvert år siden 1984 er blevet afsluttet med
gæstespil i fem byer i Grønland. Passionen for at bevare, talentudvikle og udbrede den danske
cirkustradition er drivkraften og det som holder hjulene i gang, og ved flere internationale
cirkusfestivaler, har Cirkus Arena inden for de seneste 10 år taget flere førstepriser med hjem
til Danmark.
I Danmark har den klassiske cirkuskultur aldrig modtaget en krone i driftstilskud, og at cirkus
kan eksistere skyldes ene og alene, at publikum køber billet. I Cirkus Arena har vi haft mange
gode år, men særligt de seneste 10 år har som nævnt været økonomisk svære for branchen.
Finanskrisen medførte et fald i billetindtægterne, for pludselig havde publikum færre midler,
og så kunne en cirkusbillet blive sparet væk. De sidste 10 år har derfor været en kamp for at
1