Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2198966_0001.png
Notat
27. maj 2020
Overvejelser i forhold til ønske om udlevering af Radio- og tv-
nævnets interne dokumenter i sagen om DAB-udbuddet
Problemstilling
I forlængelse af samråd d. 11. marts 2020 og d. 27. maj om udbud af en DAB-
radiokanal har kulturordførerkredsen stillet spørgsmål til, hvorfor
kulturministeren ikke kan pålægge det uafhængige Radio- og tv-nævn at udlevere
interne dokumenter i sagen om DAB-udbuddet. Derudover har ordførerkredsen
spurgt til, hvilke muligheder Folketinget har i forhold til indsigt i nævnets interne
dokumenter.
Opsummering
Justitsministeriet har oplyst, at en minister ikke har adgang til at udstede
konkrete tjenestebefalinger vedrørende udøvelse af kompetence, der er er tillagt et
nævn ved lov, og hvor det har været lovgivers hensigt at begrænse ministerens
indflydelse på de pågældende afgørelser mv.
Radio- og tv-nævnet har med udgangspunkt i lovens § 45 efter udbud meddelt
tilladelse i sagen om udbud af en DAB-radiokanal. Det må med udgangspunkt i en
samlet vurdering af lovgrundlaget antages at have været lovgivers hensigt, at
nævnet skal kunne agere uafhængigt uden politisk indflydelse på
sagsbehandlingen i forbindelse med afgørelsen af sådanne sager.
Kulturministeriet vurderer på den baggrund, at kulturministeren ikke ved en
konkret tjenestebefaling har mulighed for at pålægge nævnet enten at udlevere de
pågældende interne dokumenter eller på anden måde stille dokumenterne til
rådighed for gennemsyn. Det bemærkes, at kulturministeren på nuværende
tidspunkt alene har spurgt nævnet, om de vil udlevere de omtalte dokumenter. Ved
samrådet d. 27. maj blev også spurgt til ministerens muligheder for konkrete
tjenestebefalinger i forhold til Radio- og tv-nævnets sekretariats udlevering af
interne dokumenter. Sekretariatet arbejder under instruktion fra Radio-og tv-
nævnet, og ministeren kan derfor ikke give tjenestebefalinger til sekretariatet.
Justitsministeriet oplyser, at Folketinget ikke retligt set har en almindelig adgang
til at kræve, at offentlige myndigheder udleverer dokumenter mv. eller stiller dem
til rådighed for Folketinget. Når Folketinget anmoder en minister om dokumenter
mv., som ministeren har rådighed over, afgiver ministeren i praksis som den helt
klare hovedregel disse dokumenter mv. til Folketinget.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af ovenstående, at kulturministeren
ikke har rådighed over Radio- og tv-nævnets interne dokumenter i sagen om DAB-
udbuddet.
Jour. nr. 19/03202-66
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Opdateret version af notatet om kulturministerens muligheder for at pålægge Radio- tv-nævnet at udlevere interne dokumenter i relation til DAB-udbuddet. Notatet er opdateret med en vurdering af Folketingets muligheder i den henseende, fra kulturministeren
2198966_0002.png
Rigsrevisionen og Ombudsmanden, som er kontrolorganer under Folketinget, har i
henholdsvis rigsrevisorloven og ombudsmandsloven vidtgående hjemler til at
kræve oplysninger fra de myndigheder, der er underlagt deres kontrol, men disse
hjemler gælder ikke for Folketinget som sådan. Hvis folketingsmedlemmer skal
gives hjemmel til at gennemlæse interne dokumenter fra Radio- og tv-nævnet i
forbindelse med udbuddet af en DAB-radiokanal, såfremt nævnes ikke ønsker at
stille dokumenterne til rådighed, vil en sådan hjemmel f.eks. kunne indføres ved at
vedtage en særlov herom.
Relevante regler i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Radio- og tv-nævnet blev oprettet den 1. januar 2001. Baggrunden herfor var
tillægsaftale nr. 3 af 14. marts 2000 til den dagældende medieaftale af 10. maj
1996 for 1997-2000 om anvendelse af de danske DAB-frekvensressourcer.
I forbindelse med oprettelsen af nævnet fremgik følgende af lovbemærkningerne til
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed:
"Det fremgår af punkt 5 i tillægsaftale nr. 3 af 14. marts 2000 til den gældende
medieaftale af 10. maj 1996 om anvendelse af de danske DAB-frekvensressourcer, at
der skal oprettes et uafhængigt Radio og tv-nævn, som skal forestå behandlingen af
ansøgninger om tilladelse til programvirksomhed, udstedelse af tilladelser og
efterfølgende føre tilsyn med programvirksomhed for så vidt angår de kommercielle
radioforetagender, der udsender digital radio."
Ved den efterfølgende medieaftale for 2001-2004 blev det besluttet at udbyde
henholdsvis den fjerde FM-radiokanal og den femte FM-radiokanal. Udbud og
tilsyn med disse radiokanaler skulle indgå som en del af Radio- og tv-nævnets
opgaver. I medieaftalen for 2001-2004 blev det samtidig besluttet, at Radio- og tv-
nævnet skulle varetage de opgaver, som indtil da var varetaget af tre selvstændige
nævn: Satellit- og kabelnævnet, Radio- og TV-Reklamenævnet samt Udvalget vedr.
Lokal Radio og TV, samt enkelte andre opgaver. De tre nævn blev nedlagt i
forbindelse med oprettelsen af Radio- og tv-nævnet.
Reglerne om Radio- og tv-nævnet og dets opgaver m.v. findes i henholdsvis kapitel
7 i lov om radio- og fjersynsvirksomhed og i bekendtgørelse om forretningsorden for
Radio- og tv-nævnet.
I lovens § 39 er det bestemt, at kulturministeren nedsætter et Radio- og tv-nævn.
Nævnet består af 10 medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger
8 medlemmer, herunder formand og næstformand, Samarbejdsforum for Danske
Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere
juridisk sagkundskab, herunder skal 1 medlem have særlig strafferetlig indsigt, og
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Opdateret version af notatet om kulturministerens muligheder for at pålægge Radio- tv-nævnet at udlevere interne dokumenter i relation til DAB-udbuddet. Notatet er opdateret med en vurdering af Folketingets muligheder i den henseende, fra kulturministeren
I lovens § 40, stk. 1, er det fastsat, at Radio- og tv-nævnet varetager en række
opgaver på radio- og tv-området, jf. §§ 41-44b. Bestemmelsen fastslår endvidere, at
nævnets afgørelser efter disse bestemmelser ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Det betyder, at der ikke er mulighed for at klage til en
anden administrativ myndighed såsom Kulturministeriet over en afgørelse, som
Radio- og tv-nævnet har truffet. Baggrunden for at indsætte en sådan bestemmelse
skal søges i, at der er tale om et nævn, som besidder en række kompetencer med
henblik på varetagelse af en række nærmere opgaver, der er angivet i loven, og
hvor lovgiver har fundet, at den kompetence ikke skal kunne omgøres af en anden
administrativ myndighed såsom Kulturministeriet. Det må i den forbindelse
antages at have t været lovgivers hensigt, at nævnet skal være uafhængigt uden
politisk indflydelse med henblik på at varetage de nærmere opgaver, der er fastsat
i loven.
Side 3