Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2198875_0001.png
Notat
27. maj 2020
Overvejelser i forhold til ønske om udlevering af Radio- og tv-
nævnets interne dokumenter i sagen om DAB-udbuddet
Problemstilling
I forlængelse af samråd i marts 2020 om udbud af en DAB-radiokanal har
kulturordførerkredsen stillet spørgsmål til, hvorfor kulturministeren ikke kan
pålægge det uafhængige Radio- og tv-nævn at udlevere interne dokumenter i sagen
om DAB-udbuddet.
Opsummering
Justitsministeriet har oplyst, at en minister ikke har adgang til at udstede
konkrete tjenestebefalinger vedrørende udøvelse af kompetence, der er er tillagt et
nævn ved lov, og hvor det har været lovgivers hensigt at begrænse ministerens
indflydelse på de pågældende afgørelser mv.
Radio- og tv-nævnet har med udgangspunkt i lovens § 45 efter udbud meddelt
tilladelse i sagen om udbud af en DAB-radiokanal. Det må med udgangspunkt i en
samlet vurdering af lovgrundlaget antages at have været lovgivers hensigt, at
nævnet skal kunne agere uafhængigt uden politisk indflydelse på
sagsbehandlingen i forbindelse med afgørelsen af sådanne sager.
Kulturministeriet vurderer på den baggrund, at kulturministeren ikke ved en
konkret tjenestebefaling har mulighed for at pålægge nævnet at udlevere de
pågældende interne dokumenter.
Lovgrundlaget uddybes nedenfor.
Relevante regler i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Radio- og tv-nævnet blev oprettet den 1. januar 2001. Baggrunden herfor var
tillægsaftale nr. 3 af 14. marts 2000 til den dagældende medieaftale af 10. maj
1996 for 1997-2000 om anvendelse af de danske DAB-frekvensressourcer.
I forbindelse med oprettelsen af nævnet fremgik følgende af lovbemærkningerne til
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed:
"Det fremgår af punkt 5 i tillægsaftale nr. 3 af 14. marts 2000 til den gældende
medieaftale af 10. maj 1996 om anvendelse af de danske DAB-frekvensressourcer, at
der skal oprettes et uafhængigt Radio og tv-nævn, som skal forestå behandlingen af
ansøgninger om tilladelse til programvirksomhed, udstedelse af tilladelser og
efterfølgende føre tilsyn med programvirksomhed for så vidt angår de kommercielle
radioforetagender, der udsender digital radio."
Jour. nr. 19/03202-66
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Til orientering fremsendes Radio- tv-nævnets svar på kulturministerens forespørgsel om udlevering af interne dokumenter i sagen omkring DAB-udbuddet samt om møde om tilsynet med LOUD m.v.
Ved den efterfølgende medieaftale for 2001-2004 blev det besluttet at udbyde
henholdsvis den fjerde FM-radiokanal og den femte FM-radiokanal. Udbud og
tilsyn med disse radiokanaler skulle indgå som en del af Radio- og tv-nævnets
opgaver. I medieaftalen for 2001-2004 blev det samtidig besluttet, at Radio- og tv-
nævnet skulle varetage de opgaver, som indtil da var varetaget af tre selvstændige
nævn: Satellit- og kabelnævnet, Radio- og TV-Reklamenævnet samt Udvalget vedr.
Lokal Radio og TV, samt enkelte andre opgaver. De tre nævn blev nedlagt i
forbindelse med oprettelsen af Radio- og tv-nævnet.
Reglerne om Radio- og tv-nævnet og dets opgaver m.v. findes i henholdsvis kapitel
7 i lov om radio- og fjersynsvirksomhed og i bekendtgørelse om forretningsorden for
Radio- og tv-nævnet.
I lovens § 39 er det bestemt, at kulturministeren nedsætter et Radio- og tv-nævn.
Nævnet består af 10 medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger
8 medlemmer, herunder formand og næstformand, Samarbejdsforum for Danske
Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere
juridisk sagkundskab, herunder skal 1 medlem have særlig strafferetlig indsigt, og
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen.
I lovens § 40, stk. 1, er det fastsat, at Radio- og tv-nævnet varetager en række
opgaver på radio- og tv-området, jf. §§ 41-44b. Bestemmelsen fastslår endvidere, at
nævnets afgørelser efter disse bestemmelser ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Det betyder, at der ikke er mulighed for at klage til en
anden administrativ myndighed såsom Kulturministeriet over en afgørelse, som
Radio- og tv-nævnet har truffet. Baggrunden for at indsætte en sådan bestemmelse
skal søges i, at der er tale om et nævn, som besidder en række kompetencer med
henblik på varetagelse af en række nærmere opgaver, der er angivet i loven, og
hvor lovgiver har fundet, at den kompetence ikke skal kunne omgøres af en anden
administrativ myndighed såsom Kulturministeriet. Det må i den forbindelse
antages at have t været lovgivers hensigt, at nævnet skal være uafhængigt uden
politisk indflydelse med henblik på at varetage de nærmere opgaver, der er fastsat
i loven.
Side 2