Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2191132_0001.png
Aktstykke nr.
174
Folketinget 2019-20
174
Kulturministeriet.
København, den 13. maj 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
forlængelse af den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomst:
• Der tilføres 32,0 mio. kr. til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (anden
bev.)
• Der tilføres 1,0 mio. kr. til § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen.
b.
Som følge af COVID-19 blev der med akt. 144 af 16. april 2020 givet hjemmel til at etablere en
midlertidig kunststøtteordning, der retter sig mod kunstnere med kombinationsindkomster, der kan
være bestå af både A- og B-indkomst samt skattepligtigt overskud fra selvstændig virksomhed. Gen-
nem ordningen kan kunstnere, der som konsekvens af corona-virus forventer et tab i A- og B-ind-
komst og skattepligtig overskud fra selvstændig virksomhed fra det kunstneriske virke på mindst 30
pct. i forhold til den forventede indkomst i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020, få dækket 75
pct. af det forventede tab, dog maksimalt 23.000 kr. per måned.
Den 18. april 2020 blev der mellem regeringen og Folketingets partier indgået aftaler, der bl.a. be-
virker, at kompensationsordningen for selvstændige og freelancere forlænges med en måned, således
at den dækker perioden til og med 8. juli, ligesom der oprettes en ny kompensationsordning for free-
lancere mv. med blandet A- og B-indkomst, som tilsvarende gælder perioden 9. marts til og med 8.
juli 2020.
Kompensationsordningen for selvstændige og freelancere blev forlænget ud fra en vurdering af, at
mange selvstændige og freelancere vil have store udfordringer, og vil stå i en vanskelig situation i
længere tid som følge af konsekvenserne af udbruddet af corona-virus. Den midlertidige kunststøtte-
ordning for kunstnere med kombinationsindkomster lægger sig i vidt omfang op ad ordningerne hvad
angår indhold, rammer, vilkår, målgruppe mv. Ligeledes påvirkes kunstnere tilsvarende af den øvrige
aktivitet i samfundet, herunder aflysning af koncerter, forestillinger, optrædener mv.
Det foreslås på den baggrund, at kunststøtteordningen forlænges tilsvarende, således at ordningen
er gældende fra den 9. marts 2020 til og med den 8. juli 2020.
Den midlertidige kunststøtteordning er allerede åbnet for ansøgninger, og Slots- og Kulturstyrelsen,
som administrerer ordningen, er begyndt at modtage ansøgninger. Der lægges op til, at ansøgere kan
AK001527
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Aktstykke 174 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i en forlængelse af den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomst
2191132_0002.png
2
vælge at søge kompensation for enten ca. tre eller fire måneder. Ansøgere, som allerede har søgt om
kompensation, får dermed mulighed for enten at fastholde ansøgningen og modtage kompensation
for perioden indtil 8. juni, eller indsende en ny ansøgning om kompensation for perioden indtil 8.
juli. Denne praksis er i overensstemmelse med den måde, øvrige forlængede ordninger er håndteret i
Erhvervsstyrelsen. Derudover vil en sådan fleksibilitet sikre, at ingen ansøgere stilles ringere med
forlængelsen af ordningen.
I den nuværende kunststøtteordning kan der ansøges om kompensation for tab i A- og B-indkomst
og skattepligtig overskud fra selvstændig virksomhed fra det kunstneriske virke i perioden 9. marts
til og med 8 juni 2020, svarende til tre måneder. I henhold til akt. 144 af 16. april 2020 forventes det,
at de statslige udgifter til ordningen vil beløbe sig til samlet set ca. 100 mio. kr. i 2020.
Den forventede merudgift ved en forlængelse af ordningen fra tre til fire måneder udgør ved anven-
delse af samme beregningsforudsætninger, som ved tiltrædelsen af akt. 144, dermed ca. 33 mio. kr.
Om end der gives mulighed for kun at ansøge om kompensation for tre måneder, er det vurderin-
gen, at langt de fleste ansøgere vil søge om kompensation for den fulde periode på fire måneder. De
statslige udgifter til en forlænget ordning med mulighed for kompensation for tab i A- og B-ind-
komst og skattepligtig overskud fra selvstændig virksomhed fra det kunstneriske virke i perioden 9.
marts til og med 8 juli 2020, svarende til fire måneder, forventes dermed at beløbe sig til samlet set
133 mio. kr. i 2020. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Der afsættes som følge heraf i alt 32,0 mio. kr. til udbetaling af kompensation. Desuden afsættes
der 1,0 mio. kr. til Slots- og Kulturstyrelsens administration af kompensationsordningen i 2020. De
administrative omkostninger er omfattet af usikkerhed, idet de administrative omkostninger i vid ud-
strækning vil afspejle antallet af ansøgere.
De øvrige forudsætninger for at opnå kompensation er de samme som i den eksisterende ordning,
som blev etableret med hjemmel i akt. 144 af 16. april 2020.
Det bemærkes, at der ved akt 144 af 16. april 2020 blev givet hjemmel til at yde tilsagn om kom-
pensation samt at benytte forudbetaling på § 21.11.69.20. Støtteordning for kunstnere med kombina-
tionsindkomst som følge af COVID-19, da der vil være en væsentlig tidsmæssig forskydning mellem
det afgivne tilsagn om kompensation, herunder udbetaling af kompensationen, og den endelige kon-
trol af den udbetalte støtte. Dette skyldes, at kunstnerne med kombinationsindkomst får udbetalt
kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og Slots- og Kulturstyrelsen har godkendt
ansøgningen, mens de udtagne sager til kontrol og evt. tilbagebetaling først vil finde sted i foråret
2021 i forbindelse med årsopgørelse for 2020. Denne hjemmel forventes tilsvarende anvendt ved for-
længelsen. Jf. akt 144. af 16. april 2020 vil der på finansloven for 2021 blive søgt optaget hjemmel til
at afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning på ordningen. Denne
hjemmel forventes tilsvarende anvendt ved forlængelsen.
Det bemærkes, at der ved akt. 144 af 16. april 2020 blev givet hjemmel til, at der på § 21.11.69.20.
Støtteordning for kunstnere med kombinationsindkomst som følge af COVID19 kan optages merud-
gifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020, svarende til de faktiske udgifter. Dermed
sikres det, at alle professionelle kunstnere, der opfylder kriterierne kan modtage støtte. Denne hjem-
mel forventes tilsvarende anvendt ved forlængelsen.
Udgifterne på i alt 33,0 mio. kr. i 2020 foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af Kulturmini-
steriets bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020. I lyset af den særlige situation som
COVID-19 har påført dansk økonomi, lægges der således op til at forhøje udgiftsbevillingen uden
modgående reduktion på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Aktstykke 174 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i en forlængelse af den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomst
2191132_0003.png
3
Dispositionen kan på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 specificeres således:
§ 21.11.69
§ 21.11.11
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden bev.)
20. Støtteordning for kunstnere med kombinationsindkomst
som følge af COVID19
Udgift
44. Tilskud til personer
Slots- og Kulturstyrelsen
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
Udgift
18. Lønninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
Udgift, mio. kr.
32,0 mio. kr.
0,7 mio. kr.
0,3 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbe-
taling af kompensation snarest muligt.
Der foretages en vurdering af støtteordningens forenelighed med EU’s statsstøtteregler.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til følgende dispositioner, således at der
på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 opføres følgende:
Mio. kr.
§ 21.11.69.
§ 21.11.11.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
Slots- og Kulturstyrelsen
Udgift
32,0
1,0
d.
e.
Det bemærkes, at der i medfør af akt. 144. af 16. april 2020 er adgang til på § 21.11.69. Kompensa-
tionsordninger som følge af COVID-19 (anden bev.) at optage merudgifter direkte på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 13. maj 2020
J
OY
M
OGENSEN
/ Per Nylykke
Til Finansudvalget.