Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2191118_0001.png
Aktstykke nr.
170
Folketinget 2019-20
170
Kulturministeriet.
København, den 13. maj 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i eta-
blering af to midlertidige kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt
nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kul-
turministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område:
• Der tilføres 126,1 mio. kr. til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (An-
den bev.).
• Der tilføres 3,9 mio. kr. til § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen (Driftsbev.).
• Der overføres 16,0 mio. kr. fra § 20.89.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. (Reservationsbev.)
til § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden
bev.).
• Der etableres materiel hjemmel til kompensationsordningerne under § 21.11.69. Kompensations-
ordninger som følge af COVID-19 ved optagelse af en ny tekstanmærkning.
Udgiften i 2020 til kompensation og administration vedr. omfattede institutioner under Kulturmini-
steriet finansieres ved en direkte opskrivning af Kulturministeriets bevilling på forslag til lov om til-
lægsbevilling for 2020, mens udgiften i 2020 til kompensation og administration vedr. omfattede in-
stitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet finansieres fra § 20.89.01. Forsøgs- og udvik-
lingsarbejde mv. (Reservationsbev.).
b.
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og De fire grønne løsgængere har indgået
Aftale om kompensationsordning til særligt nødlidende kulturinstitutioner mv.
den 18. april 2020 og
Aftale om nødpulje til de videnspædagogiske aktivitetscentre
den 4. maj 2020.
Med aftalerne etableres en midlertidig kompensationsordning til særligt nødlidende kulturinstitutio-
ner mv. på Kulturministeriets område og videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager tilskud
fra
§ 20.89.03.30. Driftslignende tilskud til videnspædagogiske aktivitetscentre med tilsagnsordning
under Børne- og Undervisningsministeriet. Ordningen retter sig mod ellers veldrevne kulturinstituti-
oner mv., der er i fare for at gå konkurs som følge af COVID-19.
Endvidere etableres en midlertidig kompensationsordning for produktionsomkostninger til kultur-
institutioner mv. på Kulturministeriets område og videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager
driftslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet. Ordningen retter sig mod kulturinstitu-
AK001518
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 152: Aktstykke 170 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i etablering af to midlertidige kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område:
2191118_0002.png
2
tioner mv., der har udækkede produktionsomkostninger til publikumsrettede aktiviteter, fx udstillin-
ger og forestillinger, som følge af, at de er aflyst eller udskudt pga. COVID-19. Herved mister kul-
turinstitutioner mv. indtjening, der normalt dækker deres produktionsomkostninger. Regeringens ar-
rangementsordning dækker ikke produktionsomkostninger, der knytter sig til længerevarende publi-
kumsrettede aktiviteter, og regeringens øvrige COVID-19-hjælpepakker kompenserer heller ikke
produktionsomkostninger.
Begge ordninger er målrettet selvejende og kommunale institutioner, fonde og foreninger mv., der
modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, egnsteatre, hvor Kulturministeriet yder refusion til en el-
ler flere kommuner af deres driftstilskud til egnsteatret, professionelle musicalproducenter uden egen
fast scene, Aveny-T Fonden, Libretto Teaterproduktion Aps (tilknyttet Det Ny Teater) og videnspæ-
dagogiske aktivitetscentre, som modtager driftslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministe-
riet.
Ordningerne omfatter ikke højskoler, daghøjskoler, aftenskoler, Folkeuniversitet, ikkekommerciel-
le lokale TV- og radiostationer, DR, TV 2, regionale TV 2-virksomheder og andre medieudbydere
samt modtagere af driftstilskud ydet af Folketingets Sydslesvigudvalg. Ordningen omfatter ligeledes
ikke musikskoler, driftstilskudsmodtagere under Kulturministeriets
Udlodningspulje til landsdækken-
de almennyttige organisationer,
statsinstitutioner og statsfinansierede selvejende institutioner. Ord-
ningerne omfatter ej heller kulturinstitutioner mv., der alene modtager projekttilskud.
For begge ordninger er kompensationsperioden 9. marts til og med 8. juli, og kulturinstitutionen
skal have et indtægtstab på minimum 100.000 kr. i perioden og have udtømt mulighederne for støtte i
de generelle COVID-19-støtteordninger for at komme i betragtning.
Særligt nødlidende institutioner
Særligt nødlidende kulturinstitutioner kan kompenseres for alle omkostninger i kompensationspe-
rioden, dog kan den samlede kompensationen fra offentlige COVID-19-støtteordninger maksimalt
udgøre 80 pct. af indtægtstabet for perioden. En kulturinstitution betragtes som særligt nødlidende
som følge af COVID-19, når den har omkostninger i kompensationsperioden, den ikke har disponibel
formue forstået som likvider og let omsættelige aktiver, til at dække efter, at:
• kulturinstitutionen har udtømt mulighederne for at søge støtte fra andre offentlige kompensations-
ordninger samt udnyttet mulighederne for fremrykket udbetaling af driftstilskud fra Kulturmini-
steriet eller Børne- og Undervisningsministeriet og udskydelse af moms og skat,
• kulturinstitutionen har taget alle nødvendige og relevante initiativer og værktøjer i brug for at re-
ducere sine omkostninger, herunder særligt variable omkostninger som kan falde bort. Der forud-
sættes ikke reduktioner i kulturinstitutionens kerneaktiviteter,
• kulturinstitutionen har anvendt den del af sin disponible formue forstået som likvider og let om-
sættelige aktiver, der ikke er nødvendig for at sikre den fortsatte drift (going concern). Der fast-
sættes tilsvarende krav for kommunale institutioner, der ikke umiddelbart kan gå konkurs.
Tildeling af midler sker efter ansøgning, hvor det på tro og love skal erklæres og/eller dokumente-
res, at ovenævnte betingelser er opfyldte. Realiserede omkostninger og indtægter i kompensationspe-
rioden skal være påtegnet af en uafhængig godkendt revisor. Krav til revisorbistand kan gradueres
efter størrelsen på indtægtstab i perioden, herunder helt udelades i forhold til mindre indtægtstab.
Dette fastsættes i bekendtgørelsen.
Udbetaling af kompensation forudsætter, at hele Kulturministeriets driftstilskud eller hele det
driftstilskudslignende tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet for den igangværende tilskud-
speriode så vidt muligt er udbetalt til kulturinstitutionen.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 152: Aktstykke 170 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i etablering af to midlertidige kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område:
2191118_0003.png
3
Det udbetalte kompensationsbeløb efterreguleres eller kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt,
hvis det i forbindelse med årsregnskabsaflæggelse for 2020 mv. viser sig, at kulturinstitutionen kun-
ne have klaret sig uden kompensation fra ordningen. Der kan stilles særlige krav til revisionen af års-
regnskabet for 2020 mv. med fokus på kompensationsgrundlaget.
Produktionsomkostninger
Kulturinstitutioner kan kompenseres for op til 80 pct. af produktionsomkostninger knyttet til kom-
pensationsperioden, dog kan den samlede kompensationen fra offentlige COVID-19-støtteordninger
maksimalt udgøre 80 pct. af indtægtstabet for perioden. Produktionsomkostninger er kompensations-
berettigede, når de knytter sig til publikumsrettede aktiviteter, der var planlagt til afvikling i perioden
9. marts til 8. juli, men som er udskudt eller aflyst som følge af COVID-19. Allerede opnåede ind-
tægter, som dækker disse udgifter, fx øremærkede offentlige tilskud og billetindtægter, skal fratræk-
kes. For produktionsomkostninger til publikumsrettede aktiviteter, der var påbegyndt inden kompen-
sationsperioden og/eller planlagt til at vare længere nedskrives produktionsomkostningerne forholds-
mæssigt. Produktionsomkostninger, der kan genaktiveres eller kompenseres via andre offentlige CO-
VID-19-støtteordninger, kan ikke kompenseres.
Tildeling af midler sker efter ansøgning. Realiserede omkostninger og indtægter knyttet til kom-
pensationsperioden skal være påtegnet af en uafhængig godkendt revisor. Øvrige oplysninger afgives
af kulturinstitutionen på tro og love. Krav til revisorbistand kan gradueres efter størrelsen på ind-
tægtstab i perioden, herunder helt udelades i forhold til mindre indtægtstab. Dette fastsættes i be-
kendtgørelsen.
Fælles for ordningerne
80 pct. af udgifterne til dokumenteret revisorbistand godtgøres, dog maksimalt 16.000 kr.
De nærmere ansøgningskriterier mv. fastsættes i en bekendtgørelse for hver ordning.
Det bemærkes, at det fremgår af
Aftale om kompensationsordning til særligt nødlidende kulturinsti-
tutioner mv.,
at der er betydelig usikkerhed forbundet med trækket på ordningen, og at der tilføres
midler til puljen efter behov.
Ordningerne administreres af Slots- og Kulturstyrelsen. Der foreslås afsat 3,9 mio. kr. i 2020 til
Slots- og Kulturstyrelsens administration af ordningen. De administrative omkostninger er omfattet
af usikkerhed, idet de i vid udstrækning vil afspejle antallet af ansøgere.
Der søges med aktstykket hjemmel til at foretage den endelige afregning af kompensationen i 2021,
hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2020 udbetalte beløb. Dette skyldes, at modta-
gerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og ansøgningen er god-
kendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende kontrol. Der vil på fi-
nansloven for 2021 blive søgt optaget hjemmel til at afholde udgifter og oppebære indtægter som
følge af den endelige afregning.
Ordningerne forventes at indebære merudgifter på 130,0 mio. kr. Skønnet er behæftet med usikker-
hed. Beløbet er inkl. udgifter til administration på 3,9 mio. kr. i Slots- og Kulturstyrelsen.
Udgifterne på i alt 130,0 mio. kr. i 2020 foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af Kulturmi-
nisteriets bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020. I lyset af den særlige situation som
COVID-19 har påført og risikerer at påføre dansk økonomi, lægges der således op til at forhøje ud-
giftsbevillingen uden modgående reduktion på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020.
Udgifter til støtte til videnspædagogiske aktivitetscentre, der modtager driftslignende tilskud fra
§
20.89.03.30. Driftslignende tilskud til videnspædagogiske aktivitetscentre med tilsagnsordning
under
Børne- og Undervisningsministeriet, finansieres ved overførsel til
§ 21.11.69.40. Støtte til særligt
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 152: Aktstykke 170 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i etablering af to midlertidige kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område:
2191118_0004.png
4
nødlidende kulturinstitutioner og produktionsomkostninger
fra
§ 20.89.01. Forsøgs- og udviklingsar-
bejde mv.
Der anmodes om tilslutning til, at der heraf kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til
administration hos Slots- og Kulturstyresen, heraf højst 2/3 som lønsum, dog maksimalt svarende til
den faktiske udgift. Udgifterne til støtte til de videnspædagogiske aktivitetscentre skønnes at udgøre
16,0 mio. kr. i alt. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, og der anmodes derfor om hjem-
mel til at overføre mellem de nævnte konti uanset endelige udgifter til støtte til de videnspædagogi-
ske aktivitetscentre. Der anmodes således om overførselsadgang fra
§ 20.89.01. Forsøgs- og udvik-
lingsarbejde mv.
til hhv.
§ 21.11.69.40. Støtte til særligt nødlidende kulturinstitutioner og produkti-
onsomkostninger
og
§ 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen
og dermed hjemmel til at fravige Budget-
vejledningens pkt. 2.2.9.
Endelig anmodes om tilslutning til optagelse af tekstanmærkning, der vedrører administrations-
grundlaget for så vidt angår kompensationsordningerne.
Dispositionen på forslag til tillægsbevillingslov for 2020 specificeres således:
§ 21. 11.69.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(Anden
bev.)
(kontoen er ny)
40. Støtte til særligt nødlidende kulturinstitutioner og pro-
duktionsomkostninger (underkontoen er ny)
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringsvirk-
somhed
§ 21.11.11.
Slots- og Kulturstyrelsen
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 20.89.01.
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
(Reservationsbev.)
10. Forsøg og udvikling mv. uden tilsagnsordning
22. Andre ordinære driftsomkostninger
142,1 mio. kr.
2,6 mio. kr.
1,3 mio. kr.
-16,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbe-
taling af støtten snarest muligt i indeværende finansår.
Der tages forbehold for Kommissionens formelle godkendelse af ordningen, jf. statsstøttereglerne.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositio-
ner, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 opføres følgende:
Mio. kr.
§ 21.11.69.
§ 21.11.11.
§ 20.89.01.
Udgift
Kompensationsordninger som følge af COVID-19 142,1
Slots- og Kulturstyrelsen
3,9
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv.
-16,0
Indtægt
0,0
0,0
0,0
d.
e.
Endelig anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevillingslov for 2020 opta-
ges følgende nye tekstanmærkning nr. 220 under § 21. Kulturministeriet:
Materielle bestemmelser
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 152: Aktstykke 170 fra Kulturministeriet om dispositioner som led i etablering af to midlertidige kompensationsordninger i 2020 i relation til COVID-19 til hhv. særligt nødlidende kulturinstitutioner mv. og til produktionsomkostninger til kulturinstitutioner mv. på Kulturministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets område:
2191118_0005.png
5
Nr. 220 ad 21.11.69.
”Kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om kompensation relateret til CO-
VID-19 til selvejende og kommunale institutioner, fonde og foreninger mv., der modtager driftstil-
skud fra Kulturministeriet og videnspædagogiske videnscentre, som modtager driftslignende tilskud
fra Børne- og Undervisningsministeriet, herunder at fastsætte bestemmelser om kriterier for at opnå
kompensation, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for kompensation, modtagerkreds, udbetaling af
kompensation, tilbagebetaling af kompensation og renter, dokumentation, regnskab, revision og rap-
portering, samt tilsyn og kontrol."
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 13. maj 2020
J
OY
M
OGENSEN
/ Jane Nørgaard Øhle
Til Finansudvalget.