Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2177656_0001.png
Til medlemmerne af kulturudvalget/15.04.2020.
I håbet om, at der kan findes en kompensationsordning for os privatproducerende teatre og arrangører,
sender jeg her et kort dokument og en grafisk figur, som jeg håber I kan drage nytte af og tage med i de
forhandlinger der nu er i gang. Vi er som rent privatejet musicalteater hårdt ramt, da vi er faldet mellem
flere stole, ikke kan søge dækkende kompensation og nu er direkte truet på vores eksistens.
De bedste hilsner
Jesper Winge Leisner
One and Only Musical Teater
Mobil: 20 80 01 00
Mail: [email protected]
Arrangør + 1000 kompensation
Som udgangspunkt mener vi, at vi opfylder betingelserne for at opnå kompensation for aflyste
arrangementer med + 1.000. (Jeg henviser til vedhæftede notat af 25. marts 2020). At komme under denne
ordning ville give os en mulighed for at overleve som virksomhed og arbejdsplads. Det er vores store håb,
at ordningen kan udvides sådan som jeg forstår, at der arbejdes videre med. Det er her vi hører hjemme:
Kompensation for vores aflyste arrangementer og de dermed forbundne omkostninger.
Grafisk figur/Den Skaldede Frisør
Et alternativ til denne hjælpepakke kunne være
” idlertidig ko pe satio for virkso heders faste
udgifter”. Af de e ord i g fre går det, at der ka op ås ko pe satio for
kontraktbundne udgifter
i en
periode, hvor virksomheden er udsat for en stor omsætningsnedgang. Vores virksomhed er påbudt lukning
og dermed ramt af 100% omsætningsnedgang.
Det vil kræve e le pelse eller udvidelse af begrebet ”faste
udgifter”.
For en virksomhed som vores er de udgifter, der afholdes til hvert enkelt projekt bundet op i et system med
tidsbegrænsede og uopsigelige aftaler
altså kontraktbundne udgifter - der er knyttet uløseligt sammen
med projektet og som dermed er faste udgifter i den periode, hvor forestillingerne opføres. Dette gælder
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Henvendelse af 16/4-20 fra One and Only Musical Teater vedr. kompensationspakker til privatproducerende teatre i Danmark
2177656_0002.png
for skuespillere, sangere, dansere, musikere, al sceneteknisk personale, kreativt hold samt
underleverandører til scenografi, videoteknik m.v. til skabelsen af det enkelte projekt.
Hjælpepakken indeholder en trappe til dækning for en andel af de faste udgifter. For virksomheder der er
påbudt fuldt lukket
som det er tilfældet for os
gives der 100% kompensation.
Men igen: For os privatproducerende institutioner er den tilbudte arrangørordning +1000 nummer 1.
Opklare de i fo, øko o i og ratio ale…
Der findes kun ganske få private aktører/institutioner i dansk kultur, der for egen regning og risiko
skaber oplevelser for et meget stort publikum. (Vores speciale: Store musicals).
Billetsalg er vores eneste indtægtskilde.
Eventuelt overskud geninvesteres i fremtidige produktioner, hvorfor selskaber som os typisk ikke
har e oplagret ”krise kapital” til e uforudset krise
Vi (One and Only) arbejder i en vekselvirkning, ligeligt delt mellem opsætning af (1). Kendte
musicaltitler der kan generere overskud til (2). Udvikling af nye, originale musicals.
(Disse musicals er langt dyrere at producere, da alt skal skabes helt fra bunden).
- (1) Vores kendte titler: Grease, Saturday Night Fever, Dirty Dancing, Flashdance, Moulin Rouge
(2022)
- (2) Vores egen-udviklede titler: Den Eneste Ene, Olsenbanden & Den Russiske Juvel, Elsk Mig I Nat,
Den Skaldede Frisør, All My Love, ny Karen Blixen musical /Rungstedlund Fonden, (2023).
Vores produktionsform er udviklet og tilpasset denne vekselvirkning igennem de sidste seksten år.
Vi er en lille fast organisation på 6-7 personer året rundt, men når et projekt startes vokser vi med
50
55 nye ansatte. [kreativt hold, skuespillere, alle typer teknikere osv. Dertil kommer en bred
vifte af underleverandører. Alle er tilknyttet på tidsbegrænsede, uopsigelige aftaler].
Vi rammes derfor specielt hårdt ved aflysning på et tidspunkt, hvor vi er maksimalt bemandet, har
afholdt store omkostninger i månederne op til en premiere, og er tvunget til at holde hele vores
besætning på fuld løn to måneder frem, efter premieren.
Vi står tilbage med 0 indtægt og masser af omkostninger.
Det omkostningstunge produkt (forestilling) vi har udviklet, kan ikke som andre virksomheders
produkter blot kan lægges på lager og afsættes senere efter krisen er ovre.
Vi har ingen aktiver som kan belånes eller udsigt til fremtidige overskud, som mange andre
brancher har, og har derfor vanskeligheder ved at få midlertidig finansiering i bankerne.
En professionel, moden kulturinstitution, vil være relativt langsommelig og kompliceret at
genopbygge ifht. mange andre arbejdspladser. Mange års opbygning af specielt know how og
netværk, der vil gå tabt ved en nedlukning.
Vi har to faste venues, hvor vi har langvarige aftaler om fast, at opføre vores musicals:
Falkoner Salen, Frederiksberg og Musikhuset Aarhus.
Vi har aldrig modtaget støtte i de seksten år vi har eksisteret. Den éngangs kompensation, der ville
kunne frelse vores eksistens nu, vil være mindre end den statsstøtte, som hovedparten af de
finkulturelle teatre får tildelt årligt.
Vi og vores o verde …
Vi ved, at vi skaber store afledte indtægter i andre brancher såsom turisme, hotel, restaurationer.
Brancher der allerede er hårdt ramt.
Mange hundredetusinde danskere får deres årlige forbrug af scenekunst dækket via musicals.
Hovedparten af disse har oplevet deres allerførste møde med scenekunst via musicals og kommer
aldrig eller meget sjældent i de offentligt støttede, finkulturelle teatre.
KUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Henvendelse af 16/4-20 fra One and Only Musical Teater vedr. kompensationspakker til privatproducerende teatre i Danmark
Langt over 500.000 danskere, ser musicals i Danmark hvert år. De fordeler sig jævnt over hele
landet og ligger primært i aldersgruppen 45
75 år, med en overrepræsentation i segmentet 55+.
Den målgruppe vil savne de musicalteatre, der ikke vil findes på den anden side af corona krisen.
Folk i Danmark har brug for noget at se frem til. Og det er ikke mindst kulturen og alt hvad der er i
den, af folkelighed og livsglæde.
Det er et veldokumenteret faktum, at kulturelle oplevelser er det, som giver mennesker allermest
livskvalitet.
Med en kulturel branche i ruiner, hvor den folkelige og brede kultur rammes hårdest, vil fremtiden
se oget ere trist ud, for de fleste…