Lovforslag forskelsbehandler borgere og kommuner.
Folketinget behandler pt. et forslag til lov om ændring af arkivloven. Lovforslagets intention er at sikre borgerne en
lovhjemlet ret til at se og benytte oplysninger om dem selv, som opbevares i de offentlige arkiver.
I udgangspunktet er det et sympatisk lovforslag, som har til hensigt at gøre det nemmere for borgerne at finde
oplysninger om sig selv, når oplysningerne ikke længere er i administrativ brug hos de offentlige myndigheder.
Lovforslaget indebærer således, at borgerne fremadrettet skal have krav på et højere serviceniveau hos offentlige
arkiver, som uden omkostninger for borgerne skal identificere de oplysninger, som borgerne ønsker indsigt i.
Problemet er bare, at en række forhold gør, at lovforslaget ikke understøtter intensionen. Til gengæld lægger
lovforslaget op til forskelsbehandling af både borgerne og kommunerne.
Formålet med bevaring
Rigtig mange af de oplysninger, som borgerne kunne tænkes at ønske adgang til, findes nemlig af forskellige grunde
slet ikke i arkiverne, enten fordi oplysningerne er kasseret med eller uden hjemmel i arkivlovgivningens
bevaringsregler, eller fordi de ikke er afleveret til et offentligt arkiv.
De informationer (i arkiv-jargon kaldet arkivalier), som i dag udpeges til bevaring for eftertiden, er dem der anses for
at have betydning for den historiske forskning. Det er helt legitimt og også nødvendigt af økonomiske grunde at
definere, hvilke informationer, der skal bevares og hvilke der må kasseres, når de har udtjent deres oprindelige
funktion med at understøtte offentlige myndigheders aktiviteter.
Alligevel er tiden måske inde til at overveje, om de bevaringsformål, som ligger til grund for de nuværende
bevaringsregler, er tidssvarende. Hvis vi som samfund ønsker, at den enkelte borger i højere grad skal have adgang til
oplysninger om sig selv i arkiverne, bør bevaringsreglerne i højere grad omfatte de oplysninger, som den enkelte
borger kunne have interesse i at få bevaret.
I det hele taget kan man internationalt konstatere en tendens til, at arkivalier benyttes til meget andet end historisk
forskning. F.eks. benytter medicinsk forskning og klimaforskning i stigende grad historiske data. Det gælder i særlig
grad digitalt skabte arkivalier og analoge arkivalier, der er blevet omdannet til et digitalt register.
I både Norge og Sverige gennemførte man efter politisk krav i 2019 omfattende udredninger af arkivernes rolle i
samfundet. Det er på tide, at vi også i Danmark tager stilling til, hvilke formål bevaringen skal varetage.
Borgernes egne data
Det kulturministerielle forslag til ændring af arkivloven har undertitlen ret til indsigt i egne oplysninger . Her må man
hæfte sig ved italesættelse eg e oplys i ger . Går a få år tilbage, ville a ikke have talt o arkiverede
personoplysninger som borgernes egne oplysninger. Man ville tale om (arkiv)myndighedens eller samfundets
oplysninger, og om at bevarede oplysningerne skal være tilgængelige for borgere, forskere og myndigheder, men i dag
taler vi altså om borgernes egne oplysninger. Hvis denne sproglige ændring også er udtryk for en anden måde at
opfatte de offentlige arkivers formål på, bør dette afspejles i den nationale bevaringsstrategi og i de krav vi stiller til
søgemuligheder og tilgængelighed.
Det bør også gøres nemmere for borgerne at finde de oplysninger, de søger i arkiverne. I dag er det kun Rigsarkivet,
der er omfattet af krav til, at samlingerne skal være søgbare for offentligheden. Men selv Rigsarkivets søgedatabase er
ikke brugervenlig, hvis brugerne er borgerne i almindelighed og ikke trænede arkivbrugere. Måske tiden er inde til, at
Danmark får en brugervenlig national søgedatabase på tværs af alle landets offentlige arkiver.
1