Til:
Barc Scandinavia
- og rette vedkommende for hvem dette brev og samarbejdet er relevant
Etablering af fælles digitalplatform til markedsføring af dansk kulturarv
Tak for henvendelsen vedrørende etablering af en fælles database hvorfra in-
ternetbrugere, forskere, forlag og studerende nemmere kan tilgå digitale kul-
turarv fra vores institution.
Vi er overbevist om projektets relevans. Vi har digitaliseret væsentlige dele
af vores arkiv, men har oplevet at der ikke har været og ikke er de fornødne
ressourcer både hvad angår IT-værktøjer og specialiseret personale, som kræ-
ves for at forædle filernes metadata, således at det kan bruges i vores formid-
ling, vores markedsføring og vores langsigtede forretningsudvikling. En fæl-
les platform vil ligeledes have den fordel, at der kan planlægges en central
online optimering (Search Engine Optimisation) og platformen kan bruges til
øget samarbejde og sammenligningsgrundslag.
Vi billiger, at vores deltagelse i denne pilot medfører, at vi som organisation
skal deltage i 4 halvdags workshops, hvor vi gennemgår:
1. Kuratering af digitale
emner
som skal indgå i databasen (udgangs-
punktet er mellem 1
–
2.000 filer)
2. Gennemgang og drøftelse af den optimale
metadatastruktur, Link-
og
SEO strategi
3. Præsentation og valg af
site design
og
brugerrejser
(UX)
4. Test og feedback
Derudover står vi for udlevering af valgte filer fra vores egen organisation.
Herefter vil alt arbejde foretages af projektgruppen.
Vi ser desuden den fordel ved samarbejdet, at projektgruppens løbende ar-
bejde kan være med til at berige vores eget arkiv
På museets vegne
Kulturarv
Overgade 48
DK-5000 Odense C
www.museum.odense.dk
Tlf.
+45 6551 4690
Mob. +45 2488 1917
DATO
16. marts 2020
Jens Toftgaard
Kulturarvschef, ph.d.
Side 1 af 1