Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del Bilag 50
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi
(Revision af kirkernes og præsteembedernes kapitaler)
§1
I lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 29. januar
2020 foretages følgende ændring:
1.
I
§ 23 a, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Regnskaber og årsrapporter for forvaltningen af kapitaler revideres af
Rigsrevisionen«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Revision af kirkernes og præsteembedernes kapitaler
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Rigsrevisionens revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler (i det
følgende
’stiftsmidlerne’)
bygger på en mangeårig praksis, der oprindeligt
har været fastsat i lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m. (LBK nr. 384 af
25. august 1980). I forbindelse med ved vedtagelsen af lov om folkekirkens
økonomi i 1985, der i store dele erstattede lov om folkekirkens lønningsvæ-
sen m.m., blev revisionsforpligtelsen videreført, men fremgik nu af lovforsla-
gets bemærkninger, jf. Folketingstidende 1984-85, tillæg A, side 656.
Da Rigsrevisionens forpligtelse til at udføre revision af stiftsmidlerne således
ikke eksplicit fremgår af loven, foreslås det derfor at ændre lov om folkekir-
kens økonomi således, at der skabes en klar lovhjemmel til, at den årlige re-
vision af stiftsmidlerne også fremadrettet udføres af Rigsrevisionen.
2. Lovforslagets baggrund
I efteråret 2019 meddelte Rigsrevisionen Kirkeministeriet, at den ved en
gennemgang af sit revisionsmandat stringent har taget udgangspunkt i, at
Rigsrevisionen alene har revisionsansvaret for de områder, der er omfattet
af rigsrevisorlovens § 2, medmindre der er fastsat afvigende revisionsbe-
stemmelser i en særlov. Rigsrevisionen har i den forbindelse peget på, at fra-
vær af udtrykkelig bestemmelse i en særlov, ville stride mod rigsrevisors
uafhængighed.
2
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
Da revision af stiftsmidlerne ifølge Rigsrevisionen ikke er pålagt Rigsrevisio-
nen i en lov, har Rigsrevisionen vurderet, at deres revision heraf må ophøre
fra og med 2021.
Det følger af § 17, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi, at Kirkeministeren
aflægger regnskab for fællesfonden, mens det af stk. 4 fremgår, at regnskabet
revideres af Rigsrevisionen.
I hvert stift nedsættes et stiftsråd. Stiftsrådet består af stiftets biskop, stiftets
domprovst, 1 repræsentant for stiftets provster, 3 repræsentanter for stiftets
præster samt 1 menighedsrepræsentant fra hvert provsti.
Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes vegne at bestyre kirkernes
og præsteembedernes kapitaler, jf. § 23 a, stk. 4, i lov om folkekirkens øko-
nomi.
Det fremgår af endvidere af § 23 a, stk. 5, i lov om folkekirkens økonomi, at
kirkeministeren fastsætter nærmere regler om kapitalernes bestyrelse, her-
under om stiftsrådets aflæggelse af regnskab m.v.
Af § 17 i bekendtgørelse nr. 55 af 22. januar 2018 om bestyrelse af kirke- og
præsteembedekapitalen følger det, at
”regnskaber
og årsrapporter for for-
valtningen af kapitalerne fra stiftsrådet revideres af Rigsrevisionen”.
§ 17 i
bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 23 a, stk. 5 i lov om folkekir-
kens økonomi.
Lov om folkekirkens økonomi trådte i kraft den 1. januar 1986 og erstattede
i store dele lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m. Lov om folkekirkens
lønningsvæsen m.m. indeholdt en udtrykkelig lovhjemmel (nu ophævet) til,
at stiftsmidlerne blev revideret af Rigsrevisionen.
I lovforslag L 26 om folkekirkens økonomi fra folketingsåret 1984-85, der
blev fremsat den 10. oktober 1984 blev § 20, stk. 2 i lov om folkekirkens løn-
ningsvæsens erstattet af § 17 i lov om folkekirkens økonomi, og Rigsrevisio-
nens revisionspligt blev fastholdt i bemærkningerne til lovforslaget.
Med vedtagelsen af lovforslag L 58 om ændring af lov om folkekirkens øko-
nomi (etablering af permanente stiftsråd) fra folketingsåret 2008-09 fik lo-
ven en bemyndigelsesbestemmelse i § 23 a, stk. 5 som blev anvendt til udste-
delse af bekendtgørelse nr. 55 af 22. januar 2018 om bestyrelse af kirke- og
præsteembedekapitalen. Rigsrevisionens forpligtelse til at revidere stifts-
midlerne fremgår som nævnt af denne bekendtgørelses § 17.
Rigsrevisionen har således også efter lov om folkekirkens økonomis ikraft-
træden den 1. januar 1986 udført revision af stiftsmidlerne.
Dette lovforslag har derfor som formål at tilvejebringe en eksplicit lovhjem-
mel for Rigsrevisionens fortsatte revision af stiftsmidlerne.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Revision af kirkernes og præsteembedernes kapitaler
3.1.1. Gældende ret
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1-4, i lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012
om revisionen af statens regnskaber m.m. hvilke opgaver der er omfattet
Rigsrevisionens revision.
Udover de opgaver, der fremgår af § 2, stk. 1, nr. 1-4, kan Rigsrevisionens op-
gaver også være fastlagt ved revisionsbestemmelser i særlovgivningen.
3
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
Det fulgte af § 20, stk. 1, i lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m., at stifts-
øvrighederne, hvert år inden den 15. april, hver for sit stifts vedkommende
skulle indsende et overslag over fællesfondens indtægter og udgifter i det
følgende regnskabsår til Kirkeministeriet. Et stiftsoverskud kunne efter Kir-
keministeriet bestemmelser overføres til dækning af underskud i andre stif-
ter.
Videre fulgte det af bestemmelsens stk. 2, at regnskab, indeholdende et kapi-
tal- og kasseregnskab, skulle aflægges til Kirkeministeriet. Regnskaber skulle
revideres og godkendes af vedkommende revisionsdepartement (nu Rigsre-
visionen).
§ 20 i lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m. blev
sammen med de fleste
andre bestemmelser i loven
ophævet i forbindelse med vedtagelsen af lov
om folkekirkens økonomi, som trådte i kraft 1. januar 1986, jf. § 27 i lov om
folkekirkens økonomi.
Lov om folkekirkens økonomi har således sin baggrund i lov om folkekirkens
lønningsvæsen m.m.
Af § 17, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi følger det, at kirkeministeren
aflægger regnskab for fællesfonden. Regnskabet revideres, jf. lovens § 17,
stk. 4, af Rigsrevisionen.
I lovforslag L 26 om folkekirkens økonomi fra folketingsåret 1984-85, der
blev fremsat den 10. oktober 1984, er § 17 affattet således:
§ 17.
Stiftsøvrighederne aflægger regnskab for fællesfonden til Kirkemini-
steren efter bestemmelser fastsat af ministeren.
Stk. 2. Regnskabet revideres af Rigsrevisionen.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1984-
85, tillæg A, side 656, at:
Bestemmelsen svarer til de i § 20, stk. 2, i lov om folkekirkens lønnings-
væsen m.m. indeholdte regler om regnskabsaflæggelse og revision m.m.
Rigsrevisionens forpligtelse til at revidere stiftsmidlerne blev således forud-
sat omfattet af § 20, stk. 2 i lov om folkekirkens økonomi.
Ved lov om ændring af lov folkekirkens økonomi i 2006 blev opgaven med at
forvalte stiftsmidlerne flyttet fra stiftsøvrigheden til stiftsudvalget, jf. § 23,
stk. 1 i lov om folkekirkens økonomi nr. 1566 af 20. december 2006. Stiftsud-
valget blev siden med vedtagelsen af L 58 om ændring af lov om folkekirkens
økonomi (etablering af permanente stiftsråd) fra folketingsåret 2008-09
nedlagt og erstattet af stiftsrådet. I lovens nye § 23 a blev stiftsrådets kompe-
tencer fastsat. Stiftsrådet overtog blandt andet opgaven med på vegne af me-
nighedsrådet at forvalte stiftsmidlerne. Flytningen af opgaven og kompeten-
cen til at forvalte stiftsmidlerne fra først stiftsøvrigheden til stiftsudvalget og
siden stiftsrådet blev foretaget uden indholdsmæssige ændringer i loven og i
bemærkningerne. Rigsrevisionens forpligtelse til at revidere stiftsmidlerne
har således hele tiden været forudsat uændret.
Fællesfonden er folkekirkens fælles kasse og dækker en række fælles folke-
kirkelige udgifter. Kirkeministeriet administrerer midlerne fra fællesfonden.
Indtægterne fra fællesfonden kommer primært fra landskirkeskatten.
Kirkeministeren fastsætter fællesfondens samlede budget og landskirkeskat-
ten efter høring af en budgetfølgegruppe. Budgetfølgegruppen består af en
4
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
2229767_0005.png
UDKAST
biskop, en repræsentant for Landsforeningen af Menighedsråd, en repræsen-
tant for Danmarks Provsteforening, en stiftskontorchef samt en repræsen-
tant for Kirkeministeriet.
Budgetfølgegruppen afgiver indstilling om budgettet efter drøftelse med et
budgetsamråd, der består af en repræsentant fra hver af de 10 stifter samt
en observatør fra den danske Præsteforening og en fælles observatør fra de
øvrige faglige organisationer i folkekirken.
Fællesfondens udgifter var i 2019 1,3 milliarder kr. og indtægter var 1,3 mil-
liarder kr. I § 23 a, stk. 5 i lov om folkekirkens økonomi, som blev indsat i lo-
ven med vedtagelsen af lovforslag L 58 om ændring af lov om folkekirkens
økonomi (etablering af permanente stiftsråd) fra folketingsåret 2008-09, er
der samtidig
givet kirkeministeren en bemyndigelse til at fastsætte ”nær-
mere regler om kapitalernes bestyrelse, herunder om stiftsrådets aflæggelse
af regnskab m.v.”
Bemyndigelsen er senest udmøntet i bekendtgørelse nr. 55 af 22. januar
2018 om bestyrelse af kirke- og præsteembedekapitalen, hvor det fremgår af
§ 17,
at ”Regnskaber
og årsrapporter for forvaltningen af kapitalerne fra
stiftsrådet revideres af Rigsrevisionen”.
3.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
Rigsrevisionen har først med udgangspunkt i lov om folkekirkens lønnings-
væsen m.m. og siden 1986 med udgangspunkt i lov om folkekirkens økonomi
sikret en enstrenget revision af stiftsmidlerne.
I lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m. fremgik Rigsrevisionens forplig-
telse til at udføre revision af stiftsmidlerne af § 20, stk. 2, mens den blev for-
udsat og videreført i de særlige bemærkninger til § 17 i lov om folkekirkens
økonomi.
Af statsrevisorernes beretning om folkekirkens økonomi og administration
m.v. nr. 1 1984 fremgår det således af side 18 afsnit e om Revisionen af stifts-
midlerne:
53. Da der ved 1913-loven om præsters lønningsforhold gennemførtes en
væsentlig ændring af lønningsmidlernes forvaltning, blev det samtidig
fastsat, at de kirkelige midler, som hidtil skulle bestyres af stiftsøvrighe-
derne, der årligt skulle aflægge et fuldstændigt regnskab herfor. Regnska-
bet skulle revideres og decideres af vedkommende revisionsdepartement,
som derpå gennem ministeriet afgav indberetning om revision til statsre-
visorerne. Bortset fra indberetningen til statsrevisionen har denne revisi-
onsordning været opretholdt ved senere lovgivning.
Ifølge den nye økonomilov skal regnskabet for stiftsmidlerne fortsat revi-
deres af Rigsrevisionen. Loven indeholder derimod ikke nogen bestem-
melse om regnskabets decision.
1
Rigsrevisionens forpligtelse til at udføre revision af stiftsmidlerne fremgår i
dag af § 17 i bekendtgørelse om bestyrelse af kirke- og præsteembedekapita-
len, der som nævnt i afsnit 2. og 3.1.1. har hjemmel i § 23 a, stk. 5 i lov om fol-
kekirkens økonomi.
I forlængelse af Rigsrevisionens vurdering af, at Rigsrevisionens eventuelle
revisionsansvar for områder, der er ikke er omfattet af rigsrevisorlovens § 2,
1
Beretning om folkekirkens økonomi og administration m.v. nr. 1, 1984 s. 18.
5
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
skal være udtrykkeligt fastsat i bestemmelser i en særlov, vurderer Kirkemi-
nisteriet, at det er ønskeligt med en tydeliggørelse af hjemlen.
Kirkeministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at Rigsrevisionen fort-
sætter med at udføre revisionen af stiftsmidlerne, da der på den måde sikres,
at revisionen af den fælles folkekirkelig økonomi forbliver enstrenget. Kon-
sekvensen ved at flytte opgaven med at revidere stiftsmidlerne fra Rigsrevi-
sionen er, at revisionen af folkekirkens fællesøkonomi bliver flerstrenget,
idet regnskabet for fællesfonden fortsat skal revideres af Rigsrevisionen,
mens regnskabet for kirkernes og præsteembedernes kapitaler, der bestyres
af stiftsrådet og dermed forvaltes på stiftsniveau ligesom fællesfonden, vil
skulle revideres af private revisorer.
Det er Kirkeministeriets vurdering, at det ikke vil have nogle økonomiske
konsekvenser for det offentlige, da det er fortsættelse af praksis, og da det er
udgifter, der allerede afholdes af Rigsrevisionen.
Hvis Rigsrevisionen ophører med revisionen pålægges kapitalejerne udgif-
ten, og revisionsudgiften for stiftsmidlerne anslås årligt til ca. 250.000 kr.
inkl. moms.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at der indsættes et nyt pkt. i § 23 a, stk. 5, med følgende ordlyd:
»Regnskaber og årsrapporter for forvaltningen af kapitaler fra stiftsrådet re-
videres af Rigsrevisionen«.
Dermed skabes en udtrykkelig lovhjemmel til, at den årlige revision af stifts-
midlerne også fremadrettet udføres af Rigsrevisionen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offent-
lige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskon-
sekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
6
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
2229767_0007.png
UDKAST
Et udkast
til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Alle biskopper, alle stiftsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening, Rigsrevisionen og Økonomistyrelsen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekvenser/merudgifter
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
(hvis ja, angiv om-
»Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
stat, kommuner og regioner
for Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør
”Lovforslaget inde
holder ingen EU-retlige
aspekter”)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/Går videre end mi-
nimumskrav i EU-regulering (sæt
X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Lov om folkekirkens økonomi trådte i kraft de 1. januar 1986 og erstattede
store dele af lov om folkekirkens lønningsvæsen m.m.
7
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
Af § 20, stk. 1, i lov om folkekirkens lønningsvæsen fulgte, at stiftsøvrighe-
derne, hvert år inden den 15. april, hver for sit stifts vedkommende skulle
indsende et overslag over fællesfondens indtægter og udgifter i det følgende
regnskabsår til Kirkeministeriet. Et stiftsoverskud kunne efter Kirkeministe-
riet bestemmelser overføres til dækning af underskud i andre stifter.
Videre fulgte det af bestemmelsens stk. 2, at regnskab, indeholdende et kapi-
tal- og kasseregnskab, skulle aflægges til Kirkeministeriet. Regnskaber skulle
revideres og godkendes af vedkommende revisionsdepartement (nu Rigsre-
visionen).
I lovforslag L 26 om lov om folkekirkens økonomi fra folketingsåret 1984-85,
der blev fremsat den 10. oktober 1984, blev bestemmelsen i § 20 i lov om fol-
kekirkens lønningsvæsen m.m. erstattet af § 17 i lov om folkekirkens øko-
nomi, mens Rigsrevisionens forpligtelse til at revidere stiftsmidlerne blev
fastholdt i bemærkningerne til loven.
Ved lov om ændring af lov folkekirkens økonomi i 2006 blev opgaven med at
forvalte stiftsmidlerne flyttet fra stiftsøvrigheden til stiftsøkonomiudvalget,
jf. § 23, stk. 1 i lov om folkekirkens økonomi nr. 1566 af 20. december 2006.
Stiftsudvalget blev siden med vedtagelsen af L 58 om ændring af lov om fol-
kekirkens økonomi (etablering af permanente stiftsråd) fra folketingsåret
2008-09 nedlagt og erstattet af stiftsrådet. I lovens nye § 23 a blev stiftsrå-
dets kompetencer fastsat. Stiftsrådet overtog blandt andet opgaven med på
vegne af menighedsrådet at forvalte stiftsmidlerne.
Flytningen af opgaven og kompetencen til at forvalte stiftsmidlerne fra først
stiftsøvrigheden til stiftsøkonomiudvalget og siden stiftsrådet blev foretaget
uden indholdsmæssige ændringer i loven og i bemærkningerne. Rigsrevisio-
nens forpligtelse til at revidere stiftsmidlerne har således hele tiden været
forudsat uændret.
Rigsrevisionen har således også efter lovens ikrafttræden den 1. januar 1986
revideret stiftsmidlerne.
Med vedtagelsen af lovforslag L 58 om ændring af lov om folkekirkens øko-
nomi (etablering af permanente stiftsråd) fra folketingsåret 2008-09 er der i
§ 23 a, stk. 5 i lov om folkekirkens økonomi er nu givet kirkeministeren en
bemyndigelse til at fastsætte
”nærmere
regler om kapitalernes bestyrelse,
herunder om stiftsrådets aflæggelse af regnskab m.v.”
Bemyndigelsen er senest udmøntet i bekendtgørelse nr. 55 af 22. januar
2018 om bestyrelse af kirke- og præsteembedekapitalen, hvor det følger af §
17, at
”Regnskaber
og årsrapporter for forvaltningen af kapitalerne fra stifts-
rådet revideres af Rigsrevisionen”.
Det foreslås, at der i § 23 a, stk. 5, i lov om folkekirkens økonomi efter 1. pkt.
indsættes et nyt punktum: »Regnskaber og årsrapporter for forvaltningen af
kapitaler fra stiftsrådet revideres af Rigsrevisionen«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der skabes en udtrykkelig lovhjem-
mel til, at den årlige revision af stiftsmidlerne også fremadrettet udføres af
Rigsrevisionen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
8
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
UDKAST
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Hovedloven
gælder ikke for Grønland, og Færøerne har i 2007 overtaget samtlige opga-
ver vedrørende sagsområdet »Folkekirken« og har dermed også overtaget
kompetencen til at fastsætte regler om revision af kirkernes og præsteembe-
dernes kapitaler.
9
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Lovudkast - ændring af lov om folkekirkens økonomi (revision af kirkernes og præstembedernes kapitaler), fra kirkeministeren
2229767_0010.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 29. ja-
nuar 2020, foretages følgende æn-
dring:
§ 23 a. ---
Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter
nærmere regler om kapitalernes be- »Regnskaber og årsrapporter for
styrelse, herunder om stiftsrådets forvaltningen af kapitaler fra stifts-
aflæggelse af regnskab m.v. Udgif- rådet revideres af Rigsrevisionen«.
terne til bestyrelse af kapitalerne af-
holdes efter kirkeministerens be-
stemmelse af de indtægter, der er
forbundet med kapitalforvaltningen.
Stk. 6.
---
1.
I
§ 23 a, stk. 5,
indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
10