Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2130012_0001.png
Politik kommer
ikke af ingenting
HVORDAN IND G ÅR KRIS TEND OM I
SAMTALEN OM DE T FÆLLES BEDS TE?
FO L K E K I R K E N S U DV IK L IN G S - O G V I D E N S C E N T E R
FO L K E K I R K E N S M E L L E M K I R K E L I G E R Å D
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0002.png
TITEL
Politik kommer ikke af ingenting
Hvordan indgår kristendom i samtalen om det
fælles bedste?
UDGIVET AF
Folkekirkens mellemkirkelige Råd og Folkekir-
kens Uddannelses- og Videnscenter, 2020.
REDIGERET AF
Christian Arffmann, Ulla Morre Bidstrup, Jonas
Adelin Jørgensen, Birgitte Stoklund Larsen,
Birger Nygaard og Jørgen Skov Sørensen.
Hæftet er blevet til efter en samtaleproces med
12 personer fra forskellige dele af det danske
kirkeliv, universitetsansatte m.v., som har foku-
seret på behovet for kristendommens stemme
i offentlige sammenhænge. Gruppen bestod af:
Ulla Morre Bidstrup, Marianne Christiansen,
Charlotte Dyremose, Niels Henrik Greger-
sen, Ulla Thorbjørn Hansen, Birgitte Stoklund
Larsen, Thomas Bjerg Mikkelsen, Ulrik Becker
Nissen, Birger Nygaard, Inge Lise Pedersen,
Thomas Ploug og Morten Skrubbeltrang.
Tak til samtalegruppen for aktivt at tænke med
om ”offentlighedsteologi”. Deltagerne er ikke
ansvarlige for teksten i dette hæfte, men støtter
de tilskyndelser, som hæftet er udtryk for.
Hæftet kan bestilles gratis ved henvendelse på
Folkekirkens mellemkirkelige Råds sekretariat,
www.interchurch.dk
[email protected]
D E S I G N O G I L L U S T R AT I O N E R A F
Christian Rahbek Olsen
T RY K K E R I
Jensen Print
ISBN: 978-87-87073-63-9
EAN 9788787073639
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0003.png
INDLEDNING
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Kristendom og samfund
SIDE 4
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T
Hvem er jeg, og hvem er du?
SIDE 6
Du skal (ikke) være perfekt!
SIDE 8
Gamle Danmark – nye medborgere
S I D E 10
Med håbet ind i klimakrisen
S I D E 12
Efterladt på perronen
S I D E 14
TRE TEOLO GISKE GRUNDUDSAGN
Værdighed
S I D E 16
Solidaritet
S I D E 18
Ånd
S I D E 20
AFRUNDING
En lille historie om kirke
og samfund i Danmark
S ID E 22
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0004.png
1
Kristendom og
samfund
INDLEDNING
I
den kristne trosbekendelse tales der om ”de hel-
relation med Gud og med andre mennesker.
Det er antagelser, der er før-politiske, men med
store konsekvenser for menneskelige fællesskaber og
som har betydning, når vi drøfter vores samfund og
dets udfordringer
liges samfund”. Men hvad med hele samfundet,
det fælles, det offentlige? Har kristendommen noget
at sige om det?
Er der områder, hvor kristendommen i særlig grad
har præget opfattelsen af, hvad der er rigtigt eller
forkert i samfundsdebatten? Det er almindelig an-
erkendt, at der ikke går en lige vej fra kristen tro til
et bestemt politisk parti. Kristne finder partipolitisk
ståsted i hele det politiske spektrum.
Historisk bærer vores samfund dog præg af en ret-
færdigheds-, friheds- og barmhjertighedskultur, som
har historisk forankring i den jødisk-kristne tradition.
Vores samfund er præget af kristne grundtanker, fx
at mennesket er skabt i Guds billede, og derfor er
4
et væsen med uendelig værdi, i stand til at indgå i
Dette hæfte stiller skarpt på nogle aktuelle sam-
fundsspørgsmål i lyset af kristendommen. Ikke for at
give entydige svar men for at indbyde til refleksion
over forholdet mellem kristendom og samfund. Man
kan kalde det for offentlighedsteologiske refleksioner.
Herefter følger korte bud på, hvilke kristne grundud-
sagn en offentlighedsteologi kan tage udgangspunkt i.
Endelig præsenteres et lille historisk vue over, hvad
der i særlig grad har præget diskussionen om kristen-
dom og samfund i den danske sammenhæng.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0005.png
Hvis man siger, at kristendommen
ikke må spille en rolle for ens
politik, har man misforstået det.
Politik kommer ikke af ingenting,
men kommer af den enkeltes
grundopfattelse, der er baseret på
ens etik, moral eller religion, hvad
enten man er kristen, muslim
eller buddhist.
PE R S T I G M Ø L L E R ,
FH V. U D E N R I G S - S A M T K I R K E M I N I S T E R
TIL OVERVEJEL SE
Hvilket aktuelt samfundsmæssigt spørgsmål er det
i øjeblikket mest presserende at forholde sig til i
lyset af kristendommen?
5
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0006.png
2
Hvem er jeg,
og hvem er du?
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T 1/5
S
piser du kød eller spiser du ikke kød?
Er du mand eller kvinde? Hvid eller
brun? Kristen eller muslim? Ung eller gammel? Er
du dansker eller svensker? Hvem er jeg og hvem er
du? Hvem er vi? Spørgsmål om identitet fylder stadig
mere i den offentlige debat. Let er det ikke. Identitet
handler ikke længere kun om, hvad der er givet i kraft
af køn, biologi eller nationalitet, men om hvem man vil
være, og hvordan man vil definere sig selv.
Mange offentlige debatter er debatter om identitet,
herunder også religion og kultur. Det er typisk også
debatter, som berører forholdet mellem en majoritet
og minoriteter. Majoriteter kan beskyldes for at være
blinde over for deres egne privilegier, mens minorite-
ter omvendt kan skydes i skoene, at de altid er parat
til at blive krænkede.
Kristendommen anerkender på den ene side, at vi
alle har samme udgangspunkt og værdighed. På den
anden side anerkender den også vores forskellighed
som noget værdifuldt. Identitetspolitiske diskussioner
fokuserer ofte på det, der adskiller os fra hinanden,
individuelt, i grupper og samfund. Hvad betyder
6
det for sansen for det almene, det, der samler os?
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0007.png
I er alle Guds børn ved troen, i
Kristus Jesus. Alle I, der er døbt
til Kristus, har jo iklædt jer
Kristus. Her kommer det ikke an
på at være jøde eller græker, på
at være træl eller fri, på at være
mand og kvinde, for I er alle én i
Kristus Jesus, og hører I Kristus
til, er I også Abrahams afkom,
arvinger i kraft af Guds løfte.
PAU L U S, A P O S T E L
Identitetspolitik er bare eksplosivt. Vi
har alle en identitet, vi kan forholde
os til. Vi tilhører en social klasse, en
nationalitet, en race og så videre, så
vi har alle sammen en aktie i det.
Og hvis der er tendens til
et os versus dem, så bliver det typisk
krigerisk og ret uforsonligt – og det
er ikke altid gavnligt for demokratiet.
Det kan splitte et helt land, som vi
for eksempel ser det i Trumps USA.
V I N C E N T H E N D R I C KS, PR O F E S S O R I F IL O S O F I
TIL OVERVEJEL SE
Hvordan kan kristendom bidrage til anerkendelse
af mangfoldigheden i samfundet?
Hvordan kan kristendom bidrage til sammen-
hængskraften i samfundet?
Hvordan kan kristendom bidrage til debat-
ten om givne vilkår og valg?
7
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0008.png
3
Du skal (ikke)
være perfekt!
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T 2/5
H
året skal sidde, selfien skal være taget
fra den bedste vinkel, og glade venner
er en selvfølgelighed. Og hvis det ikke lige er sådan,
det er, skal det være kikset på den helt rigtige måde.
Skrøbeligheden skjules bag et effektivt instagramfil-
ter, så ingen opdager bumser, tykke lår og manglende
selvtillid. Får man nok likes? De andres blik bestem-
mer, hvordan man ser på sig selv. Perfekthedskulturen
rammer især unge. Kravet er ikke alene, at der skal
præsteres, kravet er perfektion. Idealet er uden fejl
Gud bevare mig for en kirke, hvor
der kun er hellige. Jeg vil være i
den kirke og blandt den flok, hvor
der er svage, syge, mismodige,
som kender og føler deres synder
og elendighed; og som uafbrudt
sukker og råber til Gud om trøst
og hjælp, og som på tror syndernes
forladelse; og som på grund
af ordet, som de lærer rent og
uforfalsket, bliver forfulgt.
M A R T I N L U T H E R , R E F O R M AT O R
og mangler. Der er ikke plads til overbærenhed over
for andre og slet ikke i forhold til sig selv. Mange kla-
rer sig, men nogle kæmper med ensomhed og skam,
depression og svigtende selvværd. Perfekthedskultu-
ren har sine ofre. Taber er det værste, man kan være.
Kristendommen giver det enkelte menneske ansvar
– men ikke ansvaret for at skabe sig selv. Menneskelig
utilstrækkelighed er en del af det, som indeholdes
8
i et forkætret begreb som synd. Et begreb, der
er bedre end sit rygte, fordi det også er udtryk for
et realistisk syn på mennesket. Sårbarhed er ikke en
defekt, det er et menneskeligt vilkår. Det fantastiske
i kristendommen er fortællingen om, at det uperfekte
menneske ikke får løn som forskyldt, men tilgivelse,
nåde. At sætte den grundfortælling igennem er en del
af kristendommens bidrag i samfundet.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0009.png
Jeg var sikkert ikke sjov at få besøg
af. Enten havde jeg spist hjemmefra,
eller også havde jeg en bøtte med
havregryn med. Jeg kunne bare
ikke spise det, der blev serveret.
Det er hårdt, når alting bare drejer
sig om at blive slankere, sundere
og få en lavere fedtprocent.
For det var kort sagt dét, der drev
mig frem i hverdagen.
C H R I S T I A N B I T Z , E R N Æ R I N G S E KS PE R T
OG TIDLIGERE MODEL
TIL OVERVEJEL SE
Hvor ligger du selv under for perfekthedskulturen?
Hvordan kan kristendommen inspirere til et opgør
med perfekthedskulturen?
Hvad forstår du ved det kristne begreb synd?
9
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0010.png
4
Det er først i det omfang, du viser
tillid, at du får adgang til den ”sande”
udgave af det menneske, du står
overfor. Tillid er en selvopfyldende
profeti. Når et menneske vises
tillid, kan noget rejse sig i det
menneske, som har været dybt
begravet under ruinerne af egne
forspildte muligheder og andres
undertrykkelse. Hvis man derfor først
vil forstå og vurdere et menneske, før
man viser det tillid, henviser man det
menneske til sin fortid i stedet for at
åbne for dets fremtid.”
N I E L S N Y M A N N E R IKS E N, IN DVA N D R E R PR Æ S T
Gamle Danmark
– nye medborgere
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T 3/5
G
lobaliseringen betyder, at 250 mio.
mennesker har forladt deres land for at
leve og arbejde i et andet land. Næsten 1 mio. af disse
fra nære og fjerne lande er nu borgere i Danmark.
Nogle ankom som asylsøgende og flygtninge. De fleste
som arbejdsmigranter. Danmark er midt i en vanskelig
omstilling fra at være et meget homogent samfund til
at rumme større kulturel forskellighed. Det vækker
usikkerhed og frygt for fremtiden, som politik og lov-
givning alene ikke magter at fjerne.
Der kaldes på vores evne til som mennesker at ska-
be samfund under nye grundvilkår. Kristendommen
har traditionelt været en stærk identitetsmarkør for
os som danskere. Skønt kristendommen har sine rød-
der i Mellemøsten, tænker vi således ofte på den som
noget ægte dansk, vi ikke vil give køb på. Samtidig er
kristendommens væsen, at den henvender sig til alle
folkeslag ud fra troen på, at der kun er én Gud, som
kærligt har omsorg for alle.
Kristendommen er kompromisløs i synet på men-
neskers lige værdighed og værdi, uanset race, religion
og nationalitet. Det forpligter til den vanskelige opga-
ve, der består i både at fastholde egne værdier og at
bygge broer og arbejde for et rummeligt samfund på
tværs af kulturelle og religiøse forskelle.
10
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0011.png
Nu forstår jeg, at Gud ikke gør forskel
på nogen, men at han i et hvilket som
helst folk tager imod den, der frygter
ham og øver retfærdighed.
PE T E R , A P O S T E L ,
C I T E R E T A F E VA N G E L I S T E N L U K A S
Landet lider ikke under for meget
islam, men under for lidt kristendom.
Vi har for få diskussioner om det
kristne menneskesyn. Vi har brug
for flere offentlige debatter om de
værdier, der leder os, og om vores
jødisk-kristne tradition.
A N G E L A M E R K E L , T YS K K A N S L E R
TIL OVERVEJEL SE
Hvordan kan kristendom bidrage positivt til kultur-
og religionsmødet uden at blive udvandet og uden
at skabe konflikt?
Hvordan udfordres kristendommens traditionelle
danske udtryksformer i mødet med nydanskere?
Skal folkeskolens kristendomsfag omdøbes til ”re-
ligion”?
Mens der selvsagt findes
menneskelige træk, der er universelle
– behovet for mad, tryghed og
fællesskab – er der stor forskel på,
hvordan vi tænker angående synet
på Gud, lighed, frihed, stat, køn,
retfærdighed og meget mere. For
vi henter livssyn fra vidt forskellige
kilder. Enhver er formet af de tanker,
tekster og begivenheder, der er gået
forud netop her, hvor ens rodnet er,
og i dén forstand er menneskesindet
ikke universelt, men begrænset.”
S Ø R I N E G O T F R E D S E N,
S O G N E PR Æ S T O G D E B AT T Ø R
11
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0012.png
5
Med håbet ind
i klimakrisen
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T 4/5
K
limakrisen vil være et centralt tema i
skriften for vores liv være, om ikke hurtigere, mere,
større, nyere?
Kristendommen er ikke verdensfjern og viser sin
styrke i krisetider. Ikke sådan forstået at kristendom-
men har særlige svar på klimakrisen, men den tilbyder
sprog, tolkninger, værdier, tilværelsesforståelse og
traditioner. Klimaproblemets omfang kan gøre os af-
mægtige og klimadepressive. Men kristendom forkyn-
der et håb, som er ukueligt, og som har båret mange
mennesker gennem den hårdeste modgang. Med afsæt
heri har kristne om nogen ansvar for at værne om vo-
res fælles klode og fastholde håbet på trods af krise.
al overskuelig fremtid. Unge forlanger
radikale forandringer. Politikere forsøger at følge
trop med ambitiøse klimamål. Resultater skabes på
udvalgte områder. Men indtil videre forværres situa-
tionen år for år. Uanset, hvor vi bor på kloden, får vi
dagligt klimanyheder, der udspænder sig i et spek-
trum mellem håb og dommedag.
Vi satser på teknologiske løsninger, som kan
eliminere problemerne. Men det bliver stadigt tyde-
ligere, at krisen ikke løses uden adfærdsændring.
12
Det bringer eksistentielt opbrud: Hvad skal over-
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0013.png
Når buen viser sig i skyerne, vil jeg
se den og huske på den evige pagt,
som er mellem Gud og alle levende
væsener, alt levende på jorden.
B E R E T N I N G E N O M N OA H S A R K ,
C I T E R E T I 1. M O S E B O G
Inden for de sidste få årtier synes
der på den måde at være nået et
unikt punkt i menneskehedens
historie med erkendelsen af jorden
som en klode, lille og blå, som alt,
hvad ‘vi’ har. På én gang stor og
uoverskuelig set fra jordoverfladen,
både for Columbus og for os, og
dog, som globaliseringen har vist
på så mange måder, samtidig et
måske alt for overskueligt hjem for
den voksende menneskehed.
C E C I L IE RU B OW, A N T R O P O L O G
TIL OVERVEJEL SE
Hvad har kristendom og klimadebat med hinanden
at gøre?
Kristendommen indgyder
håb
på trods. Fører det
til virkelighedsflugt eller handling og engagement?
Kan tro flytte bjerge?
13
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0014.png
6
Efterladt på
perronen
KRIS TEND OMMEN I SAMFUNDE T 5/5
F
Og da har i rigdom vi drevet det vidt,
når få har for meget og færre for lidt.
N.F. S . G RU N D T V I G,
TEOLOG OG SALMEDIGTER
ærre mennesker lever i dag i fattigdom
end for få generationer siden. Men ulighe-
den er ikke blevet mindre. Det gælder den økonomi-
ske ulighed i lande i både syd, nord, øst og vest. Det
betyder, at nogle mennesker fejrer en tilsyneladende
endeløs forbrugsfest, mens andre ser måbende til.
Måske ser de endda sultne til.
Økonomisk ulighed sætter skel og skaber bitter-
hed. Et politisk resultat kan være, at de underprivi-
ligerede ønsker de priviligerede ned med nakken for
enhver pris. Mens en anden del af de privilegerede
spekulerer i netop disse mekanismer. Altså populisme.
For social ulighed fører også til demokratisk ulighed.
Det kræver overskud at være en oplyst og aktiv bor-
ger, der gør sine synspunkter og interesser gældende
og tager ansvar. Afmagt skaber destabilitet, mistillid
og mindsker sammenhængskraften i demokratiet.
Et stærkt effektiviseret, nytteorienteret og kom-
14
pliceret samfund skaber ulighed ved at nogle bliver til
overs og marginaliserede. Det vil sige netop dem, som
Det nye Testamente fortæller, at Jesus havde særligt
øje for. I dagens Danmark kunne det f.eks. være dem,
der ikke helt kan følge med tempoet.
En ny faktor omkring ulighed består i klimafor-
andringernes konsekvenser. Ofte er de, der rammes
hårdest af konsekvenserne, dem, der har færrest
ressourcer til at ændre på deres omstændigheder.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0015.png
I dag lever syv ud af 10 mennesker
i lande hvor ulighed er steget
inden for de seneste tre årtier,
selvom vi ved, at for høj ulighed
bremser vækst, hæmmer
samfundsdeltagelse og er
undergravende for den sociale
kapital såvel som for tilliden.
C H R I S T I N E L AG A R D E ,
L E D E R A F D E N E U R O PÆ I S K E C E N T R A L B A N K
Det er blevet meget populært
at se økonomisk ulighed som et
gigantisk samfundsproblem og
kræve, at alle sejl sættes ind for
at mindske skellet mellem rige
og fattige. Men hvorfor egentlig?
Så længe de mennesker, der har
mindst, har nok, ser jeg ingen
tungtvejende grunde til at hidse
sig op over de rige.
H A R RY G . F R A N K F U R T, F IL O S O F
TIL OVERVEJEL SE
Er ulighed et problem?
Hvad er kristendommens perspektiv på ulighed?
Hvorfor er vi så optagede af økonomisk ulighed,
når nu så lidt i vores liv kan gøres op i penge?
15
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0016.png
7
Værdighed
TRE TEOLO GISKE GRUNDUDSAGN 1/ 3
M
ennesket er skabt i Guds billede.
Ethvert menneske bærer derfor en
værdighed i sig forud for alle menneskelige konven-
tioner og rettighedsformuleringer, uanset sine evner
og kræfter og uanset sine svigt og fejl. Båndet mellem
Gud og menneske består også hvor mennesket træder
ved siden af og viser sig som syndigt. Uanset om men-
nesket dømmes af andre mennesker er det omsluttet
af Guds omsorg og kærlighed.
Mennesket er en del af skabelsen. I skabelsesberet-
ningen fortælles det, at mennesket giver navn til dy-
rene. Hermed udtrykkes, at det har en særlig magt og
dermed et særligt ansvar i forhold til den øvrige ska-
belse. Menneskets særlige forhold til Gud medfører
16
altså et medansvar for alt, hvad Gud har skabt.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0017.png
Gud elsker mennesker. Gud elsker
verden. Ikke det ideale menneske,
men mennesker som de er; ikke
den ideale verden, men den
rigtige verden. Det som vi finder
frastødende i menneskers oprør
mod Gud, det som vi viger tilbage
for i smerte og fjendtlighed... det
er for Gud grundlaget for hans
uudgrundelige kærlighed.
D IE T R I C H B O N H O E FFE R , T E O L O G O G PR Æ S T
Gud Herren tog mennesket og
satte ham i Edens Have, for at
han skulle dyrke og vogte den.
S K A B E L S E S B E R E T N I N G E N,
GENGIVET I FØRSTE MOSEBOG
En orkide fra Cayman-øerne,
en blåsort fasanart fra Vietnam
eller java-næsehornet har ingen
betydning for verdensøkonomien
eller det globale økosystem.
Når vi alligevel bliver påvirket
følelsesmæssigt af beskrivelsen
af arternes kamp for overlevelse,
skyldes det en ærefrygt for livet,
som har rod i en opfattelse af
verden som skaberværk og livet
som helligt og ukrænkeligt.
JA KO B WO L F, T E O L O G
TIL OVERVEJEL SE
Hvor oplever du, at vi som samfund behandler
mennesker uværdigt?
Hvad er forskellen på mennesker og dyr? Hvorfor
er det f.eks. almindeligt anerkendt, at man bør
dræbe et dyr, der lider, men anfægteligt at dræbe
et menneske, der lider?
Hvad vil det konkret sige, at mennesket har (med)
ansvaret for hele skabningen? Hvorfor og hvordan?
17
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0018.png
8
Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har
gjort mod en af disse mine mindste
brødre, det har I gjort mod mig.
J
E S U S, C I T E R E T A F E VA N G E L I S T E N M AT T H Æ U S
Solidaritet
TRE TEOLO GISKE GRUNDUDSAGN 2/ 3
D
et mest særegne ved kristendommen er
inkarnationen. Gud lod det ikke være ved
at skabe mennesket i sit billede. Gud viste sin solidari-
tet med mennesker ved selv at blive menneske, ved at
blive en af os – i Jesus. Og leve og lide og dø ligesom vi
lever og lider og skal dø. Jesus forpligter og inspirerer
os til at vise solidaritet med hinanden. Ordet solidari-
tet dækker i nogle sammenhænge over et forpligtende
fællesskab, som er begrænset til en gruppe eller en
samfundsklasse. Men kristent forstået dækker det et
forpligtende fællesskab med ethvert medmenneske. Et
andet menneskes nød kommer os derfor altid ved og
kalder på, at vi handler eller giver dette menneske,
18
hvad det mangler.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0019.png
Problemet er, når kirken primært
er der for det bedre borgerskab,
og den udvikler sig til et privat
festlokale. Når en barnedåb i kirken
minder om noget, man kan læse i et
modemagasin. Det skingrer i ørerne,
hvis man afviser en så kernekirkelig
opgave som diakonien med
henvisning til, at det er hårdt for
mennesker at se på al elendigheden.
H E L L E C H R I S T I A N S E N,
G E N E R A L S E K R E TÆ R I K I R K E N S KO R S H Æ R
TIL OVERVEJEL SE
Hvilken form for menneskelig nød skal vi tage os
af som samfund, og hvilken skal vi tage os af som
individer?
Hvornår bør man forholde sig til et menneske i
nød? Hvornår skal man stille krav? Hvornår skal
man hjælpe til selvhjælp? Hvornår skal man hjælpe
betingelsesløst?
Hvem er vi aktuelt usolidariske overfor som sam-
fund?
Næstekærligheden kan ikke
sættes i system. Den er en
befaling til det enkelte menneske
om at øve kærlighedens gerninger
overfor den, du møder på din vej.
Næsten skal du ikke ud at finde,
næsten er lige foran dig.
J E S PE R L A N G B A L L E ,
FH V. F O L K E T IN G S M E D L E M
19
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0020.png
9
Ånd
TRE TEOLO GISKE GRUNDUDSAGN 3/ 3
M
20
ennesket er et åndeligt væsen. Det
betyder, at mennesket står i forhold
til Guds ånd, og lever i en slags resonans med sin ska-
ber. Mennesket lever samtidig i et åndeligt fællesskab
med andre mennesker. Mennesket er altså mere end
sin forstand og den nytte, det kan gøre, og mennesket
er aldrig færdigt. Det er på vej. Mennesket har derfor
ret til et åndeligt liv, til at lade sig danne med kunst og
kultur, og til i fællesskab at svare sin Gud og skaber i
gudstjeneste og trosliv.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0021.png
Næstekærlighed er og skal være
en del af en større pakke. Til den
pakke hører, at man glæder sig
over sit liv, beder, lovsynger og
takker. Står den alene, fortærer
den os med sine radikale krav.
N I E L S H E N R IK G R E G E R S E N,
T E O L O G O G PR O FE S S O R
Vi beder Skaberen om tilgivelse
og befrielse. Bønnen minder os
om, hvorfor vi er her. Vi er Guds
udsendte ambassadører, og vi
har et ansvar. Vi er ikke blot
sat på jorden for at spise, sove,
drikke og gå på arbejde. Ved bøn
husker vi vor Skaber.
A M IR N AV E E D, M U S L IM S K L Æ R D
TIL OVERVEJEL SE
Hvordan kan erkendelse af mennesket som et ån-
deligt væsen berige samfundsdebatten?
Ret til at udøve sin religion er en menneskeret-
tighed. Ofte bliver denne ret alligevel overset og
negligeret. Hvordan kan det være?
Hvor meget må det religiøse liv fylde i det offentli-
ge rum?
Mennesket er ingen Abekat,
bestemt til først at efterabe de
andre Dyr, og siden sig selv til
Verdens Ende, men han er en
mageløs, underfuld Skabning,
i hvem guddommelige Kræfter
skal kundgøre, udvikle og klare
sig gennem tusinde Slægter, som
et guddommeligt Eksperiment,
der viser, hvordan Aand og
Støv kan gennemtrænge
hinanden, og forklares i en fælles
guddommelig Bevidsthed.
N.F. S . G RU N D T V I G,
TEOLOG OG SALMEDIGTER
21
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0022.png
10
En lille historie
om kirke og
samfund i
Danmark
AFRUNDING
I
Danmark er forholdet mellem samfund og kri-
stendom dybt præget af Martin Luther (1483-
1546). Luther tager sit udgangspunkt i, at mennesker
kan være så optagede af deres eget, at de glemmer
at tage hånd om den svage og sørge for retfærdighed,
som evangeliet påbyder.
Luther mener derfor, at der er brug for ”to regi-
menter”: 1) Et åndeligt, som er de kristne eller kirken,
som bliver ved med at forkynde evangeliet. 2) Et
verdsligt, som består i samfundets love og magthave-
re, som skal værne om den svage og sørge for retfær-
dighed, hvor det ikke sker af sig selv. De to regimenter
arbejder altså på samme opgave, nemlig at gøre Guds
vilje gældende mellem mennesker.
Hvis samfundets magthavere ikke gør Guds vilje
gældende mellem mennesker, skal man som kristen
gå i rette med dem, mener Luther.
Luthers to-regimente-lære er ofte fejlagtigt blevet
22
udlagt som, at kristendom og politik ikke må ”blan-
des sammen”. Faktisk kan de slet ikke skilles ad. Men
spørgsmålet er selvfølgelig, hvad Guds vilje er.
Det kan ikke afgøres ved de demokratiske institu-
tioner, som bliver betroet at udforme love og stå bag
magtudøvelse. Det må den enkelte livet igennem over-
veje og gøre gældende i sit samfund.
I dansk sammenhæng skylder vi også N.F.S. Grundt-
vig (1783-1872) og vækkelsesbevægelserne meget, når
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0023.png
Den første forpligtelse man har til
andre i fællesskabet, er at lytte til
dem. På samme måde som vores
kærlighed til Gud begynder med at
lytte til Guds ord, sådan begynder
vores kærlighed til andre med at
lytte til dem. Guds kærlighed til os
vises gennem det, at Gud ikke blot
giver Guds ord, men også Guds
øre... Vi gør Guds værk i forhold
til vores brødre og søstre, når vi
lærer at lytte til dem.
D IE T R I C H B O N H O E FFE R , T E O L O G
Religion og politik er vævet
sammen i de enkelte mennesker
og på mange måder også i
samfundet. Men man skal
lære at skelne det ene fra det
andet, så man aldrig gør sine
egne sandheder til totalitære
størrelser, der ikke kan
diskuteres eller skal klemmes
ned over hovedet på andre.
I DA AU K E N, M E D L E M A F F O L K E T I N G E T (R )
23
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
det handler om kristendom og samfund. Her kommer
myndiggørelsen af folket i højsædet i menighederne,
højskolerne og i forsamlingshusene, og udmønter sig i
Foreningsdanmarks første fælles projekter.
I forholdet mellem kirke og samfund tilfører væk-
kelsesbevægelserne – med indbyrdes nuancer – nu
perspektivet på samfund som folk og ikke bare som
øvrighed. Idealet er her den myndige kristne, der
tager aktiv og ansvarlig del i sit samfund. Dette kan
stadig tjene som inspiration for offentlighedsteologi i
dansk sammenhæng.
Med til historien om kirke og samfund i Danmark
hører Hal Koch (1904-1963), som var kirkehistori-
ker og samfundsdebattør. Under besættelsen, hvor
folkestyret var under pres, argumenterede han for, at
ingen har patent på ’det rigtige’ og ’det sande’.
Hverken et parti, en tro, enkeltpersoner eller
beslutningstagere må i samfundsdebatten være herre
over rigtigt og sandt. Alle er nødt til at mødes og tale
sammen om sagen. Diskussionen om det rette og
24
sande er derfor altid på vej.
Folkestyrets berettigelse og fremmeste opgave
er således at sikre den fortsatte samtale, og i den-
ne fælles sandhedssøgen er friheden en nødvendig
forudsætning. Uden denne frihed vil vi aldrig kunne
finde ud af, hvem der har ret, men blot hvem der er
stærkest. Dette ideal kaldte Hal Koch for ’åndsfrihed’,
og det har sat sit store præg på samtalen om kirke og
samfund i Danmark.
En af dem, Hal Koch er i samtale med, er K.E.
Løgstrup (1905-1981), som advarer mod at reducere
kristendommen til en ideologi eller etik. Han påpeger,
at hvis man lader kristendommen anvise én bestemt
løsning på et politisk eller etisk problem, står kristen-
dommen i fare for at stivne som en ideologi. Dermed
kan den kristne havne i en illusion om at have en
absolut sandhed at henvise til. For Løgstrup er det
en pointe, at den kristne aldrig er fri for selv at stå til
ansvar for sine valg og sit forhold til medmennesket.
Det er netop det ansvar, en offentlighedsteologi
kan opfordre enhver kristen til myndigt at tage på sig i
et samfund med skiftende udfordringer.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0025.png
Det menneske, for hvem det
kristne budskab er den afgørende
sandhed om hans eksistens, kan
ikke i det budskab hente nogle
specifikke kristelige argumenter
for det ene eller andet syn på
ægteskab, børneopdragelse, straffens
motivering, den politisk-økonomiske
ordning af samfundet o.l.
K N U D E J L E R L Ø G S T RU P, F IL O S O F
TIL OVERVEJEL SE
Hvordan mener du, man kan og skal gøre sin tro
gældende i samfundsdebatten? Skal man henvi-
se direkte til den? Eller skal den ligge bagved de
synspunkter, man fremfører? Hvorfor og hvorfor
ikke?
Hvordan bør det komme til udtryk, når et politisk
parti ”bygger på kristne værdier”?
Skal kirken – f.eks. den danske folkekirke – gøre
sin stemme gældende i samfundsdebatten? Og i så
fald hvordan?
25
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0026.png
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0027.png
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Invitation til høring den 21. januar 2020 i Fællessalen på Christiansborg arrangeret af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd og Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter: "Hvad er kristendommens rolle i et åbent og pluralistisk samfund"
2130012_0028.png
Giv kristendommen stemme
ører kristendommen med som en vigtig
samtalepartner, for at vi kan tale tilstræk-
keligt om menneskelivet og vores verden?
Dette inspirationshæfte indbyder til overvejelse
af, hvordan kristendom kan bidrage med perspektiver
på konkrete problemstillinger, der optager os alle.
Det angiver grundudsagn, der til enhver tid har gjort
kristendom til en stærk samfundsformende faktor i de
samfund, hvor kristendommen har slået rod. Og peger
på, hvordan kristendom har spillet en afgørende rolle
i den udviklingshistorie, der har gjort Danmark til det
land, vi kender i dag.
Der spores en stigende åbenhed for atter at lytte
sig ind på, hvad kristendommen har at bidrage med i
dagens samfund. Det udfordrer til, at vi øver os i at
give kristendommen stemme på mangfoldige måder
i offentlige samtaler lige fra forældrebestyrelser til
Christiansborg.
Kristen teologi har altid haft offentlig karakter og
samfundsrelevans. Hæftet er en opfordring til per-
sonlig og fælles overvejelse af, hvordan vi finder vores
måde at give kristendom stemme til gavn for samfun-
det og det fælles bedste.
I tilknytning til hæftet er oprettet en hjemmeside
med ressourcemateriale til at hjælpe dig i gang med
at overveje din rolle i det at lade kristendom berige
samtalen om aktuelle temaer i samfundet.
Læs mere på www.offentlighedsteologi.dk