Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Fra:
Akademiet for Politisk Ledelse [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. december 2019 20:40
Til:
Aicha Esdam <[email protected]>
Emne:
Forslag til ændring af menighedsrådsloven
Kære Aicha Esdam
Som aftalt d.d. sender jeg hermed vedhæftet et forslag til ændring af menighedsrådslovens § 2 vedrørende
sammensætningen af menighedsrådet - med henblik på, at du sørger for en udsendelse heraf til hele
kirkeudvalget.
Samtidig skal jeg anmode om at få foretræde for kirkeudvalget til nærmere at kunne fremlægge mit forslag.
Jeg har tidligere i dag fremsendt forslaget til en del af udvalgets medlemmer, men da jeg efterfølgende har
foretaget et par ændringer, skal man bare se bort fra det tidligere fremsendte.
Ændringen vedrører alene kirker/sogne med
mange præster,
hvor præstegruppen udgør en betydelig del af
hele menighedsrådet. Jeg er selv medlem af et sådant menighedsråd (domkirken i København).
Om forslaget ganske kort:
Antallet af
folkevalgte lægfolk
i menighedsrådet er bestemt af antallet af medlemmer i det pågældende
sogn. Det mener jeg ikke, der skal ændres på. Det er yderst fornuftigt. Lægfolket udgør det demokratiske,
folkevalgte element og sikrer den
demokratiske legitimitet.
Antallet af
præster
i menighedsrådet er lig med antallet af
ansatte
præster ved kirken
og det er ret
problematisk i
de større kirker,
hvor der er mange præster ansat og hvor menighedsrådet bliver meget
præstedomineret. Præsterne er jo ikke folkevalgte men ansatte og har derfor
ingen egentlig demokratisk
legitimitet.
Lad mig illustrere det med domkirken i København som eksempel. Her er der 9 lægfolk og 6 præster.
Præsterne har altså 40 % af rådets pladser. Kun 60 % af pladserne besættes af folkevalgte
med
demokratisk legitimitet. Det er meget uheldig sammensætning - og harmonerer ikke med opfattelsen af, at
vi har en folkekirke, der styringsmæssigt indskriver sig i vore demokratiske traditioner. Det er de facto tæt
på en præstekirke. Ydermere er der det problem, at der i den store præstegruppe er indbygget et hierarki,
hvor den øverste (domprovsten) er chef for de øvrige 5 præster og dermed de facto sidder på eller har stor
indflydelse på de i alt 6 præstestemmer.
Ude på landet i de mindre kirker med færre ansatte præster er der generelt en langt bedre balance
og en
langt større demokratisk legitimitet.
Mit forslag går i al sin enkelhed ud på at sætte et
loft over antallet af præsterne i rådet,
således at antallet
af præster max må udgøre en tredjedel af antallet af lægfolk. Konkret vil det for domkirken i København
betyde, at antallet af præster skal reduceres fra de nuværende 6 til 3, hvilket vil give en markant bedre
balance og større demokratisk legitimitet.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 10/12-19 fra Mogens Lønborg, menighedsrådsmedlem vedr. loft over antallet af præster i menighedsrådet
2123344_0002.png
I mit forslag indgår også en model for, hvordan man udvælger præsterne i de sogne, hvor der er flere
præster end der er plads til i menighedsrådet.
Ønsker I mit forslag uddybet, må I endelig sige til. Jeg ser frem til ved et foretræde for kirkeudvalget at få en
lejlighed til at kunne uddybe mit forslag og svare på eventuelle spørgsmål.
De bedste hilsner
Mogens Lønborg
(medlem af menighedsrådet ved domkirken i København)