Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2119214_0001.png
Til Folketingets Kirkeudvalg
I et indslag i TV Lorry, bragt onsdag den 4.12. 2019, under overskriften ”Administrativt bøvl og
bureaukrati”, klager flere, bl.a. Direktøren for brancheforeningen Danske Bedemænd Ole Roed, over
bestemmelserne i Begravelsesloven og Kirkeministeriets vejledning og praksis for, hvad det er muligt at
gøre med asken, efter en afdød person er kremeret. Lorry skriver om emnet her:
https://www.tv2lorry.dk/lorryland/tina-maatte-ikke-sprede-aske-i-skovsoe-nu-vil-bedemaend-
have-friere-regler
Hvis Lorry og og Ole Roed havde læst hele Begravelsesloven, ville de vide, at loven allerede åbner op for, at
loven skal ændres :
Det fremgår af den gældende Begravelseslov § 18:
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Der er således allerede i den gældende begravelseslov inviteret til en ændring af loven, i forbindelse med den
forestående revision af loven.
Det afsnit i loven det vil være hensigtsmæssigt at modernisere, er:
§ 3.
Ligbrænding skal ske i krematorier, der er godkendt af kirkeministeren.
Stk. 2. Asken skal nedsættes på en af de begravelsespladser, der er nævnt i § 2, stk. 1, eller anbringes på et
andet sted, der er godkendt af kirkeministeren.
Stk. 3. Asken kan spredes over åbent hav, hvis afdøde skriftligt har ønsket dette. Kravet om skriftlighed kan
fraviges, når det er utvivlsomt, at det var afdødes ønske, at asken skulle spredes over åbent hav.
Begravelsesmyndigheden træffer afgørelse om, hvorvidt kravet om skriftlighed kan fraviges. Fremsættes der
indsigelse mod begravelsesmyndighedens afgørelse, og tages indsigelsen ikke til følge, forelægger
begravelsesmyndigheden afgørelsen for skifteretten, der træffer afgørelse ved en kendelse, der ikke kan kæres.
Stk. 4. Biskoppen kan tillade, at der forholdes med asken på anden sømmelig måde end nævnt i stk. 2 og 3,
når der foreligger et bestemt udtalt ønske herom fra afdøde. Biskoppens afgørelse kan påklages til
kirkeministeren. Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.
I BSE Begravelses Service ApS er vi enige i, at det er fornuftigt at revidere loven, og i de bemærkninger SF’s
kirkeordfører Charlotte Broman Mølbak fremsætter i indslaget. Vi ser derfor frem til, at revisionen
gennemføres og har i dag stillet nedenstående ændringsforslag til den fungerende Kirkeminister Benny
Engelbrecht.
§ 3.
Ligbrænding skal ske i krematorier, der er godkendt af kirkeministeren.
Stk. 2. Efter kremering skal asken behandles på sømmelig vis og på en måde der ikke vækker opsigt.
Stk. 3. Når der foreligger et skriftligt, eller et udtalt ønske herom fra afdøde, skal dette følges.
Stk. 4.
Havde afdøde ingen ønsker til placering af asken, bestemmer nærmeste pårørende, hvordan der
skal forholdes med asken. Nærmeste pårørende er den eller dem, som efter begravelsesmyndighedens
skøn er den afdødes nærmeste efterladte, eller eventuelt en institution, afdøde havde tilknytning til,
eller den der har betalt, eller erklærer, at ville betale begravelsen.
Vores forslag til Stk 4, er kopieret efter den bestemmelse justitsministeriet har anvendt i dødsboskifteloven, når
det skal afgøres, hvem der skal være boudlægsmodtager, når betingelserne for boudlæg efter DSL § 18 er
opfyldt. Når juristerne allerede har vedtaget den praksis, når det skal afgøres, hvem der ved boudlæg skal
overtage afdødes aktiver, giver det god mening, at benytte samme bestemmelse, til at afgøre, hvem der kan
afgøre, hvordan der skal forholdes med afdødes aske, når afdøde ikke selv har efterladt ønsker herom.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Henvendelse af 5/12-19 fra BSE Begravelses Service APS v. Peter Thomasen vedr. revision af begravelsesloven og askespredning
2119214_0002.png
Et lige så interessant spørgsmål for Kirkeudvalgets drøftelser er, hvilken myndighed der, efter en revision af loven,
skal være begravelsesmyndighed. På nuværende tidspunkt udøves begavelsesmyndigheden i landets 2.169 sogne.
Det vil være hensigtsmæssigt at ændre loven, således at denne myndighed flyttes til en mere central myndighed
som i forvejen er involveret i alle dødsfald. Dette kunne for eksempel være skifteretten, eller som i de sønderjyske
landsdele, hvor dødsfaldets anmeldelse sker til personregistret, efter den praksis der anvendes i Tyskland.
Denne ændring ville ligeledes medføre, at ansatte i folkekirken behandler de spørgsmål der er relevante når
medlemmer af folkekirken ønsker deres hjælp efter et dødsfald og ikke skal sagsbehandle sager, for de borgere,
som ikke er medlem af folkekirken. Det vil betyde, at borgerne vil opleve en langt mere ensartet sagsbehandling,
end den de møder hos den nuværende begravelsesmyndighed.
Hvis Kirkeudvalget har spørgsmål til denne henvendelse eller brug for konkrete eksempler, må I meget gerne
kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Peter Thomasen
BSE Begravelses Service
Smallegade 38b
DK-2000 Frederiksberg
CVR 25065425
T: 2142 0077
M:
[email protected]
M:
[email protected]
www.bse.dk
CVR 25065425
.