Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 79
Offentligt
2108464_0001.png
November 2019
Hvordan får vi en grønnere transportsektor?
Elbilforeningens input til en kommende klimalov
1) Opstil bindende og målbare klimamål og -delmål for transportsektoren frem til 2030
2) Omlæg registreringsafgiften på personbiler til en teknisk baseret afgift, der afspejler reelle
omkostninger på klima og miljø
3) Indfør roadpricing, der afspejler klima- og miljøbelastning. Gerne en enkel model i stil med
følgende:
Bilejer selvangiver antal kørte kilometer pr. år som grundlag for acontoopkrævning
Det reelle antal kørte kilometer aflæses ved alle besøg på synshal eller autoriseret værksted og
ved salg og skrotning, og acontobetaling justeres
Taksterne differentieres efter drivmiddel og energieffektivitet/udslipstal og evt. efter
hjemkommune (hvis nødvendigt for at tilgodese udkantskommuner med lange
afstande/pendling)
4) Indfør differentierede kørselsfradrag, der afhænger af drivmiddel/emissionstal
5) Lad afgifterne stige gradvis i takt med, at priserne på elbiler falder, sådan at statens provenu ikke
skades unødigt
6) Nedsæt afgiften på al strøm til transport (for elbiler ikke kun den, der købes gennem en
ladeudbyder med adgang til processtrøm). Dette kan gøres enkelt ved at benytte lavere
afgiftstakster for årligt forbrug ud over f.eks. 4000 kWh for alle husstande med elbiler - på samme
måde som for husstande med elopvarmning.
7) Fastfrys afgiftsnedsættelsen for strøm leveret via offentlige ladestandere, så strømmen ikke bliver
dyrere for elbilister på farten og elbilister i lejlighedsbyggeri uden egen P-plads.
8) Opret en statslig pulje til etablering af ladeinfrastruktur i områder, hvor dette ikke kan gøres på
ko
er ielt æredygtig åde e ” red å dspulje for el illadere”
9) Indfør lovgivning, der gør det til en ret for beboere i boligforeninger af få etableret
opladningsmulighed på foreningens P-pladser (dette kan ske efter norsk forbillede)
10) Indfør parkeringsregler, der forbeholder ladepladser til elbiler under opladning
Elbilforeningen FDEL er forbrugerorganisationen for de danske elbilister. Vi arbejder for flere elbiler på de danske veje
og for den grønne omstilling i transportsektoren. FDEL har ca. 1000 betalende medlemmer og 3500 følgere i hele
landet. Se mere på
fdel.dk
og følg os på Twitter og Facebook.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Henvendelse af 19/11-19 fra Elbilforeningen (FDEL) om input til Klimaloven
2108464_0002.png
11) Pålæg ladeoperatørerne at åbne deres netværk for ladning uden abonnement for en fair pris
12) Pålæg kommuner og regioner at opstille og efterleve klimaplaner med specifikke mål for
transporten
13) Arbejd på EU-niveau for lave roamingpriser mellem ladeoperatører (på samme måde som for
mobiloperatører)
Med venlig hilsen
Anna Hilden, formand
[email protected]
Tlf. 3035 8856
Elbilforeningen FDEL er forbrugerorganisationen for de danske elbilister. Vi arbejder for flere elbiler på de danske veje
og for den grønne omstilling i transportsektoren. FDEL har ca. 1000 betalende medlemmer og 3500 følgere i hele
landet. Se mere på
fdel.dk
og følg os på Twitter og Facebook.