Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 78
Offentligt
2108239_0001.png
Bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
23. august 2019, fastsættes efter bemyndigelse:
1)
I medfør af § 2 a, § 16, stk. 1, og § 21, stk. 3, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler følgende:
1) Præcisering af definitionen af store virksomheder samt de enkelte elementer af energisynet.
2) Krav til energisyn samt energi- og miljøledelsessystemer, herunder indhold, omfang, udarbejdelse, rapportering, kontrol og
anvendelse af relevante standarder, og om hel eller delvis undtagelse for elementer af energisyn, der er dækket af anden
lovgivning.
3) Krav til eksperter, der sikrer nødvendige kvalifikationer og udførelse af energisyn på en uafhængig måde.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Stor virksomhed: En virksomhed, som ikke falder ind under kategorierne mikrovirksomheder og små og mellemstore
virksomheder i henhold til Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små
og mellemstore virksomheder, jf. § 15, stk. 3 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget.
2) Energisyn: En systematisk fremgangsmåde, der har til formål at opnå tilstrækkelig viden om den eksisterende
energiforbrugsprofil for en bygning eller gruppe af bygninger, en industri- eller handelsvirksomheds drift eller anlæg eller en
privat eller offentlig tjeneste, at identificere og kvantificere omkostningseffektive energisparemuligheder og at aflægge rapport
om resultaterne.
3) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former for energi som
defineret i artikel 2, litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1099/2008 af 22. oktober 2008 om
energistatistik.
4) Energieffektivitet: Forholdet mellem resultat i form af ydeevne, tjenesteydelser, varer eller energi og tilførsel i form af energi.
5) Forbedring af energieffektiviteten: En forøgelse af energieffektiviteten som følge af teknologiske, adfærdsmæssige eller
økonomiske ændringer.
6) Energiledelsessystem: En samling af elementer, der er indbyrdes forbundne eller påvirker hinanden, og som indgår i en plan
med et fastsat mål for energieffektivitet og en strategi til at opnå dette mål.
7) Europæisk standard: En standard, der er vedtaget af Den Europæiske Standardiseringsorganisation, Den Europæiske Komité
for Elektroteknisk Standardisering eller Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation og stillet til rådighed for
offentlig brug.
8) International standard: En standard, der er vedtaget af Den Internationale Standardiseringsorganisation og gjort offentlig
tilgængelig.
9) Energipræstation: Målbare resultater for energieffektivitet, energiudnyttelse og energiforbrug.
10) Små og mellemstore virksomheder eller SMV'er: Virksomheder som defineret i afsnit I i bilaget til Kommissionens
henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder; Kategorien
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og som har
en årlig omsætning på højst 50 mio. euro og/eller en samlet årlig balance på højst 43 mio. euro.
Kapitel 2
Obligatorisk energisyn
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
§ 3.
Store virksomheder, herunder alle danske virksomheder i en dansk koncern og alle danske datterselskaber af en stor,
udenlandsk virksomhed skal senest den 5. december 2015 foretage et energisyn, som derefter foretages minimum hvert fjerde år
beregnet fra datoen for det foregående energisyn, jf. dog § 7. En virksomhed, der først efter den 5. december 2015 falder indenfor
denne bekendtgørelses definition af en stor virksomhed, skal foretage et energisyn senest to år efter, at den er defineret som værende
en stor virksomhed. Energisynet skal overholde følgende krav:
1) Bygge på ajourførte, målte, sporbare driftsdata om energiforbrug herunder belastningsprofiler for elektricitet.
2) Omfatte en detaljeret gennemgang af energiforbrugsprofilen for bygninger eller grupper af bygninger, industrielle aktiviteter
eller anlæg, herunder transport.
3) Bygge på en livscyklusomkostningsanalyse i stedet for simple tilbagebetalingsperioder for at tage hensyn til langsigtede
besparelser, langsigtede investeringers restværdier og kalkulationsrenter, når det er muligt.
4) Være forholdsmæssige og tilstrækkeligt repræsentative til at gøre det muligt at tegne et troværdigt billede af den samlede
energipræstation og pålideligt identificere de betydeligste muligheder for forbedringer.
5) Give mulighed for detaljerede og validerede beregninger af de foreslåede foranstaltninger, således at der tilvejebringes præcise
oplysninger om potentielle besparelser.
6) De data, der anvendes i energisyn, skal opbevares af virksomheden med henblik på historisk analyse og udvikling i
energipræstation.
Stk. 2.
Energistyrelsen offentliggør en liste over standarder, der er godkendt for energisyn på sin hjemmeside www.ens.dk.
Standarderne ligger til gennemsyn i Energistyrelsen. Andre metoder til gennemførelse af energisyn kan anvendes, såfremt der
indsendes dokumentation for, at den valgte metode overholder kravene til energisyn, jf. stk. 1. Energistyrelsen kan fastsætte krav til
dokumentationen.
§ 4.
Med forbehold for tidsfristerne angivet i § 3, stk. 1, kan udførelsen af et energisyn fordeles over en fireårig periode. Benyttes
denne mulighed, skal det af energisynsrapporten fremgå, hvornår de enkelte dele af energisynet er gennemført.
§ 5.
En stor virksomhed kan undtage følgende fra energisynet:
1) Mindre eller ubetydelige energiforbrugende enheder eller systemer, hvor summen af disse enheders energiforbrug udgør højest
10 pct. af virksomhedens samlede energiforbrug.
2) Elementer af virksomheden, der er omfattet af BAT-konklusioner i forbindelse med en miljøgodkendelse i henhold til
miljøbeskyttelsesloven, når BAT-konklusioner relaterer sig til energieffektivitet.
3) Skibe under 5.000 bruttotons.
4) Bygge- og anlægsprojekter.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af § 3 med et samlet energiforbrug på under 1.000.000 kWh/år kan foretage et forenklet energisyn.
Stk. 3.
Dokumentation for, at en virksomhed kan anvende de i § 5, stk. 1-2 nævnte undtagelser, indsendes til Energistyrelsen, jf. §
10, stk. 4 og § 11, stk. 3.
§ 6.
Energisyn af store virksomheder med bygninger, hvor der foreligger gyldigt energimærke baseret på en bygningsgennemgang
i henhold til reglerne om energimærkning af bygninger, herunder lov om fremme af energibesparelser i bygninger og bekendtgørelse
om energimærkning af bygninger, kan tage udgangspunkt i datagrundlaget for energimærket. Et energimærke opfylder ikke i sig selv
kravene til energisyn. Et energimærke skal suppleres med et energisyn af virksomhedens øvrige energiforbrugende elementer.
§ 7.
Store virksomheder opfylder kravene i kapitel 2, hvis de benytter og vedligeholder et energiledelsessystem, der er certificeret
i overensstemmelse med ISO 50001 eller tilsvarende relevante europæiske eller internationale standarder. Energiledelsessystemets
opbygning og implementering skal være certificeret af et certificeringsorgan, der er akkrediteret til certificering af energiledelse.
Stk. 2.
Store virksomheder opfylder ligeledes kravene i kapitel 2, hvis de benytter og vedligeholder et miljøledelsessystem, der er
certificeret i overensstemmelse med ISO 14001 eller tilsvarende relevante europæiske eller internationale standarder.
Miljøledelsessystemet skal suppleres med en energigennemgang, der som minimum svarer til den i energiledelsessystemet ISO
50001. Miljøledelsessystemets opbygning og implementering skal certificeres af et certificeringsorgan, der er akkrediteret til
certificering af miljøledelse. Det er ikke et krav, at det certificerende organ er akkrediteret til certificering af energiledelse for at
auditere energigennemgangen.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
Stk. 3.
Et energi- og miljøledelsessystem skal suppleres med et energisyn for de dele af virksomheden, som ikke omfattes af
energi- eller miljøledelsessystemet.
Stk. 4.
Undtagelserne i § 5 finder tilsvarende anvendelse for energi- og miljøledelsessystemer.
Stk. 5.
Såfremt en virksomheds certificering ophører, skal dette meddeles Energistyrelsen.
Kapitel 3
Kvalifikationer og krav til eksperter, der foretager energisyn
§ 8.
Virksomheden kan benytte sig af en eller flere eksterne eksperter til at foretage energisyn, såfremt eksperten eller en gruppe
af eksperter er kvalificeret til at foretage energisyn af virksomhedens energipræstation, herunder bygninger eller grupper af
bygninger, industrielle aktiviteter eller anlæg, herunder transport, og
1) eksperten er ansat i en virksomhed, der er akkrediteret af DANAK eller tilsvarende organ til at foretage energisyn efter
internationale standarder, som er godkendte, jf. § 3, stk. 2,
2) eksperten er en registreret energisynskonsulent eller godkendt under tilsvarende ordninger, der anerkendes af Energistyrelsen,
eller
3) eksperten er en energikonsulent ansat i et certificeret energimærkningsfirma, og som minimum er certificeret
flerfamilieshuskonsulent for virksomheder indenfor handel og service.
Stk. 2.
Energistyrelsen offentliggør en liste over konsulentordninger, der er anerkendte i henhold til stk. 1 på sin hjemmeside
www.ens.dk.
Stk. 3.
Adgangen for markedsdeltagere, der tilbyder energitjenester, baseres på gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
§ 9.
Virksomheden kan benytte sig af egne uvildige eksperter til at foretage energisyn, såfremt eksperten eller en gruppe af
eksperter opfylder kravene i § 8, eller virksomheden dokumenterer, at eksperten har kvalifikationer svarende til de i § 8 nævnte ved
at indsende oplysninger om ekspertens stilling, uddannelse og erfaring til Energistyrelsen. Eksperten må ikke være direkte involveret
i den aktivitet, der underkastes energisyn.
Kapitel 4
Rapportering
§ 10.
En energisynsrapport skal opfylde følgende krav:
1) Indholdet i rapporten skal følge de formater, som fremgår af de godkendte standarder, jf. § 3 stk. 2 eller tilsvarende, og
dokumentere overholdelsen af § 3, den eventuelle benyttelse af undtagelser i §§ 4-6 samt overholdelse af §§ 8-9.
2) Det skal fremgå, hvilken ekspert eller gruppe af eksperter, der har udarbejdet rapporten.
3) Rapporten skal være udarbejdet på dansk eller engelsk.
4) Rapporten skal være underskrevet af en repræsentant fra virksomhedens ledelse.
Stk. 2.
Energisyn må ikke indeholde bestemmelser, der forhindrer, at resultaterne af energisynene overføres til
kvalificerede/akkrediterede leverandører af energitjenester, forudsat virksomheden ikke gør indsigelse.
Stk. 3.
Såfremt virksomheden ikke ønsker at indsende selve energisynsrapporten, kan virksomheden indsende en opsummering af
denne, der dokumenterer, at bekendtgørelsens krav er opfyldt. Energistyrelsen kan fastlægge krav til format og indhold.
Stk. 4.
Rapporten eller opsummering indberettes til Energistyrelsen første gang senest den 1. marts 2016 og derefter hvert fjerde år
beregnet fra datoen for det foregående energisyn.
Stk. 5.
Indberetningen til Energistyrelsen skal foretages af virksomheden eller en repræsentant for virksomheden på virk.dk.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde fastsætte anden praksis for indberetning.
§ 11.
Virksomheder omfattet af § 7, stk. 1 skal indberette certificering eller re-certificering af energiledelse til Energistyrelsen
senest den 1. marts 2016 og derefter skal nyt certifikat indberettes ved udløbet af gyldighedsperioden for certifikatet.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af § 7, stk. 2 skal indberette certificering eller re-certificering samt auditrapport senest den 1. marts
2016 og derefter skal nyt certifikat samt auditrapport indberettes ved udløbet af gyldighedsperioden for certifikatet.
Stk. 3.
Indberetningen til Energistyrelsen jf. stk. 1 og 2 skal foretages af virksomheden eller en repræsentant for virksomheden på
virk.dk. Energistyrelsen kan i særlige tilfælde fastsætte anden praksis for indberetning.
§ 12.
Energistyrelsen offentliggør en liste over virksomheder, der lever op til kravene i kapitel 2 på www.ens.dk, såfremt
virksomheden har givet samtykke hertil.
Kapitel 5
Ikrafttræden m.v.
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1382 af 29. november 2018 om obligatorisk energisyn i store virksomheder ophæves.
Stk. 3.
Energisyn udarbejdet og indberettet til Energistyrelsen før ikrafttrædelsen af denne bekendtgørelse er gyldige i 4 år fra
udarbejdelsen. Energi- og miljøledelsescertifikater udstedt og indberettet til Energistyrelsen før ikrafttrædelsen af denne
bekendtgørelse er gyldige indtil certifikatets udløb.
Stk. 4.
Virksomheder, der benytter og vedligeholder et miljøledelsessystem på tidspunktet for ikrafttrædelsen af denne
bekendtgørelse, skal senest overholde kravene til energigennemgang, jf. § 7, stk. 2, ved fornyelsen af certifikatet for at være undtaget
fra krav om obligatorisk energisyn, jf. § 3.
Energistyrelsen, den
Stig Uffe Pedersen
/
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315,
side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet
på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-tidende 2013, nr. L 141, side 28, ved ændring af Europa-Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2018/844 EØS-relevant tekst af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv
2012/17/EU om energieffektivitet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2002 af 11. december 2018 om ændring af direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet (EØS-relevant tekst), Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1999 af 11. december 2018 om forvaltning af energiunionen og
klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 663/2009 og (EF) nr. 715/2009, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/22/EF, 98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF, 2010/31/EU, 2012/27EU og 2013/30/EU, Rådets direktiv 2009/119/EF og 2015/652 og om ophævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 525/2013, og Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/826 af 4. marts 2019 om ændring af bilag
VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de omfattende vurderinger af potentialet for varme- og køleeffektivitet.