Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 78
Offentligt
2108238_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring om udkast til bekendtgø-
relsen om obligatorisk energisyn i store virksomheder
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
14. november 2019
J nr.
2019 - 84902
/SHP/CHHL
Energistyrelsen har i perioden 4. oktober
1. november 2019 haft afholdt høring
om udkast til bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder. Hø-
ringen har været offentliggjort på høringsportalen.
Høringen vedrørte ændrede regler for definitionen af en stor virksomhed, som hidtil
har heddet ”En virksomhed, der globalt har mindst 250 ansatte opgjort som fuld-
tidsstillinger og en årlig omsætning på mindst 50 millioner euro eller en årlig balan-
ce på mindst 43 millioner euro”.
Denne
ændres til at hedde ”Stor virksomhed: En
virksomhed, som ikke falder ind under kategorierne mikrovirksomheder og små og
mellemstore virksomheder i henhold til Kommissionens henstilling 2003/361/EF af
6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksom-
heder.”
Endvidere indeholder udkastet ændrede regler for, hvorvidt virksomheder kan frita-
ges for forpligtelsen til at gennemføre energisyn. Den nuværende fritagelse af virk-
somheder med et energiforbrug på mindre end 1.000.000 kWh/år ændres til, at
virksomheder med et energiforbrug mindre end 1.000.000 kWh/år skal udføre et
forenklet energisyn.
Energistyrelsen har modtaget i alt 27 høringssvar.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til be-
kendtgørelse: Advokatsamfundet, Co-industri, Danske Revisorer, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering, Folketinget Rigsrevisionen, Forsvarsministeriet, Justitsministeri-
et, Miljø og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Social- og
Indenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse:
Bryggeriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Industri, Danske Advoka-
ter, Det Økologiske Råd, Drivkraft Danmark, Energiforum Danmark, Energi- og
MiljøForum Nordjylland v. Himmerlands Energi- og Miljøforening, Enhesa, Forenin-
gen af Rådgivende Ingeniører, Landbrug & Fødevarer, OBR.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
2108238_0002.png
Nedenfor gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar samt
Energistyrelsens bemærkninger/svar hertil
(i kursivt).
Der gøres opmærksom på, at
høringssvarene alene er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises til de fremsendte høringssvar.
Spørgsmål
Det Økologiske Råd, Enhesa, Energi- og MiljøForum Nordjylland v.Himmerlands
Energi- og Miljøforening, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Danske Advokater
og Engergiforum Danmark spørger til hvilke krav, der stilles til de forenklede ener-
gisyn.
Det forenklede Energisyn skal, ligesom det mere omfattende Energisyn, følge de
minimumkrav, der er for Energisyn i energieffektivitetsdirektivets bilag VI, men vil
have mindre detaljeringsgrad. Samtidig udvikles skabeloner, samt hjælpeværktøj til
indberetning af forenklet energisyn, hvilket vil medføre at det forenklede energisyn
kan gøres omkostningseffektivt.
Det forenklede Energisyn sættes i to grupper.
1) Virksomheder med energiforbrug under 100.000 kWh årligt indrapporterer
selv deres energiforbrug mm.
Energistyrelsen udarbejder en skabelon, som virksomhederne selv kan ud-
fylde og indsende og derved undgå udgifter til en energisynskonsulent.
Energistyrelsen vil ligeledes udarbejde et brancheorienteret hjælpeværktøj
til mulige energisparetiltag, som stilles til rådighed for virksomhederne.
2)
Virksomheder med et energiforbrug mellem 100.001-1.000.000 kWh årligt
skal have udarbejdet en mindre omfangsrig energisynsrapport. Energisty-
relsen udarbejder en skabelon, som virksomhederne skal udfylde i samar-
bejde med en energisynskonsulent. Skabelonen medfører lavere udgifter
til en ekstern konsulent som følge, af at rammerne for energisynet er givet
i skabelonen. Her vil der også kunne gøres bruge af det udarbejdede
brancheorienterede hjælpeværktøj.
Energiforum Danmark spørger til, hvor i bekendtgørelsen, den i høringsbrevet om-
talte gruppering af virksomheder med energiforbrug under 1 mio. kWh/år, fremgår.
Drivkraft Danmark spørger til hvor opdelingen på Gruppe 1 og 2 er beskrevet, og
hvad den forenklede model går ud på, herunder hvad der specifikt gælder for
Gruppe 1 og Gruppe 2.
Der udarbejdes en vejledning til bekendtgørelsen, heri vil der være en dybdegåen-
de beskrivelse og definition af den forenklede model, herunder gruppering af virk-
somheder.
Dansk Fjernvarme spørger til definitionen af store virksomheder.
Stor virksomhed er defineret som: En virksomhed, som
ikke
falder ind under kate-
gorierne mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder (SMV) i henhold
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
2108238_0003.png
til Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikro-
virksomheder, små og mellemstore virksomheder.
Dette betyder, at virksomheder der
ikke
falder ind under SMV definitionen, er for-
pligtiget til at få udarbejdet et energisyn.
Definitionen af SMV’er er baseret på følgende tre kriterier:
Antal beskæftigede - årlig omsætning - årlig samlet balance.
En SMV er således defineret som en virksomhed, som beskæftiger under 250 per-
soner, og som har en årlig omsætning på ikke over 50 mio. EUR ELLER en årlig
samlet balance på ikke over 43 mio. EUR. Der henvises til at bruge Kommissio-
nens brugervejledninger
”Brugervejledning til definitionen af SMV’er”
Forslag
Bryggeriforeningen har følgende forslag:
1) Bekendtgørelsens afgrænsning af, hvilke virksomheder, der omfattes, kan med
fordel gøres mere enkel og klar og kun beskrive de (store) virksomheder, der
omfattes. Der er fx ikke meget vejledning i at definere store virksomheder som
værende virksomheder, der ikke er små virksomheder.
2) Bekendtgørelsen bør indeholde en beskrivelse af de forenklede modeller, fx i
hvert sit bilag til bekendtgørelsen.
3) Store virksomheder med certificeret energiledelse med ISO 50001 (jf. § 7, stk.
1), og store virksomheder med integreret energiledelse som en del af virksom-
hedens miljøledelsessystem (jf. § 7, stk. 2), opfylder allerede kravet om ener-
gisyn og bør derfor også fritages for at indberette hhv. deres certificering og re-
certificering eller deres certifikat og auditrapport, jf. § 11, stk. 1 og 2.
Danske Advokater bemærker, at ændringerne resulterer i, at erhvervslivet pålæg-
ges nye pligter og krav, som kan være ressourcekrævende at opfylde. De henviser
til, at det ikke er angivet, hvad det forenklede energisyn består i, og de kan derfor
ikke udlede, hvor byrdefulde kravene til det forenklede energisyn er, og om det
f.eks. kræver indførelse af et energiledelsessystem.
De anbefaler derfor, at høringsmaterialet suppleres med nærmere information om,
hvordan kravene påtænkes fastsat, og om det eksempelvis skal ske ved en be-
kendtgørelse, som der høres særskilt over. Danske Advokater finder det ud fra
almindelige retssikkerhedshensyn hensigtsmæssigt, at virksomhederne høres over
de specifikke krav, de fremover skal opfylde.
Endelig bemærker Danske Advokater, at det er uklart, hvornår de virksomheder,
som efter bekendtgørelsens ikrafttræden skal foretage forenklet energisyn, skal
gennemføre et sådant. I den nugældende bekendtgørelses § 3, stk. 1, fremgår det,
at en virksomhed, der først på et tidspunkt efter 5. december 2015 falder under
definitionen ”stor virksomhed”, skal foretage energisyn senest to år efter, at den er
defineret som værende en stor virksomhed. Det foreslås, at en tilsvarende over-
gangsfrist indføres for de virksomheder, der hidtil har været fritaget for energisyn,
men som nu skal foretage det forenklede energisyn.
Det Økologiske Råd har en kommentar til § 3, Stk. 1. punkt 1). Her står der, at
energisynet bl.a. skal
overholde følgende krav: ”Bygge på ajourførte, målte, spor-
bare driftsdata om
energiforbrug herunder belastningsprofiler for elektricitet.”
De
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
2108238_0004.png
anbefaler, at der tilføjes, at belastningsprofiler for
elektricitet ”og andre energifor-
mer,
hvis disse forefindes”, på baggrund af, at der udrulles fjernaflæste målere
løbende bl.a. inden for fjernvarme, og disse data bør indgå i energisynet. Det Øko-
logiske Råd bemærker at det er vigtigt at følge op på, hvordan energisynene funge-
rer i praksis, og i hvilket omfang de fører til additionelle besparelser. De foreslår
derfor, at der følges op på energisynene, og at der på dette grundlag gennemføres
en evaluering, der skal afdække omkostningerne ved energisynene, hvor store
additionelle besparelser de fører til, og hvad der kan gøres for at forbedre ordnin-
gen, så den bliver så effektiv som muligt.
Dansk Industri bemærker, at det i bekendtgørelsens § 7 med fordel kan uddybes,
om virksomheder, der har multisite certificerede energi- og miljøledelsessystemer,
skal indberette for mindre enheder af virksomheden med et lille energiforbrug og
særskilt CVR-nr., selvom denne er omfattet af det samlede energisyn for virksom-
heden, eller om det er tilstrækkeligt med et multisite certifikat.
Energiforum Danmark bemærker, at de oplever, at mange af de nuværende ener-
gisyn fokuserer for lidt på procesenergiforbruget, og er derfor bekymrede for, at de
forenklede syn i endnu højere grad kan falde i den grøft.
De mener, at det nuværende niveau for stikprøvekontroller er lavt og bekymrer sig
for om den organisation, der er ansvarlig for tilsyn og kvalitetskontrol, kan følge
med, når ordningen udvides.
Til sidst opfordrer de til, at de forenklede energisyn bygger videre på de data og
systemer, virksomhederne allerede har, samt at data og registreringer kan indgå i
de systemer og procedurer, der allerede er etableret, så man undgår dobbeltregi-
strering og konklusioner løsrevet fra den øvrige drift og styring.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det ikke er alle virksomheder, der har haft
gavn af de gennemførte energisyn, og at det har været omkostningsfuldt for særligt
de mindre virksomheder omfattet af ordningen.
Landbrug & Fødevarer finder det derfor ærgerligt, at flere af de mindre
’ikke-
SMV’er’ nu skal indgå i ordningen, og at man fjerner den eksisterende bagatel-
grænse, der har undtaget virksomheder med et energiforbrug på under 1.000.000
kWh årligt. De bemærker, at hvis virksomhederne med et energiforbrug under 1.
mio. kWh skal have noget brugbart ud af ordningen, er det vigtigt, at det forenklede
energisyn indrettes, så det bliver markant mindre administrativt- og omkostnings-
tungt at udfylde en energisynsrapport, og at energisynet i højere grad tilpasses
virksomhedernes øvrige omstillingsprojekter.
Energistyrelsen takker for de konstruktive anbefalinger, som er blevet givet. Ener-
gistyrelsen vil indtænke forslagene ved en evt. ændring af bekendtgørelsen i frem-
tiden. Flere af anbefalingerne vil dog blive afspejlet i vejledninger til bekendtgørel-
sen, herunder indholdet i det forenklede energisyn.
Det kan endvidere bemærkes, at der er indsat en overgangsbestemmelse under §
13, stk. 5., som lyder:
”Virksomheder, der med ændringerne i § 2 nr. 1 og § 5, stk.
2, bliver omfattet kravet om energisyn, skal senest foretage et energisyn 1. januar
2022.”
Ros og opbakning
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 78: Orientering om ikrafttrædelse af revideret bekendtgørelse om revideret energisyn i store virksomheder
2108238_0005.png
Dansk Byggeri bakker op om forslaget om indførelse af en forenklet energisynsmo-
del for virksomheder med et energiforbrug mindre end 1. mio. kWh/år. De under-
streger, at det er vigtigt, at der tages højde for forskelligheder brancherne imellem,
når der udarbejdes skabeloner til de forenklede energisyn og opfordrer til fortsat
tæt samarbejde mellem Energistyrelsen og brancheorganisationerne, når modellen
for de forenklede energisyn skal udarbejdes.
Drivkraft Danmark bakker op om de forslåede ændringer
Dansk Energi bakker op om den nye definition af omfattede virksomheder og ser
positivt på den forenklede energisynsmodel og bemærker at den, hvis den udføres
hensigtsmæssigt med relevante krav, kan medføre et styrket overblik over energi-
forbruget i de mindre virksomheder, hvilket er et fundament, for at virksomheder og
bygninger kan indgå i aktivt samspil med energisystemet.
Det Økologiske Råd støtter op om fritagelsen til at gennemføre energisyn for virk-
somheder med et samlet energiforbrug på under 1. mio. kWh/år.
Dansk Industri bakker op om, at der indføres en forenklet energisynsmodel for virk-
somheder med et energiforbrug på under 1 mio. kWh/år. De bemærker, at for man-
ge virksomheder med et forbrug herunder vil et egentligt energisyn være at skyde
væsentligt over målet, men hos enkelte virksomheder kan det give gode projektfor-
slag, og derfor finder DI, at tilgangen med et forenklet energisyn er en god ide.
Energiforum Danmark finder det umiddelbart positivt, at kravet om energisyn nu
omfatter alle store virksomheder, angiveligt efter modeller tilpasset deres energifor-
brug.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører ser generelt positivt på, at synsmodeller for-
enkles, da det potentielt vil lette den administrative byrde for det private erhvervsliv.
Side 5/5