Til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
Skatteudvalget
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
18. november 2019
Side 1/2
Kære udvalgsmedlemmer
Den 28. marts 2019 indgik alle partier i Folketinget en politisk aftale om øget udnyttelse af
overskudsvarme. Hensigten var at forenkle reglerne på området og sikre en øget udnyt-
telse af overskudsvarme fra bl.a. industrien, som ellers blot ville blive bortkølet og udledt i
den blå luft.
Den politiske aftale er dermed indgået før den samme kreds af partier alle har tilsluttet sig
ambitionen om, at Danmark skal reducere sit CO
2
-udslip med 70 pct. i 2030 i forhold til
1990-niveauet.
Det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at den politiske aftale om udnyttelse af overskuds-
varme ikke understøtter den efterfølgende indgåede ambition om en 70 pct. reduktion af
CO
2
-udledningen.
Den efterfølgende lovgivningsmæssige udmøntning af den politiske aftale har til og med
lagt yderligere hindringer i vejen for en omkostningseffektiv udnyttelse af overskuds-
varme. Dels er to afgørende forhold (regler for certificeringsordningen og regler for for-
rentningselementet i aftaler mellem overskudsvarmeleverandør og fjernvarmeselskab)
fortsat ikke udmøntet og dels har Dansk Fjernvarme desværre kunnet konstatere, at der i
høringen over lovudkastet til de dele af den politiske aftale, der er ved at blive udmøntet,
har indsneget sig to markante og tilsyneladende helt umotiverede stramninger uden
grundlag i den politiske aftale. Disse ændringer vil betyde et benspænd for en række øko-
nomisk og klimamæssige fornuftige overskudsvarmeprojekter. Altså det stik modsatte af
intentionen i den politiske ambition om en 70 pct. CO
2
-reduktion.
For det første indeholder lovforslaget et krav om, at der skal være sket leverance af over-
skudsvarme senest den 31. december 2019. Den politiske aftale fastslår alene, at der
skal være indgået en kontrakt mellem leverandøren og varmeskelskabet inden den 31.
december 2019. Det er vores opfattelse, at alle eksisterende overskudsvarmeprojekter vil
søge om at forblive under den nuværende overskudsvarme-afgiftsordning, da den