Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 76
Offentligt
2108086_0001.png
Til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
Skatteudvalget
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
18. november 2019
Side 1/2
Kære udvalgsmedlemmer
Den 28. marts 2019 indgik alle partier i Folketinget en politisk aftale om øget udnyttelse af
overskudsvarme. Hensigten var at forenkle reglerne på området og sikre en øget udnyt-
telse af overskudsvarme fra bl.a. industrien, som ellers blot ville blive bortkølet og udledt i
den blå luft.
Den politiske aftale er dermed indgået før den samme kreds af partier alle har tilsluttet sig
ambitionen om, at Danmark skal reducere sit CO
2
-udslip med 70 pct. i 2030 i forhold til
1990-niveauet.
Det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at den politiske aftale om udnyttelse af overskuds-
varme ikke understøtter den efterfølgende indgåede ambition om en 70 pct. reduktion af
CO
2
-udledningen.
Den efterfølgende lovgivningsmæssige udmøntning af den politiske aftale har til og med
lagt yderligere hindringer i vejen for en omkostningseffektiv udnyttelse af overskuds-
varme. Dels er to afgørende forhold (regler for certificeringsordningen og regler for for-
rentningselementet i aftaler mellem overskudsvarmeleverandør og fjernvarmeselskab)
fortsat ikke udmøntet og dels har Dansk Fjernvarme desværre kunnet konstatere, at der i
høringen over lovudkastet til de dele af den politiske aftale, der er ved at blive udmøntet,
har indsneget sig to markante og tilsyneladende helt umotiverede stramninger uden
grundlag i den politiske aftale. Disse ændringer vil betyde et benspænd for en række øko-
nomisk og klimamæssige fornuftige overskudsvarmeprojekter. Altså det stik modsatte af
intentionen i den politiske ambition om en 70 pct. CO
2
-reduktion.
For det første indeholder lovforslaget et krav om, at der skal være sket leverance af over-
skudsvarme senest den 31. december 2019. Den politiske aftale fastslår alene, at der
skal være indgået en kontrakt mellem leverandøren og varmeskelskabet inden den 31.
december 2019. Det er vores opfattelse, at alle eksisterende overskudsvarmeprojekter vil
søge om at forblive under den nuværende overskudsvarme-afgiftsordning, da den
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 76: Henvendelse af 18/11-19 fra Dansk Fjernevarme om overskudsvarme
2108086_0002.png
økonomisk vil være bedre for dem. Det viser desværre også, at reglerne i det kommende
lovforslag næppe er bedre end den nuværende ordning.
For det andet indeholder lovforslaget et punkt om stærkt forhøjede elafgifter i industrielle
køle/varmepumper, der bruges til at levere køling til procesformål og levere varme til
fjernvarmen. I dag betales den lavere procesenergiafgift af elforbruget. Med lovforslaget
vil producenten de facto skulle betale fuld elvarmeafgift af al strøm til køle/varmemaski-
nen da varmesiden skal bære elafgiften alene. Ønsket om lovændring er ikke omtalt i den
politiske aftale af 28. marts 2019. Meget af det fremtidige potentiale vil skulle udnyttes via
eldrevne varmepumper. Det gælder køling af datacentre, gæringsprocesser, grønttorve,
supermarkeders kølediske etc. Derfor har ikke alene afgifter på overskudsvarme, men
også elafgifter stor betydning for økonomien i de kommende projekter. Helt konkret vil
forslaget betyde, at række projekter vil opleve markant forværrede økonomiske vilkår,
bl.a. mellem Novozymes og HOFOR samt Air Liquide og Hedensted Fjernvarme.
Dansk Fjernvarme vil opfordre til, at det kommende lovforslag om overskudsvarme ikke
indeholder de to ovennævnte ændringer i forhold til den politiske aftalefremsættes såle-
des at det undgås, at der bliver vedtaget lovgivning, der modarbejder den politiske ambi-
tion om 70 pct. reduktion af CO
2
-udledningen i 2030.
Det er endvidere Dansk Fjernvarmes anbefaling, at parterne bag aftalen om overskuds-
varme bør genbesøge denne i forbindelse med de klimahandlingsplaner som vi forstår
skal udarbejdes i foråret 2020 i lyset af den fælles politiske ambition om 70 pct. målsæt-
ningen. Målet bør være at indfri en langt højere andel af det overskudsvarmepotentiale
der findes i Danmark, men som fortsat på grund af afgiftshindringer går til spilde.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Kim Mortensen
Direktør
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil 40 21 22 20