Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 75
Offentligt
2107690_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departement
Center for klimaneutralt
Danmark
Team
Landbrug, LULUCF og trans-
port
Dato
18. november 2019
J nr. 
2019-2856 
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav
til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og æn-
dring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.)
Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige bio-
brændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.)
blev sendt i ekstern høring den 31. oktober med frist for afgivelse af høringssvar den 14.
november 2019.
Der er modtaget i alt 19 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 17 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget: Emmelev A/S, No-
vozymes A/S, DAKOFO, Dansk Erhverv, Fremsyn, Spirii, Drivkraft Danmark, Dansk Industri,
Landbrug og Fødevarer, Biogasbranchen, De Danske Bilimportører, 92-gruppen, EON
Danmark, Dansk Elbil Alliance, Nordic Green, Nature Energy og Daka Denmark A/S
Følgende 2 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget: Advokat-
rådet og CO-industri
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Forhøjelsen af den generelle iblandingsforpligtelse til 7,6 pct.
Nr. 2 Indførelsen af iblandingsforpligtelsen på 5 pct. biobrændstoffer i benzin
Nr. 3 Dobbelttællingsbestemmelsen
Nr. 4: Iblandingsforpligtelsen af 0,9 pct. avanceret biobrændstof
Nr. 5: Planer for transport frem imod 2030
Nr. 6: Klassificering af biobrændstoffer
Nr. 7: VE-el som en del af målopfyldelse
Nr. 8: Effekten på 6 pct. CO
2
reduktionskravet i brændstofkvalitetsdirektivet
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0002.png
Ad nr. 1: Forhøjelsen af den generelle iblandingsforpligtelse til 7,6 pct.
Novozymes A/S, DAKOFO, Dansk Erhverv, De Danske Bilimportører, Drivkraft Danmark,
Dansk Industri, Daka Denmark A/S, Landbrug og Fødevarer, Nature Energy, Nordic Green,
EON Danmark og Emmelev A/S undrer sig over, at det vælges at have en etårig forhøjelse
af iblandingsforpligtelsen og derefter nedsættelse af den igen. Novozymes A/S, DAKOFO,
Daka Denmark A/S, Landbrug og Fødevarer og Emmelev A/S mener, at det skaber
usikkerhed om Danmarks grønne ambitioner, og Emmelev A/S påpeger, at det er
modsatrettet de intentioner, som Danmark har været med til at beslutte i EU. Der bliver
henvist til, at Danmarks 7,6 pct. iblandingsforpligtelse i 2020 og efterfølgende sænkelse til
5,75 pct. er meget lavt i en global kontekst, og når der sammenlignes med vores nabolande.
Daka Denmark A/S bemærker, at affaldsbaseret biodiesel sættes under pres, når
iblandingsforpligtelsen igen nedsættes til 5,75 pct. efter 2020. De opfordrer til, at
iblandingsforpligtelsen på 7,6 pct. bliver bibeholdt efter 2020, så industrien har et incitament
og sikkerhed i at investere i udvikling af nye bæredygtige affaldsbaserede avancerede
biobrændstoffer og dermed medvirker til at opnå både det Europæiske mål på bæredygtig
energi i transportsektoren og det nationale mål på 70 pct. CO
2
reduktion i 2030.
Nordic Green mener ikke, at 7,6 pct. iblanding vil være tilstrækkelig til at opfylde 10 pct. VE
kravet i 2020 og mener, at det er for uambitiøst at nedsætte kravet til 5,75 pct. i 2021. Nordic
Green mener, at de opgjorte samfundsøkonomiske omkostninger er udokumenterede, og at
de forudsatte grænsehandelstab er for høje.
Emmelev A/S påpeger, at det er svært for selskaberne at indrette sig efter en tidshorisont på
kun ét år. Der opfordres til at der i forbindelse med de kommende klimaforhandlinger laves
en langsigtet klimaplan, som inkluderer landtransporten. Daka Denmark A/S påpeger, at
kortsigtede løsninger lader industrien stå over for en usikker fremtid i forhold til investering
og udvikling af bæredygtige avancerede biobrændstoffer, som vil bidrage til at nå det
europæiske mål af bæredygtig energi i transportsektoren i 2030, og den
reduceringsmålsætning som Danmark har.
Dansk Erhverv påpeger, at danske bilister og transportører ikke har lang tid til at forberede
sig på en potentielt betydelig meromkostning. De opfordrer også til, at forøgelsen af
iblandingsforpligtelsen gøres permanent, samt at afgiften justeres, således at ændringen i
videst muligt omfang gøres prisneutral for brugerne.
92-gruppen finder det positivt at iblandingsforpligtelsen kun hæves i 2020 og derefter
nedsættes igen. De mener, at da der ikke er nogen EU-krav efter 2020, så skal det kun være
produkter, der sikrer en reel og betydelig drivhusgasreduktion og samtidig ikke øger presset
på miljø og fattige menneskers levevilkår, som skal tælle med i målopfyldelse efter 2020.
92-gruppen anfører, at hvis de samfundsøkonomiske omkostninger er på 380 mio. kr. ved at
øge iblandingsforpligtelsen med 1,85 procentpoint, så er den samfundsøkonomiske
omkostning for hele iblandingskravet på 7,6 pct. 1,5 mia. kr. De påpeger, at det er mange
penge for at overholde EU-krav, og at pengene kunne bruges langt bedre andetsteds.
Endvidere anfører 92-gruppen, at der i lovforslaget er en manglende udregning af
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0003.png
provenutab. De bemærker, at en iblanding af 7,6 pct. biobrændstof vil give staten et
provenutab på ca. 170 mio. kr. i 2020. 92-gruppen opfordrer Ministeriet til at genberegne
både de samfundsøkonomiske konsekvenser og konsekvenserne for statens provenu for fire
forskellige scenarier:
7,6% iblandingskrav (det nye iblandingskrav som foreslået i lovforslaget)
7,05% iblandingskrav (som er det minimum, der skal til for at tilfredsstille EU's krav
om 10% VE)
5,75% iblandingskrav (det nuværende iblandingskrav)
0% iblandingskrav (for at få overblik over det beløb, der efter 2020 vil kunne re-
allokeres til tiltag i transportsektoren med mere overbevisende klimafordel)
92-gruppen bemærker, at en stigning i iblandingsforpligtelsen på 1,85 procentpoint er højere
end det nødvendige. De opfordrer til, at iblandingsforpligtelsen absolut ikke hæves med
mere end de nødvendige 1,3 procentpoint. De anfører, at det vil mindske påvirkningen på
klima, skove og på den danske økonomi.
Biogasbranchen finder det er særdeles uhensigtsmæssigt, at der for at opfylde en forpligtel-
se et enkelt år lægges op til en lovændring, som vil føre til øget anvendelse af biobrændstof-
fer baseret på hvede, raps og majs samtidig med der sker en nedprioritering af avancerede
biobrændstoffer. Det vil føre til en stærkt forøget CO2-udledning på globalt plan.
Ministeriets bemærkninger:
Den mest effektive metode til at nå de 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020
er gennem forøgelse af iblandingskravet for biobrændstoffer i dette år. Der skal søges at
finde en mere langsigtet løsning på anvendelsen af VE-brændstoffer i transportsektoren med
fokus på CO
2
-fortrængning. I 92-gruppens høringssvar er bidraget fra VE-el til biler medreg-
net to gange, hvormed de mener, at iblandingskravet kan være lavere, end det foreslåede.
Ad nr. 2: Indførelsen af iblandingsforpligtelsen på 5 pct. biobrændstoffer i benzin
Novozymes A/S og 92-gruppen mener, at indførelse af en iblandingsforpligtelse på 5 pct.
biobrændstoffer i benzin er positivt, da det sikrer en større reel CO
2
-fortrængning. Novozy-
mes A/S nævner, at det kan skabe politisk signalforvirring at hæve og derefter sænke forplig-
telsen og mener, at forpligtelsen som minimum skal gælde frem til 2030. Endvidere bemær-
ker de, at det bør undgås, at der årligt tages stilling til videreførelse af iblandingskrav, da det
giver et ustabilt marked.
Emmelev A/S, Daka Denmark A/S, Landbrug og Fødevarer og DAKOFO er uforstående
overfor, at der i lovforslaget primært bliver fokuseret på iblanding af bioethanol. Emmelev
A/S påpeger, at ethanols lave energiindhold i kombination med iblandingsforpligtelsen af
biobrændstoffer i benzin, vil give et ekstra forbrug af brændstof på 100 mio. L årligt. Endvide-
re nævner de, at der hverken er disponible mængder af 1.g eller 2.g bioethanol med euro-
pæisk oprindelse. Emmelev A/S og Landbrug og Fødevarer anfører, at danskproduceret
raps biodiesel vil blive erstattet af importeret bioethanol for at leve op til iblandingsforpligtel-
sen på 5 pct. biobrændstoffer i benzin. Endvidere henviser de til, at bioethanol fra f.eks.
Sydamerika typisk har en lavere CO
2
fortrængningsevne end danskproduceret vegetabilsk
biodiesel. Daka Denmark A/S mener, at kravet til 5 pct. biobrændstoffer i benzin bør fjernes,
da det skævvrider udviklingen af avancerede biobrændstoffer fra olieholdige affaldsprodukter
fra f.eks. plastik, industriaffald og KOD sammenlignet med sukkerholdige affaldsprodukter.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0004.png
Fremsyn, Nature Energy, EON Danmark og Biogasbranchen anfører, at indførelsen af iblan-
dingsforpligtelse på 5 pct. biobrændstoffer i benzin ikke er teknologineutralt. Fremsyn påpe-
ger, at indførelsen af iblandingsforpligtelsen på 5 pct. biobrændstoffer i benzin udgør et
implicit valg af teknologisk favorit, hvilket strider imod teknologineutrale rammevilkår. De
nævner, at denne fremgangsmåde hæmmer en effektiv grøn omstilling af transportsektoren.
Biogasbranchen anfører, at iblandingsforpligtelsen helt overvejende vil blive opfyldt med
importeret bioethanol baseret på råvarer, der kunne være anvendt til fødevarer eller foder.
Nature Energy opfordrer til, at man lader de enkelte brændstoffer konkurrere, for at skaffe
vedvarende energi i transport billigst muligt.
De Danske Bilimportører forventer, at E10 stadig vil være benzinstandarden i 2021 og frem,
selvom iblandingsforpligtelsen af biobrændstoffer i benzin nedsættes efter 2020. De bemær-
ker, at der ved introduktionen af E10 kan være behov for at myndighederne
evt. Energisty-
relsen
medvirker til at informere forbrugerne om den generelle anvendelighed af E10.
Endvidere påpeger de, at industrien har levet op til, at alle nye biler fra 2010 og frem er
kompatible med E10, derfor vil som minimum disse biler kunne anvende E10.
Drivkraft Danmark vurderer, at med et iblandingskrav på 5 % i benzin, vil det i kombination
med en vis mængde 2. generations biodiesel stort set sikre opfyldelsen af iblandingskravet
på 7,6 %. De påpeger dog, at det er forbundet med en del tekniske og praktiske omstillinger
at introducere E10. Når det samlede iblandingskrav reduceres til 5,75 % i 2021, vil produkti-
on, oplagring og distribution igen skulle omlægges. Det er ikke hensigtsmæssigt med disse
kortsigtede ændringer.
Ministeriets bemærkninger:
Kravet om iblanding af 5 pct. biobrændstoffer i benzin har til formål at sikre en højere grad af
bæredygtighed og CO
2
-reduktioner af den samlede mængde af biobrændstoffer, som an-
vendes i Danmark. Med forslaget minimeres risikoen for en øget anvendelse af biobrænd-
stoffer, der tilsættes diesel, og som kan være baseret på palmeolie, hvor effekterne af indi-
rekte arealændringer (de såkaldte ILUC-effekter) er høje. Med højere iblandinger i diesel,
end de 7 pct. den gældende standard tillader, vil der være tale om HVO, der pt. ikke produ-
ceres i Danmark. Det er denne HVO, der med en stærkt stigende efterspørgsel kan ende
med at være produceret på f.eks. palmeolie. Det enkelte olieselskab har valgfrihed i forhold
til, hvordan og hvornår kravet opfyldes, når blot selskabet sikrer, at det på årsbasis har
iblandet 5 pct. bæredygtige biobrændstoffer i al den benzin, selskabet sælger i Danmark til
landtransport.
Ad nr. 3: Dobbelttællingsbestemmelsen
Novozymes A/S mener, at dobbelttællingsbestemmelsen bør droppes. De bemærker, at det
betyder, at målopfyldelsen bliver dyrere på kort sigt, men til gengæld sikres en reel CO
2
-
fortrængning.
Nordic Green mener, at tilpasning af dobbelttællingsbestemmelsen til seneste EU-lovgivning
vil føre til, at UCOME (diesel på brugt stegefedt) kommer til at tælle dobbelt. Dette vil føre til
en meget stor import af UCOME til Danmark og gøre det vanskeligt for danske producenter
af RME-biodiesel at afsætte deres produkter i Danmark. Endvidere påpeger Nordic Green, at
brugen af UCO giver et stort incitament til at snyde.
Ministeriets bemærkninger:
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0005.png
Lovforslaget gennemfører en tilpasning af dobbelttællingsbestemmelsen i loven, som svarer
til VE-direktivets liste over dobbelttællende råprodukter og brændstoffer, som tæller dobbelt.
Risikoen for svindel med UCOME, er begrænset, da der i VE-direktivet kun tillades et forbrug
på maksimalt 1,7 pct.
Ad nr. 4: Iblandingsforpligtelsen af 0,9 pct. avanceret biobrændstof
Novozymes A/S, Landbrug og Fødevarer, Biogasbranchen, Nature Energy, Nordic Green
EON Danmark og Fremsyn mener, at det eksisterende 0,9 pct. iblandingsforpligtelse af
avanceret biobrændstof skal fastholdes. Novozymes A/S opfordrer til, at forpligtelsen skal
være indikativ fra 2020 og obligatorisk fra 2022/2023. Biogasbranchen peger på, at det er
stærkt uhensigtsmæssigt at danske vognmænd, som måtte investere i lastbiler, der kan køre
på biogas, der er et avanceret biobrændstof, straffes ved at skulle betale 40 pct. mere i afgif-
ter.
Fremsyn påpeger, at de i fællesskab med en række aktører har arbejdet målrettet mod at
øge afsætningen af biogas til tung transport. De nævner, at kravet om 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer har en særdeles stor betydning for indsatsen.
Drivkraft Danmark bakker op om kravet om 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i 2020. Da
kravet af lovtekniske grunde er en del af lovforslaget, antager Drivkraft Danmark, at regerin-
gen ønsker at fastholde kravet på 0,9 pct. avancerede bio-brændstoffer i 2020 og tiden efter.
Men Drivkraft Danmark har forstået, at der i de politiske drøftelser om lovforslaget er overve-
jelser om at reducere kravet til et lavere niveau i 2020. Drivkraft Danmark opfordrer derfor
regeringen og Folketinget til tydeligt at slå fast hvilke krav, der gælder for iblanding af avan-
cerede biobrændstoffer i 2020.
Nordic Green opfordrer til, at kravet om 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer fastholdes, og
henviser til, at der i Holland kun er meget lille forskel på prisen på de såkaldte biotickets
baseret på henholdsvis avanceret biobrændstof og andre former for affaldsbaseret bio-
brændstof. Nordic Green peger på, at de europæiske producenter af biometanol kan produ-
cere 2,2 mio. tons heraf.
Ministeriets bemærkninger:
Kravet om 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer er en del af aftalen fra juni 2016 mellem den
daværende regering (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om Danmark i bedre balance
Bedre rammer for kommuner, borgere og virk-
somheder i hele landet. Lovforslaget ændrer ikke ved hverken kravet om 0,9 pct. avancere-
de biobrændstoffer fra 1. januar 2020 eller ved ministerens hjemmel til at nedsætte kravet.
Da kravet om 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer først træder i kraft pr. 1. januar 2020, har
det af lovtekniske grunde været nødvendigt at medtage bestemmelserne i det nuværende
lovsforslag. Der ændres ikke på bestemmelserne i den forbindelse.
Ad nr. 5: Planer for transport frem mod 2030 og 2050
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0006.png
Novozymes A/S anfører, at dette lovforslag langt fra sikrer den nødvendige CO
2
-
fortrængning i transportsektoren frem mod 2030.
Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer, E.ON Danmark, Drivkraft Danmark og Dansk Er-
hverv opfordrer til mere langsigtede politiske beslutninger. Dansk Erhverv påpeger, at det er
afgørende for Danmarks klimaindsats frem mod 2030 og 2050, at der skabes et marked for
og et udbud af klimaneutrale brændstoffer til transportsektoren. De anfører, at der er behov
for gennemsigtige og langsigtede politiske beslutninger. Endvidere nævner de, at en kortsig-
tet forøgelse af iblandingskravet ikke skaber incitamenter for langsigtede investeringer og
brug af biobrændstof, uanset om det kræves på baggrund af EU-regler eller er en følge af en
dansk politik. Dansk Industri og E.ON Danmark henviser til, at det vil gavne investorer, at der
er en gradvis stigning i iblandingsforpligtelsen. Dansk Industri bemærker, at de i deres 2030-
plan anbefaler, at iblandingsforpligtelsen øges til 10 pct. gennem gradvis indfasning frem
mod 2030. I lovforslaget vælges der at sænke iblandingsforpligtelsen fra 7,6 pct. til 5,75 pct.
igen. Dansk Industri påpeger, at lovforslaget derfor ikke bidrager til at nå regeringens ambiti-
on om at reducere udledningerne af drivhusgasser med 70 pct. i 2030, men øger i stedet
transportomkostningerne i et enkeltstående år uden at bidrage til en langsigtet omstilling.
Drivkraft Danmark har fremlagt en langsigtet 2050-plan for den grønne omstilling af transpor-
ten, hvori det foreslås, at der stilles krav til, hvor stort et CO2-aftryk energi til transport må
have. Drivkraft Danmark opfordrer regeringen til at tage initiativ til at udarbejde en samlet
langsigtet strategi for den grønne omstilling af transporten.
Dansk Industri har i sin 2030-plan peget på mere biogas i den tunge transport som et initiativ
til at nå regeringens 70 pct.-målsætning. De bemærker, at afgiftsfritagelsen for CO2-afgift på
biobrændstoffer ikke er tilstrækkeligt til at modsvare de øgede transportomkostninger.
DAKOFO ønsker en opretholdelse af rapsdyrkningen i Danmark og ser gerne en mere ambi-
tiøs langsigtet plan med henblik på en større iblandingsforpligtelse. De påpeger, at biodiesel
er et stærkt og allerede tilgængeligt bud på at reducere CO
2
udledningen fra transportsekto-
ren.
Dansk Elbil Alliance ønsker, at iblandingsforpligtelsen stiger from mod 2030, hvis el til trans-
port samtidig kommer til at tælle med til opfyldelse af forpligtelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Lovforslagets formål er at sikre opfyldelsen af målet om 10 pct. VE i transport i 2020. Der
skal søges at finde en mere langsigtet løsning på anvendelsen af VE-brændstoffer i trans-
portsektoren med fokus på CO
2
-fortrængning.
Ad nr. 6: Klassificering af biobrændstoffer
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0007.png
Novozymes A/S henviser til, at en varig forhøjelse af iblandingsforpligtelsen, som sikrer en 5
pct.-point stigning i iblandet konventionel bioethanol, vil give en CO
2
-fortrængning på
200.000 tons CO
2
/år.
Emmelev A/S og DAKOFO påpeger, at biodiesel baseret på dansk rapsolie har en fortræng-
ningsevne på over 70 pct. Modsat hvad der står i lovforslagets bemærkninger, fremhæver
Emmelev A/S, at deres certificerede biodiesels fortrængningsevne er højere end fortræng-
ningsevnen for bioethanol baseret på sukker, som er på 55-60 pct. Endvidere nævner de, at
det kun er 20 pct. af biomassen fra en rapsmark, som benyttes til biodiesel, mens majorite-
ten på 35 pct. og 45 pct. henholdsvis går til proteinfoder og halm. DAKOFO anfører, at da
Danmarks landbrugsareal er fast og ikke forventes at stige, så leder den danske produktion
af raps ikke til indirekte arealforskydning. Endvidere nævner de også, at sidestrømme fra
rapsbaseret biodiesel benyttes, så der er minimalt spild.
92-gruppen anfører, at CO
2
-udslippet fra rapsdiesel er 40 pct. højere end CO
2
-udslippet fra
fossil diesel, hvis man inkluderer konsekvenserne af indirekte ændringer i arealanvendelse
ifølge tal fra EU-kommissionen. Endvidere er CO
2
-udslippet fra palmeoliediesel 250 pct.
højere end CO
2
-udslippet fra fossil diesel ved inkludering af indirekte ændringer i
arealanvendelse. De påpeger, at den vigtigste ændring, der bør foretages i
biobrændstofloven, er at forhindre benyttelse af raps-, palme-, soja-, og solsikkediesel.
92-gruppen
anfører, at den konsekvente brug af begreber som ”bæredygtige
biobrændstoffer” er vildledning af befolkningen og
Folketinget. De påpeger, at et begreb som
”bæredygtigt”
er en benægtelse af den omfattende viden, der eksisterer mht.
biobrændstoffers negative konsekvenser for ændringer i arealanvendelse og
drivhusgasudslip. De opfordrer til at fjerne ”bæredygtigt” fra det,
de kalder den mest
ubæredygtige type af biobrændstof (raps-, palme- og sojadiesel). De opfordrer til, at
biobrændstoffer slet og ret bliver kaldt biobrændstoffer, og affaldsbaserede biobrændstoffer
kan kaldes bæredygtige biobrændstoffer.
Landbrug og Fødevarer mener, at debatten om indirekte ændringer i arealanvendelsen er
unuanceret. De mener ikke, at der er taget højde for, at den danskproducerede biodiesel,
uden indirekte ændringer i arealanvendelsen, erstattes med importeret sydamerikansk
bioethanol baseret på majs eller sukkerrør og med høj risiko for indirekte ændringer i
arealanvendelse.
Ministeriets bemærkninger:
Lovforslaget ændrer ikke ved bæredygtighedskriterierne for de anvendte biobrændstoffer.
Ad nr. 7: VE-el som en del af målopfyldelse
Spirii påpeger, at der er diskrimination af VE-elektricitet i transport i forbindelse med målop-
fyldelsen af iblandingsforpligtelserne. Endvidere stiller de spørgsmål ved, om udelukkelsen
af VE-elektricitet
til målopfyldelse er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler og om
det gavner den grønne omstilling. Spirii anfører, at leverandører af gasformige og flydende
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: Orientering om høringsnotatet og høringssvar vedr. lovforslag om ændring af Lov om ændring af biobrændstofloven (Ændring af krav til anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og ændring af dobbelttællingsbestemmelse m.v.), fra klima- energi- og bygningsministeren
2107690_0008.png
energiformer har en selektiv økonomisk fordel sammenlignet med leverandører af elektrici-
tet.
Dansk Elbil Alliance, 92-gruppen, EON Danmark og Spirii påpeger manglen på teknologi-
neutralitet i lovforslaget. Spirii bemærker, at det vil være naturligt at inkludere VE-el i trans-
port i forbindelse med målopfyldelse for at ligestille det med andre energiformer. Dansk Elbil
Alliance bemærker, at en biobrændstoflov med et ticket-system, som inkluderer alle energi-
former i transport inklusiv elektricitet, vil gøre målopfyldelsen mere teknologineutral, mar-
kedsbaseret og omkostningseffektiv. 92-gruppen bemærker, at i et land med rigeligt vind-
møllestrøm er det logisk at forbedre mekanismer, der maksimerer andelen af elbiler. Dansk
Elbil Alliance, 92-gruppen, EON Danmark og Spirii opfordrer til, at lovforslaget retter op på
ekskluderingen af el i transport til målopfyldelse.
Ministeriets bemærkninger:
Der skal søges at finde en mere langsigtet løsning på anvendelsen af VE-brændstoffer i
transportsektoren med fokus på CO
2
-fortrængning.
Ad nr. 8: Effekten på 6 pct. CO
2
reduktionskravet i brændstofkvalitetsdirektivet
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at der foretages en nærmere undersøgelse af, hvordan
denne midlertidige forhøjelse af iblandingen vil bidrage til opfyldelsen af Brændstofkvalitets-
direktivets 6% reduktionskrav. Hvis nærværende lovforslag ikke bringer Danmark meget
nærmere en indfrielse af reduktionskravet, håber Landbrug og Fødevarer, at Regeringen
snarest vil finde en afklaring på, hvorvidt kravet fastholdes.
Nature Energy havde gerne set, at denne revidering af loven havde tænkt brændstofkvali-
tetsdirektivets krav til CO
2
reduktion fra brændstoffer med ind i en samlet lovgivning.
Nordic Green mener, at iblandingskravet skal være betydeligt højere end 7,6 pct. for at
brændstofkvalitetsdirektivet kan overholdes i 2020.
Ministeriets bemærkninger:
Fokus for ændringen af loven er opfyldelse af 10 pct. målet i VE-direktivet i 2020.
Side 8/8