Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 67
Offentligt
2104173_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center
Center for grøn omstilling
Team
El og kritisk infrastruktur
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
Dato
12. november 2019
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov
om naturgasforsyning (ændring af den økonomiske regulering af Energinet og ny
planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energinet m.v.)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om
ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (ændring af
den økonomiske regulering af Energinet og ny planlægnings- og investeringsgodkendelses-
proces for Energinet m.v.) i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle
høringssvar
senest tirsdag den 10. december 2019 kl. 12.00.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til
[email protected]
samt angivelse af jour-
nalnummer 2019-95910.
Baggrund og indhold
Lovforslaget indeholder to hovedpunkter og en række mindre ændringer, der er samlet i et
tredje hovedpunkt. Baggrunden for de to første hovedpunkter og for så vidt angår ændring af
bestyrelsessammensætningen i Energinet, er stemmeaftalen om fremtidssikret økonomisk
regulering af Energinet mellem den tidligere regering (Venstre, Liberal Alliance, og det Kon-
servative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti fra den 8. maj 2018.
For så vidt angår de to første hovedpunkter forslås det, at den nærmere udmøntning af regu-
leringen fastsættes ved bekendtgørelser igennem udnyttelse af lovforslagets bemyndigel-
sesbestemmelser.
Hovedpunkterne er:
1. Økonomisk regulering for Energinet
For det første foreslås en ny økonomisk regulering af Energinet i overensstemmelse med
stemmeaftalen. Disse rammer skal skabe øget transparens om Energinets forretning og
investeringer samt styrkelse af incitamenterne til effektiv drift og investeringer, herunder en
effektiv afvejning mellem investeringer i infrastruktur og markedsbaserede løsninger, der på
den korte og lange bane kan sikre en effektiv indpasning af vedvarende energi og grøn om-
stilling.
Det foreslås, at den økonomiske regulering af Energinet ændres således, at der indføres en
indtægtsrammeregulering for den, der varetager transmissionsvirksomhed og systemansvar-
lig virksomhed (inkl. datahub) for el og i relation til gas for transmissionsselskab.
J. nr. 2019-95910
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (ændring af den økonomiske regulering af Energinet og ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energinet m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2104173_0002.png
Der foreslås, at der fastsættes separate indtægtsrammer for hvert selskab, hvor der tages
hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende for de forskellige aktiviteter. På den bag-
grund foreslås det bl.a., at indtægtsrammen for den, der varetager systemansvarlig virksom-
hed skal suppleres med en forretningsplan, der skal beskrive dets opgaver og hvordan op-
fyldelse heraf sikres. Formålet er at skabe øget transparens om den, der varetager system-
ansvarlig virksomhed, samt sikre, at der sker den mest samfundsøkonomiske udbygning af
el- og gastransmissionssystem. Ved den foreslåede forretningsplan skal der sikres en offent-
lig inddragelse.
2. Ny planlægnings- og godkendelsesproces for Energinet
For det andet foreslås en ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energi-
net. Det er formålet med den nye planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces at øge
transparens om Energinets netudvikling, sikre at investeringerne er båret af den politisk
ønskede udvikling af sektoren, samt at investeringerne baseres på et samfundsøkonomisk
grundlag og på nettets udviklingsbehov.
Det foreslås, at Energinet hvert andet år udarbejder en langsigtet plan for el- og gastrans-
missionsnettet. Energinets langsigtede udviklingsplan skal give et samlet overblik over den
planlagte netudbygning på kort sigt og det langsigtede behov for udviklingen af el- og
gastransmissionsnettet for en 20-årig periode. Der stilles krav om offentlig inddragelse i
Energinets udarbejdelse af den langsigtede udviklingsplan.
På baggrund heraf ansøger Energinet til klima-, energi-, og forsyningsministeren om god-
kendelse af projekter eller godkendelse af indmeldelse af projekter til EU eller i europæisk
sammenhæng.
Det foreslås desuden, at KEF-udvalget skal inddrages forud for klima-, energi- og forsy-
ningsministerens godkendelse af Energinets større anlægsinvesteringer. En formaliseret
inddragelse af KEF-udvalget vil sikre et veloplyst beslutningsgrundlag for klima-, energi- og
forsyningsministeren.
3.
Øvrige ændringer
For det tredje foreslås en ændring af Energinets bestyrelsessammensætning i overens-
stemmelse med stemmeaftalen, samt principperne i Statens Ejerskabspolitik. Formålet er at
skabe bedre rammer for løbende at tilpasse bestyrelsessammensætningen til udviklingen i
selskabet.
For det fjerde foreslås en udvidelse af bemyndigelserne i lov om elforsyning og lov om na-
turgasforsyning, således at Forsyningstilsynet ligeledes kan fastsætte regler og pligtmæssig
digital kommunikation med borgere og virksomheder på lovenes område.
For det femte foreslås, at lov om naturgasforsyning ændres således at naturgasleverandører
med bevilling til at levere et prisreguleret forsyningspligtprodukt skal kunne medregne de
gebyrer som efter de gældende ret skal betale for Forsyningstilsynets tilsyn med forsynings-
pligtprodukterne, i prisen for dette produkt. Tilsvarende mulighed foreslås også skal gælde
for det standardprodukt, som forsyningspligtleverandører hvis bevilling udløber, efter gæl-
dende regler kan tilbyde til kunder, der ikke længere vil modtage et forsyningspligtprodukt
efter bevillingsperiodens udløb. De foreslåede ændringer er en følge af, at der med lov nr.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (ændring af den økonomiske regulering af Energinet og ny planlægnings- og investeringsgodkendelsesproces for Energinet m.v.), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2104173_0003.png
1399 af 5. december 2017 blev fastsat en ændret model for betaling i forbindelse med myn-
dighedsbehandling efter bl.a. efter lov om naturgasforsyning.
I lovforslaget er der kantede parenteser enkelte steder, da der er tale om forhold, som endnu
ikke er endeligt afklaret.
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Bue Tidemann for så vidt angår økono-
misk regulering, på
[email protected]
eller 33 92 67 36, Lise Weis for så vidt angår ny planlæg-
nings- og investeringsgodkendelsesproces, på
[email protected]
eller 33 92 75 62, Tina Strand
Auken på
[email protected]
eller 33 95 58 13 for så vidt angår punkt 3 om diverse justeringer, dog
Mette Hornemann for så vidt angår gebyrordning for myndighedsarbejde på
[email protected]
eller 33 92 67 71.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. juli 2020, dog vil den økonomiske regulering
først have virkning for indtægtsrammer 1. januar 2022 for at sikre tilstrækkelig tid til imple-
mentering. Derudover vil der være en overgangsordning i forbindelse med ny planlægnings-
og investeringsgodkendelsesproces for Energinet.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hø-
ringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mail-
adresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Mette Mosgaard
Chefkonsulent
Side 3/3