Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 61
Offentligt
Til
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
8. november 2019
Stop centraliseringen
Denne henvendelse handler om at vi fra en kreds af andelsejede fjernvarmeselskaber vil gøre opmærksom
på, at myndighederne er ved at udmønte politiske aftaler, der giver en voldsom stigning i det bureaukrati,
som vi selskaber skal bruge vores tid på. Konsekvensen vil blive centralisering og tab af den demokratiske
lokale forankring af andelsselskaberne.
Folketinget er i gang med at indføre nye regler for fjernvarmesektoren, som vil medføre at mange små
fjernvarmeselskaber ikke længere magter at overkomme bureaukratiet og derfor må overlade
administrationen til de større selskaber. Dette medfører centralisering, til skade for landdistrikterne og
dermed også øgede omkostninger for fjernvarmekunderne.
Folketingets partier har med stemmeaftaler i 2016 og 2017 samt Energiaftalen fra juni 2018 besluttet at
indføre en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren med det erklærede mål at få sektoren
rationaliseret, konsolideret og fjernvarmepriserne ned.
De andelsejede fjernvarmeselskaber arbejder hver dag med effektivisering og grøn omstilling til glæde for
fjernvarmekunderne og klimaet. De seneste år er fjernvarmeprisen faldet ganske betydeligt
undtagelsen er
nu i 2019, hvor bortfaldet af grundbeløbet har medført højere varmepriser hos en del selskaber, hvilket har
været forventet. Fjernvarmesektoren er ikke uden regulering. Hvile-i-sig-selv reguleringen har fungeret godt
i mange år, ligesom selskaberne er reguleret af varmeforsyningsloven, projektbekendtgørelser og
priseftervisninger. Disse reguleringer skaber allerede i dag en betydelig grad af bureaukrati for
fjernvarmesektoren.
De nye regler, der er på vej, vil skabe et hidtil uset omfang af bureaukrati med krav om benchmarking,
indtægtsrammer, POLKA (Pris- og levetidskatalog), udgiftsrammer, costdrivere, forrentningsrammer og
andet besvær. Vi kan derfor ikke undlade at spørge jer som Folketingsmedlemmer
Var det virkelig, hvad I
aftalte? Eller er det centraladministrationen, der har misforstået hensigten?
Fjernvarmesektoren skal udvikles og ikke afvikles. Så sent som den 30. april har både Klimarådet og det
Miljøøkonomiske råd anbefalet i deres rapporter om klimamål og grøn omstilling at der skal ske endnu mere
udbygning af fjernvarmesektoren. Fjernvarmen er på landsplan allerede baseret på 69 procent vedvarende
energi. Når den sidste del kul og naturgas er udfaset, vil vi levere helt grøn fjernvarme over alt, baseret på
solvarme, varmepumper, biomasse og måske endda geotermi og biogas. Det kræver investeringer og fokus
på at drive effektive fjernvarmeselskaber med en konkurrencedygtig varmepris.
Alt det kan blive ødelagt af den nye økonomiske regulering.
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 8/11-19 fra De Andelsejede Fjernvarmeselskaber om stop for centralisering i fjernvarmesektoren
Vi vil i alle selskaber få store problemer med at kunne leve op til de komplicerede og omfattende systemer,
som centraladministrationen er ved at indføre. Vi vil derfor blive nødsaget til at ansætte nye folk, købe
konsulenter og rådgivere eller overlade administrationen til større fjernvarmeselskaber.
Konsekvensen bliver at selve vores DNA i fjernvarmesektoren med forbruger eje, andelsselskaber,
generalforsamlinger og lokal stolthed med vores fjernvarmeselskab
alt det vil lide skade.
Folketingets mål om at ny regulering skal give lavere priser vil ikke blive opfyldt. Tvært imod må vi frygte at
varmeprisen vil stige. Først skal vi som sektor bruge nye omkostninger til bureaukratiet. Men derefter vil vi
også skulle betale for at centraladministrationen ansætter nye folk til at løse deres andel af bureaukratiet.
Det så vi senest med energispare ordningen, hvor nyansatte hos myndighederne blev betalt gennem gebyrer
til os. Det var ikke over de normale skatter
var I Folketingsmedlemmer klar over det?
Vi er en del selskaber, som også har vandforsyning i samme fælles forsyning. Derfor har vi været igennem
den nye regulering af vandsektoren fra 2010. Det har medført meget bureaukrati og omkostninger til følge.
Det blev så slemt at I på Christiansborg vedtog at lempe for de mindste vandselskaber. Her blev det nu kun
selskaber med en solgt vandmængde på mere end 800.000 m³, svarende til ca. 8.000 forbrugere, der skal
have benchmarking osv. I Fjernvarmesektoren vil det være selskaber helt ned til 800 forbrugere, som bliver
omfattet. Det giver ikke mening. Det giver ingen mening for andelsejede selskaber, idet det jo ikke kan være
mængden som er afgørende for et effektiviseringspotentiale. Vi kan grundet vores ejerform og dermed
styreform med bestyrelser, generalforsamling og for nogle vedkommende repræsentantskaber ikke se
logikken og rationalet i at styre og kontrollere via centraliseret regulering
vi har lokal regulering og har kun
et ønske om lave takster og lokal demokratisk handlekraft i den fremadrettede udvikling. Vi ser ikke et behov
for ej heller økonomisk potentiale for en regulering af de andelsejede selskaber. Dette gør sig gældende i
vores fjernvarmeselskaber som øvrige selskaber.
Vi beder jer om at bruge denne henvendelse til at få kastet lys over det bureaukrati, som
centraladministrationen er ved at forberede til fjernvarmesektoren og som i høj grad vil ramme de
andelsejede selskabers demokratiske råderum og beslutningskraft. Det er ikke for sent endnu at få stoppet
de ødelæggende initiativer. Vi ved fra vandsektoren, at det går galt. Vi ønsker ikke at noget lignende skal
overgå de andelsejede selskaber i fjernvarmesektoren, som med al respekt er mere komplekst end vand.
Som I ved er det svært at genoprette når først skaden er sket. Stop centraliseringen og bevar
andelsselskaberne.
Med venlig hilsen
De andelsejede fjernvarmeselskaber
Vildbjerg Varmeværk
Ølgod Fjernvarmeselskab
GEV A.m.b.a.
Allingåbro Varmeværk a.m.b.a.
Ansager Varmeværk a.m.b.a.
Arden Varmeværk a.m.b.a.
Bredebro Varmeværk a.m.b.a.
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 8/11-19 fra De Andelsejede Fjernvarmeselskaber om stop for centralisering i fjernvarmesektoren
Brædstrup Fjernvarme a.m.b.a.
Bramming Fjernvarme a.m.b.a.
Brørup Fjernvarme a.m.b.a.
Christiansfeld Fjernvarmeselskab a.m.b.a.
Durup Fjernvarme a.m.b.a.
Ebeltoft Fjernvarmeværk a.m.b.a.
Farum Fjernvarme a.m.b.a.
Fensmark Fjernvarme a.m.b.a.
Frederiks Varmeværk a.m.b.a.
Galten Varmeværk a.m.b.a.
Gram Fjernvarme a.m.b.a.
Genner, Hellevad & Hovslund Forenede Kraftvarmeværker a.m.b.a.
Gudenådalens Energiselskab a.m.b.a.
Gørding Varmeværk a.m.b.a.
Hals Fjernvarme a.m.b.a.
Hadsund Fjernvarme a.m.b.a.
Hammel Fjernvarme a.m.b.a.
Hammershøj Fjernvarmeværk a.m.b.a.
Hashøj Kraftvarmeforsyning a.m.b.a.
Havndal Fjernvarme a.m.b.a.
Hedensted Fjernvarme a.m.b.a.
Hejnsvig Varmeværk a.m.b.a.
Hinnerup Fjernvarme a.m.b.a.
Hjallerup Fjernvarme a.m.b.a.
Hjordkær Fjernvarme a.m.b.a.
Hjørring Varmeforsyning a.m.b.a.
Holeby Fjernvarme a.m.b.a.
Hornbæk Fjernvarme a.m.b.a.
Hornslet Fjernvarme a.m.b.a.
Hundested Varmeværk a.m.b.a.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 8/11-19 fra De Andelsejede Fjernvarmeselskaber om stop for centralisering i fjernvarmesektoren
Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk a.m.b.a.
Hurup Fjernvarme a.m.b.a.
Ingstrup Fjernvarme a.m.b.a.
Kjellerup Fjernvarme a.m.b.a.
Jetsmark Energiværk a.m.b.a.
Lem Varmeværk a.m.b.a
Lemvig Varmeværk a.m.b.a.
Løgumkloster Fjernvarme a.m.b.a.
Løsning Fjernvarme a.m.b.a.
Mariager Fjernvarme a.m.b.a.
Marstal Fjernvarme a.m.b.a.
Næstved Fjernvarme a.m.b.a.
Nykøbing Mors Fjernvarmeværk a.m.b.a.
Oksbøl Varmeværk a.m.b.a.
Outrup Varmeværk a.m.b.a.
Præstø Fjernvarme a.m.b.a.
Ribe Fjernvarme a.m.b.a.
Ringkøbing Fjernvarmeværk a.m.b.a.
Ry Varmeværk a.m.b.a.
Rødding Fjernvarme a.m.b.a.
Sdr. Omme Varmeværk a.m.b.a.
Sindal Varmeforsyning a.m.b.a.
Skjern Fjernvarme a.m.b.a.
Skovlund Varmeværk a.m.b.a.
Skærbæk Fjernvarme a.m.b.a.
Spjald Fjernvarme- og Vandværk a.m.b.a.
Stege Fjernvarme a.m.b.a.
Stoholm Fjernvarme a.m.b.a.
Svebølle-Viskinge Fjernvarmeselskab a.m.b.a.
Svogerslev Fjernvarme a.m.b.a.
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 8/11-19 fra De Andelsejede Fjernvarmeselskaber om stop for centralisering i fjernvarmesektoren
Sæby Varmeværk a.m.b.a.
Thisted Varmeforsyning a.m.b.a.
Thorsminde Varmeværk a.m.b.a.
Thorsø Fjernvarmeværk a.m.b.a.
Thyborøn Fjernvarme a.m.b.a.
Toftlund Fjernvarme a.m.b.a.
Tørring Kraftvarmeværk a.m.b.a.
Taars Varmeværk a.m.b.a.
Ulfborg Fjernvarme a.m.b.a.
Vallensbæk Fjernvarme NORD a.m.b.a.
Vejby-Tisvilde Fjernvarme a.m.b.a.
Vejen Varmeværk a.m.b.a.
Vejle Fjernvarme a.m.b.a.
Vemb Varmeværk a.m.b.a.
Vestervig Fjernvarme a.m.b.a.
Vinderup Varmeværk a.m.b.a.
Videbæk Varme A/S (Videbæk Energiforsyning a.m.b.a.)
Vojens Fjernvarme a.m.b.a.
Øster Toreby Varmeværk a.m.b.a.
Aabybro Fjernvarme a.m.b.a.
5