Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 6
Offentligt
2085535_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Klima, Energi og Forsy-
ning
Kontor
Juridisk sekretariat
Dato
26. september 2019
J nr.
2019-2528
/ TIBRO
Den danske regerings svar på Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2019/2092 vedrørende direktiv nr. 2015/1513/EU af 9. septem-
ber 2015 om ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og
dieselolie og om ændring af direktiv 2009/28/EF om fremme af anven-
delsen af energi fra vedvarende energikilder
Europa- Kommissionens Generaldirektorat for Energi har den 26. juli 2019 frem-
sendt åbningsskrivelse nr. 2019/2092 til Danmark vedrørende implementeringen af
en række bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2015/1513/EU af 9. september 2015 om ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten
af benzin og dieselolie (herefter benævnt brændstofkvalitetsdirektivet) og om æn-
dring af direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder (herefter benævnt VE-direktivet).
Det fremgår af åbningsskrivelsen, at Kommissionen finder, at Danmark ikke har
vedtaget eller anmeldt alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemfø-
re en ændring af artikel 7a i brændstofkvalitetsdirektivet og tre ændringer af artikel
3 i VE-direktivet. Nedenfor redegøres for Kommissionens indstillinger samt regerin-
gens besvarelse af åbningsskrivelsen.
Med ændringen af artikel 7a i brændstofkvalitetsdirektivet indføres krav om, at
medlemsstaterne skal sikre, at brændstofleverandørerne hvert år rapporterer om
produktionsveje for biobrændstoffer, mængder af biobrændstoffer fremstillet af de
råprodukter, som er kategoriseret i bilag V, del A, og vugge til grav-emissioner af
drivhusgasser pr. energienhed, herunder de foreløbige gennemsnitsværdier for
skønnede emissioner som følge af indirekte ændringer i arealanvendelsen ved
anvendelse af biobrændstoffer.
Det er vurderingen, at Kommissionens kritikpunkter i forhold til de nævnte bestem-
melser skal imødekommes.
Kommissionen meddeles, at Håndbog om dokumentation for biobrændstoffers
bæredygtighed, kapitel 10 og indberetningsskemaet i Håndbogens bilag H sikrer
opfyldelsen af kravet i artikel 7a, stk. 7. Endvidere meddeles Kommissionen, at
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Orientering om besvarelse af åbningsskrivelse om kvaliteten af benzin og dieselolie og om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
2085535_0002.png
regeringen i anledning af Kommissionens henvendelse er blevet opmærksom på,
at Håndbogen beklageligvis ikke er blevet behørigt notificeret sammen med be-
kendtgørelse nr. 1044 af 7. september 2017, hvorfor bekendtgørelsen vil blive gen-
notificeret med Håndbogen bilagt.
Ændringerne af artikel 3 i VE-direktivet vedrører metoder til beregning af henholds-
vis den opnåede andel af vedvarende energi i det udvidede endelige energiforbrug
i 2020 og beregning af den opnåede andel af energi fra vedvarende energikilder
inden for alle former for transport i forhold til nationale mål opstillet i henhold til
direktivet.
Den 27. februar 2012 besvarede Danmark Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2011/2191 af 25. november 2011, som bl.a. vedrørte et tilsvarende spørgsmål til
gennemførelsen af artikel 3 i VE-direktivet. I besvarelsen tilkendegav den danske
regering, at det var regeringens opfattelse, at kravet i artikel 3 ikke skulle gennem-
føres ved indskrivning i de danske regler. Således indeholdt artikel 3 heller ikke på
det tidspunkt konkrete rettigheder eller forpligtelser for borgerne, men rettede sig
direkte mod staten med krav om brug af en bestemt beregningsmodel (med optio-
ner). Kommissionen accepterede Danmarks svar og stillede ikke på det tidspunkt et
krav om instruks mellem myndigheder vedrørende gennemførelse af kravet i artikel
3.
Kommissionen meddeles, at det fortsat er den danske regerings opfattelse, at gen-
nemførelsen af artikel 3, herunder de ændringer i artikel 3, stk. 1 og artikel 3, stk. 4,
som er sket ved direktiv (EU) 2015/1513, ikke skal gennemføres ved indskrivning i
de danske regler eller anden gennemførelsesforanstaltning.
Regeringen anvender de beregningsmetoder, som medlemsstaterne skal anvende i
henhold til de i åbningsskrivelsen omtalte direktivbestemmelser. Der er dog ikke
noget i vejen for, at dette klargøres. Derfor vil Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet i en skrivelse som vil blive offentliggjort på Energistyrelsens hjemmeside, hen-
lede Energistyrelsens opmærksomhed på, at de omtalte beregningsmetoder fortsat
skal anvendes, når andelen af vedvarende energi opgøres med henblik på opfyl-
delse af de i artikel 3, stk. 1 og artikel 3, stk. 4 nævnte mål.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det ovenfor anførte.
Side 2/2