Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 57
Offentligt
2101800_0001.png
FÆLLESUDSPIL
VORES
AFFALD
- DANMARKS RESSOURCER
FÆLLES POLITIKPAPIR
Affald er ressourcer
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0002.png
2
Affald er ressourcer
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
1606 København V
Tlf. 7231 2070
www.danskaffaldsforening.dk
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
www.kl.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0003.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
3
KORT SAGT:
EN CIRKULÆR
ØKONOMI,
HVOR AFFALD
ER RESSOURCER.
VORES
AFSÆT
Kommuner og affaldsselskabers fælles
bud på, hvordan den cirkulære omstilling
af affaldssektoren styrkes – til gavn for
visionen om et affaldsfrit Danmark.
KL og Dansk Affaldsforening, foråret 2019
Kommuner og affaldsselskaber arbejder for den cirku-
lære økonomi. Vi ønsker et samfund, hvor vi spilder
mindre og (gen)bruger mere – og hvor vi genanvender
ressourcerne, når vores produkter bliver til affald. Kort
sagt: En cirkulær økonomi, hvor affald er ressourcer.
I dag er vi langt fra i mål. Mange produkter har en kort levetid,
kan ikke repareres og er ikke designet så materialerne kan
genanvendes, når de bliver til affald. Omstillingen til cirkulær
økonomi griber dybt og vil fundamentalt ændre på vores
kendte måder at producere og forbruge på, hvis den lykkes.
Der bliver brug for at dreje på flere store håndtag og ny regu-
lering – pisk såvel som gulerod.
Nye ambitiøse EU-mål om markant mere genanvendelse kræ-
ver en enorm indsats fra alle led i den cirkulære økonomi – og
samarbejde fra design og produktion til affaldshåndtering og
tilbage igen.
Vi kan ikke redde hele verden fra bunden af skraldespanden,
men omstillingen påvirker også udviklingen af fremtidens af-
faldssektor. En affaldssektor, der skal arbejde for at holde res-
sourcerne i live – så længe som muligt og i så høj kvalitet som
muligt, når affaldet opstår.
Til næste år skal Danmark have en ny national affaldsplan, der
lægger sporet for en årrække frem. Affaldsplanen skal imple-
mentere nye EU-direktiver, så vi reducerer affaldsmængderne
og i 2035 genanvender 65 procent af det såkaldte ”kommuna-
le affald” – borgernes affald og det erhvervsaffald, der ligner.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0004.png
4
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
VI ØNSKER IKKE
AT LIBERALISERE
AFFALDET ELLER
PRIVATISERE
ANLÆG...
Det er afgørende, at vi bruger anledningen til at indrette af-
faldssektoren, så den bedst muligt stimulerer den cirkulære
omstilling.
Udgangspunktet er godt: Kommunerne har rullet nye spande
ud, udviklet genbrugspladserne, udvidet samarbejdet med
virksomhederne og styrket borgerdialogen. Resultatet er klart.
Borgerne sorterer mere og mere til genanvendelse, og kom-
munerne når det nationale mål om at genanvende 50 procent
af husholdningsaffaldet i 2022, som de fik ansvaret for med
Ressourcestrategien i 2014.
Og så har vi nogle af de mest miljøvenlige og effektive affalds-
energianlæg i verden, der udnytter den rest, der ikke kan gen-
anvendes, som billig varme og el i vores energiforsyning. Det
betyder, at vi er det land i Europa, der deponerer mindst affald.
FAKTA
Cirkulær økonomi og affaldshierarkiet
Cirkulær økonomi handler om at bruge færre res-
sourcer, og udnytte dem bedre – både gennem
bedre design, nye forretningsmodeller, ændret for-
brug og ikke mindst via genbrug og genanvendelse.
Vores produkter skal designes bedre, så de er enkle
og holdbare, kan genbruges, repareres, skilles ad og
samles igen – og genanvendes når de er udtjent.
Dermed er cirkulær økonomi tæt knyttet til princip-
perne i affaldshierarkiet – grundlaget for al arbejde i
affaldssektoren, hvor vi stræber efter at løfte affaldet
så højt op i hierarkiet som muligt.
Forebyggelse
Genbrug
Genanvendelse
Energi-
udnyttelse
Deponi
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0005.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
5
Men hvis vi både skal minimere affaldsmængderne, nå de nye
genanvendelsesmål fra EU og sikre arbejdspladser og udvikling
i hele Danmark, har sektoren brug for ro og langsigtede ram-
mer. Det er en politisk opgave.
Forsyningsstrategien, som den tidligere V-regering fremlagde i
2016, har gjort det vanskeligt at planlægge langsigtet og skabt
samarbejdsudfordringer for hele sektoren. Det er afgørende
at sikre trygge rammer for kommuner, kommunale affalds-
selskaber og private virksomheder. Samtidig er kommunernes
muligheder for at understøtte erhvervslivets affaldssortering
og udvikling på området meget begrænsede. Senest ved op-
hævelsen af administrationsgebyret.
Vi ønsker ikke at liberalisere affaldet eller privatisere anlæg,
men har heller ingen ambitioner om at ”kommunalisere” hele
sektoren. Markedet er en vigtig medspiller, som vi bruger flit-
tigt, men det kan ikke løfte ansvaret i omstillingen alene.
Der skal i stedet etableres et tæt samspil mellem samfundets
offentlige sektor, private sektor og ikke mindst det civile sam-
fund.
Kommunerne er helt afgørende. Særligt da de økonomiske
incitamenter vender den tunge ende nedad. Markederne er
umodne og nye ressourcer er for billige. Ofte kan ”det ikke
betale sig” at sikre genanvendelsen. Derfor har kommunerne
brug for rammer og redskaber til at løfte opgaverne, og drive
effektivisering og udvikling i samarbejde med virksomhe-
derne.
Kommuner og kommunale affaldsselskaber med folkevalgte
bestyrelser er et effektivt redskab til at sikre et stærkt politisk
fokus på at nå disse mål i alle hjørner af Danmark, samtidig
med at vi sikrer forankring og opbakning lokalt fra borgere og
virksomheder.
Vores ambition er at nå de ambitiøse EU-mål for genanvendel-
se så omkostningseffektivt som muligt og med blik for både
det sociale og økonomiske potentiale i den cirkulære omstil-
ling – alt sammen lokalpolitiske prioriteter hos kommuner
og affaldsselskaber. Vi arbejder efter flere bundlinjer, har data,
udgør bindeleddet til borgere og virksomheder, og kan lave
forsøg og understøtte innovation og nye forretningsmodeller i
samarbejde med virksomhederne.
Hovedopgaven er at undgå, at affaldet overhovedet opstår –
og genbruge og genanvende det, hvis det alligevel sker. ”Vores
affald – Danmarks ressourcer” er KL og Dansk Affaldsforenings
fælles indspil til den nationale affaldsplan og den afklaring
af sektorens organisering, som svæver i luften. Forslagene i
”Vores affald – Danmarks ressourcer” kan bringe os langt.
Vi håber, at lanceringen af disse forslag er begyndelsen på en
frugtbar og løsningsorienteret dialog.
Det affald, vi ikke kan genbruge eller genanvende, udnytter vi til
grøn el og varme i de kommunale affaldsenergianlæg. Alterna-
tivet er, at grave restaffaldet ned og deponere det. Affaldsener-
gien er den ”energi”, vi får ud af at miljøbehandle restaffaldet.
Den er samtidig uløseligt forbundet med fjernvarmen. Derfor
er området ikke behandlet her, men Dansk Affaldsforening og
KL vil komme med selvstændige forslag til at sikre en effektiv
affaldsenergisektor, der er klar til fremtiden og den cirkulære
økonomi.
FAKTA
VI HÅBER,
AT LANCERINGEN
AF DISSE FORSLAG
ER BEGYNDELSEN
PÅ EN FRUGTBAR
OG LØSNINGS-
ORIENTERET
DIALOG.
Nye EU-målsætninger for affald
Målsætning
2025
2030
2035
Genanvendelse af
husholdningsaffald
Genanvendelse af
emballager
Genanvendelse af
plastikemballage
55 %
60 %
65 %
65 %.
70 %
-
50 %
55 %
-
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0006.png
6
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
VORES
PEJLEMÆRKER
Med dette oplæg peger vi på tre pejlemærker for de
næste vigtige skridt i udviklingen af en affaldssektor,
der bidrager til den cirkulære økonomi i Danmark.
Under hvert pejlemærke giver vi vores bud på konkre-
te tiltag, som vi selv vil realisere, eller som vi mener,
at Folketinget bør tage initiativ til.
Vi skal styrke forebyggelse, genbrug
og genanvendelse.
Vi skal gøre det let for borgere og
virksomheder at bidrage.
Vi skal skabe nye løsninger sammen
i partnerskaber.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0007.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores pejlemærker
Vores afsæt
7
STYRKET
FOREBYGGELSE,
GENBRUG OG
GENANVENDELSE
Cirkulær økonomi og affaldshierarkiet er ledetrådene for kom-
munerne og affaldsselskaberne. De sikrer både mere og bedre
sortering af affaldet, og engagerer sig fx også i at fremme gen-
brug af de mange ting, som borgerne afleverer på genbrugs-
pladserne. Det skal ske i godt samarbejde med alle andre ak-
tører. Udviklingen er kun lige begyndt. Vi vil i langt højere grad
forebygge og genbruge – også før vi genanvender, og også når
det ikke lige i første omgang kan betale sig økonomisk.
UDVIKLINGEN
ER KUN LIGE
BEGYNDT.
Kommunernes rolle er ligeledes at bidrage til en modning af
markederne for genanvendelse af ressourcer – i samarbejde
med virksomhederne. Da markedet er designet omkring pro-
dukter, og affaldssystemet i dag er løsrevet fra produkterne, er
der behov for, at markedet modnes for en række fraktioner/
materialer. En markedsmodning, som kræver økonomisk, so-
cial og miljømæssig innovation, og at vi sammen udvikler nye
forretningsmodeller, ændrer adfærd hos forbrugerne, etable-
rer nye systemer til at indsamle ressourcerne og meget mere.
Det bør den nationale affaldshandlingsplan afspejle.
Affaldssektoren bliver dog først og fremmest målt på, om vi
når EU-målene om genanvendelse – som både er højere og
har større fokus på kvalitet end tidligere.
Det vil kræve en stor indsats i hele værdikæden – ikke mindst
med nye, langt bedre designede produkter. Men det rejser
også et behov for en større grad af ensartethed i sortering, in-
formation og ordninger. Det er en vej til større mængder sorte-
ret affald af høj kvalitet, som private virksomheder kan bruge
i nye produkter. Kommuner og affaldsselskaber har allerede
stort fokus på fælles løsninger og ønsker at fortsætte og udvik-
le dette arbejde – med respekt for det lokale demokrati.
Genanvendelse af affald
fra husholdninger
55%
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0
37
39
41
44
46
48
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Kilde:
Miljøstyrelsen, Affaldsstatistik 2013, 2014, 2015, 2016
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0008.png
8
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
FAKTA
Det fælles piktogramsystem
Bruges af over 60 kommuner
Består af 90 piktogrammer
Findes på de første emballager
Bruges af en lang række virksom­
heder, boligselskaber, leverandører,
kulturtilbud mv.
Fælles udviklet af KL, Dansk Af­
faldsforening og Miljøstyrelsen.
DET FÆLLES
PIKTOGRAMSYSTEM
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0009.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
9
Virksomheder skal kunne bruge
kommunens infrastruktur
EU’s mål om 65 pct. genanven­
delse i 2035 omfatter både
husholdningsaffald og hushold­
ningslignende erhvervsaffald.
Af gode grunde. I den cirkulære
omstilling bør vi samle ensartede
ressourcer i én strøm.
Kommuner og affaldssel­
skaber bør derfor også kunne
arbejde med begge af­
faldsstrømme. Det vil samtidig
gøre det nemmere for især
små og mellemstore virksom­
heder at få genanvendt deres
affald.
De har nemlig typisk kun mindre
mængder affald, og måske der­
for hverken incitament, tid eller
kompetencer til at finde den rigtige
genanvendelse af deres affald. Virk­
somhederne bør derfor også fortsat
have mulighed for at få adgang til
de kommunale genbrugspladser.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0010.png
10
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
DERFOR
VIL VI
INDFØRE FÆLLES
SORTERINGSKRITERIER
OG FÆLLES PIKTOGRAMMER
I HELE LANDET SENEST
FRA 2025
For at sikre bedre og mere ensartet sortering for-
pligter kommunerne sig til at indføre fælles sorte-
ringskriterier og fælles piktogrammer for hushold-
ningsaffald, husholdningslignende erhvervsaffald
og affald fra kommunale, regionale og offentlige
institutioner. Det skal ske med virkning fra 2025, så
det flugter med indførelse af producentansvaret og
giver en indfasningsperiode.
Samtidig ser vi et stort potentiale for at udbrede
såvel piktogrammer som sorteringskriterier til også
fx emballager, arbejdspladser og offentlige instituti-
oner og rum. Der kan med fordel også udvikles nye
piktogrammer til særlige brancher med specifikke
affaldsfraktioner som f.eks. musikfestivaler, hospita-
ler og industrivirksomheder.
BIDRAGE TIL UDVIKLING
AF FLEKSIBLE FÆLLES STANDARDER
FOR INDSAMLINGSORDNINGER
KL og Dansk Affaldsforening vil bidrage konstruktivt
til arbejdet med at udvikle de nye branchefælles
standarder for indsamlingsordninger, som blev po-
litisk aftalt i forbindelse med VLAK-regeringens stra-
tegi for cirkulær økonomi. Kommuner og virksom-
heder skal kunne vælge og afprøve indsamlingstek-
nologi – uden at blive detailstyret af staten. Målet er
at sikre den rette balance mellem på den ene side
ensartethed og på den anden side lokal frihed til
valg af omkostningseffektive og innovative meto-
der og teknologier. Vi vil arbejde for et sæt basiskrav
til hente- og bringeordninger inden for forskellige
boligformer og typer af områder – med mulighed
for tilvalg i form af fx ekstra sortering og mere ser-
vice for at sikre innovation og udvikling.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0011.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores afsæt
11
ARBEJDE FOR, AT OGSÅ
VIRKSOMHEDER OG
OFFENTLIGE INSTITUTIONER
STYRKER DERES
AFFALDSSORTERING
To tredjedele af Danmarks affald kommer fra andre
end husholdningerne - primært fra virksomheder.
Offentlige institutioners husholdningslignende affald
skal også indsamles via kommunens ordninger, hvis vi
skal have større mængder i ensartede kvaliteter.
Samtidig er det afgørende at sikre en effektiv affalds-
sortering også i industri, byggesektoren og mindre
virksomheder såvel som på offentlige arbejdsplad-
ser og i det offentlige rum. I dag er det uklart, i hvilket
omfang virksomhederne forventes at affaldssortere
– og mange får det ikke gjort nok, måske fordi det er
en bøvlet omkostning for dem. Det er skidt for gen-
anvendelsen – ikke mindst fordi noget af det nem-
mest genanvendelige affald kommer fra virksom-
hederne. Folketinget bør derfor lægge en plan for,
hvordan særligt små og mellemstore virksomheder
(SMV’er) i højere grad affaldssorterer.
ARBEJDE FOR EN
NATIONAL STRATEGI
FOR INTELLIGENTE INCITAMENTER
Hvis den cirkulære omstilling skal lykkes, er der
brug for at indrette afgifter og gebyrer, så de
tilskynder mest muligt til genbrug og genan-
vendelse. Vi vil derfor arbejde for, at regeringen
iværksætter et analysearbejde som grundlag for
en national strategi for intelligente incitamenter,
der fremmer genbrug og genanvendelse. Afgifter
og gebyrer hænger meget sammen med kommu-
nernes myndighedsrolle, klassificering og tilsyn.
Denne rolle ser vi gerne bibeholdt og styrket – lige
nu er den undermineret med ophævelsen af er-
hvervs-affaldsgebyret. Det skal være en kommunal
kerneopgave at understøtte lokale virksomheder
gennem vejledning og tilsyn. Det skal ses i sam-
menhæng med kommunens andre myndigheds-
opgaver som understøtter grøn omstilling, vækst
og innovation.
Analysen bør tage fat på en række incitamenter.
Afgiften for genanvendte materialer bør fx være
lavere end for virgine. Afgifterne på emballager bør
afspejle, i hvor høj grad emballagen kan genanven-
des og i hvilken kvalitet, hvilket bør implementeres i
producentansvaret på emballager, der skal indføres
som konsekvens af de nye EU-direktiver.
Endelig er der grund til at overveje,
hvordan vi skaber et stærkere økonomisk incita-
ment til reparation. Mens prisen på reparationer
fx er steget med 50 pct. siden 2000, er prisen på
nye TV-apparater og radioer faldet med over 50
pct. En sådan udvikling levner ikke reparationer
mange chancer. Sverige har valgt at sætte momsen
på reparationer ned. Muligheden bør indgå i analy-
searbejdet.
UDVIKLE KONCEPTER
FOR DET GODE SAMARBEJDE
OM GENBRUG
Kommunerne og affaldsselskaberne har et stigende
fokus på genbrug. Hver dag får de mange tons af-
fald ind, hvoraf meget kan genbruges direkte eller
efter en mindre reparation. For at få disse produkter
genbrugt er der brug for at udvikle flere samarbej-
der med alle interesserede aktører: De velgørende
organisationer, virksomheder - herunder start ups
og socialøkonomiske, den kommunale beskæfti-
gelsesindsats samt borgerne. Koncepter for gode
samarbejder skal kommunikeres og opskaleres, så vi
kan lære og inspireres af hinanden.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0012.png
12
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores pejlemærker
LET FOR BORGERE
OG VIRKSOMHEDER
AT BIDRAGE
Der er behov for markant at styrke mobiliseringen af såvel bor-
gere som virksomheder - bl.a. via nationale kampagner, som vi
eksempelvis kender det fra Sverige.
Samtidig ser vi et behov for at gøre det så nemt som muligt,
specielt for SMV’er, at sortere og komme af med deres affald.
Det er vigtigt, at kommunerne får mulighed for at understøtte,
at de mindre virksomheder affaldssorterer. Der er behov for
mere klare rammer for vejledning, dialog og tilsyn, hvis virk-
somhederne skal omstille sig og udvikle cirkulære forretnings-
modeller.
Danmark har en direkte interesse i, at virksomheder med hus-
holdningslignende affald sorterer markant mere affald - og i
bedre kvalitet. Det skyldes, at EU’s genanvendelsesmål ikke
kun tæller borgernes affald med, men også det husholdnings-
lignende erhvervsaffald fx fra restauranter og caféer i service-
sektoren samt butikker og kontorer.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0013.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores pejlemærker
Vores afsæt
13
DERFOR
VIL VI
GIVE VIRKSOMHEDER
RET TIL AT VÆLGE DEN
KOMMUNALE ORDNING
Mange, især mindre virksomheder, har affald, der
minder om husholdningernes. Alligevel må de i dag
ikke bruge kommunens affaldsordning – også selv
om de måske gerne ville. Resultatet er mindre sorte-
ring og mindre genanvendelse.
Små butikker og andre virksomheder med hushold-
ningslignende affald bør derfor gives mulighed for
at bruge kommunernes indsamlingsordninger, hvis
de vil. Det giver mere genanvendelse og mindre
bøvl for virksomhederne. Oveni bruger vi den infra-
struktur, vi allerede har, mere optimalt.
ETABLERE NY NATIONAL
PLATFORM FOR
AFFALDSKOMMUNIKATION
OG KAMPAGNER
Omstillingen til cirkulær økonomi vil stille stadigt
stigende krav til borgere, virksomheder og institu-
tioner om at ændre deres forbrug og sortere mange
fraktioner rigtigt. Det kræver en større satsning
på god og effektiv kommunikation til – og med –
mange forskellige målgrupper.
Med en ny national kommunikationsplatform vil vi
mobilisere borgere og virksomheder, kommuner og
affaldsselskaber, endnu stærkere og gøre det endnu
nemmere at sortere på tværs af kommunegrænser.
Platformen bør tage afsæt i de fælles initiativer, vi
allerede har sat i værk, navnlig piktogramsystemet,
fælles sorteringskriterier, formidlingsfællesskabet
affald.dk og billedtjenesten affaldsfotobank.dk.
Derudover skal den kunne bruges til en bred vifte af
fælles kommunikationsindsatser, fx også nationale
kampagner og formidlingsinitiativer målrettet børn
og unge. Endelig skal den integrere viden om bor-
gernes adfærd og motivation – til gavn for alle aktø-
rer i og omkring affaldssektoren.
ÅBNE YDERLIGERE OP FOR
VIRKSOMHEDERS
TILBAGETAGNINGSORDNINGER
Virksomheder skal have mulighed for let at tage
deres produkter tilbage og genbruge dem eller gen-
anvende materialerne. Muligheden findes i dag, men
er ikke helt enkel.
Kommuner og kommunale affaldsselskaber under-
støtter virksomheder, der vil skabe nye forretnings-
modeller ud af egne, udtjente produkter. Det kan
primært ske i forbindelse med genbrugspladserne,
hvor der er mange forskellige fraktioner og mulighed
for dialog med borgerne om affaldet. Når det gælder
affaldsindsamlingen ved husstandene, skal kommu-
nen være eneindsamler. Det gør systemet enkelt og
gennemskueligt for borgerne og sikrer mod cherry
picking, hvor kun det affald, der er har en økonomisk
værdi indsamles, mens omkostningerne til resten
øges. Dog bør virksomheder frit kunne hente pro-
dukter inden for egne produktkategorier, når de har
leveret et nyt. En leverandør af hårde hvidevarer i
detailleddet skal fx kunne tage et brugt køleskab til-
bage, når den alligevel leverer et nyt.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0014.png
14
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores pejlemærker
NYE LØSNINGER
I PARTNERSKABER
I den cirkulære økonomi arbejder alle led i værdikæden sam-
men. Offentlige og private har brug for hinanden og det, vi
hver især kan. Mens private virksomheder med deres kom-
mercielle spidskompetencer kan skærpe en bundlinje og drive
innovationen, kan det offentlige sikre et langsigtet fokus på
klima og miljø, også når markedet er fraværende.
Kommuner og affaldsselskaber samarbejder allerede i dag i
stort omfang med private virksomheder. De udliciterer i vidt
omfang opgaver og afsætter affaldet til videre oparbejdning til
genanvendelsesindustrien. Men vi skal nytænke samarbejdet
mellem det offentlige og private. Vi vil gå forrest og skabe in-
novation sammen med andre. Og så skal vi selvfølgelig løben-
de sikre en fair og lige konkurrence med gennemsigtighed om
kommuner og affaldsselskabers prissætning.
Et nyt EU-krav er, at der skal indføres et nyt producentansvar
for emballager i 2025. Samtidig skal producentansvarsordnin-
gen for elektronikaffald revideres. Vi ser begge dele som en
gylden chance for at skabe nye visionære producentansvars-
ordninger, der bygger på et tæt og godt samarbejde mellem
kommuner og virksomheder – og som ansporer mest muligt
til forebyggelse, genbrug og genanvendelse.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0015.png
Vores affald - Danmarks ressourcer
Vores pejlemærker
Vores afsæt
15
DERFOR
VIL VI
ARBEJDE MED NYE
INNOVATIONSFREMMENDE
TILTAG BL.A. I FORBINDELSE
MED UDBUD
Kommuner og affaldsselskaber ønsker at styrke sam-
arbejdet med private virksomheder om at udvikle
metoder og teknologi til genanvendelse. Denne ind-
sats skal styrkes yderligere ved i højere grad at bruge
nye former for innovationsfremmende tiltag, fx chal-
lenges og innovation i forbindelse med udbud (OPI,
innovationspartnerskaber etc.).
ARBEJDE FOR ET
NYT SYSTEM FOR
PRODUCENTANSVAR
Kommuner og affaldsselskaber vil gå i dialog med
andre aktører i sektoren om at udvikle konkrete bud
på nye modeller for producentansvar for emballager
og elektronikaffald. Helt afgørende er det, at de giver
økonomiske incitamenter til at designe cirkulære elek-
tronikprodukter og emballager – og hvor kommuner
og affaldsselskaber bidrager med viden, ressourcer og
infrastruktur skal omkostningerne dækkes.
ETABLERE
OFFENTLIGT-PRIVAT
SELSKABER EFTER
TYSK MODEL
Når vi samler affaldsstrømmene – borgernes affald og
det husholdningslignende erhvervsaffald – i indsamlings-
leddet, bør det også give mulighed for at arbejde med
begge strømme på affaldsanlæg efterfølgende. Det vil
give større volumen og højere genanvendelse til en bedre
pris, samt teknologiudvikling og styrket eksport.
En mulighed er at etablere fælles offentlige-private sel-
skaber. I Tyskland er modellen kendt og en meget stor
del af affaldssektoren. Vi mener, at Tyskland på mange
måder er en rollemodel, som vi bør lade os inspirere
af. Vi bør åbne for samme mulighed i Danmark. I første
omgang kan det være en mulighed at lave et forsøgs-
projekt, hvor der etableres et offentligt-privat selskab
med ansvar for fx etableringen og driften af et af-
faldsanlæg. Det kræver dispensation fra reglerne om
kommunernes erhvervsvirksomhed.
Samtidig vil vi arbejde for fortsatte udvidelser af pant-
systemet såvel som nemmere og bedre muligheder
for, at virksomheder kan tage deres produkter tilbage.
Endelig vil vi arbejde for, at socialøkonomiske virksom-
heder bliver en integreret del af de nye ordninger. Vi
har allerede udarbejdet en model for, hvordan social-
økonomiske virksomheder kan bruges til at reparere,
teste og sælge elektronik (med garanti). Den bør tæn-
kes ind i de nye ordninger.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Affaldsforening som opfølgning på mødet med KL's internationale udvalg den 1/11-19
2101800_0016.png
Affald er ressourcer
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
1606 København V
Tlf. 7231 2070
www.danskaffaldsforening.dk
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
www.kl.dk