Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 52
Offentligt
2099933_0001.png
Klimarejsen 2030
En invitation til danskernes vigtigste rejse
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
Opgaven
Klima- , Energi - og Forsyningsministeriet ønsker at skabe en bred
forståelse for, hvad der er beskrevet som verdens mest ambitiøse
klimalov , nemlig at reducere CO udslippet med 7 pct. inden
. Det ønske bakkes stærkt op af ministeriets uafhængige
rådgiver Klimarådet. I Rådets nye rapport understreges flere gange
nødvendigheden af, at den nye klimalov skal bygge på en bred
opbakning i samfundet og derfor skal udfoldes i samspil med
borgerne. Det udtrykkes bl.a. således: I Danmark er der generelt
stor opbakning til en ambitiøs klimapolitik, og denne støtte skal
gerne fortsætte. Derfor skal klimaplanen laves i samspil med
borgere, erhvervsliv og organisationer .
Efter dialog med ministeriet og Klimarådet samt formanden for
Folketingets Klima -, Energi - og Forsyningsudvalg, Ida Auken, har
Sustainia påtaget sig opgaven at undersøge hvordan en bredt
anlagt formidlingsindsats kan engagere befolkningen i udviklingen
af et bæredygtigt klimasamfund.
Dette oplæg beskriver i hovedpunkter, hvordan undersøgelsen kan
gennemføres. Det sker under overskriften Klimarejsen
.
Missionen
Formålet med Klimarejsen
er at engagere danskerne i
gennemførelsen af, hvad der er betegnet som verdens mest
ambitiøse klimaplan - at reducere CO udslippet med 7 pct.
inden
. Den ambition har potentiale til både at
underminere og styrke den danske sammenhængskraft,
afhængig af hvordan den udfoldes og italesættes.
Klimarejsen
skal derfor skabe en ny fælles forståelse for
komplekse og uigennemskuelige udfordringer og motivere
danskerne til at ændre adfærd og livsform. Det vil sige forvandle
klimaløsningerne til en ny bevægelse - en ny national identitet.
Alt sammen inden for få tusinde dage.
Det forudsætter en formidlings - og kommunikationsproces af et
hidtil uset omfang , herunder at det lykkes at opleve
omstillingen som en spændende ekspedition med det formål at
Erik Rasmussen
udforske mulighederne i at skabe en ny attraktiv livsform.
Stifter af Sustainia
Der skal ikke alene sættes rekord i reduktionsmål, men i evnen
til at formidle dem.
[email protected]
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0003.png
Den oversete udfordring
Der er akut behov for at nytænke, hvad det kræver at omstille hele samfund
til markant ændrede vilkår på kort tid. Hidtil har fokus været på de
teknologiske, politiske og økonomiske udfordringer ved drastiske
transformationer af samfundets strukturer og systemer.
Men den måske største og mest oversete udfordring bliver at transformere
menneskers mindset - deres adfærd og livsform.
Selv om regeringens klimaplan også fokuserer på produktionstekniske
muligheder, vil gennemførelsen aktualisere en bredere dagsorden, nemlig
at omstille Danmark til en række af FNs globale mål om udviklingen af
bæredygtige samfund.
Adfærdsforståelsen bliver sålededes en afgørende succesfaktor for en
nation, der som Danmark vil gennemføre den internationalt set mest
ambitiøse klimaplan.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
Dilemmaerne
Klimarejsen
tager udgangspunkt i en række vigtige
erkendelser og potentielle dilemmaer:
At 7 / planen skal ses som eksponent for en bredere
bæredygtig dagsorden og ikke kun om at omlægge
produktionsformer, men at sigte mod en maksimal
temperaturstigning på . - grader.
At omstillingen ifølge internationale analyser betyder
omfattende ændringer i befolkningerness livsform og
dermed i udbuddet af forbrugsvarer. Det gælder især
lande, der som Danmark er blandt verdens højst
forbrugende og mest klimabelastende samfund.
At 7 / planen uundgåeligt vil udløse en række
komplekse dilemmaer, der risikerer at afspore den
overordnede debat og udfordre muligheden for at indfri
planen inden for den fastlagte tidsramme.
4
At det derfor bliver nødvendigt at forholde sig til, og
forberede sig på, de forudsigelige dilemmaer. De vil
typisk handle om nye typer reguleringer, afgifter og
andre økonomiske incitamenter.
At der i dag ikke findes megen umiddelbar tilgængelig
viden og forskning omkring så omfattende ændringer i
adfærd og mindset.
Der er således risiko for udviklingen af en egentlig adfærdskløft,
der vil udfordre den sociale sammenhængskraft på et tidspunkt,
hvor der er mest behov for den.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0005.png
Adfærdskløften
Adfærdskløften opstår, når komplekse og uigennemskuelige
udfordringer kræver, at mennesker skal gennemføre hurtige og
drastiske adfærdsændringer. Det bliver konsekvensen, når de
politiske, økonomiske og teknologiske løsninger udvikler sig
hurtigere end den menneskelige forståelses - og fatteevne.
Det beskriver afstanden imellem et økonomisk paradigme i en
eksponentiel udvikling og et adfærdsparadigmes søgende og
usikre forløb - og jo større afstand, des større risiko for konflikter
og polariseringer.
Derfor er det afgørende, at en ny fælles fortælling hurtigt sætter
dagsordenen og forankres bredt i befolkningen.
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
Behovet for et laboratorium
Der findes megen forskning om adfærdsændringer, men ikke
megen viden om hvordan befolkninger kollektivt og indenfor en
given tidsramme kan motiveres til at ændre holdninger og
livsform - ydermere på grund af en udfordring de ikke kan
gennemskue.
Ikke desto mindre kan det være betingelsen for at få succes med
ambitiøse planer som regeringens 7 / mission samt
indfrielsen af en række af FNs verdensmål. Det kræver radikal og
hurtig nytænkning.
Klimarejsen
kan beskrives som et laboratorium , der
identificerer, udvikler og initierer konkrete svar på, hvordan en
befolkning kan blive en primær drivkraft i opbygningen af et
bæredygtigt samfund - og dermed lukke adfærdskløften.
“Klimarejsen
udvikles i flere tempi for undervejs at akkumulere
og konsolidere ny viden. Det sker under følgende overskrifter:
Fase : Opbygning af projektet
Analyse af hvilke opgaver laboratoriet skal løse, med hvem og
indenfor hvilken tidshorisont.
Fase : Kortlægning af danskernes bæredygtige mindset
At analysere danskernes holdninger til ændrede
forbrugsmuligheder og livsformer.
Fase : Udarbejdelse af generelle virkemidler
Hvilke personlige virkemidler har størst effekt og kan samle
bredest opbakning?
Fase : Etablering af fælles vision for Danmark
+
Hvordan Danmark vil tage sig ud i
og efterfølgende år, hvis
alle ideer og forslag om en bæredygtig udvikling gennemføres.
Fase : Danmark som global rollemodel
At eksportere danske erfaringer til andre lande og dermed
gøre Klimarejsen
til et internationalt anerkendt
videncenter og adfærdslaboratorium.
Efterfølgende en kort beskrivelse af, hvordan fase
gennemføres.
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0007.png
Opbygning af laboratoriet
Da der ikke findes eksempler på tilsvarende projekter er det
nødvendigt med en grundig forberedelse, der bl.a. inkluderer:
Kortlægning af den senest opdaterede viden om best
practice nationalt og internationalt med at skabe
adfærdsændringer?
Hvilke erfaringerne der er mest relevante for Danmark i
den aktuelle situation
Præcisering og prioritering af laboratoriets opgaver
Etablering af aftaler med partnere
Udarbejdelse af proces - og arbejdsplan
Fastlæggelse af budget og finansieringsplan
Opbygning af projektorganisation
Succeskriterierne for Klimarejsen
- og hvornår og
hvordan skal de måles?
Arbejdet udføres af en projektgruppe med deltagere fra
bl.a. Sustainia, Implement Consulting Group og Dansk
Design Center samt forventet input fra en række øvrige
organisationer og institutioner.
Forventet tidsplan: Tre måneder.
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0008.png
Forslag til
Folketingsudvalget
Under en kommende debat om klimalov og handlingsplaner er det vigtigt, at politiske profiler i deres
kommunikation også indtænker befolkningen. Hermed menes, at de i deres argumentation forsøger
at oversætte de politiske, økonomiske og teknologiske aspekter til et sprog , som en bred
befolkning forstår og kan forholde sig til.
Derfor er forslaget, at Folketingsudvalgets medlemmer også påtager sig rollen som en form for
ambassadører , der retter deres budskaber ikke bare til hinanden og andre professionelle
indforståede aktører, men til befolkningen. I det omfang partierne forpligter sig til at støtte
klimaplanerne, bør de også forpligte sig til at deltage i en bred formidling - og dermed give deres
bidrag til at lukke en truende adfærdskløft.
Dette kunne være en særlig opgave for netop Folketingsudvalgets medlemmer.
8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0009.png
Sustainia
Sustainia er en international tænketank stiftet af Mandag Morgen i
9 med støtte af bl.a. Realdania.
I samarbejde med UN Global Compact, C og internationale virksomheder og institutioner har
Sustainia kortlagt bæredygtige løsninger fra hele verden for herigennem at dokumentere
mulighederne i en bæredygtig omstilling.
Løsningerne er præsenteret på award ceremonier i bl.a. København, New York, London og Paris og
udgivet i en række publikationer som f.eks Sustainia
, Cities
, Global Opportunity Report m.fl.
Løsningerne er i dag samlet på den digitale platform Global Opportunity Explorer.
Initiativtageren er Erik Rasmussen, der har en lang mediekarriere bag sig, bl.a. som chefredaktør for
Børsen og stifter af/chef for Mandag Morgen m.m.
9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Henvendelse af 5/11-19 fra Sustainia v/Erik Rasmussen om fremtidige klimamål
2099933_0010.png
sustainiaworld.com