Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 477
Offentligt
2255255_0001.png
Supplerende samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
2. oktober 2020
J nr.
2020-4302
Rådsmøde (miljø) den 23. oktober 2020
Dagsorden
2.
Kommissionens plan for opjustering
af EU’s klimamål i 2030
-
Tidlig forelæggelse
Side
2
Punkt 1 om forslag til en forordning om rammerne for at opnå klimaneutralitet
(”den europæiske klimalov”) er oversendt.
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0002.png
2. Kommissionens plan for opjustering
af EU’s klimamål i 2030
KOM(2020) 562
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 17. september 2020 offentliggjort en meddelelse
om styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030, der skal påbegynde en proces
med at hæve EU’s klimamål i 2030 samt beskrive de konkrete initiativer og regule-
ring, der skal levere på et opjusteret klimamål. Meddelelsen indeholder et forslag til
at opjustere EU’s klimamål i 2030 til mindst 55 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Det
opjusterede mål dækker udledninger og optag af drivhusgasser.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
En opjustering af EU’s
klimamål i 2030, der efterfølgende udmøntes gennem vedtagelse af konkret lovgiv-
ning for EU's klima- og energipolitik ventes at have væsentlige statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambi-
tioner for 2030 velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU.
Samtidig skal det fungere som løftestang for global handling, hvor EU gennem et
øget klimabidrag til Parisaftalen kan lægge pres på andre store udledere. Derfor
finder regeringen det centralt, at EU’s klimamål hæves markant,
og at målet ud-
møntes så omkostningseffektivt som muligt.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 17. september 2020 en meddelelse om
styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030
Investering i en klimaneutral frem-
tid til gavn for borgere, KOM (2020) 562, med dertil hørende konsekvensanalyse.
Meddelelsen lægger sporene for Kommissionens ambition om at hæve EU’s kli-
mamål i 2030 samt beskriver konkrete initiativer og regulering, der skal levere på et
opjusteret klimamål. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den
17. september 2020.
Kommissionen har samtidig fremlagt et revideret forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet om en forordning, der skal etablere rammerne for at nå målet om klimaneu-
tralitet og om ændring af forordning (EU) 2018/1999
den europæiske klimalov
(KOM (2020) 80), hvor Kommissionens forslag til et nyt klimamål i 2030 indgår. Der
henvises til samlenotat om den europæiske klimalov for yderligere redegørelse
herom.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0003.png
Det Europæiske Råd forventes at skulle drøfte og træffe beslutning om en opjuste-
ring af EU’s 2030-klimamål
i 2. halvår 2020. Det er en hovedprioritet for det tyske
formandskab for Rådet, at EU kan indmelde et forøget klimamål som EU’s opdate-
rede klimabidrag til Parisaftalen inden udgangen af 2020.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse har til hensigt at påbegynde en proces for at hæve
EU’s klimamål i 2030. Kommissionen foreslår at hæve EU’s klimabidrag til Parisaf-
talen fra mindst 40 pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser til et klimamål på
mindst 55 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Forslaget om et opjusteret mål
dækker udledninger og optag af drivhusgasser.
Det fremgår af meddelelsen, at det er økonomisk overkommeligt at hæve målet.
Ifølge Kommissionen vil det også være en fordel for EU i lyset af klimaforskningen,
omkostningerne forbundet med at udskyde indsatsen til senere og at undgå kul-
stofafhængighed ("carbon lock-in"). Kommissionen vurderer, at såfremt målet om
klimaneutralitet senest i 2050 skal nås, er der behov for at øge ambitionsniveauet.
For at kunne indfri et klimamål på mindst 55 pct. i 2030 vurderer Kommissionen, at
der er behov for yderligere handling i alle sektorer. I det lys vil Kommissionen præ-
sentere en række konkrete forslag til revision af den gældende klima- og energilov-
givning i juni 2021. Kommissionens meddelelse lægger generelt sporene til væ-
sentlige
ændringer af EU’s nuværende klimapolitik.
Kommissionens meddelelse gør også status over den hidtidige indsats for opfyldel-
se af EU’s klima-
og energipolitiske målsætninger i 2030. Kommissionen skønner
blandt andet, at EU med gældende politikker og mål vil levere ca. 47 pct. drivhus-
gasreduktioner i 2030 i forhold til 1990 inklusiv udledninger og optag i jorder og
skove (LULUCF),
hvis EU’s nuværende klima-
og energiregulering implementeres
fuldt ud og indfries af alle medlemslandene. Desuden anslår Kommissionen, at
medlemslandenes egne nationale energi- og klimaplaner for perioden 2021-2030
fører til, at EU's drivhusgasudledninger reduceres med 41 pct. i 2030 (eksklusiv
LULUCF).
Kommissionen åbner samtidig op for at ændre på, hvordan søfart og luftfart skal
tælle med i klimamålet. I dag tæller udledninger fra international luftfart med i målet,
mens udledninger fra søfart ikke tæller med. Hvis både international luftfart og sø-
fart tælles med i målet i fremtiden, vil det ifølge Kommissionens konsekvensanaly-
se kræve en større reduktion i drivhusgasudledningerne i de resterende sektorer,
da flyfart og søfart tilsammen har haft stigende drivhusgasudledninger siden 1990.
EU’s kvotehandelssystem
For at omstille energi og
industri hurtigere lægges der op til at styrke EU’s kvote-
handelssystem. Kommissionen ser samtidig fordele i at udbrede brugen af kvote-
handel til vejtransport og bygninger, som i dag ikke er underlagt en effektiv CO
2
-
pris på europæisk plan. Ud over at øge brugen af kvotehandel nævnes revisionen
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0004.png
af energibeskatningsdirektivet som en lovgivning, der kan være med til at prissætte
drivhusgasudledninger. Endvidere lægges der op til, at mindst intra-europæisk
søfart skal reguleres inden for EU’s kvotehandelssystem,
og at antallet af gratiskvo-
ter til luftfart reduceres. Der peges endvidere på det ønskværdige i et internationalt
samarbejde om søfart og luftfart.
Landbrug og LULUCF
I meddelelsen lægges der op til en mere integreret tilgang til at reducere landbru-
gets udledninger samt at reducere udledninger og øge optag i jorder og skove (LU-
LUCF). Som noget nyt foreslås det, at udledninger og optag af CO
2
i jorder og sko-
ve skal tælle med i 2030-klimamålet
på linje med EU’s mål om klimaneutralitet i
senest 2050. Endvidere åbnes der op for på kort sigt at forøge ambitionsniveauet i
lovgivningen på området, eksempelvis ved at muliggøre øget anvendelse af de
såkaldte LULUCF-kreditter, og sikre mere robuste opgørelsesregler. Samtidig ud-
trykker Kommissionen ønske om med tiden at regulere udledninger fra landbrug og
LULUCF
i
en
fælles
landsektorsøjle.
Aftale om fordeling af indsatsen i de ikke-kvotebelagte sektorer
Meddelelsen lægger op til, at den nuværende aftale om fordeling af indsatsen i de
ikke-kvotebelagte sektorer kan komme til at spille en mindre rolle i forhold til at
indfri et højere klimamål og potentielt med tiden kan udfases, hvis udledningerne i
de ikke-kvotebelagte sektorer underlægges anden regulering. I første omgang
lægges der dog op til et revideret forslag om fordeling af indsatsen i de ikke-
kvotebelagte sektorer.
Vejtransport
Det understreges, at der forsat er behov for stærk sektorlovgivning inden for vej-
transport. I tillæg til bl.a. at udvide brugen af kvotehandel til vejtransport lægges der
op til at revidere og styrke de gældende CO
2
-krav for lette køretøjer. Dertil vil
Kommissionen vurdere, hvad der skal til for, at sektoren kan bidrage til målet om
klimaneutralitet, og hvornår der skal sættes et stop for, at forbrændingsmotorer
kommer på markedet. Endvidere betones vigtigheden af en tilstrækkelig udrulning
af ladeinfrastruktur samt optankningsmuligheder for bæredygtige brændstoffer. I
forlængelse heraf nævnes den kommende revision af direktivet for infrastruktur for
alternative brændstoffer.
Vedvarende energi og energieffektivitet
Et opjusteret klimamål i 2030 implicerer ifølge meddelelsen en forøgelse af EU’s
andel af vedvarende energi. Det vurderes sandsynligt, at EU’s bindende, ikke-
byrdefordelte mål for vedvarende energi skal hæves som et led i det øgede klima-
ambitionsniveau. Desuden lægges der op til revision af bæredygtighedskriterier for
biobrændstoffer og biomasse, vedvarende energi i transport samt mål for varme og
køling. Der peges også på, at energieffektiviseringsindsatsen skal øges for at indfri
et højere klimamål i 2030. Blandt virkemidlerne fremhæves bl.a. det kommende
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0005.png
initiativ om renoveringsbølgen og den kommende revision af direktiverne for ener-
gieffektivitet og produktstandarder samt udvidet brug af ecodesign.
Retfærdig omstilling
Der er endvidere et fokus på en retfærdig omstilling, hvor særligt udsatte hushold-
ninger og regioner skal kunne følge med i omstillingen. Det understreges eksem-
pelvis, at en øget anvendelse af kvotehandel ifølge Kommissionens konsekvens-
analyse vil medføre højere varme- og brændselspriser, som vil ramme lavind-
komsthusholdninger relativt hårdere. Kommissionen fremhæver i denne sammen-
hæng, at en udvidelse af kvotehandel til transport og opvarmning af bygninger vil
skulle adressere fordelingsmæssige konsekvenser, herunder gennem anvendelse
af provenu fra kvotesalg.
Integrering af klimaindsatsen i alle politikker
Integration af klimapolitiske mål i andre EU-politikker betones som en vigtig kataly-
sator for den grønne omstilling. Der kræves store investeringer for at hæve klima-
ambitionerne mod 2030. Til dette formål fremhæver Kommissionen EU’s flerårige
finansielle ramme og midlertidige genopretningsinstrument, hvor en række finansie-
ringsinstrumenter allerede er etableret
fx Fonden for Retfærdig Omstilling
for at
sikre en socialt balanceret grøn omstilling. Endvidere fremhæves andre finansie-
ringskilder, som også skal bidrage til omstillingen, herunder bl.a. InvestEU, Moder-
niseringsfonden og Horisont Europa.
Den internationale dimension
En opjustering af EU’s klimamål i 2030 kan styrke EU’s position som global leder.
Der lægges derfor op til, at målet bør indmeldes som EU's nye klimabidrag til Pa-
risaftalen inden udgangen af 2020. Dette kan skabe momentum i den globale kli-
maindsats og forhandlingerne under UNFCCC samt lægge pres på andre store
udledere. I kombination med EU’s eksterne klimabistand vil det samtidig understøt-
te tredjelande i deres bestræbelser for øgede klimaambitioner. Endelig fremhæves
det, at Kommissionen vil foreslå en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme for udvalgte
sektorer, hvis ikke andre parter udviser tilsvarende høje ambitioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, når Det Europæiske Råd skal drøfte og træffe
beslutning om en opjustering
af EU’s klimamål i 2030. Europa-Parlamentet
har dog
som medlovgiver på den europæiske klimalov udtrykt sig om EU’s klimamål i 2030.
Udvalget for Miljø og Offentlig Sundhed har i sin betænkning til loven stemt for, at
et reduktionsmål på 60 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990 skal indgå i loven.
Europa-Parlamentets plenarforsamling forventes at stemme om den europæiske
klimalov i starten af oktober.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0006.png
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en meddelel-
se fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen. For redegørelse om de lovgivningsmæssige
konsekvenser ved, at målet indgår i den europæiske klimalov, henvises til samleno-
tat herom.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke statsfinansielle, samfundsmæssige og er-
hvervsmæssige konsekvenser.
En opjustering af EU’s klimamål i 2030 vurderes at
få væsentlige økonomiske konsekvenser. Dette vil dog afhænge af den endelige
udmøntning i konkret lovgivning. Statsfinansielle, samfundsmæssige og erhvervs-
mæssige konsekvenser vil blive vurderet nærmere, når konkrete lovforslag til ud-
møntning foreligger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Når der senere i EU bliver revideret og vedtaget konkret lovgivning for at indfri et
opjusteret klimamål i 2030, kan det bidrage til at forbedre miljøbeskyttelsesniveau-
et.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030 er
den 17. september 2020 sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og For-
syningspolitik med høringsfrist den 30. september 2020. Der er indtil nu ikke mod-
taget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der synes generelt at være forståelse blandt medlemslandene om, at EU’s kli-
mamål i 2030 skal hæves. En mindre gruppe medlemslande har indtil videre udtrykt
støtte til et klimamål på mindst 55 pct. i 2030. På nuværende tidspunkt efterspørger
ingen medlemslande et højere klimamål. En række lande har afventet Kommissio-
nens plan før stillingtagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambi-
tioner for 2030 velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU.
Samtidig skal det fungere som løftestang for global handling, hvor EU gennem en
indmelding af et forøget klimamål som en del af EU’s opdaterede klimabidrag
(Na-
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 477: Samlenotat om miljørådsmødet den 23/10-20 – plan for opjustering af EU’s klimamål for 2030
2255255_0007.png
tionally Determined Contribution, NDC) til Parisaftalen kan lægge pres på andre
store udledere.
Konkret finder regeringen det centralt, at
EU’s klimamål
hæves markant, og at må-
let udmøntes så omkostningseffektivt som muligt.
I det lys arbejder regeringen for et styrket kvotehandelssystem, der leverer en væ-
sentligt større andel af EU's samlede reduktionsindsats og sikrer incitament til fjer-
nelse af CO
2
fra atmosfæren. Regeringen støtter endvidere en mere ensartet CO
2
-
prissætning på tværs af sektorer som opvarmning af bygninger og vejtransport,
herunder gennem en udvidelse af EU’s kvotehandelssystem. For så vidt angår
landbruget og LULUCF arbejder regeringen for en særskilt landsektorsøjle med
fælleseuropæisk reduktionsforpligtelse og regulering af landbruget samt optag og
udledninger fra jorder. Endvidere vil regeringen arbejde for, at en eventuel yderlige-
re national reduktionsforpligtelse i de ikke-kvotebelagte sektorer minimeres.
Regeringen finder, at der samtidig er et behov for en mere ambitiøs og omkost-
ningseffektiv fælleseuropæisk sektorlovgivning, bl.a. inden for CO
2
-standarder for
vejtransport. Regeringen arbejder for en udfasning af benzin- og diselbiler i EU, og
derfor finder regeringen det meget positivt, at Kommissionen vil se på, hvornår der
skal sættes et stop for salg af forbrændingsmotorer. Overordnet ser regeringen
positivt på Kommissionens generelle tilgang vedr. vedvarende energi og energief-
fektivisering.
Endvidere finder regeringen, at søfartens bidrag til reduktion af udledninger bør
håndteres særskilt ifm. IMO-forhandlinger og fremtidige klimatiltag for søfarten i
EU, herunder i forhold til det forventede forslag om søfartens inklusion i kvotehan-
delssystemet.
Desuden finder regeringen det vigtigt,
at EU’s flerårige
finansielle ramme (MFF) for
2021-2027
og EU’s genopretningsinstrument skal understøtte indfrielsen af et øget
2030-klimamål, og at en evt. kompensation gennem provenu fra kvotesalg minime-
res.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Indsættelsen af
et øget 2030-mål i den europæiske klimalov har dog været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 19. juni 2020.
Side 7/7