Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1785439_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
4. september 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark An-
dersen
Sagsnr.: 2017-0030-5801
Dok.:
2395045
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 815 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 815: Spm. om ministerens kommentar til kommentaren Politiassistent efter skud mod tilfældige: Vi har råbt og skreget i ti år - nu mærker vi konsekvensen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 815 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere kommentaren ”Politiassistent ef-
ter skud mod tilfældige: Vi har råbt og skreget i ti år - nu mær-
ker vi konsekvensen” på www.b.dk den
7. august 2017?”
Svar:
Jeg er fuld af beundring for alle medarbejdere i dansk politi, der hver dag
går på arbejde for at sikre danskernes tryghed og sikkerhed. Jeg er helt
enig med politiassistent David Greve, der har skrevet kommentaren i Ber-
lingske, om, at der er behov for at styrke politiet. Senest har regeringen
derfor i august med 12 nye initiativer mod bandekriminalitet prioriteret 25
analytikere og 25 forebyggelsesmedarbejdere til politiet. Derudover vil
regeringen søge tilslutning til at prioritere en styrkelse af politiet, når der i
efteråret 2017
på baggrund af en evaluering af medarbejdersammensæt-
ningen i politiet
skal forhandles om en finanslov for 2018.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Flerårsaftalen
for politiet og anklagemyndighedens økonomi
for 2016-2019 indeholder en styrkelse af politiet, særligt i for-
hold til indsatsen mod terror. Det var dog en forudsætning i af-
talen, at politiet i de første år må foretage omprioriteringer fra
andre opgaveområder for at frigøre de nødvendige ressourcer
til at løse opgaverne i aftalen.
Siden aftalens indgåelse har flygtninge- og migrantsituationen,
herunder beslutningen om den midlertidige grænsekontrol,
imidlertid øget presset på politiets mandskabsressourcer yder-
ligere og medført et behov for omprioriteringer, som overstiger
forudsætningerne i flerårsaftalen. Sammenfattende betyder
omprioriteringerne, at der er færre politifolk i kredsene til at
løse de øvrige opgaver.
Det er politiets målsætning, at omprioriteringerne til terrorind-
satsen og den ekstraordinære grænseindsats sker med så få
konsekvenser for borgerne som muligt, så borgernes høje
grundlæggende tryghed og tillid til politiet fastholdes. Det er
ligeledes målsætningen, at omprioriteringerne ikke må ske på
bekostning af indsatsen på højt prioriterede indsatser i flerårs-
aftalen, herunder indsatserne mod indbrud, rocker- og bande-
kriminalitet samt indsatsen i de særligt udsatte boligområder.
Omprioriteringerne kan imidlertid ikke foretages uden konse-
kvenser for politiets opgavevaretagelse. Politikredsene har så-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 815: Spm. om ministerens kommentar til kommentaren Politiassistent efter skud mod tilfældige: Vi har råbt og skreget i ti år - nu mærker vi konsekvensen, til justitsministeren
ledes måtte reducere aktivitetsniveauet på andre opgaveområ-
der, og resultaterne på disse områder ligger dermed også under
det normale niveau.
Rigspolitiet følger omprioriteringerne, så der løbende er et na-
tionalt overblik over hvor og hvordan, der bliver prioriteret.
Det kan på den baggrund konstateres, at de foretagne ompriori-
teringer særligt har været rettet mod de opgaveområder, hvor
politiet selv har et vist råderum til at kunne tilpasse indsatsen.
Det gælder eksempelvis politiets indsatser på færdsels- og nar-
kotikaområdet samt målrettede indsatser såsom patruljering i
områder med mange tyverier.
Der er iværksat en række initiativer, der samlet set har til for-
mål at styrke politiets operative kapacitet på kort og lang sigt.
Opgaveglidning
Det er forudsat i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi i 2016-2019, at politiet skal frigøre 100 politi-
årsværk i 2016 og i alt 150 politiårsværk årligt fra 2017 til ope-
rativt politiarbejde gennem opgave-glidning, hvor andre med-
arbejdergrupper varetager ikke-politimæssige opgaver. De fri-
gjorte politiårsværk skal medvirke til at styrke den operative
kapacitet både i det kørende politi (patruljeberedskabet) og i
politikredsene i øvrigt samt i forhold til nye prioriterede ind-
satser som bevogtning og grænsekontrol.
Opgaveglidningen er gennemført i løbet af 2016 og er bl.a.
sket ved, at civile medarbejdere er blevet ansat som måleopera-
tører i fotovognene, som køre-prøvesagkyndige og som alarm
112-operatører. En rundspørge til politikredsene i november
2016 viste, at der er frigjort i alt 410 politiårsværk til operativ
opgaveløsning via opgaveglidning, dvs. væsentligt flere end
forudsat i flerårsaftalen.
De yderligere civile medarbejdere er ansat ved brug af midler-
tidigt frigjort lønsum som følge af en større afgang af politiårs-
værk end forventet. I takt med at antallet af betjente øges, vil
der som udgangspunkt være behov for at reducere antallet af
civile medarbejdere.
Omlægning af basisuddannelsen
Derudover er politiets basisuddannelse som forudsat i flerårs-
aftalen omlagt fra en 3-årig til en 2-årig uddannelse, hvilket vil
medvirke til hurtigere at øge den operative kapacitet med nye
betjente.
Øget optag på Politiskolen
I forbindelse med flerårsaftalen blev det derudover besluttet at
øge optaget på Politiskolen i 2016 og 2017, og i forbindelse
med finansloven for 2017 blev det besluttet at øge optaget
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 815: Spm. om ministerens kommentar til kommentaren Politiassistent efter skud mod tilfældige: Vi har råbt og skreget i ti år - nu mærker vi konsekvensen, til justitsministeren
yderligere i 2017. Politiet har således optaget 600 nye politi-
studerende i 2016, og i 2017 forventes aktuelt et optag på 744
politistuderende med henblik på en samlet forøgelse af kapaci-
teten med 300 politibetjente.
Politikadetter
I forbindelse med finansloven for 2017 er det besluttet at etab-
lere en ny uniformeret medarbejdergruppe
såkaldte politika-
detter
som målrettes og uddannes til opgaver forbundet med
blandt andet grænsekontrol, bevogtning samt transport- og ud-
sendelsesopgaver.
Hvad angår politikadetterne forventes det, at 53 studerende af-
slutter deres politikadetuddannelse den 31. august 2017. I juni
2017 påbegyndte derudover 24 nye kadetter politikadetuddan-
nelsen (heraf er en stoppet af personlige årsager), mens Rigs-
politiet har tilbudt 37 optag på politikadetuddannelsen med
start den 1. september 2017.
Analyse af mulighederne for udlicitering
Rigspolitiet har gennemført en analyse af yderligere mulighe-
der for at udlicitere opgaver til private aktører eller alternativt
overdrage opgaver til andre myndigheder. Analysen er gen-
nemført med en åben og ambitiøs tilgang, hvor man set på alle
typer af relevante ikke-politimæssige opgaver. Analysens re-
sultater er præsenteret for forligskredsen bag flerårsaftalen i
juni.
Assistance fra Hjemmeværnet
For at lette presset på politiets ressourcer har Hjemmeværnet
siden juni 2016 bistået politiet i forbindelse med grænsekon-
trollen. Politiet assisteres aktuelt med 122 årsværk fra Hjem-
meværnet til aflastning af politiet ved grænsen.
Assistance fra forsvaret
Herudover pågår der på nuværende tidspunkt undersøgelser af,
hvordan forsvaret yderligere kan aflaste politiet ved grænsen
og dermed frigøre politibetjente, der således kan varetage an-
dre vigtige opgaver. Det er forventningen, at der inden udgan-
gen af september kan være frigjort et væsentligt antal betjente.
Forlængelse af den praktiske tjeneste
Rigspolitiet har efter drøftelse med Politiforbundet besluttet at
forlænge den praktiske tjeneste for en gruppe politistuderende.
Det betyder, at politikredsene nu får en ekstra kapacitet på ca.
70 betjente frem til november 2017 og op imod 200 betjente
fra december 2017 frem til udgangen af februar 2018.”
4