Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 465
Offentligt
2251825_0001.png
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud til
individuelle varmepumper ved skrotning af olie- eller gasfyr
(skrotningsordningen)
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
29. september 2020
J nr.
2020-2459
/JEPV/MABC
Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie- eller
gasfyr blev sendt i høring den 27. august 2020 med frist for afgivelse af høringssvar
den 10. september 2020. Der er modtaget i alt 18 eksterne høringssvar i hørings-
perioden.
Følgende 6 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
bekendtgørelse: Advokatrådet, BL - Danmarks Almene Boliger, CO-industri, Dansk
Arbejdsgiverforening, og FSR
danske revisorer.
Følgende 18 høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse:
Branchefælleskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk Køl & Varme, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmevær-
ker, Kommunernes Landsforening, Niras, Norlys, Nærvarme Danmark, OK
A.M.B.A., Rådet for Grøn Omstilling, Seas-NVE, TEKNIQ Arbejdsgiverne og VEL-
TEK.
Høringssvarene har især berørte følgende punkter:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
Abonnementsordning som model
Støttesats
Omfattede områder
Gashybridvarmepumper
Brug af VE-godkendte installatør- og montørvirksomheder
Krav til prækvalifikation
Ansøgning og tildeling af tilskud
Efterspurgte præciseringer og afklaringer
Redaktionelle bemærkninger
Øvrige bemærkninger
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar ef-
terfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for hvert enkelt
emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. Endelig er der foretaget en række
mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i bekendtgørel-
sen. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes
detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsend-
te høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
a) Abonnementsordning som model
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0002.png
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, Dansk Industri, Norlys,
TEKNIQ Arbejdsgiverne og VELTEK finder det uhensigtsmæssigt, at midlerne be-
grænses til en bestemt forretningsmodel og mener, at midlerne bør kunne anven-
des til andet end varmepumper på abonnement. TEKNIQ Arbejdsgiverne og VEL-
TEK mener ligeledes, at puljen medfører konkurrenceforvridning ift. øvrige forret-
ningsmodeller, samt fremfører at der er tale om støtte af få markedsaktører.
Dansk Energi og Nærvarmeværket stiller sig kritisk overfor, at der stilles krav til
afregning af varme, og henviser til, at kravet kan begrænse antallet af prækvalifice-
rede deltagere i ordningen. Niras har stillet spørgsmål, om hvorvidt kravet om at
afregne pr. KWh varme er et uomgængeligt krav.
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener ikke, at det fremgår i hverken Energiaftalen 2018
eller Klimaaftale for Energi og Industri mv., at midlerne til Skrotningsordningen er
øremærket en abonnementsordning.
TEKNIQ Arbejdsgiverne efterspørger afklaring omkring, hvad der skal ske med evt.
ubrugte midler. TEKNIQ Arbejdsgiverne forventer ikke, at der opnås væsentligt
afløb for puljemidlerne og foreslår, at evt. ubrugte midler øremærkes til varmepum-
per i Bygningspuljen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at forligskredsen bag energiaf-
talen 2018 har truffet en politisk beslutning om at udmønte skrotningsordningen
som en abonnementsordning, der bygger videre på modellen og erfaringerne fra
ordningen
Varmepumper på abonnement.
Den politiske beslutning om en abonne-
mentsordning beror bl.a. på en vurdering af, at en abonnementsordning resulterer i
mange tilskyndede varmepumper og således har en høj tilskyndelseseffekt. Ligele-
des skal det bemærkes, at abonnementsløsningen er en praktisk og økonomisk
tilgængelig alternativ varmeløsning til olie- eller gasfyrsejere uden for kollektiv for-
syning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at abonnementsmodellen, hvor
der afregnes for leveret varme i stedet for forbrugt el, har en hensigtsmæssig inci-
tamentsstruktur. Det skyldes, at modellen fremmer et økonomisk incitament til god
installation, drift og vedligehold af varmepumpen og således tager hensyn til var-
mekundens sikkerhed for levering af klimavenlig varme til den aftalte pris.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at det er åbent for
alle virksomheder at ansøge om prækvalifikation, og at der således ikke er reserve-
ret puljemidler til udvalgte virksomheder, hvilket vurderes at fremme konkurrencen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der på baggrund af de fore-
tagne ændringer i forhold til forsøgsordningen, Varmepumper på abonnement,
Side 2/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0003.png
forventes mere afløb i Skrotningsordningen. Bl.a. vil puljemidlerne i modsætning til
forsøgsordningen ikke være øremærket på forhånd til bestemte aktører.
b) Støttesats
Rådet for Grøn Omstilling savner begrundelse for, at støttesatsen er hævet til
25.000 kr.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uhensigtsmæssigt, at støtten er hævet til 25.000
og forslår, at støtten inddeles i intervaller.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at et fast tilskud på 25.000 kr.
(dog maksimalt 45 pct. af de støtteberettigede omkostninger) vurderes at resultere i
flest mulige konverteringer af olie- og gasfyr.
Vurderingen beror bl.a. på, at det i forsøgsordningen har været muligt også at mod-
tage energisparetilskud ud over tilskuddet til varmepumper på abonnement. Med
Skrotningsordningen vil det ikke længere være muligt samtidigt at opnå tilskud til
varmepumpen fra andre ordninger, hvilket således skal tages med i betragtningen
af støttesatsen.
c) Omfattede områder
Branchefællesskabet for Intelligent Energi og Dansk Energi finder det positivt, at
støtten er udvidet til også at gælde i naturgasområder.
Dansk Energi, Norlys, SEAS-NVE og TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uhen-
sigtsmæssigt, at støtten fra puljen afgrænses fra områder, der er besluttet udlagt til
fjernvarme og mener, at fjernvarmen med fjernvarmetilskud i disse områder får
monopollignende status. Der henvises til, at det bør være op til forbrugeren at væl-
ge imellem fjernvarme eller en varmepumpe.
Dansk Fjernvarme, Foreningen Danske Kraftvarmeværker og Rådet for Grøn Om-
stilling finder det problematisk, at der kan opnås tilskud i områder med naturgas, og
der henvises til, at tilskud til individuelle varmepumper i disse områder kan fjerne et
tilstrækkeligt kundegrundlag i fjernvarmeprojekter.
Dansk Fjernvarme, KL og Rådet for Grøn Omstilling finder det uhensigtsmæssigt,
at det er muligt at opnå tilskud fra Skrotningsordningen tidligere end tilskud fra
fjernvarmepuljen. Dansk Fjernvarme og KL foreslår, at det indtil 2022 alene er mu-
ligt at opnå tilskud til konvertering af oliefyr fra Skrotningsordningen for at give
kommunerne tid til at beslutte, om naturgasområder skal udlægges til fjernvarme.
Side 3/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0004.png
Dansk Fjernvarme bemærker endvidere, at ordningens udvidelse til gasområder er
i modstrid med Energiaftalen 2018. Derudover foreslår Dansk Fjernvarme nærmere
definition af, hvornår et område et besluttet udlagt til fjernvarme. Endeligt foreslår
Dansk Fjernvarme, at tilskud til fjernvarme og Skrotningsordningen ensrettes.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Kommunernes Landsforening (KL) be-
mærker, at der bør udarbejdes en plan for større olie- eller gasområder, inden der
etableres individuelle varmepumper.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er en politisk beslutning i
forbindelse med Klimaaftale for Energi og Industri mv. 2020, at Skrotningsordnin-
gen dels omfatter tilskud til konvertering af gasfyr, og at ordningen afgrænses fra
områder, der er besluttet udlagt til fjernvarme. Beslutningen beror dels på et hen-
syn om at sikre, at flest mulige kan konvertere deres olie- eller gasfyr, samt et øn-
ske om ikke at underminere kundegrundlaget i fjernvarmeprojekter i områder, hvor
kommunen har vurderet og besluttet, at fjernvarmen skal udrulles. Endeligt skal
ministeriet bemærke, at forbrugeren frit kan vælge at konvertere til en varmepumpe
eller til fjernvarme, medmindre kommunen har pålagt forbrugeren tilslutningspligt til
fjernvarmen
kommunen har fremadrettet ikke mulighed for at pålægge forbrugere
tilslutningspligt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at et område kan betragtes
som udlagt til fjernvarme, såfremt der foreligger et godkendt fjernvarmeprojekt om,
at det pågældende område udlægges til fjernvarme. Et område kan også betragtes
som værende udlagt til fjernvarme, hvis der foreligger en godkendt lokalplan om, at
det pågældende område udlægges til fjernvarme. Endvidere er et område også
besluttet udlagt til fjernvarme, hvis fjernvarmenettet i det pågældende område alle-
rede er etableret.
d) Gashybridvarmepumper
Dansk Gasteknisk Center (DGC), SEAS-NVE og VELTEK opfordrer til, at der gives
støtte til gashybridvarmepumper, og DGC henviser til, at elnettet fremadrettet vil
opleve øget pres. Foreningen af Rådgivende Ingeniører fremhæver ligeledes
gashybridvarmepumper som et alternativ til elbaserede varmepumper.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det ikke vurderes hensigts-
mæssigt at give tilskud til gashybridvarmepumper, da det ville fastholde et gasfor-
brug. Samtidig har VE-baseret gas mange anvendelsesmuligheder, hvor der eksi-
sterer færre teknologimodne alternativer til anvendelse af fossilt brændsel end til
opvarmning. På sigt er det således sandsynligt, at værdien af den VE-baserede
Side 4/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0005.png
gas vil være højere i andre anvendelser end som systemstøtte via gashybridvar-
mepumper.
e) Brug af VE-godkendte virksomheder
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, Dansk Industri, Norlys og
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det positivt, at der stilles krav om at bruge VE-
godkendte installatør- og montørvirksomheder.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi og SEAS-NVE udtrykker bekymring for,
om der vil mangle installatører, og at den grønne omstilling risikerer ikke at blive
understøttet tilstrækkeligt.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker og kvitterer for, at branchen
generelt tager godt imod kravet om at bruge VE-godkendte installatør- og montør-
virksomheder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker ligeledes, at der i branchen er
bekymringer for, at der ikke vil være tilstrækkelig tid til, at der kan opnås de nød-
vendige VE-godkendelser inden 1. oktober 2020. På den baggrund justeres be-
kendtgørelsen, således at der indføres en undtagelse for kravet i 2020, som bety-
der, at varmepumper, der installeres inden udgangen af 2020, ikke omfattes af
kravet. Kravet vil være uændret for 2021 og frem.
f)
Krav til prækvalifikation
TEKNIQ Arbejdsgiverne efterspørger afklaring af, hvorvidt energitjenesteleverandø-
ren alene skal leve op til kravet om tilstrækkelig kapital (§8, stk. 2), eller om det kan
imødekommes igennem fx konsortier. TEKNIQ Arbejdsgiverne finder kravet til præ-
kvalifikation om kapital svarende til 100 varmepumper for værende højt og mener,
at det vil tilgodese store virksomheder til fordel fra mindre aktører.
Norlys finder det uhensigtsmæssigt, at der åbnes for ansøgning for prækvalifikation
kort tid før 1. oktober 2020, hvor det er muligt at ansøge om tilsagn, da Norlys me-
ner, at det giver fordel til etablerede markedsaktører. Ligeledes finder Norlys det
ikke som værende realistisk, at energitjenesteleverandører kan blive klar til 1. okto-
ber 2020.
Norlys har fremsendt en række kommentarer til de respektive krav til prækvalifikati-
onen.
Norlys har understreget vigtigheden i fortrolig behandling af forretningsfølsomme
oplysninger ved fremsendt information i forbindelse med ansøgning om prækvalifi-
kation.
Side 5/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0006.png
VELTEK opfordrer til, at der ikke tildeles prækvalifikation til ansøgere med vilkår og
afregningsmodeller, som begrænser incitamentet til at energioptimere sin bolig.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er muligt at efterleve
kravet om kapital svarende til 100 varmepumper gennem fx konsortier.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at de krav, der indgår i præ-
kvalifikationen af energitjenesteleverandører bl.a. beror på forbrugerhensyn, og at
kravene giver større sikkerhed for, at kontraktuelle vilkår overholdes. I tillæg hertil
kan det oplyses, at krav til prækvalifikation har til formål at sikre, at energitjeneste-
leverandørerne har kompetencer til at efterleve de vilkår, der måtte være forbundet
med tilskud fra skrotningsordningen. Dertil bemærkes det, at alle har mulighed for
at ansøge om prækvalifikation, ligesom det også forventes at være muligt at søge
om prækvalifikation løbende inden for tilskudsperioden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at den korte tid til ansøgning
om prækvalifikation skyldes en kompromitteret proces forud for fremrykning af pul-
jen til 2020 som følge af den politiske aftale herom. Dertil bemærker ministeriet, at
der også var lagt op til en model med ansøgning om prækvalifikation ved høring af
skrotningsbekendtgørelsen, der trådte i kraft 1. juli 2020
dog uden de justeringer
og udvidelser der senere er foretaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at de uddybende beskrivelser
af kravene vil fremgå af vejledningen, og at der ved yderligere spørgsmål henvises
til dialog med Energistyrelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan bekræfte, at Energistyrelsen vil være
opmærksom på vigtigheden i at behandle forretningsfølsomme oplysninger som
fortrolige.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker og anerkender hensynet om at
sikre incitament til at energioptimere sin bolig og tager i den forbindelse VELTEKs
bemærkning til efterretning. Derudover skal det bemærkes, at der fortsat vurderes
incitament til at sikre energioptimering af sin bolig ved en abonnementsmodel.
g) Ansøgning og tildeling af tilskud
Branchefællesskabet for Intelligent Energi bemærker, at prioritering af ansøgning
efter først-til-mølle-princippet risikerer at medføre, at enkelte energitjenesteleve-
randører får adgang til store dele af midlerne.
Side 6/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0007.png
Dansk Energi bakker op om den valgte model for ansøgning og tildeling af tilskud
og henviser til, at tilgangen begrænser risikoen for fastlåste midler og øger forud-
sætningerne for afløb.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi og Dansk Energi efterspøger afklaring
af, hvilke referenceomkostninger der henvises til i § 4, stk. 2.
Norlys fremhæver, at det er vigtigt for ordningen, at der sikres smidig administration
og klare retningslinjer.
Norlys er bekymret for, om der kan gives tilsagn, før der foreligger betingede kon-
trakter med kunder.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at der ikke fremgår en frist for, hvornår tilsagn
skal udnyttes og foreslår, at der stilles krav om udnyttelse af tilsagn inden for 2 år.
Niras har stillet spørgsmål, om hvorvidt det er muligt at få forhåndstilsagn om til-
skud ved at estimere forventede antal kunder, uden foreliggende aftaler med kun-
der. Ligeledes har Niras stillet spørgsmål, om hvorvidt der tildeles tilskud i næste-
kommende år, hvis puljen er opbrugt i givent år.
Norlys efterspørger, at der stilles beregninger til rådighed for at vise, hvordan de
støtteberettigede omkostninger beregnes.
Norlys efterspørger, at Energistyrelsen sender skabelon for tro- og loveerklæring.
Norlys efterspørger en uddybning af, hvordan der skal tilvejebringes dokumentation
i forbindelse med ansøgning om tilsagn og tilskud.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at først-til-mølle modellen er
valgt på baggrund af et ønske om at sikre flest mulige tilskyndede konverteringer
inden for ordningen. Derudover vurderes det, at konkurrence om midlerne vil være
positivt for markedet og for afløbet af puljemidlerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der skal anvendes to for-
skellige referenceomkostningsscenarier for henholdsvis olie- og gasfyr. Ved kon-
vertering af oliefyr dækker referenceomkostningen den typiske omkostning til en
oliefyrsbrænder, og ved konvertering af et gasfyr dækker referenceomkostningen
over den typiske omkostning ved vedligeholdelse og levetidsforlængelse af et gas-
fyr.
Side 7/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0008.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Energistyrelsen er opmærk-
som på behovet for smidig administration. Ligeledes kan ministeriet oplyse, at der
ikke kan gives tilsagn, uden at der fremvises kundekontrakter som dokumentation.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det ikke vil være muligt at
opnå forhåndstilsagn på baggrund af estimerede antal kunder, og at det vil være
nødvendigt at fremvise underskrevne kontakter med kunder, der er indgået med
forbehold for tilskud.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at der ikke er indført en frist for
udnyttelse af tilsagn, eftersom der ved ansøgning om tilsagn skal vedhæftes en
kontrakt med en varmekunde om varmepumpe på abonnement. Det vil således
være usandsynligt, at varmekunder er villige til at indgå kontrakter om levering af
varmepumpe på abonnement uden for en forholdsvis kort tidshorisont. Dertil be-
mærker ministeriet, at ansøger skal oplyse om det enkelte projekts slutdato ved
ansøgning om tilsagn.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at vejledningen indeholder
beregningseksempler på, hvordan de støtteberettigede omkostninger opgøres.
Dertil gøres der opmærksom på, at der i tilfælde af, at puljen er opbrugt i et givent
år, vil blive givet afslag til de resterende ansøgninger i det pågældende år, og der
vil således være mulighed for at ansøge om tilskud igen i det efterfølgende år.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Energistyrelsen vil oplyse
ansøgere om den tro- og loveerklæring, der skal anvendes ved ansøgning om til-
sagn.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at dokumentation og proces for
ansøgning om tilsagn og udbetaling af tilskud vil fremgå af vejledningen.
h) Efterspurgte præciseringer og afklaringer
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi og Norlys påpeger, at det
i §1, stk. 2 ikke fremgår, om ejerskab og ansvar for varmepumpen alene gælder for
varmepumpens udedel eller for hele varmepumpen og efterspørger afklaring af, om
der kan opnås tilskud til varmepumpens indedel.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, OK og TEKNIQ Arbejds-
giverne efterspørger afklaring af, om der kan opnås anden støtte til installationsar-
bejdet, fx fra Boligjobordningen.
Dansk Energi efterspørger afklaring af, om det alene er luft-vand varmepumper, der
er omfattede af tilskud fra ordningen.
Side 8/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0009.png
Dansk Energi efterspørger afklaring af, om klage til Energiankenævnet medfører
krav om tilbagebetaling af tilskud.
Niras har stillet spørgsmål om, hvorvidt det er et uomgængeligt krav, at længden på
kontrakten med kunden minimum skal vare 10 år. Norlys fremhæver, at det bør
være muligt at overdrage ejerskab af varmepumpen til privatpersoner.
SEAS-NVE finder det uklart, hvad der menes med, at det i §7, stk. 1 fremgår, at
energitjenesteleverandøren skal oplyse om mulighed for at ændre kontraktvilkårene
i kontraktperioden og henviser til, at det normalt ikke er muligt at ændre en kontrakt
undervejs, uden at kontrakten ophæves.
SEAS-NVE efterspørger en uddybning af, hvad der menes med, at det er betingel-
se for prækvalifikation, at energitjenesteleverandøren har erfaring med varmepum-
per.
SEAS-NVE efterspørger en afklaring af, om energitjenesteleverandøren selv skal
installere hovedmåleren, eller om det er tilstrækkeligt, at hovedmåleren installeres
af en samarbejdspartner.
VELTEK spørger, om det er muligt for energitjenesteleverandører at anvende pro-
cesstrøm til drift af varmepumpen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at energitjenesteleverandørens
ejerskab og ansvar for varmepumpen gælder for hele varmepumpen, og at der ikke
kan opnås øvrige statslige tilskud til samme tiltag, dvs. til konvertering til varme-
pumpen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der kan opnås tilskud til
både luft-vand og jordvarmepumper i ordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at efter gældende forvaltnings-
retlige regler, vil klage vedrørende krav om tilbagebetaling af tilskud ikke have op-
sættende virkning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at energitjenesteleverandøren
skal tilbyde en abonnementsaftale af varighed på minimum 10 år. Ministeriet kan
endvidere oplyse, at det præciseres i bekendtgørelsen, at energitjenesteleverandø-
ren kan overdrage ejerskabet af varmepumpen til varmekunden, såfremt varme-
kunden ønsker at overtage ejerskabet af varmepumpen. Ligeledes vil det blive
præciseret, at varmekunden kan udtræde af abonnementsaftalen under de vilkår,
der fremgår af kontrakten mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden.
Side 9/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0010.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at §7, stk. 1 har til formål at
sikre et hensyn til forbrugerne, idet der stilles krav, om at alle de respektive kon-
traktuelle vilkår gøres tydelige for varmekunden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at betingelsen indebærer, at
energitjenesteleverandøren skal kunne dokumentere at have erfaring med installa-
tion af varmepumper, eller at evt. anvendte installatørvirksomheder har erfaring
med installation af varmepumper. Dokumentationen kan fx tilvejebringes ved at
oplyse om referenceprojekter.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er tilstrækkeligt, at ho-
vedmåleren installeres af en samarbejdspartner.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at energiafgifter ligger under
Skatteministeriets ressortområde, men at det er Energistyrelsens opfattelse, at der
er tale om varmeproduktion, og at afregningen skal afspejle, at der betales elvar-
meafgift.
i)
Redaktionelle bemærkninger
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi og Norlys påpeger, at der
i § 3, stk. 1 bør anvendes BBR-koder for at undgå tvivl, om hvilke bygninger der er
omfattede af ordningen.
SEAS-NVE
foreslår, at titlen på bekendtgørelsen ændres fra ”Tilskud til individuelle
varmepumper ved skrotning af olie- eller
gasfyr (skrotningsordningen)” til ”Tilskud til
individuelle hustandvarmepumper ved skrotning af olie- eller gasfyr (skrotningsord-
ningen)” for at præcisere, at Skrotningsordningen alene gælder for private husstan-
de.
SEAS-NVE
opfordrer til, at ordet ”ansøgning” i § 16, stk. 5 rettes til ”anmodning”, da
denne formulering anvendes i ”Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder.”
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kommentaren fra Branche-
fællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi og Dansk Energi om anvendelse
af BBR-kode i bekendtgørelsen implementeres i bekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der ikke vurderes at være
tilstrækkelig belæg for at ændre bekendtgørelsens titel.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der i bygningspuljens be-
kendtgørelse også anvendes ordet ”ansøgning” i forbindelse med udbetaling, og at
Side 10/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0011.png
det vurderes hensigtsmæssigt at bibeholde denne formulering i skrotningsbekendt-
gørelsen.
j)
Øvrige bemærkninger
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi og TEKNIQ Arbejdsgiver-
ne opfordrer til, at kravet om hovedmåler fjernes med henvisning til, at dette udgør
en ekstra omkostning.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, TEKNIQ Arbejdsgiverne
og VELTEK opfordrer til, at der stilles krav om varmepumpens tekniske kvalitet,
herunder krav om mulighed for at varmepumpen kan yde fleksibilitet i spidslastsitu-
ationer.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi opfordrer til, at det i bekendtgørelsen
tilføjes, at der foretages de nødvendige ændringer i BBR ved skrotning af olie- eller
gasfyret.
Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstilling foreslår, at der stilles krav om at
bruge standarden for varmepumpeinstallationer, DS 1150.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bemærker, at det også bør være muligt for
fjernvarmeselskaber at søge om tilskud fra puljen.
Norlys og OK opfordrer til, at der ikke dispenseres for krav til prækvalifikation, fx
installation af hovedmåler, og at kravene vil gælde for alle aktører i ordningen. OK
stiller ligeledes spørgsmål, om hvorvidt der skal anvendes en MID-måler med selv-
stændigt aftagenummer.
SEAS-NVE foreslår, at skrotning som angivet i § 14, stk. 2, 7) tillige omfatter krav
om bortskaffelse af olie-/gasfyr, tank og øvrige installationer for at forebygge even-
tuelle miljøudfordringer, og at dette afspejles i § 3.
TEKNQ Arbejdsgiverne foreslår, at Skrotningsordningen evalueres årligt med hen-
blik på at foretage justeringer.
TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til at præcisere, at der ikke kan opkræves ud-
trædelsesgebyr ved opsigelse af abonnementsaftale inden for de frister, der følger
af lovgivningen på området.
VELTEK opfodrer til, at det sikres, at der ikke opkræves høje fratrædelsesgebyrer.
Norlys foreslår, at puljen først skal målrettes konvertering af oliefyr og dernæst
gasfyr, da oliefyr udleder mest CO2.
Side 11/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0012.png
Norlys påpeger, at det kan være nødvendigt at danne konsortier for at sikre de
rigtige kompetencer.
Norlys påpeger, at der bør være ens krav til revision, og at krav om revision kan
komme til at gælde dobbelt, idet der også vil komme revidering af tilskuddene som
en del af energitjenesteleverandørens regnskab.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om installation af
hovedmåler sikrer gennemsigtighed mellem energitjenesteleverandøren og kun-
den, og at det undgås, at kunden skal foretage udlæg for energitjenesteleverandø-
rens omkostninger forbundet med varmepumpens elforbrug.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om hovedmåler ved
varmepumpeinstallationen skaber et incitament for energitjenesteleverandørerne til
at optimere driften af varmepumper. Det vil også gøre sig gældende i spidslastsitu-
ationer, hvor priserne ofte er højere, og hvor der i nogle områder også sendes pris-
signaler i form af forhøjede eltariffer. Disse elementer vil give energitjenesteleve-
randørerne incitament til at yde fleksibilitet overfor elmarkedet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for ønsket om et BBR-register,
der er opdateret mest muligt, og der inkluderes en påmindelse om opdatering af
BBR i vejledningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der i vejledningen henvises
til standarden for installation af varmepumper i vejledningen og på sparenergi.dk.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at i det omfang det er muligt for
ejere af varmeforsyningsvirksomheder i samme koncern at etablere en selvstændig
virksomhed, som tilbyder individuelle løsninger, fx varmepumper på abonnement,
kan de søge om tilskud fra Skrotningsordningen. Ministeriet understreger, at kom-
muner og kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder ikke har hjemmel til at
tilbyde individuelle løsninger, medmindre Energistyrelsen meddeler kommunen
dispensation. Det vil således i hovedtræk være forbruger- og privatejede varmefor-
syningsvirksomheder, der kan deltage i virksomheder, som tilbyder varmepumper
på abonnement og derfor også kan søge om tilskud fra puljen. Der skal dog være
vandtætte skotter mellem det kollektive varmeforsyningsselskab og virksomheden
til individuel opvarmning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker og noterer sig hensynet bag
ønsket om, at der ikke dispenseres for de respektive krav til energitjenesteleveran-
dører, da dette kan medføre konkurrencefordele.
Side 12/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0013.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der stilles krav om installati-
on af en hovedmåler, der kan afregne varmepumpens elforbrug. Kravene til en
sådan måler vil skulle være i overensstemmelse med de pågældende elselskabers
krav til elafregning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for forslaget om at stille krav om
bortskaffelse af det skrottede olie- eller gasfyr samt for hensynet, der ligger bag
forslaget. Det bemærkes, at det forventes, at energitjenesteleverandørerne sørger
for, at bortskaffelsen af de skrottede fyr forekommer miljømæssigt forsvarligt, samt
at regler om bortskaffelse tilhører Miljø- og Fødevareministeriets ressort, og at der
ikke vurderes at være tilstrækkeligt belæg for at stille yderligere krav til bortskaffel-
se i Skrotningsordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker og noterer sig forslaget om at
evaluere Skrotningsordningen undervejs i tilskudsperioden. Omfanget af evaluerin-
ger af ordningen kan variere, og ministeriet bemærker, at der løbende vil blive ført
overblik over afløb mm. Dertil bemærker ministeriet, at det forventes, at der vil blive
foretaget en evaluering af ordningen undervejs i tilskudsperioden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at regler som følge af anden
lovgivning naturligvis også gælder i Skrotningsordningen. Dette gælder også regler
om udtrædelsesgebyr og opsigelse af abonnementsaftalen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der stilles krav om, at ener-
gitjenesteleverandøren skal gøre tydeligt opmærksom på udtrædelsesvilkår i kon-
trakten, og at varmekunden således er indforstået med disse. Det vurderes derfor,
at det er op til varmekunden, om denne ønsker at acceptere de vilkår for udtrædel-
se, som energitjenesteleverandøren sætter i kontrakten, inden for gældende lov-
givning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det ikke vurderes hensigts-
mæssigt at indrette puljen, således at puljen indledningsvist alene målrettes oliefyr.
Vurderingen beror bl.a. på, at der forventes at være tilstrækkeligt med midler til de
borgere med oliefyr, der ønsker at få varmepumper på abonnement. Derudover
forventes konvertering af gasfyr at være forbundet med en mere træg udvikling,
hvorfor der ikke bør sættes begrænsninger for konvertering af gasfyr.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er muligt for energitjene-
steleverandør at indgå i fx et konsortium.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er gængs praksis at stille
krav om brug af revisorerklæringer ved udbetaling af tilskud til virksomheder, og at
det løbende medvirker til at stille sikkerhed for korrekt udbetaling af tilskud. Dertil
bemærkes det, at kravet om brug af revisorerklæring alene gælder, hver gang ud-
Side 13/14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 465: Orientering om bekendtgørelse om Skrotningsordningen
2251825_0014.png
betalingsansøgninger sammen med ikke-tidligere reviderede ansøgninger akkumu-
leret overstiger 500.000 kr.
Side 14/14