Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 455
Offentligt
2248077_0001.png
01
GENOPBYGNINGEN
AF DANMARK
4 forslag til indsatser, som kan genopbygge både bygningsmassen,
klimaet og økonomien
Udarbejdet af Blik- og Rørarbejderforbundet
April 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0002.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
02
GENOPBYGNINGEN
AF DANMARK
Nedlukningen af store dele af Danmark som følge af coronakrisen har
allerede haft store konsekvenser for landets økonomi og arbejdsmarked.
Stort set alle private virksomheder – store som små – melder om fald i
omsætning, og det har store konsekvenser for lønmodtagere på tværs af
bygge- og anlægsbranchen. Mange private bygherrer vil holde igen med
større renoveringer, og mange er naturligt nok nervøse for fremtiden. En
konjunkturafhængig byggesektor er en af de første, der kan mærke
nedgangen i ordrebøgerne.
Samtidig står Danmark over for store forandringer. Et bredt flertal i
Folketinget blev i slutningen af 2019 enige om en klimalov med et mål
om 70 procent reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030 i forhold til
1990 og et langsigtet mål om klimaneutralitet i senest 2050. Det er en
ambitiøs målsætning, som Blik- og Rørarbejderforbundet bakker op om.
Byggesektoren og installationsbranchen kommer til at spille en central
rolle i den grønne omstilling, vi står over for. Det er derfor positivt, at
regeringen har valgt at ophæve loftet for kommunernes
anlægsinvesteringer i 2020. Men det er vigtigt, at de midler, som frigives i
regeringens hjælpepakker, bruges til investeringer i en gennemgående
renovering af både den kommunale, private og almene bygningsmasse.
Det vil både være med til at fastholde og skabe arbejdspladser for
faglærte håndværkere samt sikre mere klimavenlige, energieffektive og
sunde bygninger.
Nedenfor er 4 konkrete indsatsområder, som vil styrke både økonomien,
klimaet og dansk byggeri.
1. En grøn renoveringsstrategi
2. Indfør krav til indeklimaet i alle offentlige bygninger
3. Styrk incitamentet for energioptimering i private boliger
4. Sæt krav om energieffektivisering af boliger i den almene
sektor
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0003.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
03
1. EN GRØN
RENOVERINGSSTRATEGI
Bygninger står for omkring 40 % af Danmarks samlede
energiforbrug (1), og ifølge Klimarådet er der stort potentiale
for energibesparelser særligt i den ældre boligmasse (2).
Vi bruger ikke den energi, vi producerer, på en intelligent og
bæredygtig måde. Vi bruger for meget energi og udleder for
meget CO2, fordi vi ikke foretager de nødvendige,
klimabevidste grønne forbedringer af vores bygninger,
boliger og installationer.
Løsningerne er forholdsvis simple – men de kræver, at vi er
klar til at investere i omlægningen, og at vi indfører
mekanismer, som gør, at det kan betale sig at
energirenovere.
I havneområder kan vi bruge havvand til nedkøling af
bygningerne i de varme måneder. Og ved at genbruge
brugsvand og regnvand kan vi mindske forbruget af vores
grundvand, samtidig med at vi undgår oversvømmelser.
af Danmarks energiforbrug
bruges i bygninger
40%
35%
af alt affald er bygge- og
anlægsaffald
Der er også mange gevinster at hente ved at gennemgå
af Danmarks CO2-udledning
installationerne ude i bygningerne. Gennem en teknisk
stammer fra energiforbrug i
optimering, hvor der fokuseres på den rigtige dimensionering
bygninger
(3)
og intelligente komponenter, kan vi sikre en mere effektiv og
intelligent styring af energiforbruget. Dermed kan vi mindske
overforbrug af vand, varme og el, samtidig med at vi skaber
og fastholder jobs for en række VVS’ere, blikkenslagere,
ventilationsteknikere og elektrikere.
Blik og Rør anbefaler
– Iværksæt en grøn renoveringsstrategi for Danmark, der som minimum lever op til kravene i
EU’s bygningsdirektiv
– Indfør incitamentordninger, som kompenserer bygningsejere for at foretage energibesparende
renoveringer som fx brug af fjernkøling ved havvand eller genbrug brugsvand og regnvand, hvor
det er muligt
(1) Dansk Byggeri, Byggeriets Energianalyse 2019
(2) Klimarådet. Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion. 2020
(3) Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren. Anbefalinger til regeringen. 2020
20%
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0004.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
04
2. INDFØR KRAV TIL INDEKLIMAET
I ALLE KOMMUNALE BYGNINGER
Ifølge klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren – som på regeringens opfordring har
set på CO2-reduktionsmuligheder i branchen – kan man spare 42.000 ton CO2 ton om året ved
at gøre de offentlige bygninger mere energieffektive (4)
Landets 98 kommuner ejer og administrerer i alt ca. 31 mio. m2 bygninger, herunder bl.a.
folkeskoler, vuggestuer, børnehaver og idrætsfaciliteter samt administrationsbygninger. (5)
Indeklimaet i kommunale bygninger har længe været under skarp kritik. På både folkeskoler,
daginstitutioner og plejehjem oplever ansatte og borgere dagligt gener som følge af ringe
luftkvalitet og dårligt indeklima.
Et sundt og rent indeklima vil være endnu mere vigtigt i den kommende tid, hvor der i
forbindelse med den langsomme genåbning af Danmark vil være skærpet fokus på
nedbringelse af smitte med coronavirus. Særligt i daginstitutioner og skoler, hvor mange børn
samles tæt, og på landets plejecentre, hvor beboerne er i særlig risiko, vil det være vigtigt at
sikre, at luftkvaliteten og indeklimaet er sundhedsmæssig forsvarligt.
Der skal derfor stilles krav til indeklimaet i de kommunale bygninger, hvor der færdes mange
mennesker til dagligt. Det vil ikke kun sikre et sundt og rent indeklima, men vil også reducere
kommunernes energiforbrug, ligesom det vil
skabe beskæftigelse for dygtige ventilations-
teknikere, skorstensfejere og VVS'ere.
Blik og Rør anbefaler
– Indfør krav om udarbejdelse og efterfølgelse af
kommunale indeklimahandlingsplaner, som
indbefatter alle kommunale bygninger, hvor der
færdes mange mennesker til dagligt
– Afskaf anlægsloftet permanent, så
kommunerne har mulighed for at investere i
energirenoveringer og bedre indeklima
– Indfør krav om at kommuner og regioner skal
energirenovere 3 procent af bygningsmassen
årligt, som det allerede kræves for statens
bygninger.
(4) Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren. Anbefalinger til regeringen. 2020
(5) Oversigt kommunale bygninger https://benchmark. fm3.dk/bm/bmStart.php
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0005.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
05
3. STYRK INCITAMENTET FOR
ENERGIOPTIMERING I PRIVATE
BOLIGER
Vi tilbringer mere end 22 af døgnets timer inden døre. Og 40 % af det samlede energiforbrug i
Danmark anvendes i bygninger. Heraf udgør private husholdninger ca. 30 % af det samlede
endelige energiforbrug. Energirenovering af beboelsesbygninger er derfor et helt afgørende
element i den grønne omstilling.
Der er et massivt energisparepotentiale i særligt parcelhuse
og etageboliger opført før 1930 samt i parcelhuse opført i
1960'erne og 1970'erne. (6) Men mange private boligejere
mangler den nødvendige viden og det økonomiske incitament
til at energirenovere. Og en global økonomisk krise risikerer at
sætte en yderligere dæmper på boligejernes lyst til renovering
og energioptimering de kommende år. Derfor er der brug for,
at der fra politisk side indføres tiltag, der kan styrke
boligejernes incitament til at få målt, vurderet og optimeret
deres energiforbrug.
Private bygninger til
helårsbeboelse udgør
40%
af den samlede
bygningsmasse
Blik og Rør anbefaler
– Nytænk Boligjobordningen, så materialeudgifter til grønne investeringer støttes af ordningen,
og indfør mulighed for at boligejere fremover kan opspare flere års fradrag til større tiltag og
dermed flere og dybere energirenoveringer
– Styrk finansieringsmulighederne for husejere – særligt uden for de større byer – som ønsker
at foretage energirigtige renoveringer eller optimeringer af energiforbruget, fx gennem en
garantipulje, som banker og realkrediinstitutter kan bruge til at risikodække lån til kunder
– Styrk økonomien og kvaliteten i varmepumper ved at forhøje støttepuljen til omlægning fra
oliefyr til varmepumpe og ved at gøre den statslige VE-godkendelsesordning obligatorisk, så
der sikres en høj kvalitet i installationerne.
(6) Realdania. Energirenovering af den private boligmasse. 2017
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0006.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
06
4. SÆT KRAV OM
ENERGIEFFEKTIVISERING AF
BOLIGER I DEN ALMENE SEKTOR
Der er i alt cirka 600.000 almene boliger i Danmark. Det svarer til en femtedel af den samlede
boligmasse. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren, som på regeringens opfordring
har set på CO2-reduktionsmuligheder i branchen, vurderer, at hver tiende almene bolig står over
for renovering, og at samlet set 120.000 almene boliger bør renoveres frem til 2030. Det vil –
udover en vigtig CO2-reduktion – spare 500 GWh og 78.000 ton biomasse.
Størstedelen af den almene boligsektor har allerede fokus på energibesparelser. Men
renoveringer bremses desværre ofte af rammebetingelser som fx anlægsloftet og utilstrækkelige
rammer for Landsbyggefonden. I Landsbyggefonden ligger nemlig godkendte almene
byggeprojekter for 18,4 milliarder kroner, som blot venter på godkendelse fra regeringen. Det vil
ikke koste staten noget at frigive disse projekter. Pengene i Landsbyggefonden er nemlig
indskudt af de almene beboere selv. Til gengæld vil det samlede renoveringsarbejde kunne
generere omkring 35.000 fuldtidsstillinger fordelt på alt fra bygningsarbejdere og ingeniører til
chauffører og fødevarearbejdere. Ifølge beregninger kan renoveringerne nedbringe CO2 med
50.000 ton om året, og det kan ske relativt hurtigt, fordi renoveringssagerne allerede er vedtaget
af boligorganisationerne, kommunerne og Landsbyggefonden. (7)
Det er derfor positivt, at regeringen har fremlagt et forslag til en boligaftale, hvor der sikres
midler til grønne renoveringer af den almene boligmasse. Blik- og Rørarbejderforbundet
anbefaler, at aftalen vedtages, og at der arbejdes politisk mod at sikre, at den samlede almene
boligmasse energirenoveres.
Blik og Rør anbefaler
– Frigiv Landsbyggefonden, så der åbnes
op for de 453 godkendte (og finansierede)
renoveringsopgaver, som står i kø
– Indfør krav om energirenoveringer på 3
procent årligt af boligselskabers samlede
bygningsmasse
– Giv boligselskaberne mulighed for at
optræde som energiselskab, så de kan
investere i mere energirigtige løsninger.
(7) https://bl.dk/politik-og-analyser/temaer/boligaftale-
2020-almene-boliger/klimapotentiale-ved-
renoveringer/
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Materiale fra Blik & Rør om genopbygning af bygningsmassen, klimaet og økonomien ifm. foretræde for udvalget
2248077_0007.png
Genopbygningen af Danmark – den grønne vej mod vækst
07
BLIK OG RØRS ANBEFALINGER
1. En grøn renoveringsstrategi
– Iværksæt en grøn renoveringsstrategi for Danmark, der som minimum lever op til
kravene i EU’s bygningsdirektiv
– Indfør incitamentordninger, som kompenserer bygningsejere for at foretage
energibesparende renoveringer som fx brug af fjernkøling ved havvand eller genbrug
brugsvand og regnvand, hvor det er muligt
2. Indfør krav til indeklimaet i alle kommunale bygninger
– Indfør krav om udarbejdelse og efterfølgelse af kommunale indeklimahandlingsplaner,
som indbefatter alle kommunale bygninger, hvor der færdes mange mennesker til dagligt
– Afskaf anlægsloftet permanent, så kommunerne har mulighed for at investere i
energirenoveringer og bedre indeklima
– Indfør krav om at kommuner og regioner skal energirenovere 3 procent af
bygningsmassen årligt, som det allerede kræves for statens bygninger.
3. Styrk incitamentet for energioptimering i private boliger
Nytænk Boligjobordningen, så materialeudgifter til grønne investeringer støttes af
ordningen, og indfør mulighed for at boligejere fremover kan opspare flere års fradrag til
større tiltag og dermed flere og dybere energirenoveringer
– Styrk finansieringsmulighederne for husejere – særligt uden for de større byer – som
ønsker at foretage energirigtige renoveringer eller optimeringer af energiforbruget, fx
gennem en garantipulje, som bankerne og realkrediinstitutterne kan bruge til at
risikodække lån til kunder
– Styrk økonomien og kvaliteten i varmepumper ved at forhøje støttepuljen til omlægning
fra oliefyr til varmepumpe og ved at gøre den statslige VE-godkendelsesordning
obligatorisk, så der sikres en høj kvalitet i installationerne.
4. Sæt krav om energieffektivisering af boliger i den almene sektor
– Frigiv Landsbyggefonden, så der åbnes op for de 453 godkendte (og finansierede)
renoveringsopgaver, som står i kø
– Indfør krav energirenoveringer på 3 procent årligt af boligselskabers samlede
bygninsgmasse
– Giv boligselskaberne mulighed for at optræde som energiselskab, så de kan investere i
mere energirigtige løsninger.