Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 450
Offentligt
Jeg syntes at folketinget burde tage disse betragtninger med i debatten om el biler.
For tiden drejer debatten sig kun om enten rene elbiler eller plugin-hybride biler, og det er både i
medlemsbladet Motor men også fra statens side. Hvis man virkelig mener at alle skulle kunne køre i el biler
kan jeg se nogle store problemer der vil komme:
* Der er pt. ingen elbiler der kan trække en campingvogn på min. 1500 kg, på nær Tesla model X.
Rækkevidden er vel så omkring 200 km, hvilket er noget urealistisk hvis turen går sydpå.
* En plugin-hybrider vil i dette tilfælde kunne løse problemet til en vis grad, men den har stadig en
forbrændingsmotor.
* Pt. er det stadig efter min mening en dieselmotor der er den bedste motor til at trække en CV.
* Hvis man forestillede sig at der er 1 million (2030) der havde en elbil og skulle lade den hver nat, med en
maks. lade effekt på 11 KW, ville elnettet i Danmark formentlig bryde sammen som det er lavet nu. Det ville
formentlig skulle ombygges helt og aldeles og med meget store omkostninger til følge. Spørgsmålet er så
om det er el kunderne eller bilejerne der skal betale dette meget store beløb.
* Der ville skulle laves lade stationer på snart sagt hvert et gadehjørne og hvad med folk der bor i
etagebyggeri. Dette vil have meget store omkostninger og hvem skal betale for dette.
Jeg kan ikke forstå at man ikke begynder at fokusere på brintbiler da de efter min mening, kan løse mange
af de problemer der er ved et skifte til rene elbiler eller plugin-hybride biler. Jeg er klar over at brintbiler pt.
er meget dyre men ved masseproduktion vil prisen formentlig falde kraftig over nogle år. Der ville så også
skulle laves mange flere tankstationer som kunne sælge brint.
* Idag har man rigtig meget el fremstillet af vindmøller og til dels også fra solceller. El fremstillet fra
solceller kunne jo blive meget større, hvis man ændrede afregningsformen.
* Om natten og når der er overproduktion af el fra vindmøller og solceller, kunne dette så bruges til at
fremstille brint.
* Brint kunne så distribueres på samme måde som brændstof gøres idag.
* En brintbil kan jo tankes som en traditionel bil med forbrændingsmotor.
* En brintbil har ca. lige så lang rækkevidde som en bil med forbrændingsmotor.
* Man sparer den massive udbygning og meget store udgift til udbygning af elnettet.
* En brintbil har jo heller ingen problemer med at trække en CV. Den vil jo selvfølgelig køre kortere på en
tankfuld, men det er jo også gældende idag for andre forbrændingsmotorer.
* Der udleder jo heller ingen skadelige stoffer men kun vand.
Venlig hilsen
Allan Pedersen
Strandbyvej 19
9220 Aalborg Ø