Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 440
Offentligt
2243093_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
10. september 2020
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om effektiv
gennemførelse af en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygnin-
gers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
KOM-nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 23. juli 2020 fremsat forslag til gennemførelsesfor-
ordning om effektiv gennemførelse af en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af
bygningers intelligensparathed ”Smart Readiness Indicator” (ordningen kaldes her-
efter bygningsindikatoren).
I forslaget til gennemførelsesforordning fastsættes de nærmere rammer for imple-
mentering af bygningsindikatoren, herunder at det bliver frivilligt for medlemsstater-
ne, om de vil anvende bygningsindikatoren, at bygningsindikatoren evt. kan kobles
med energimærket, samt at bygningsindikatoren skal kunne testkøres uforpligten-
de.
Forslaget har en tæt sammenhæng med Kommissions kommende delegerede
forordning om etablering af bygningsindikatoren, som forventes vedtaget medio
oktober.
Da det er frivilligt for medlemsstaterne, om de vil anvende bygningsindikatoren, og
da denne beslutning først forventes truffet efter testkørsel af bygningsindikatoren,
vurderes forslaget ikke i sig selv at medføre lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser.
Regeringen er positiv over for forslaget og lægger vægt på, at det bliver frivilligt for
medlemslandene at beslutte, om de vil bringe indikatoren i anvendelse, og at det
bliver muligt at testkøre indikatoren forud for denne beslutning. Regeringen agter
derfor at stemme for forslaget.
Forslaget er løbende behandlet i EPBD-komitéen, og der er frist den 7. september
2020 for at afgive en positiv eller negativ udtalelse om forslaget via skriftlig komite-
procedure.
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0002.png
2. Baggrund
Som led i udbredelsen af EU's Energiunion blev bygningsdirektivet i 2018 ændret.
1
Det fremgår af ændringsdirektivet , at Kommissionen via en delegeret retsakt skal
fastsætte metoden og indholdet i en bygningsindikator, og at rammerne for imple-
mentering af bygningsindikatoren skal fastsættes via en gennemførelsesretsakt.
Selvom de to retsakter er indbyrdes afhængige, er de dog formelt og materielt for-
skellige, hvorfor de behandles særskilt. Dette notat behandler forslaget til gennem-
førelsesforordning. Notat om den delegerede retsakt vil blive udarbejdet, når rets-
akten er vedtaget af Kommissionen.
Medlemsstaterne skal senest den 7. september 2020 i EPBD-komitéen (komitéen
for bygningsdirektivet) afgive en positiv eller negativ udtalelse om forslaget til gen-
nemførelsesforordning. Afstemningen sker via skriftlig procedure, hvilket er et sær-
ligt tiltag som følge af den manglende mulighed for fysisk mødedeltagelse pga.
COVID-19.
Den formelle behandling af forslaget til gennemførelsesforordning sker efter under-
søgelsesproceduren, jf. artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
Nr. 182/2011 af 16. februar 2011. Dette betyder, at hvis EPBD-komitéen afgiver en
positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Hvis komitéen afgiver en nega-
tiv udtalelse, eller hvis komitéen ikke afgiver en udtalelse, kan formanden enten
forelægge en ændret udgave af udkastet for den samme komité inden for to måne-
der efter afgivelsen eller forelægge udkastet for appelkomitéen til yderligere drøf-
telse inden for en måned efter afgivelsen.
Efter vedtagelse vil gennemførelsesforordningen træde i kraft på tyvendedagen
efter offentliggørelse i EU-tidende.
Det er Kommissionens hensigt, at medlemsstaterne skal kunne påbegynde test-
kørsel af bygningsindikatoren ultimo 2020.
3. Formål og indhold
Formål
I bemærkningerne til ændringen af bygningsdirektivet i 2018 konstaterede Rådet og
Kommissionen, at digitaliseringen af energisystemet i EU hurtigt er ved at ændre
energilandskabet i EU fra integration af vedvarende energikilder til intelligente net
og bygninger, som er klar til installationer med intelligente funktioner. Det blev end-
videre bemærket, at der bør gives målrettede incitamenter til at fremme systemer,
der er intelligensparate, samt digitale løsninger i det bebyggede miljø, da dette
også vil fremme energieffektivitet.
1
Jf. artikel 10, stk. 10 og 11, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/844/EU af 30. maj 2018
om ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU
om energieffektivitet, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side 75-91.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0003.png
For at fremme udbredelsen af intelligensparate bygninger blev det med vedtagel-
sen af ændringsdirektivet i 2018 besluttet, at Kommissionen skulle fastsætte en
bygningsindikator.
Bygningsindikatoren skal være frivillig, og formålet med indikatoren er at måle byg-
ningers evne til at udnytte informations- og kommunikationsteknologi og elektroni-
ske systemer med henblik på at tilpasse driften af bygningerne til beboernes og el-
nettets behov. Samtidig skal indikatoren bidrage til at forbedre energieffektiviteten
og den samlede ydeevne af bygninger, herunder også indeklima m.v. Bygningsin-
dikatoren skal endvidere øge bygningsejeres og beboeres bevidsthed om værdien
af bygningsautomatisering og elektronisk overvågning af tekniske bygningsinstalla-
tioner. Endelig skal indikatoren skabe bevidsthed om de reelle besparelser, som de
nye forbedrede funktioner medfører.
Kommissionen angiver, at bygningsindikatoren i sig selv bør kunne medføre en
energibesparelse på op til 5% i 2050 (EU-plan).
Indhold
Ifølge forslaget skal bygningsindikatoren udgøre en fælles, frivillig EU-ordning. Det
er frivilligt for medlemsstaterne, om de vil implementere og anvende bygningsindi-
katoren, men såfremt de gør, så skal den anvendes på den i retsakten beskrevne
måde. Medlemsstaterne kan dog til enhver tid beslutte sig for nationalt at afskaffe
bygningsindikatoren igen.
Forslaget fastsætter de nærmere rammer for bygningsindikatorens implementering,
og det følger heraf, at medlemsstaterne uforpligtende kan teste bygningsindikato-
ren forud for beslutningen om, hvorvidt den skal bringes i anvendelse nationalt.
Kommissionen skal notificeres forud for påbegyndelse af testfasen, og medlems-
staterne skal afrapportere til Kommissionen om konklusioner fra testfasen. Med-
lemsstaterne bestemmer selv, hvilke bygninger som skal omfattes af testfasen m.v.
Medlemsstaterne skal endvidere sørge for, at det bliver kvalificerede eller certifice-
rede personer, som udfærdiger bygningsindikatoren, og at kravene til kompetencer
er offentligt tilgængelige.
Udfærdigelse af bygningsindikatoren kan kobles med de eksisterende ordninger
om udfærdigelse af energimærke, energiattester og inspektion af varme- og klima-
anlæg. Bygningsindikatoren kan som udgangspunkt maksimalt gælde i 10 år.
Kommissionen stiller efter forslaget en række ressourcer til rådighed for bygnings-
ejere m.fl., således at de selv kan foretage en vurdering af deres bygningers intelli-
gensparathed. Dette vil dog ikke udgøre en bygningsindikator.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0004.png
De personer, som udarbejder bygningsindikatoren, skal indrapportere de udarbej-
dede data til myndighederne, og myndighederne skal årligt rapportere disse data til
Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget er en gennemførelsesforordning til et allerede vedtaget direktiv, vurde-
rer regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke fastsat regler i Danmark om bygningsindikatorer, men der findes en
række certificeringsordninger i Danmark, som fx DGNB, der inkluderer smarte tek-
nologier i vurdering af den enkelte bygning. Disse ordninger vil blive berørt såfremt
bygningsindikatoren implementeres i Danmark.
7. Konsekvenser
Da det er frivilligt for medlemsstaterne, om de vil implementere bygningsindi-
katoren, medfører forslaget ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansie l-
le, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, ligesom
beskyttelsesniveauet ikke påvirkes.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning har været sendt i høring i
perioden 30. juli-6. august 2020 i specialudvalget for Klima-, Energi-, og Forsy-
ningspolitik. Der er modtaget følgende høringssvar:
Boligselskabernes Landsforening (BL) har telefonisk oplyst, at de meget gerne ser,
at såfremt bygningsindikatoren implementeres i Danmark, så bør der være fokus
på de økonomiske konsekvenser af ordningen, og den kan med fordel kobles med
f.eks. energimærkningsordningen.
EjendomDanmark (ED) finder, at bygningsindikatoren udgør regulering af forhold,
som løses bedst på markedsvilkår, hvorfor ED ikke ser noget behov for at imple-
mentere bygningsindikatoren i Danmark.
Såfremt regeringen alligevel ønsker at implementere bygningsindikatoren i Dan-
mark, så understreger ED behovet for at gøre dette på frivillig basis, jf. den valgfri-
hed hertil, som bl.a. fremgår af forslaget til den delegerede retsakts art. 6, stk. 3.
Gøres ordningen obligatorisk vil der ifølge ED efter alt at dømme være tale om en
meget stor byrde, der efter EDs bedste overbevisning kun vil have en begrænset
effekt.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0005.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne (TA) er enige med Kommissionen i, at der er behov for at
øge opmærksomheden på, at energistyring og bygningsautomatik giver bygnings-
ejerne mulighed for at høste væsentlige energibesparelser og CO₂-reduktioner, og
TA bemærker, at det i forbindelse med klimapartnerskabet for bygge- og anlægs-
sektoren blev beregnet, at der for de danske bygninger er et potentiale for CO₂-
reduktion på 0,51 millioner tons CO₂ i 2030 ved at styre energiforbruget intelligent
så energispild mindskes, og energien kan bruges, når den er grøn, rigelig og billig.
Bygningerne og deres tekniske installationer, herunder ventilationsanlæg, opvarm-
ningssystemer og ladeinfrastrukturer, rummer ifølge TA et stort potentiale for at
bidrage med energi- og CO₂ besparelser og er en forudsætning for at lade byg-
ningsmassen levere fleksibilitet til energisystemet og sikre en optimal sektorkobling.
Det er endvidere ifølge TA vigtigt, at energiselskaber og de såkaldte aggregatorer
bliver tænkt ind, da det i høj grad er disse, der vil kunne høste fordelene ved byg-
ningsindikatoren.
Ifølge TA er der generelt set et stort potentiale i en intelligent styring af energifor-
bruget. I enfamiliehuse og i etageboliger vurderes potentialet for varmebesparelser
ved intelligent styring at ligge på ca. 8 %, mens det for Handel & Service vurderes
at udgøre 14%. I praksis vil effekten i høj grad afhænge, hvordan styringsteknolo-
gierne anvendes. For at opnå de forventede energibesparelser og CO₂-reduktioner
er det ifølge TA væsentligt, at intelligente bygningsinstallationer ud over korrekt
installering jævnligt serviceres, så det sikres, at installationerne fungerer og anven-
des som forventet.
TA bemærker endvidere følgende:
Det er TAs indtryk, at bygningerne i Danmark generelt er udstyret med
mindre bygningsautomatik end bygningerne i mange af vores europæiske
nabolande, og dermed mindre end potentialet tilsiger.
Da bygningsindikatoren rummer et stort potentiale for at bidrage til den
grønne omstilling af energisystemet og bygningsmassen finder TA, at byg-
ningsindikatoren bør implementeres i Danmark.
Den danske oversættelse af ”Smart Readiness Indicator” til ”bygningsindi-
kator” er ikke særligt sigende for værktøjet og dets anvendelse.
Derfor an-
befaler TA, at der udarbejdes en mere sigende titel på værktøjet.
De største besparelsespotentialer for intelligente bygninger ligger i dag i
større bygninger, men der ses tendenser i markedet på, at der udvikles
brugervenlige integrerede systemer, der er målrettet private kunder og
dermed bliver relevante for mindre bygninger. Dette er en udvikling, som
kan have stor betydning for bygningernes rolle i energisystemet, og som
derfor bør understøttes. Implementeringen kan derfor som minimum mål-
rettes større bygninger og gradvist udvides til også at omfatte mindre byg-
ninger i takt med, at erfaringer bliver høstet, og de nødvendige kompeten-
cer hos de relevante konsulenter bliver opbygget.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0006.png
Det fremgår af forslagene, at reglerne kan evalueres 1. januar 2026. TA
finder, at der bør være krav om, at reglerne skal evalueres, ligesom evalue-
ringen bør gennemføres tidligere, for at kunne foretage justeringer samt
styrke grundlaget for at dele erfaringer mellem medlemsstaterne.
TA finder, at der bør lægges særskilt vægt på, at bygningsindikatoren skal
medvirke til øget information om cybersikkerhed og derfor bør indeholde in-
formation om dette og om databeskyttelse.
Ifølge TA vil det være en fordel, at bygningsindikator-mærket integreres
med energimærkningsordningen for at reducere bygningsejernes omkost-
ninger til mærkningen. Det er TAs anbefaling, at der fokuseres på konsu-
lenternes kvalifikationer i forhold til bygningsinstallationer (og korrekte ind-
stillinger), samtænkning af de forskellige bygningsautomatikker og cyber-
sikkerhed.
Det er ifølge TA vigtigt, at bygningsindikatoren får en udformning, så den
opleves som relevant for de danske bygningsejere og lejere. Dette mener
TA bl.a. kan ske ved med forbillede i bygningernes energimærke at give
konkrete anbefalinger til forbedringstiltag, som kan give bygningen en bed-
re rating.
Endelig bemærker TA, at det fremgår af annexet til den delegerede retsakt,
at det gøres frivilligt at anføre en række informationer om bygningens aktu-
elle tilstand og eventuelle anbefalinger til, hvordan bygningen gøres mere
smart. Denne frivillighed vurderer TA sænker ordningens anvendelighed
betydeligt. TA finder således, at anbefalinger
på lige fod med de forslag til
forbedringsforslag, som findes i energimærkningen
er et afgørende vigtigt
skridt mod at sikre lavere energiforbrug og mindre CO₂ udledning. Herud-
over giver det mulighed for god forbrugerinformation, særligt hvis det både
går på mulige tekniske opgraderinger og anvendelse eller service af de ek-
sisterende bygningsinstallationer. Ifølge TA er det endvidere oplagt, at for-
slag til forbedring af cybersikkerhed kan indgå i anbefalingerne.
Dansk Industri Byg (DI) bemærker, at der er et stort uudnyttet potentiale ved data-
drevet bygningsdrift og ved at samtænke bygningers energiforbrug med forsy-
ningssektoren. Derfor støtter DI etableringen af en fælles EU-ordning om etablering
af en bygningsindikator.
DI bemærker endvidere følgende:
Det fremgår af forslaget, at det er frivilligt for medlemsstaterne, om de nati-
onalt vil bringe bygningsindikatoren i anvendelse, og at det vil blive muligt
at foretage en testfase forud for denne beslutning. Det er en tilgang, som
DI støtter.
DI opfordrer til, at Danmark udnytter testfasen for at sikre det bedst mulige
udgangspunkt for at implementere bygningsindikatoren.
DI støtter etablering af en certificeringsordning for bygningsindikatoren, så
det skabes en ensartet test og monitorering af bygningers intelligenspara-
thed.
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Komiténotat om en frivillig fælles EU-ordning om vurdering af bygningers intelligensparathed (Smart Readiness Indicator)
2243093_0007.png
Ifølge DI skal det være frivilligt for private bygningsejere at søge at få certi-
ficeret bygninger i forhold til bygningsindikatoren.
DI støtter, at der udvikles en dansk version at selvvurderingsværktøjet, der
kan give bygningsejere et fingerpeg om deres bygningers intelligenspara-
thed. Selvvurderingsværktøjet skal ligeledes være frivilligt at bruge.
Endelig opfordrer DI til, at anvendelse af bygningsindikatoren kan tænkes
sammen med Danmarks langsigtede renoveringsstrategi for støtte til reno-
vering af bygningsmassen.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører oplyser, at de ikke har bemærkninger til hø-
ringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af udmeldingerne på møderne i EPBD-komitéen forventes det, at et
flertal af medlemslande vil være positive over for det fremlagte forslag til gennemfø-
relsesforordning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv i forhold til, at bygningsejere m.fl. får bedre informa-
tioner om bygningers egenskaber og funktioner. Regeringen er positiv overfor, at
bygningsindikatoren forventes at kunne fremme energieffektivitet, indeklima m.v.
Bedre energieffektivitet kan medføre et lavere energiforbrug og dermed en redukti-
on af CO₂- udledningen fra bygningsmassen, såfremt dennes energiforbrug er fos-
silt.
Regeringen finder, at de foreslåede implementeringsmæssige rammer er hen-
sigtsmæssige. Ved denne vurdering har regeringen lagt vægt på, at medlemssta-
terne ifølge forslaget selv kan beslutte, om de vil bringe indikatoren i anvendelse.
Dette har under diskussionerne om bygningsindikatoren i EPBD-komitéen været en
prioritet for Danmark. Regeringen er endvidere positiv overfor, at det bliver muligt at
testkøre bygningsindikatoren forud for beslutningen, og at bygningsindikatoren kan
kobles med f.eks. energimærkningsordningen.
På baggrund af ovenstående agter regeringen at stemme for forslaget til gennem-
førelsesforordning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7