Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 439
Offentligt
2243080_0001.png
Notat om dansk positionspapir om revisionen af regulering af
international roaming i EU
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
10. september 2020
J nr.
2020-3487
Kommissionen igangsatte den 19. juni 2020 en offentlig høring om den kommende
revision af roamingforordningen med frist den 11. september 2020. Kommissionen
har ved tidligere lejligheder givet udtryk for, at introduktionen af roaming til hjemlige
priser (Roam-Like-At-Home
RLAH) har været en succes, som har givet forbru-
gerne mange fordele og resulteret i stor forbrugertilfredshed.
Regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar i form af et positionspapir.
Det danske høringssvar lægger vægt på, at introduktionen af RLAH, og dermed
afskaffelsen af detailroamingtillæg, har været en succes og opfyldt sit mål om at
frigøre den hidtil uudnyttede efterspørgsel efter mobildata blandt rejsende i EU.
Samtidig er Roam-Like-at-Home et vigtigt skridt i retning af skabelsen af et euro-
pæisk indre marked for elektronisk kommunikation.
I høringssvaret bemærker regeringen, at konkurrencedynamikken på roamingmar-
kedet ikke har ændret sig og formentlig ikke vil ændre sig i de kommende år. Rege-
ringen understreger derfor behovet for at forlænge de gældende roamingregler for
at sikre, at de europæiske forbrugere og virksomheder fortsat kan roame uden
ekstra omkostninger.
Regeringen opfordrer i høringssvaret Kommissionen til at reducere engrosprislof-
terne, som er loftet over
de afregningspriser, som mobilselskaberne må tage af
hinanden i forbindelse med roaming.
Regeringen henviser i den forbindelse til en
analyse fra efteråret 2019, der er foretaget af Sammenslutningen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC). Analysen vi-
ser, at der er økonomisk råderum for yderligere reduktioner af engrosprislofterne,
samtidig med at operatørerne er i stand til at få dækket deres effektivt afholdte
omkostninger ved levering af roamingtjenester på engrosniveau, og der stadig er
plads til at forhandle priser under engrosprislofterne. Samtidig er fortsat faldende
engrospriser vigtige for, at forbrugerne fortsat kan nyde godt at lave priser på deres
mobilabonnementer.
Kommissionen har planer om at se nærmere på, om der skal indføres regler om
kvaliteten af tjenesterne ved roaming, idet der på europæisk niveau har været kla-
ger, omend få, om dette forhold. Det har fx drejet sig om, at kunder ikke tilbydes
samme hastigheder eller teknologier ved roaming som derhjemme (fx 3G ved
roaming i forhold til 4G derhjemme).
/ PEHPE
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 439: Notat om regeringens høringssvar til Kommissionens høring om revision af roamingforordningen
2243080_0002.png
I Danmark har den nationale tilsynsmyndighed på området, Energistyrelsen, ikke
modtaget klager om servicekvaliteten af tjenesterne ved roaming. Regeringen fore-
slår dog i høringssvaret, at der indføres krav til mobiloperatørerne om at være
transparente over for deres kunder i forhold til de tilgængelige teknologier (fx 3G
eller 4G) og hastigheder ved roaming (fx på deres respektive hjemmesider, i kon-
trakter mv.). Regeringen vurderer, at flere mobiloperatører allerede i dag oplyser
om servicekvaliteten af tjenesterne på deres respektive hjemmesider.
Regeringen foreslår endvidere, at Kommissionen bør overveje at lovgive mod dis-
krimination i tjenestekvaliteten mellem en kunde, der roamer på en udenlandsk
mobiloperatørs net og kunder i hjemlandet, der anvender den samme mobilopera-
tørs net. Dermed sikres det, at roamingkunder behandles på lige fod som lokale
abonnenter på nettet.
De gældende regler på roamingområdet indeholder bestemmelser om den såkaldte
politik om rimeligt forbrug, som har til formål at sikre mobiloperatørerne mod mis-
brug og unormal anvendelse af roamingtjenester
såsom permanent roaming
til
hjemlige priser. Reglerne giver blandt andet også mobiloperatørerne mulighed for
at fastsætte en grænse for kunders brug af data i andre EU-/EØS-lande.
Det er regeringens holdning, at disse regler generelt har gjort det muligt for mobil-
operatører at håndtere individuelle kunders misbrug eller unormalt brug af roaming-
tjenester til hjemlige priser (såsom permanent roaming), skønt denne proces med-
fører nogle omkostninger og kompleksitet. Regeringen opfordrer derfor i hørings-
svaret til, at de nuværende regler om politikker om rimeligt forbrug bibeholdes, eller
alternativt simplificeres.
Virtuelle mobilnetoperatører (MVNO’er),
som lejer sig ind på et mobilnet, befinder
sig i en strukturelt anderledes situation end almindelige mobilnetoperatører
(MNO’er),
som ejer deres eget mobilnet, når de forhandler om engrosadgang til
roamingtjenester. Kommissionen har gjort sig forskellige overvejelser om, hvorle-
des lovgivningen kan indrettes, for at forbedre konkurrencesituationen for
MVNO’erne.
I høringssvaret anfører regeringen, at en væsentlig reduktion af en-
grosprislofterne vil bidrage positivt til MVNO’ernes position på markedet og være
den bedste løsning for at skabe mere lige vilkår
mellem MNO’er og MVNO’er.
Side 2/2